Gå til innhold

Felles barnebursdag - hva med gaver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fire barn på trinnet skal feire bursdag sammen. Alle barna på trinnet er invitert. Hvordan pleier dere å gjøre det med gave(r) til sånne anledninger? Når ett barn feirer bursdag kjøper vi selvfølgelig gave. Normen for bursdager er 100,- kr (dette har til og med blitt avtalt på foreldremøte på skolen). Egentlig synes jeg vel 400,- kr er mye for en to-timers pølse-spisingshappening, men sånn går det kanskje ikke an å tenke, eller?

Anonymkode: ced37...1f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde gladelig betalt 400 for en feiring.

Er mye mindre styr med å klargjøre barn, finklær og gaveshopping -kortlaging osv en dag enn fire dager.

• Liker 9
Skrevet

Nei Sånn kan du ikke tenke. Det er ikke billettpris du betaler eller barnevakt. Det er en bursdag der dere skal FEIRE 4 av vennene til barna dine. Vær heller glad for at du slipper å reise 4 dager/ganger. 

Anonymkode: f7a04...7df

• Liker 9
Skrevet

Nei, sånn synes jeg ikke du kan tenke. For barna er det en bursdagsbonanza og ikke bare en pølsefest.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fire barn på trinnet skal feire bursdag sammen. Alle barna på trinnet er invitert. Hvordan pleier dere å gjøre det med gave(r) til sånne anledninger? Når ett barn feirer bursdag kjøper vi selvfølgelig gave. Normen for bursdager er 100,- kr (dette har til og med blitt avtalt på foreldremøte på skolen). Egentlig synes jeg vel 400,- kr er mye for en to-timers pølse-spisingshappening, men sånn går det kanskje ikke an å tenke, eller?

Anonymkode: ced37...1f9

Du mener at fordi foreldrene til disse barna har valgt å forenkle bursdagsfeiringen for seg selv og resten av foreldregruppa, så bør barna straffes med å få billigere gaver?

Jeg setter stor pris på at foreldre slår sammen bursdager. Det er tross alt 16 barn av samme kjønn i klassen, og alle skal ha hver sin bursdag. For meg koster det jo da 1500kr i løpet av et år i bursdagsgaver, fordelt etter når barna har bursdag.
Men det tar også 16 ettermiddager/helgedager...

Så om vi sparer et par av disse fridagene, og kan gjøre noe hyggelig som familie istedenfor, så er jo det supert!

Barna får selvfølgelig hver sin gave, og vi holder oss tett oppunder maxgrensen på 100kr pr.

Anonymkode: 3e472...dad

• Liker 3
Skrevet

Skjønner ikke helt tankegangen din jeg. Må selvfølgelig kjøpe gave til hvert barn akkurat som ellers.

400 kr er nå 400 kr enten du gir det på en og samme dag eller sprer det utover en uke eller to(for de har vel bursdag tett siden de går for felles feiring?)

Anonymkode: c3322...a09

• Liker 3
Skrevet

NEI! Det er ikke alltid sånn at vi sparer tid og penger på sammenslåtte bursdager, er det vanskelig å forstå?

Dersom bare ETT av disse barna hører til i bursdagsgruppen/ klassen til TS sitt barn, så blir denne sammenslåingen kr 300,- dyrere enn uten sammenslåing.

Ser ikke foreldre som slår sammen bursdagene på dette viset at de pålegger andre foreldre en ekstra utgift?

For de foreldrene som må ut med kr 400,- for å sende ETT barn i bursdag, så blir kanskje alternativet å droppe hele bursdagen. Da mener jeg at opplegget feiler, det blir ekskluderende for de som ikke har økonomisk rom for dette :( 

Jeg skjønner godt spørsmålet ditt, TS. Jeg mener det må være opp til deg om du kjøper til alle, eller til det/de barna som ditt barn uansett skulle blitt invitert til.

Det er alltid så sykt enkelt å se stort på det, være raus og mild på internett, men det er ikke alltid like greit i praksis IRL!

Anonymkode: df7c9...ede

• Liker 1
Skrevet

Jeg velger å ikke arrangere sammen med så mange andre, nettopp fordi 400 kroner er ganske mye for en enkelte å gi på kort varsel. Ofte velger man jo også å invitere en større barnegruppe enn man ville gjort om man arrangerte alene og da blir det flere bursdagsgaver i løpet av et år. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg legger meg på et litt lavere nivå/vi spleiser med andre til de vi ikke kjenner godt og ellers ikke ville blitt bedt til. I ditt tilfelle ville jeg kanskje ha gitt en "vanlig" presang til det ene barnet som er naturlig venn, og noe annet men likt til de tre andre, (en spinner og en kjærlighet på pinne?). Nivået på 100,- kroner er vel mest ment som en maksgrense, sånn tolker jeg det. Spleise med andre i klassen på presang til dem som ikke er i klassen?

