AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #1 Skrevet 29. august 2017 Litt nedsatt andel/grenseverdi for plasmablaster. Hva betyr det? Anonymkode: 46cdd...6ea
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #2 Skrevet 29. august 2017 Hvilken kontekst? De fleste prøvesvar må vurderes utfra en problemstilling, et svar kan ofte ikke vurderes alene. Anonymkode: 96d66...174
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #3 Skrevet 29. august 2017 Plasmablaster har jeg aldri hørt om og det kommer ingenting opp når jeg googler det. Hvis det står plasmablast og ikke en verdi i plasma, så vil jeg tro det er de cellene som danner plasma siden en blast er en celledanner som f.eks en osteoblast. Anonymkode: 2d8c2...a7e 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #4 Skrevet 29. august 2017 Plasmablaster er vel såvidt jeg har skjønt umodne (ikke ferdig utviklede) plasmaceller. Kanskje du har lave verdier av disse? Spør legen om dette, det er legen som har tatt prøvene og som har oversikt over din medisinske historie. Anonymkode: bca1d...908
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #5 Skrevet 29. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken kontekst? De fleste prøvesvar må vurderes utfra en problemstilling, et svar kan ofte ikke vurderes alene. Anonymkode: 96d66...174 Nei. Det er et pøvesvar. Akkurat som "ferritinnivå" Anonymkode: 46cdd...6ea
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #6 Skrevet 29. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Plasmablaster er vel såvidt jeg har skjønt umodne (ikke ferdig utviklede) plasmaceller. Kanskje du har lave verdier av disse? Spør legen om dette, det er legen som har tatt prøvene og som har oversikt over din medisinske historie. Anonymkode: bca1d...908 Er ikke så lett å få tak I alle verdens leger. Er ikke en fastlege som har tatt prøvene. Anonymkode: 46cdd...6ea
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #7 Skrevet 30. august 2017 Plasmablaster er en del av immunapparatet ditt. De dannes fra B-lymfocytter på følgende måte: Antigen-aktiverte B-lymfocytter migrerer til den mørke sonen i germinalsentre i lymfeknutene, og danner sentroblaster. Når disse modnes, migrerer de til den lyse sonen, og blir sentrocytter. Herfra kan de enten utvikles til hukommelses-B-celler eller plasmablaster, dersom de gjennomgår rekombinant "class switching." Modne plasmablaster er plasmaceller, og går ut i blodbanen. Det mest interessante her er hvorfor det er behov for å måle plasmablaster. Å befinne seg i grenseverdier behøver ikke å ha noen klinisk betydning. Anonymkode: 4aef4...029 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #8 Skrevet 30. august 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Det er et pøvesvar. Akkurat som "ferritinnivå" Anonymkode: 46cdd...6ea Ferritin er også avhengig av kjønn og alder, og om det er samtidig inflammasjon tilstede, eventuelt kjent sykdom som kan forstyrre svaret/gjøre tolkningen annerledes. Er dette en blodprøve, beinmargsprøve, biopsi (feks av en lymfeknute), barn, voksen, er prøven tatt for diagnostikk eller for å styre behandling? Alt sånt hører egentlig med å vite, særlig når man lurer på hva et prøvesvar betyr. Et minimum er at man må vite hva prøven er av! Hvis det er snakk om en beinmargsprøve kan det være https://en.m.wikipedia.org/wiki/Plasma_cell Generelt er det lite blaster i vanlig blod. Anonymkode: 96d66...174 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #9 Skrevet 30. august 2017 Du kan også Google deg frem til laboratoriehåndboken til stedet prøven er tatt. Anonymkode: 96d66...174
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #10 Skrevet 30. august 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Plasmablaster er en del av immunapparatet ditt. De dannes fra B-lymfocytter på følgende måte: Antigen-aktiverte B-lymfocytter migrerer til den mørke sonen i germinalsentre i lymfeknutene, og danner sentroblaster. Når disse modnes, migrerer de til den lyse sonen, og blir sentrocytter. Herfra kan de enten utvikles til hukommelses-B-celler eller plasmablaster, dersom de gjennomgår rekombinant "class switching." Modne plasmablaster er plasmaceller, og går ut i blodbanen. Det mest interessante her er hvorfor det er behov for å måle plasmablaster. Å befinne seg i grenseverdier behøver ikke å ha noen klinisk betydning. Anonymkode: 4aef4...029 I forhold til immunsystemet. Anonymkode: 46cdd...6ea
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #11 Skrevet 30. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ferritin er også avhengig av kjønn og alder, og om det er samtidig inflammasjon tilstede, eventuelt kjent sykdom som kan forstyrre svaret/gjøre tolkningen annerledes. Er dette en blodprøve, beinmargsprøve, biopsi (feks av en lymfeknute), barn, voksen, er prøven tatt for diagnostikk eller for å styre behandling? Alt sånt hører egentlig med å vite, særlig når man lurer på hva et prøvesvar betyr. Et minimum er at man må vite hva prøven er av! Hvis det er snakk om en beinmargsprøve kan det være https://en.m.wikipedia.org/wiki/Plasma_cell Generelt er det lite blaster i vanlig blod. Anonymkode: 96d66...174 Blod Anonymkode: 46cdd...6ea
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #12 Skrevet 31. august 2017 På 30.8.2017 den 8.16, AnonymBruker skrev: I forhold til immunsystemet. Anonymkode: 46cdd...6ea På 30.8.2017 den 8.16, AnonymBruker skrev: Blod Anonymkode: 46cdd...6ea Og det er det ingen som vet? Anonymkode: 46cdd...6ea
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #13 Skrevet 31. august 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Og det er det ingen som vet? Anonymkode: 46cdd...6ea Det går ikke an å gi deg noe ordentlig svar ut fra det du skriver her, og jeg synes egentlig ikke du skulle utbrodere mer heller, da du kommer til å få en mengde merkelige og inkompetente svar, og du kan ikke stole på noe som skrives her. Du bør snakke med den som har rekvirert prøvene. Jeg vet at det kan være vanskelig å få behandlende lege til å ta seg tid til grundige forklaringer, men du må nesten bare være tålmodig. Vi kan ikke gi deg noe godt svar her, helt uavhengig av kompetanse. Dette er ikke en egnet kanal for slikt. Anonymkode: 4aef4...029
lillesky Skrevet 31. august 2017 #14 Skrevet 31. august 2017 Kjære Ts Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege. Vennlig hilsen lillesky (mod)
Fremhevede innlegg