AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #1 Skrevet 31. august 2017 Hvor mange barn har dere og hvor gamle er de? Hvor mange deler rom? Har dere fremtidige planer for å gi dem separate rom? Vi spør fordi vi har tredje på vei, men tre soverom i huset. Lite/svært vanskelig å bygge ut. Så tanken er da at de yngste må dele rom til eldste flytter ut. Siden vi bor sentralt kan dette i praksis være hele livene deres... Anonymkode: b9e5c...898
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #2 Skrevet 31. august 2017 Så hvis det er 2 år mellom de yngste så skal de dele rom når de er 15 og 17 år? I en veldig sårbar alder hvor privatliv er viktig? Når 17 åringen skal ha besøk av kjæresten og 15 åringen vil slappe av på rommet å se på serier? Når de er 6 og 8 ja, men ville nok ha kjøpt større når de blir litt eldre Anonymkode: 85fb6...dc8 9
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #3 Skrevet 31. august 2017 Jeg ville ikke latt barna dele rom når de kom i tenårene. Da har man behov for mer privatliv. Å la mer enn 2 dele rom ville jeg heller ikke gjort. Jeg ser også for meg at det blir blodig urettferdig om en får ha eget rom, mens de andre må dele i mange, mange år. Jeg ville heller sett meg om etter noe større om noen år. Så får man heller bo litt usentralt, om det er det som må til for å få råd. Jeg hadde i hvertfall blitt rablende gal om jeg ikke fikk privatliv da jeg var i tenårene. Anonymkode: c965c...6b4 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #4 Skrevet 31. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hvis det er 2 år mellom de yngste så skal de dele rom når de er 15 og 17 år? I en veldig sårbar alder hvor privatliv er viktig? Når 17 åringen skal ha besøk av kjæresten og 15 åringen vil slappe av på rommet å se på serier? Når de er 6 og 8 ja, men ville nok ha kjøpt større når de blir litt eldre Anonymkode: 85fb6...dc8 Dette er tankene vi sitter med også, derfor vil jeg høre fra folk med erfaring. Og ikke bare krisemaksimering, for det er jeg veldig flink til selv. Jeg har en full kolonne for "i mot". Jeg trenger hjelp til å fylle i "for". Anonymkode: b9e5c...898 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #5 Skrevet 31. august 2017 Barna er 9, 1og en i magen. Det blir 17 mnd mellom de yngste. Samme kjønn. Eldste er andre kjønn. Anonymkode: b9e5c...898 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #6 Skrevet 31. august 2017 Tre jenter på nesten tre år og ei på knapt to. Deler rom, men minst ei kommer i storesenga i løpet av natta. Vi har ett rom til en av dem kan få, men de har stor glede av hverandre og skal dele rom lenge, ellers må vi flytte. Anonymkode: 98b99...815 1
FantasDick Skrevet 31. august 2017 #7 Skrevet 31. august 2017 Våre barn deler ikke, men vi søsken delte rom da vi vokste opp. De to eldre brødrene mine delte og jeg hadde eget, men vi var mest sammen på et rom. Da størstebror flyttet var jeg og bror sammen hele tiden på et rom, sov gjerne på samme rom også. Vi var veldig tette og har omtrent aldri kranglet. Tror det er litt hva man blir vant til og litt individuelle forskjeller. 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #8 Skrevet 31. august 2017 7 minutes ago, AnonymBruker said: Barna er 9, 1og en i magen. Det blir 17 mnd mellom de yngste. Samme kjønn. Eldste er andre kjønn. Anonymkode: b9e5c...898 Jeg tenker det kan gå helt fint. Man må jo forholde seg til realitetene, barna også. Dessuten er det såpass stor alderforskjell at det er godt mulig eldste er flyttet ut før behovet for privatliv melder seg hos de yngre. Jeg synes ikke man trenger å bruke mye energi på å planlegge hvordan man skal fordele rom -5-10 år inn i fremtiden... Jeg har forøvrig tvillinger på 7 og de deler rom og vil nok gjøre det en godt stund fremover også. Det går bra og om det skulle endre seg, vel, da tar vi det når den tid kommer. Anonymkode: dfb11...835 16
Gjest Sisti Skrevet 31. august 2017 #9 Skrevet 31. august 2017 Må dere avgjøre noe som helst nå da? De kan jo dele rom i flere år til, før det trenger å bli et problem. Så ser dere hvordan ting ligger an etterhvert, om de trives på samme rom, om eldste flytter ut. Kanskje har dere økonomi til å kjøpe større bolig om 5-10 år.