Anonymkode: bd33a...ce0

• Liker 1
Gjest making.a.mess
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

NEI! Det er ikke alltid sånn at vi sparer tid og penger på sammenslåtte bursdager, er det vanskelig å forstå?

Dersom bare ETT av disse barna hører til i bursdagsgruppen/ klassen til TS sitt barn, så blir denne sammenslåingen kr 300,- dyrere enn uten sammenslåing.

Ser ikke foreldre som slår sammen bursdagene på dette viset at de pålegger andre foreldre en ekstra utgift?

For de foreldrene som må ut med kr 400,- for å sende ETT barn i bursdag, så blir kanskje alternativet å droppe hele bursdagen. Da mener jeg at opplegget feiler, det blir ekskluderende for de som ikke har økonomisk rom for dette :( 

Jeg skjønner godt spørsmålet ditt, TS. Jeg mener det må være opp til deg om du kjøper til alle, eller til det/de barna som ditt barn uansett skulle blitt invitert til.

Det er alltid så sykt enkelt å se stort på det, være raus og mild på internett, men det er ikke alltid like greit i praksis IRL!

Jeg tror ikke man kan velge om man vil kjøpe til en eller alle uten at noen blir sure.. 

Skrevet
20 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Jeg tror ikke man kan velge om man vil kjøpe til en eller alle uten at noen blir sure.. 

Det tror ikke jeg heller :( 

og "noen" er som regel de voksne. 

Vi har hatt bursdag (mitt barn alene, hjemme) hvor en gjest kom uten presang i det hele tatt. De var få gjester, og det kunne blitt en flau situasjon for han, men vi lot som ingenting, og det var null stress :) min sønn kunne knapt brydd seg mindre, og kommenterte det ikke en gang. 

Jeg tenker at det faktisk må være lov å IKKE gi presang også, for som regel ligger det noe bak. Og det som kan ligge bak, er mer trist enn en bursdagspresang mindre :( 

• Liker 2
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og "noen" er som regel de voksne. 

Akkurat det tror jeg er en sannhet med modifikasjoner.

I den siste 10-årsdagen vi hadde her i huset hadde en av gjestene glemt gaven hjemme. Han synes det var så flaut at han heller ville reise hjem, enn å komme inn. Jeg klarte heldigvis å overtale ham til å være med likevel.

Barn er vare for å være anderledes, og barn er også vare for at andre er anderledes enn hva de forventer. Et bursdagsbarn forventer gaver, og vil i de fleste tilfeller også få det av gjestene sine. Jeg har snakket med barna mine om at ikke alle har råd til dyre gaver, og ville aldri akseptert sure miner for gaver/manglende gaver. Jeg tror likevel at det er naivt å tro at barna (både bursdagsbarn og andre gjester) ikke legger merke til at et barn gjør noe annet enn det som er forventet. Selv om det hverken fører til mobbing eller andre negative reaksjoner, tror jeg likevel at gjesten uten gave vil føle seg anderledes, og kan oppleve reaksjoner fra både bursdagsbarn og andre gjester.

Jeg synes TS og andre som ikke er så positive til sånne feiringer har betimelige innvendinger. Det er noe med at bursdagsbarn med foreldre kan dra i gang en heidundrandes feiring, som gjestene bærer kostnaden ved, som smaker vondt for meg. De jeg sikter til her, er sånne lag som TS beskriver, ikke tilfellene der feks to jenter i samme klasse, som uansett ville hatt de samme gjestene, feirer sammen.

• Liker 2
Gjest NotNaomi
Skrevet

Hvorfor kjøpe for 400? Det kan være for mye for noen. 

Vær heller litt mindre opptatt av hva gavene koster. En nevnte kjærlighet på pinne lenger opp. En ting er sikkert,og det er barn liker godteri,så det vil alltid bli tatt godt mot. Sleng med noen vannbamlonger,så er det gave barn liker. For foreldre lar vel fremdeles unger spise litt godteri på (etter) bursdagsfeiring? ...

Skrevet

Bare et tips: Du kan bestille inn billige gaver på ebay (som hadde hatt høyere verdi kjøpt i norsk butikk). 

Jeg feiret en gang med to andre jenter fra klassen og alle hadde med 1-2 venninner utenom felles inviterte. Alle tre fikk gave fra jentene i klassen, men ikke fra de vi ikke hadde like mye med å gjøre. Sånn var det også da jeg gikk i andre bursdager hvor flere barn feiret sammen. 

Skrevet

Hos oss er det vanlig at to stykker feirer sammen, da kjøper vi selvsagt to gaver. Men nå rett etter sommeren var det fem stykker som gikk sammen om en feiring (alle hadde hatt bursdag om sommeren), og da fikk vi gjestene beskjed om at de ikke trengte å ha med gaver. Like greit på mange måter, å pakke opp 20x5 gaver må jo ta en evighet....

Anonymkode: d027f...e48

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig gir man da fire gaver, man ville jo gitt alle gaver om de hadde feiret hver for seg. Man trenger jo ikke bruke 100 kr på hver hvis det blir for mye. Mitt tips er å hamstre bursdagsgaver når du kommer over tilbud. Praktisk å ha liggende klar til bursdager og så sparer man litt uten at det blir dårligere gaver.

Skrevet

Er det fortsatt i 2017, sånn at man lærer barna sine å forvente gave? :klo:

Ts: foreslår at du tar deg en prat med foreldrene på trinnet og gjør følgende ordning: alle som er bedt i bursdag og som vil eller kan gi noe som helst betaler inn en helt valgfri sum dagen før bursdagen. For denne kjøper barnets foreldre inn en ting som ungen kan vise frem på fest. 

Ikke rart det er så mye mobbingen der ute når foreldre mener de søte små jo "må" få mye ræl de verken trenger eller vil ha fra 15-20 unger. Bursdag er feiring. Til dere over: Om ungen din forventer gave? Ja, da må du nesten ta deg på tak med opprdragelse, altså. Det er ikke folkeskikk. :opplyser: 

Anonymkode: af1b8...402

Skrevet
13 minutes ago, AnonymBruker said:

Ts: foreslår at du tar deg en prat med foreldrene på trinnet og gjør følgende ordning: alle som er bedt i bursdag og som vil eller kan gi noe som helst betaler inn en helt valgfri sum dagen før bursdagen. For denne kjøper barnets foreldre inn en ting som ungen kan vise frem på fest. 

Ikke rart det er så mye mobbingen der ute når foreldre mener de søte små jo "må" få mye ræl de verken trenger eller vil ha fra 15-20 unger. Bursdag er feiring. Til dere over: Om ungen din forventer gave? Ja, da må du nesten ta deg på tak med opprdragelse, altså. Det er ikke folkeskikk. :opplyser: 

Forventninger skapes jo av erfaringer. Om man 3 år på rad har feiret bursdag og fått gave av alle gjestene så tror man jo ikke at man plutselig ikke kommer til å få noe det fjerde året.

Anonymkode: afe0a...9f4

Skrevet
1 time siden, Arkana skrev:

Selvfølgelig gir man da fire gaver, man ville jo gitt alle gaver om de hadde feiret hver for seg. Man trenger jo ikke bruke 100 kr på hver hvis det blir for mye. Mitt tips er å hamstre bursdagsgaver når du kommer over tilbud. Praktisk å ha liggende klar til bursdager og så sparer man litt uten at det blir dårligere gaver.

Problemet oppstår vel i de tilfellene der de som inviterer til fellesfeiring ikke er barn som man normalt ville blitt invitert i bursdag til, for eksempel fordi de går i en annen klasse. Da blir antall gaver høyere, og kostnaden tilsvarende. 

Å gi gave når man er invitert i bursdag vil jeg si er normalen, og en helt rimelig forventning for et barn å ha. Jeg har i allefall aldri gått i en bursdag uten å ga med meg en gave. For de fleste barn er det å få gave stas, uten at jeg synes det er noe voldsomt urimelig og kravstort over det.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skrevet

Hvis alle 4 går i klassen til barnet ditt og du uansett hadde kjøpt gaver til dem, hadde jeg gitt alle gaver. Går barnet ditt i klassen med kun en av elevene hadde jeg kun kjøpt gave til dette barnet. Evt. en bitteliten ting til de andre. Vi har diskutert dette her (i skolemiljøet), og det har vært helt normalt. Alle bursdagsbarna får gaver fra "sine" venner, men (selvsagt) ikke fra noen de ikke kjenner (er sammen med). Synes egentlig det burde være en selvfølge. Har man en fellesbursdag, så ber man jo hver sine venner og da er det naturlig at det er disse man får gaver fra. (Blir noen sure, så har foreldrene en oppgave med å forklare barna sine litt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...