AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #1 Skrevet 29. august 2017 Har ventet i nesten 2 måneder på legetime. Henvist fra Riksen. Det viser seg at legen er syk, og jeg har fått ny time. Om 1,5 måneder! Hvorfor må jeg starte helt på nytt igjen? Jeg orker ikke mer. Tror de ar jeg spøker!? Jeg har vært innom 3 sykehus nå. Ventet og ventet siden januar. Jeg blir bare verre i mellomtiden. Hun som satte opp time sa bare "sånn er ventelistene våre", men med mindre legen har vært sk i 1,5 mnd så er det ikke logisk at jeg må vente like lenge en gang til!? Kan jeg dra til private? Er det noen som har avtaler ift frikort!?😢😢😢 Anonymkode: 34f0e...b05
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #2 Skrevet 29. august 2017 Kontakt fritt sykehusvalg og sjekk om andre sykehus har kortere ventetid https://helsenorge.no/velg-behandlingssted/ Men du blr gjøre det kjapt som fy, vinner ap valget er det slutt på den slags. Anonymkode: 566fa...b8b
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #3 Skrevet 29. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kontakt fritt sykehusvalg og sjekk om andre sykehus har kortere ventetid https://helsenorge.no/velg-behandlingssted/ Men du blr gjøre det kjapt som fy, vinner ap valget er det slutt på den slags. Anonymkode: 566fa...b8b Men hvorfor havner jeg bakerst!? Jeg hadde jo time nå. Jeg har allerede ventet min tid Anonymkode: 34f0e...b05
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #4 Skrevet 29. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kontakt fritt sykehusvalg og sjekk om andre sykehus har kortere ventetid https://helsenorge.no/velg-behandlingssted/ Men du blr gjøre det kjapt som fy, vinner ap valget er det slutt på den slags. Anonymkode: 566fa...b8b Lite sannsynlig scenario. Fritt sykehusvalg ble vedtatt av Bondevik I-regjeringen, og har overlevd to Stoltenberg-regjeringer og enda en Bondevik-regjering. Ingen grunn til å tro at man ikke skal utnytte den kapasiteten som finnes i det offentlige helsevesenet på best mulig måte framover, også. Private tilbud er ikke så populært på venstresiden, men DET er en helt annen diskusjon. Til TS: det er ingen her som kan vite hvorfor du ble satt bakerst igjen i køen. Sjekk om ventelistegarantien er brutt. Sjekk om det finnes «raskere tilbake-ordning» for din sykdom hvis du er i jobb (fastlegene er elendige til å henvise på akkurat den ordningen), og kontakt pasientombudet for å avklare om dette kan stemme. Dette er de kanalene jeg kan komme på i farten. Det kan godt hende det finnes mer du burde sjekke, men dette er i alle fall steder å starte. Anonymkode: 67166...3f7 5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #5 Skrevet 29. august 2017 Dette må du klage på, det er fristbrudd. Du må se hvilken dato som var frist for deg, og dersom den nye datoen er etter frist for helsehjelp kan du klage. https://helsenorge.no/rettigheter/brudd-pa-behandlingsfrist Anonymkode: 21a07...105 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #6 Skrevet 29. august 2017 Venteliste garantien er 3 måneder, så hvis du har ventet 2 måneder og har fått ny time om 1 1/5, så er det 2 uker over tiden. Det er ikke galt hvis legen er syk, Anonymkode: afec0...48a 2
mummu Skrevet 29. august 2017 #7 Skrevet 29. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Venteliste garantien er 3 måneder, så hvis du har ventet 2 måneder og har fått ny time om 1 1/5, så er det 2 uker over tiden. Det er ikke galt hvis legen er syk, Anonymkode: afec0...48a Hvis sykehuset avbestiller/endrer time fordi en lege er syk er det et fristbrudd. Dersom timen avbetilles/endres av pasient er det ikke fristbrudd om man går over dato. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #8 Skrevet 29. august 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor havner jeg bakerst!? Jeg hadde jo time nå. Jeg har allerede ventet min tid Anonymkode: 34f0e...b05 Fordi listene sannsynligvis allerede er fylt opp med andre folk. Legene planlegger ikke å bli syke, så de har jo ikke masse åpne plasser i listene sine. De kan ikke ta fra noen andre timen de har ventet på fordi du var uheldig. Anonymkode: 0d09c...55e 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #9 Skrevet 29. august 2017 2 minutter siden, mummu skrev: Hvis sykehuset avbestiller/endrer time fordi en lege er syk er det et fristbrudd. Dersom timen avbetilles/endres av pasient er det ikke fristbrudd om man går over dato. Dette dreier seg om 1 1/2 uke og legen har blitt syk. Sykehus har ikke kapasitet til at noen tar over de sakene i svært mange saker. Man kommer ikke langt med en klage på utsettelse 1 1/2 uke. Anonymkode: afec0...48a