Carrot Skrevet 31. august 2017 #10 Skrevet 31. august 2017 Det er ikke slik at man må ha eget rom når man vokser opp, derimot må man etterhvert ha noen regler for privatliv og man mæ lære barna ta hensyn til hverandre. Jeg ser ikke at det å dele rom når man er 13, 15, osv er problematisk - men med ni år mellom vil jeg tro at når den eldste er 18 - 20 og flytter ut er den neste i rekken 11 og minsten 10, slik sett er det helt uproblematisk å la de yngste dele rom 9
SesameStreet Skrevet 31. august 2017 #11 Skrevet 31. august 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barna er 9, 1og en i magen. Det blir 17 mnd mellom de yngste. Samme kjønn. Eldste er andre kjønn. Anonymkode: b9e5c...898 Hvis eldste flytter ut som 19 så tenker jeg at det vil gå helt fint. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #12 Skrevet 31. august 2017 2 minutter siden, SesameStreet skrev: Hvis eldste flytter ut som 19 så tenker jeg at det vil gå helt fint. Vi bor sentralt ved flere skoler og et universitet. Det er arvet bolig, så skal vi flytte til større må vi nok se et godt stykke utenfor denne byen og vi liker oss her og er ikke glade i tanken på å leve med maks lån. Jeg vet der vil gå bra lenge, men jeg vil ikke tvinge eldste ut om eldste vil bo hjemme ved 22 og gjør ferdig bachelor eller så. Men det er vel heller tvilsomt at de yngste må dele rom lengre enn max 15 år i "verste fall". Bare håper de trives med det... Anonymkode: b9e5c...898 2
SesameStreet Skrevet 31. august 2017 #13 Skrevet 31. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi bor sentralt ved flere skoler og et universitet. Det er arvet bolig, så skal vi flytte til større må vi nok se et godt stykke utenfor denne byen og vi liker oss her og er ikke glade i tanken på å leve med maks lån. Jeg vet der vil gå bra lenge, men jeg vil ikke tvinge eldste ut om eldste vil bo hjemme ved 22 og gjør ferdig bachelor eller så. Men det er vel heller tvilsomt at de yngste må dele rom lengre enn max 15 år i "verste fall". Bare håper de trives med det... Anonymkode: b9e5c...898 Hvis dere trives så ville jeg prøvd og om det blir helt katastrofe når de yngste kommer i tenårene så heller tatt opp tråden igjen da 5
Vera Vinge Skrevet 31. august 2017 #14 Skrevet 31. august 2017 Våre barn deler rom, ikke fordi vi ikke har nok soverom til alle, men fordi vi syns det var mer praktisk at de hadde et stort fellesrom med mye plass til leker enn hvert sitt bittelille rom. Vi har nå to soverom i øverste etasje og gjesterom i kjelleren, så det er uansett uaktuelt å la noen av barna sove i kjelleren langt borte fra oss når de er små (mtp. brann). Jeg har tenkt at de sover sammen til de begynner å ytre behov for eget rom, men i prinsippet ser jeg ikke noe problem med at de deler rom fram til tenårene dersom de vil det selv. i tenårene ser jeg behovet for mer privatliv, og da hadde jeg nok sett om det gikk an å gjøre noen endringer, men det trenger dere vel ikke å tenke på før om lenge ennå. Hvis det er litt aldersforskjell mellom barna, kan det jo være det løser seg når eldste flytter ut. Ellers ville jeg sett om det gikk an å løse det ved å bygge om. Om vi skulle fått flere barn enn vi har rom, kunne vi satt opp igjen veggen vi rev på det ene soverommet, eller vi kunne kanskje brukt kjellerstua vi holder på å pusse opp som et soverom. Eller vi kunne delt av en del av stua og laget et lite rom. Fins det sånne muligheter? 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #15 Skrevet 31. august 2017 Jente på 8 og gutt på 10 som deler, mens eldste er tenåring og har eget rom. Holder på å innrede kjelleren og da får vi to ekstra soverom. Så da skal de har hvert sitt der og vi voksne får tilbake det største soverommet som de nå deler. Anonymkode: 58266...6d5 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #16 Skrevet 31. august 2017 Her deler to av stebarna rom, både hos oss og hos mor. De er 9 og 13 år gamle. Jeg synes det er problematisk. Eldste av de to føler seg nok lite sett og hørt. Yngste er elendig på å la eldste sine ting være i fred. Jeg skjønner ikke helt hvordan det skal være meningen at de fortsetter å dele rom når feks eldste blir 16 år og yngste da er 12 år. Det er ganske stor forskjell på alder. Med dine derimot, tenker jeg at det bør gå bra. Det har selvsagt litt med personlighet å gjøre, men samtidig er det dere som oppdrar og er med på å forme dem begge. Da har man større mulighet til å vise dem den andres styrker og gjøre ting til noe positivt. Anonymkode: 9d230...97f 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #17 Skrevet 31. august 2017 Det er faktisk også mulig å hjelpe eldste til å kjøpe/leie noe annet når han er ferdig på videregående. Jeg synes ingen bør bo hjemme til de er 22! Anonymkode: 59090...500 8
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #18 Skrevet 31. august 2017 Mine barn på 7 og 9 deler rom og har gjort det hele tiden. Helt uproblematisk. Før var det jo helt vanlig å dele rom med søsken mens man bodde hjemme. Det handler om hva man er vant til, ikke om biologiske behov! Stadig flere bor jo i store byer hvor kvadratmeterprisen er sinnssyk og leilighetene er små, så kanskje blir det vanligere igjen at søsken deler rom. Men - må man legge planer for hele livet når barnet ikke engang er født? Anonymkode: 940f8...b5a 11
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #19 Skrevet 31. august 2017 Et søskenpar jeg kjenner deler rom, men det er satt opp en lettvegg slik at rommet er halveis delt. Så alt dei deler er dør 👍🏻 Anonymkode: 803ef...0aa
Puny Skrevet 31. august 2017 #20 Skrevet 31. august 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barna er 9, 1og en i magen. Det blir 17 mnd mellom de yngste. Samme kjønn. Eldste er andre kjønn. Anonymkode: b9e5c...898 Da blir det jo bare deling av rom frem til de er ca. 10 da... Eldste flytter vel ut omkring da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå