Gå til innhold

Provosert abort....igjen.....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei:) synes dere det er værre å ta abort jo lengre man er på vei? Eller er en provosert abort det samme og like "ille" uavhengig av hvor langt man er på vei? (Om man feks er 3 uker kontra 12 uker). Hva synes dere?

Anonymkode: a87d1...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker ganske pragmatisk på det. Det er verre å ta abort sent fordi der er vondere og mer risikabelt for deg. 

Anonymkode: 4c374...547

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg vet ikke helt hvordan jeg vil svare på dette, for hver en årsak til abort er jo individuelt. Men for min del, så ville jeg selvfølgelig syntes det hadde vært vanskeligere om jeg hadde visst jeg var i uke 11 feks. Er gravid selv nå, og i uke 11 fikk vi jo se en mini som lignet en baby, med et hjerte som slo. Men igjen, jeg vet jo ikke hvordan jeg hadde tenkt om det var en helt spesiell årsak til at jeg skulle tatt aborten (si feks voldtekt..). Men grensen i Norge er jo 12 uker, og er jo en grunn til det også! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja si det... har man grunn til å ta abort spiller det kanskje ikke så stor rolle hvor langt man har kommet. Er vel da neppe så opptatt av hvor stort fosteret er eller hvor utviklet det er iom at man ønsker det bort. 

Men ang den 12-ukers grensa så er den på en måte høy (mtp at du har et ganske komplett menneske inni deg), men samtidig er jo uønskede graviditeter noe som kan oppdages ganske sent, og man må fortsatt ha muligheten til å ta valget om det er det rette for en selv. Det er et skikkelig etisk dilemma vi neppe blir kloke på noen gang. Ble overrasket da jeg ved første graviditet lærte at hjertet slår fra uke 5+4, for da er det liv liksom. Nesten før man oppdager at man er gravid. Provosert abort er (forhåpentligvis) vanskelig uansett hvor langt man har kommet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hadde det absolutt noe å si. 5 uker kontra 12, ganske stor forskjell. Men enig i de over her også, men jeg svarte for min egen del 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har ikke fosteret noen verdi før det kan overleve(innen viss grenser) på egenhånd, så nei, det har ikke noe å si. 

Anonymkode: 711eb...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er det samme. Og må ærlig si at jeg synes det er dårlig om man tar flere provoserte aborter. Det finnes unntak, men er det bare fordi man ikke bruker prevensjon så er det utrolig uansvarlig.

Anonymkode: 06504...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri klart å ta abort om jeg var 12 uker på vei (da ser man tydelig at d er en baby med alle fingre, tær og organer osv er dannet.. men i uke 5 feks er d fortsatt masse celler (celleklump).. det er jo de samme cellene og er like verdifulle uavhengig av hvilken uke man er i, om man er i uke 1 eller 12, men for meg personlig er det stor forskjell på når i svangerskapet jeg hadde klart å fullført en abort.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hvis man søker på et embyro i uke 3 og et foster i uke 9-12, er det jo helt sykt stor forskjell.. Så derfor synes jeg det er stor forskjell på å ta abort i disse ukene.. I slutten av "abortgrensa" er det jo faktisk et helt menneske, bare bitte bitte bitte lite. Men helt i starten (asså frem til uke 6 feks) så ser det ikke ut som et lite menneske.. Derfor synes jeg det blir en veldig stor forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt for selvbestemt abort helt opp til de 12 første ukene. Men ja. Jeg synes likevel det blir værre desto flere uker som går. Abort de aller første ukene av embryoets levetid virker på meg uproblemarisk. Mens abort i uke 11 er en stor avgjørelse som helst skal være litt vanskelig. Bare mine personlige tanker altså, skal ikke pusher dem på noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, heipådegsann skrev:

Jeg er helt for selvbestemt abort helt opp til de 12 første ukene. Men ja. Jeg synes likevel det blir værre desto flere uker som går. Abort de aller første ukene av embryoets levetid virker på meg uproblemarisk. Mens abort i uke 11 er en stor avgjørelse som helst skal være litt vanskelig. Bare mine personlige tanker altså, skal ikke pusher dem på noen :)

Enig ☝️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på gyn og sett fosteret bli abortert i alle tidlige livsfaser, så ville absolutt ikke drøyd det mer enn nødvendig.