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #10 Skrevet 29. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor havner jeg bakerst!? Jeg hadde jo time nå. Jeg har allerede ventet min tid Anonymkode: 34f0e...b05 Fordi legen som har vurdert henvisningen fra fastlegen din har sagt at du kan vente. De kan ikke frata andre pasienter timen fordi du sutrer som en treåring i trassalder. Du kan sjekke ventetid andre steder, eller innse at du ikke kommer så langt med å klage på at det går halvannen uke over, forutsatt at du i det hele tatt har fått frist. Sånn er livet faktisk, deal with it eller bla opp til en privat spesialist uten ventid fra egen lommebok. Anonymkode: 566fa...b8b
Wenda Skrevet 29. august 2017 #11 Skrevet 29. august 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor havner jeg bakerst!? Jeg hadde jo time nå. Jeg har allerede ventet min tid Anonymkode: 34f0e...b05 Fordi det er andre som trenger den timen mer enn deg. Dersom det nå er slik at legen din er syk så er det en annen lege som må ta over hens pasienter. Og den legen har også pasienter som helt sikkert har ventet like lenge som deg Endret 29. august 2017 av Wenda
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #12 Skrevet 29. august 2017 Du er ikke bakerst i køen. Garantert! 2 måneder er relativt kort ventetid, faktisk... Alternativet hadde vært at noen andre ble flyttet/avlyst, eller at du fikk time til en annen lege - som kanskje ikke kan så mye om det du trenger hjelp til. Legen har garantert (over)fylte lister. Ser at du skriver 1.5 mnd ekstra ventetid, istedenfor 1.5 uke som andre skriver her. Du kan sjekke fritt sykehusvalg, hvis problemstillingen din egner seg for det. Eventuelt si at du kan kontaktes på kort varsel hvis det kommer avlysninger, hvis du har mulighet. Anonymkode: 26bd6...bd1 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #13 Skrevet 30. august 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke bakerst i køen. Garantert! 2 måneder er relativt kort ventetid, faktisk... Alternativet hadde vært at noen andre ble flyttet/avlyst, eller at du fikk time til en annen lege - som kanskje ikke kan så mye om det du trenger hjelp til. Legen har garantert (over)fylte lister. Ser at du skriver 1.5 mnd ekstra ventetid, istedenfor 1.5 uke som andre skriver her. Du kan sjekke fritt sykehusvalg, hvis problemstillingen din egner seg for det. Eventuelt si at du kan kontaktes på kort varsel hvis det kommer avlysninger, hvis du har mulighet. Anonymkode: 26bd6...bd1 Ja, det er snakk om måneder, ja. Men jeg skulle hatt time nå. Hvis legen er tilbake neste uke, hvorfor får jeg ikke time da? Dvs vi pasienter som skulle hatt time i mellomtiden (hvis legen er syk 1 uke) bør få time når legen er tilbake. Ellers må de vel sende ut brev til absolutt ALLE? Jeg mener, la oss si at jeg hadde time 28.8. Og ventet på den i to måneder. Så har Kari time 4.8 og har ventet på den i to måneder, like lenge som meg. Men legen er tilbake 4.8 og Kari får sin time! Det ville ikke vært riktig. Da må jo også Kari miste sin time, og vente på den i nye 1,5 måneder, fordi JEG er foran henne i køen... Når det er sagt så aner de ikke omfanget av dette engang, selv om jeg ble henvist fra et annet, stort og anerkjent sykehus som mente at det hastet. Da jeg kom til det andre sykehuset fikk jeg beskjed om MAKS 4 uker ventetid, fordi det er og var relativt akutt. Og alvorlig. Da jeg fikk henvisning til dette sykehuset, som forøvrig ligger under samme greie (OUS), så fikk jeg ingen beskjed om når jeg skal få time innen. Aner ikke om de 4 ukene gjelder fortsatt, siden det er OUS begge delene, eller om jeg må ringe og høre og kanskje har fått noe nytt... men én ting er sikkert; De har ikke grunnlag for å vite hvor alvorlig og akutt det er. De har ikke grunnlag til å vite hvordan de skal prioritere, for da jeg var der uten lege og ble møtt av assistenter stilte de meg mange spørsmål de hadde visst svaret på dersom de hadde kjent min sykehistorie. Anonymkode: 34f0e...b05
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #14 Skrevet 30. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, det er snakk om måneder, ja. Men jeg skulle hatt time nå. Hvis legen er tilbake neste uke, hvorfor får jeg ikke time da? Dvs vi pasienter som skulle hatt time i mellomtiden (hvis legen er syk 1 uke) bør få time når legen er tilbake. Ellers må de vel sende ut brev til absolutt ALLE? Jeg mener, la oss si at jeg hadde time 28.8. Og ventet på den i to måneder. Så har Kari time 4.8 og har ventet på den i to måneder, like lenge som meg. Men legen er tilbake 4.8 og Kari får sin time! Det ville ikke vært riktig. Da må jo også Kari miste sin time, og vente på den i nye 1,5 måneder, fordi JEG er foran henne i køen... Når det er sagt så aner de ikke omfanget av dette engang, selv om jeg ble henvist fra et annet, stort og anerkjent sykehus som mente at det hastet. Da jeg kom til det andre sykehuset fikk jeg beskjed om MAKS 4 uker ventetid, fordi det er og var relativt akutt. Og alvorlig. Da jeg fikk henvisning til dette sykehuset, som forøvrig ligger under samme greie (OUS), så fikk jeg ingen beskjed om når jeg skal få time innen. Aner ikke om de 4 ukene gjelder fortsatt, siden det er OUS begge delene, eller om jeg må ringe og høre og kanskje har fått noe nytt... men én ting er sikkert; De har ikke grunnlag for å vite hvor alvorlig og akutt det er. De har ikke grunnlag til å vite hvordan de skal prioritere, for da jeg var der uten lege og ble møtt av assistenter stilte de meg mange spørsmål de hadde visst svaret på dersom de hadde kjent min sykehistorie. Anonymkode: 34f0e...b05 Mener selvsagt 4.9, ikke 4.8 Anonymkode: 34f0e...b05
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #15 Skrevet 30. august 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Mener selvsagt 4.9, ikke 4.8 Anonymkode: 34f0e...b05 Du kan ikke få time da fordi listene allerede er fylt opp, eller fordi legen har andre arbeidsoppgaver enn poliklinikk planlagt. Det kan godt være du har fått første ledige time. Hvis de skulle forskjøvet alle andre sine timer, selv om legen er tilbake på jobb, hadde det blitt et organisatorisk mareritt, og de gjøres derfor ikke. Det er foresten gjerne slik at om en lege er syk, så går de andre legen gjennom pasientlisten og prøver å fordele pasientene på de andre som er på jobb. Hvis det ikke er noen andre som har den nødvendige kompetansen, eller det vurderes til å kunne vente, blir timen ofte flyttet. Hvis det er noe som ikke kan vente blir det fordelt etter beste evne. Anonymkode: 26bd6...bd1 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #16 Skrevet 30. august 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor havner jeg bakerst!? Jeg hadde jo time nå. Jeg har allerede ventet min tid Anonymkode: 34f0e...b05 Du vet sykehuset har flere pasienter enn deg? Som også har fått lengre ventetid pga sykdom hos legen? De har og ventet sin tid, og står tydeligvis foran deg i køen. Anonymkode: cc5a0...ed3 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #17 Skrevet 30. august 2017 Du mener helt alvorlig at siden du ikke fikk timen din så skal de flytte alle andre pasienter som har fått time? Alle som har booket hotell og transport? Okai, noen ser seg selv som verdens navle i alle fall. Anonymkode: 1d5e9...558
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #18 Skrevet 30. august 2017 Dersom nivået av akutt og alvorlig endrer seg så må du naturligvis melde fra om det sånn at det går gjennom systemet. Dine sjansen for å forsere køen: Du kan, som påpekt, melde deg som aktuell for å kontaktes om det dukker opp en time på kort varsel, eller du kan betale deg gjennom køen ved å gå til privat klinikk, alternativt (dersom dette oppriktig haster) får legen din legge deg inn på sykehus. Da forserer en alle køer, så det gjøres om ting haster på ordentlig. (Og det alene bør jo si folk at det er noe galt med systemet når en må ta opp en sykeseng for å få en undersøkelse i tide..) Anonymkode: 21d1c...e87
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #19 Skrevet 30. august 2017 På Tuesday, August 29, 2017 den 17.28, AnonymBruker skrev: Men hvorfor havner jeg bakerst!? Jeg hadde jo time nå. Jeg har allerede ventet min tid Anonymkode: 34f0e...b05 Det vet da vel ikke vi. Å spekulere i noe vi ikke vet kan du gjøre like så godt som oss. Det jeg måtte gjøre i sommer når jeg hadde behov for spesialist, var å ringe rundt til alle spesialisten innen det faget jeg hadde behov for. Når jeg så fikk bekreftet time to dager etterpå hos en, så ringte jeg fastlegen min og bad om at hun sendte henvisningen som lå på vent hos en annen spesialist. Flaks for meg at jeg kjenner systemet og tok skjeen i egne hender, fordi jeg plutselig ble betydelig dårligere og hadde blitt innlagt om jeg ikke hadde fått øden timen jeg ordnet meg selv. Frikort kan du ikke bruke hos private leger/spesialister. Der betaler du alt selv. Anonymkode: 91fe0...c48
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #20 Skrevet 31. august 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Du vet sykehuset har flere pasienter enn deg? Som også har fått lengre ventetid pga sykdom hos legen? De har og ventet sin tid, og står tydeligvis foran deg i køen. Anonymkode: cc5a0...ed3 Det må bety at alle som skulle hatt time idag, når legen er tilbake, også har fått flyttet sin time. Siden vi flytter hele ventelista 1,5 mnd frem i tid. Anonymkode: 34f0e...b05
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå