Gå til innhold

Kan NAV støtte sertifikat klasse B?


straamann

Anbefalte innlegg

Har hørt litt forskellig angående dette. Kan NAV under visse vilkår støtte kjøreopplæring og kostnader for bil klasse B, dersom det vil øke muligheten for en som går på AAP i å komme i jobb? Eller innvilger NAV kunne "spesielle" førerkort for buss,kran etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok i spesielle situasjoner. For eksempel foresatte med multihandicapet barn og trenger da bil/kassebil. 
Eller truck for å komme seg i arbeid. 

Bare så du vet det, om du ikke har råd til å spare opp til bil. Da har du ikke råd til å ha bil. 

Anonymkode: 2003b...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Jeg fikk ikke dekket for tyngre kjøretøy, det måtte jeg finne ut av selv. Det var snakk om å ha det som yrke.Nav har blitt veldig mye strengere de siste par årene. De kommer hvertfall ikke til å gi deg støtte til førerkort fordi du tror det øker sjansen ved kontorjobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er kun hvis man har en kontrakt på en stilling på en jobb som krever dette.

Ikke bare for å øke sjansene for å få en hvilken som helst jobb.

Anonymkode: da35b...9c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV kan sponse førerkort KL B om du har flyktningstatus, ellers ikke.

Anonymkode: 301b7...0c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nav sponser ikke klasse B, ikke om du kommer med en kontrakt som garanterer deg jobb en gang. 

Anonymkode: 9cf4d...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Herr Heftig skrev:

NAV kan sponse førerkort klasse B. Da kan man for eksmepel være postbud, Brukerstyrt assistent osv.

Det vet du med sikkerhet? Da må du isåfall vise til at du har søkt x antall jobber og har kontrakt med et firma som vil ansette deg om du tar førerkort. 

Anonymkode: 3015f...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Det vet du med sikkerhet? Da må du isåfall vise til at du har søkt x antall jobber og har kontrakt med et firma som vil ansette deg om du tar førerkort. 

Anonymkode: 3015f...88a

Jeg vet bare at jeg kjenner en person som har fått det dekket. Det varierer fra kommune til kommune og fra sak til sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner jeg NAV rett, så vil de ikke støtte noe som helst med mindre absolutte alle andre muligheter er prøvd ut. Så å støtte lappen fordi det kan gjøre det lettere å få jobb, er vel håpløst. Det må i såfall være at det av en eller annen grunn er teoretisk umulig å skaffe seg jobb uten lappen, og det er det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, straamann skrev:

kjenner jeg NAV rett, så vil de ikke støtte noe som helst med mindre absolutte alle andre muligheter er prøvd ut. Så å støtte lappen fordi det kan gjøre det lettere å få jobb, er vel håpløst. Det må i såfall være at det av en eller annen grunn er teoretisk umulig å skaffe seg jobb uten lappen, og det er det jo ikke.

Stemmer det ja. 

Anonymkode: 3015f...88a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, straamann skrev:

kjenner jeg NAV rett, så vil de ikke støtte noe som helst med mindre absolutte alle andre muligheter er prøvd ut. Så å støtte lappen fordi det kan gjøre det lettere å få jobb, er vel håpløst. Det må i såfall være at det av en eller annen grunn er teoretisk umulig å skaffe seg jobb uten lappen, og det er det jo ikke.

Bare be om det. Noen får lappen, det er mest aktuelt får våre nye landsmenn og kommende lastebilsjåfører så vidt jeg forstår. Men ikke alle forteller hvem som betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, amativeReflection skrev:

Bare be om det. Noen får lappen, det er mest aktuelt får våre nye landsmenn og kommende lastebilsjåfører så vidt jeg forstår. Men ikke alle forteller hvem som betaler.

De dekker ikke lastebillappen lenger 

Anonymkode: 3015f...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De dekker ikke lastebillappen lenger 

Anonymkode: 3015f...88a

Ifølge hvem?

De dekker absolutt førerkort for lastebil. Ikke for hvem som helst og ikke i alle regionene. Men det er på ingen måte umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, straamann skrev:

Har hørt litt forskellig angående dette. Kan NAV under visse vilkår støtte kjøreopplæring og kostnader for bil klasse B, dersom det vil øke muligheten for en som går på AAP i å komme i jobb? Eller innvilger NAV kunne "spesielle" førerkort for buss,kran etc?

Dersom du får støtte til bil, fordi du har et medisinsk behov for bil, så får du og støtte til førerkort. 

Ellers er støtte til førerkort noe du må ta med Nav. 

Anonymkode: 94c7e...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, amativeReflection skrev:

Ifølge hvem?

De dekker absolutt førerkort for lastebil. Ikke for hvem som helst og ikke i alle regionene. Men det er på ingen måte umulig.

Ifølge nav. Selv ikke de som har kontrakt om ansettelse får dekket. Det er dårlige tider i yrkessjåføryrket også og vanskelig å få jobb, derfor er ikke nav lenger behjelpelige med førerkort lenger med mindre du er innvandrer. Det er altfor dyrt og nav har fått et veldig strengt budsjett. 

Anonymkode: 3015f...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du får støtte til bil, fordi du har et medisinsk behov for bil, så får du og støtte til førerkort. 

Ellers er støtte til førerkort noe du må ta med Nav. 

Anonymkode: 94c7e...96c

Hvem er det som har en tilstand som krever bil av medisinske årsaker, og der transportbehov ikke kan dekkes av annen transportordning eller at man kan flytte på seg eller bytte jobb for å slippe transportproblem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, straamann skrev:

Hvem er det som har en tilstand som krever bil av medisinske årsaker, og der transportbehov ikke kan dekkes av annen transportordning eller at man kan flytte på seg eller bytte jobb for å slippe transportproblem?

Hvem dette er vil være brudd på taushetsplikten, så det kan jeg ikke besvare. 

Men der er helt klart personer med diagnoser som får biltliskuddet til kjøp av personbil, og da automatisk også får førerkort. 

Og å være invandrer er ikke synonymt med å få dekket førerkort av Nav. Det er bare på kg, det ser ut til å være slik. 

Anonymkode: 94c7e...96c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvilken hudfarge du har, det. Er du hvit, så nei. Da er det ikke synd på deg.

Anonymkode: 336a4...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem dette er vil være brudd på taushetsplikten, så det kan jeg ikke besvare. 

Men der er helt klart personer med diagnoser som får biltliskuddet til kjøp av personbil, og da automatisk også får førerkort. 

Og å være invandrer er ikke synonymt med å få dekket førerkort av Nav. Det er bare på kg, det ser ut til å være slik. 

Anonymkode: 94c7e...96c

Det er ikke brudd på taushetsplikten å gi et eksempel på en diagnose/tilstand som du mener kvalifiserer til førerkort dekket av NAV.

Siden ikke folk får støtte til førerkort som kan øke sjansjene deres til jobb, høres det rart ut at folk skal få biltilskudd av NAV og dekke førerkort uten noen vilkår. Og dersom disse vilkårende er at det skal være lettere å komme seg til jobb/utdanning f.eks, så er det rart at ikke andre som ikke har en funskjonsnedsettelse som krever spesialbil, men har samme behov for  bil (og dermed sertifikat) for jobb/utdanning ikke skal få støtte..

Men NAV har vel aldri vært logisk. 

 

Endret av straamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...