Anonymkode: 05ec0...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet på gyn og sett fosteret bli abortert i alle tidlige livsfaser, så ville absolutt ikke drøyd det mer enn nødvendig.

Anonymkode: 05ec0...ed3

Hvordan er d i uke 5 feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er d i uke 5 feks?

Sier vel seg selv, du klarer vel også på Google at fosteret bare er noen mm langt da, og man må nok studere do skåla for å se noe. 

Men om du skal ta abort, så gjør det fort. Har du tatt abort så aksepter hva du har gjort og move on - uten å bruke lengde på svangerskapet som trøst, du må akseptere at du valgte å avbryte et svangerskap, punktum. 

Tror du har laget flere sånne tråder de siste ukene? 

Anonymkode: 9224a...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/2/2017 at 9:16 PM, AnonymBruker said:

Jeg synes det er det samme. Og må ærlig si at jeg synes det er dårlig om man tar flere provoserte aborter. Det finnes unntak, men er det bare fordi man ikke bruker prevensjon så er det utrolig uansvarlig.

Anonymkode: 06504...c87

Jeg har vært gravid fire ganger og tatt abort alle gangene.

Første gang var jeg nitten år og hadde vært mye syk (tok p-piller). Jeg var ikke ansvarlig/opplyst nok til å vite at jeg burde bruke tilleggsprevensjon. Andre gang, mange år senere, brukte jeg ikke prevensjon. Var svært full og svært dum. Tredje gang ble jeg voldtatt ... Fjerde gang sprakk kondomet.

Burde jeg dømmes for disse abortene, mener du? Jeg vil ikke ha barn og jeg har aldri vært i en livssituasjon hvor det har vært forsvarlig å bære frem barnet. Jeg tar abort igjen om jeg skulle være så uheldig å bli gravid.

Anonymkode: 95303...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært gravid fire ganger og tatt abort alle gangene.

Første gang var jeg nitten år og hadde vært mye syk (tok p-piller). Jeg var ikke ansvarlig/opplyst nok til å vite at jeg burde bruke tilleggsprevensjon. Andre gang, mange år senere, brukte jeg ikke prevensjon. Var svært full og svært dum. Tredje gang ble jeg voldtatt ... Fjerde gang sprakk kondomet.

Burde jeg dømmes for disse abortene, mener du? Jeg vil ikke ha barn og jeg har aldri vært i en livssituasjon hvor det har vært forsvarlig å bære frem barnet. Jeg tar abort igjen om jeg skulle være så uheldig å bli gravid.

De siste tre, var det før nødprevensjon fantes reseptfritt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

De siste tre, var det før nødprevensjon fantes reseptfritt? 

Jeg brukte nødprevensjon, men den virker ikke når eggløsning allerede har skjedd.

Det vet du vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok litt vanskeligere for den det gjelder tenker jeg både psykisk og fysisk fordi smertene blir mye verre. Jeg tror uansett ikke det er etisk holdbart å egentlig reflektere så mye over dette fordi det er nedlagt i loven og jo mer man graver rundt i det jo verre blir det for dem som har utført abort. De har sikkert tenkt seg om mange ganger da de var gravide om det var mulig å gi barnet et godt liv på det tidspunktet. Jeg har respekt for liv men også individets rett til å bestemme over egen kropp. Det er nok mye bedre å beholde dagens abortordning enn å gå tilbake til strikkepinnetiden da kvinnene ordnet det selv.

Anonymkode: 85de7...f4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte nødprevensjon, men den virker ikke når eggløsning allerede har skjedd.

Det vet du vel?

Når du er så bestemt på at du ikke skal ha barn, hvorfor steriliserer du deg ikke?

Nei, jeg dømmer deg ikke - jeg er bare litt nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...