Gå til innhold

Hvordan startet overgangsalderen hos deg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, hvordan var de første symptomene? Og når startet det?

Anonymkode: 72455...3b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
51 minutes ago, AnonymBruker said:

Ja, hvordan var de første symptomene? Og når startet det?

Hva lurer du på? bare å google. Hva med deg, er du i overgangsalderen?

Anonymkode: e5cad...95a

Skrevet

Mistet mensen, ingen symptomer utover det.

Anonymkode: 766e3...5d4

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva lurer du på? bare å google. Hva med deg, er du i overgangsalderen?

Anonymkode: e5cad...95a

Jeg har jo googlet, men det står ingenting om hvordan det begynner annet enn uregelmessig menstruasjon og jeg har forstått at dette er veldig individuelt. 

Jeg lurer på hvordan overgangsalderen startet for deg, om du har kommet dit.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mistet mensen, ingen symptomer utover det.

Mistet den, som i full menstruasjon en mnd og ingen neste mnd? Eller gradvis?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mistet den, som i full menstruasjon en mnd og ingen neste mnd? Eller gradvis?

Gradvis, det kom mindre og mindre blod, heller ikke regelmessig lenger. Til slutt stoppet det helt :)

Skrevet

Har hørt man kan få hetetokter. Det fikk bestemoren min hvertfall.

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gradvis, det kom mindre og mindre blod, heller ikke regelmessig lenger. Til slutt stoppet det helt :)

Ok. Min menstruasjon har gått fra 7 til 2 dager og sånn har det vært i 6 mnd nå. Lurer på om det kan være starten på overgangsalderen, men har ingen andre symptomer. Den er også regelmessig.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Min menstruasjon har gått fra 7 til 2 dager og sånn har det vært i 6 mnd nå. Lurer på om det kan være starten på overgangsalderen, men har ingen andre symptomer. Den er også regelmessig.

Jeg også..kjipt. Jeg var bare 36 da dette begynte. 

Anonymkode: 11ef2...973

Skrevet

Jeg er satt i kunstig overgangsalder med medisiner som blokkerer østrogenet mitt, og den merkes kjempegodt, i alle fall! 
At mensen ble borte er det letteste symptomet. Foruten dette har jeg hetetokter og svetter som bare fy, særlig på natten. Svetten hagler dessuten, bare jeg tenker på fysisk aktivitet. På toppen av det hele er jeg blitt knusktørr der nede. 
Forbrenningen er heller ikke som før, og når jeg legger på meg, så havner det meste på magen. Juhu, ass!! 

Anonymkode: 7b57a...b10

Skrevet

Vet ikke helt, men jeg blir litt svett av og til på natten og jeg har lagt på meg litt så tror kanskje noe er på gang. Jeg har regelmessig mens fortsatt da, men siden jeg er 48 så må det vel starte snart?

Anonymkode: 176d9...3b5

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo 15 år for tidlig, får du ikke medisiner mot dette?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok starten ja... Hadde det vel ca sånn jeg også, så etter noen mnd. stoppet den helt. Ikke alle får hetetokter eller andre plager, jeg fikk ikke det.

Skrevet

Jeg har begynt å få kortere sykluser i det siste, og lurer på om det kan bety at jeg nærmer meg overgangsalderen. Flere ganger har mensen kommet en uke for tidlig. Ellers er blødningene like kraftige og varer like lenge som før.

Skrevet
2 minutter siden, Mystix skrev:

Det er jo 15 år for tidlig, får du ikke medisiner mot dette?

Det er tidlig, men ikke helt uvanlig. Har hørt om andre som har mistet mensen før fylte 40. Dette burde alle som ønsker seg barn ha i bakhodet. Plutselig kan det være for sent.

Skrevet (endret)

Mistet mens gradvis. Først når den var borte helt fikk jeg svettetokter innimellom. Mest på natten. Men fin form.  

Begynte da jeg var 47

Endret av exictence
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 35. Det er derfor jeg er så usikker på om det faktisk er overgangsalderen. Ingen andre i familien har fått det så tidlig, men det klart det kan skje for det. 

For hvis det virkelig er starten på overgangsalderen så har jeg lest meg opp at de anbefaler p-piller eller østrogentilskudd når man får det så tidlig.

Skrevet
1 time siden, exictence skrev:

Mistet mens gradvis. Først når den var borte helt fikk jeg svettetokter innimellom. Mest på natten. Men fin form.  

Begynte da jeg var 47

Ble mensen kortere i varighet også?

Skrevet

Brun mens, noen ganger med to ukers mellomrom, andre ganger med seks-åtte ukers mellomrom. Noen ganger varte mensen i tre dager, andre ganget i ti. Det kom MYE brunt blod per dag, eller bare et par dråper. Alt var totalt uforutsigbart. Et par år med det, så kom hetetoktene. 

Anonymkode: 45305...1b3

Skrevet

Uregelmessig mens. Enkelte svært kraftige blødninger, opphold et par måneder, og så blødninger gjerne et par ganger per måned. Ekstrem PMS og da mener jeg EKSTREM. Sint som et lemen og depresjon.Voldsomme hetetokter og svette. Jeg kom i overgangsalder da jeg var 36 og da jeg var 37 var mensen helt borte. Går på NovoFem (begynte da jeg var 36 pga blodprøver som viste at menopause var på gang) og er 48 år i dag.

Anonymkode: 23b73...8bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...