Gå til innhold

Treningshjørnet


inle

Anbefalte innlegg

Hei hei! :vinke: 

Siden jeg er den eneste i venninnegjengen som virkelig har fått sansen for å trene, og liker å prate om fremgangen tenkte jeg at jeg like gjerne kunne starte en liten treningsdagbok her på KG (så slipper jeg å mase hull i hodet på vennene mine) :fnise: Håper jeg finner andre her som vil dele opplevelser fra treningssenteret, oppturer og nedturer og ikke minst: hjelpe på motivasjonen når den trenger et ekstra lite spark bak :jepp: 

Hvem Inle er? 

Jo! En ung frøken i slutten av 20årene som har nerdetendenser (jeg elsker bøker og dokumentarer!) fra Vestlandet. Etter å ha vært delvis støttemedlem ved ulike treningssentre  opp gjennom studietiden bestemte jeg meg for å melde meg inn på Sats og satse litt ekstra på helsen. Spesielt siden jeg har slitt med vond rygg (skjev ryggrad) og beinhinnebetennelse som stadig kommer tilbake. Jeg begynte å trene med PT for ca ett år siden og etter det har det gått slag i slag! Trives godt med PTen min, men trener dog kun en time i uken (når jeg har råd til det) og ellers alene. I tillegg spiller jeg lagsport en gang i uken med venner så jeg får inn litt kondis der også uten å utfordre beina for mye.  

Til nå har jeg fulgt et program jeg fikk av PTen min og litt av matplanen som ble satt opp, men fra i morgen av trener jeg med en gruppe og målet mitt er å stramme inn litt mer. Jeg vil ikke slanke meg eller gå ned i vekt, men stramme inn litt og bli sterkere :trene: Målet er å klare min egen vekt i knebøy og markløft: 57 kilo. Jeg har utrolig nok allerede nådd dette i markløft, hvor jeg nå løfter 57,5 kg :hoppe: Mens jeg på knebøy ikke er langt unna: 55 kg. Så krysser fingrene for at jeg når målet mitt om ikke så lenge. 

Kanskje jeg får meg noen nye mål i morgen! Uansett, velkommen til treningshjørnet mitt :blomst: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest- silje

 

:velkommen:

 

Så god progresjon du har med styrken!

Veldig lurt å stramme opp, mens du ligger i vedlikehold! Det er da jeg har hatt best resultater :) Ikke at jeg er så flink med styrken for tiden da jeg har mistet litt piffen. Så nå er det kun på ren vilje, og jeg gjør ikke en øvelse mer, enn jeg må :fnise: Føler liksom at siden jeg ikke kan øke så mye (trener hjemme) så stopper jeg alltid opp på en viss vekt, spesielt i knebøy. Det er jo begrenset hvor mange vekter en jente klarer å få over hodet selv :P Og så har jeg kun lov av gubben til å trene slik at jeg har god kontroll på stangen (skjønner den da)..

Lurt med dagbok, hvis ikke vennene dine er så veldig interesserte i treningen din ;) Jeg har en kompis som hele tiden snakker om trening, og gjerne skal lære opp alle rundt seg med teknikk osv... Det er så irriterende å høre på :ler:, så jeg passer alltid på hva jeg sier til han, slik at jeg slipper å måtte høre på hva jeg burde gjøre, hvilke øvelser som er bra osv osv. Ikke at jeg tror at du er slik som han da :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, gjest- silje skrev:

 

:velkommen:

 

Så god progresjon du har med styrken!

Veldig lurt å stramme opp, mens du ligger i vedlikehold! Det er da jeg har hatt best resultater :) Ikke at jeg er så flink med styrken for tiden da jeg har mistet litt piffen. Så nå er det kun på ren vilje, og jeg gjør ikke en øvelse mer, enn jeg må :fnise: Føler liksom at siden jeg ikke kan øke så mye (trener hjemme) så stopper jeg alltid opp på en viss vekt, spesielt i knebøy. Det er jo begrenset hvor mange vekter en jente klarer å få over hodet selv :P Og så har jeg kun lov av gubben til å trene slik at jeg har god kontroll på stangen (skjønner den da)..

Lurt med dagbok, hvis ikke vennene dine er så veldig interesserte i treningen din ;) Jeg har en kompis som hele tiden snakker om trening, og gjerne skal lære opp alle rundt seg med teknikk osv... Det er så irriterende å høre på :ler:, så jeg passer alltid på hva jeg sier til han, slik at jeg slipper å måtte høre på hva jeg burde gjøre, hvilke øvelser som er bra osv osv. Ikke at jeg tror at du er slik som han da :briller:

Tusen takk! :blomst:

Det har jeg faktisk ikke tenkt over en gang! Jeg håper at jeg blir flinkere til å holde meg selv i sjakk med usunne saker (som feks skillingsbollen jeg spiser nå :sjenert: ), at jeg ikke skeier helt ut. Jeg får lov til å spise det jeg vil men at jeg må passe på mengden og ikke minst hvor mye jeg får i meg som jeg virkelig trenger! 

Ja knebøy har vært litt av skrekken for meg med tunge vekter, jeg er så redd for å komme meg ned men så ikke opp igjen :overrasket: 

Haha, nei de er ikke så veldig in i trening. Jeg fikk med meg en venninne i fjor men hun er nå bare støttemedlem, og de andre som trener har medlemsskap på andre sentre her i byen. Men jeg prater ikke så ofte om det med mindre folk spør eller det er et tema der vi snakker. Har inntrykk av at folk ikke alltid liker temaet dersom de ikke trener selv, eller er støttemedlemmer :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde jeg min første økt med treningsgruppen! Vi er kun tre stykker og PTen vår, jeg ble faktisk litt positivt overrasket. Vi fungerte fint sammen, og vi var akkurat passe mange folk i gruppen. Tidligere har opplevelsen min vært at vi er for mange, folk har ikke vært så veldig interessert i å bli kjent osv. Mens her var det koselig og god stemning med en gang, og ikke minst vi hadde en runde med øvelser hvor vi skulle jobbe sammen. Og så tror jeg at det hjelper at vi alle kjenner PTen godt, vi har alle trent med henne i løpet av året. Vi har ti uker sammen så jeg gleder meg til å se hva jeg får ut av dette programmet :jepp: 

Nå har jeg ikke notert ned alt men det jeg husker vi hadde var: 

Supersett runde 1:

Knebøy: 4*9 (40 kg)

Pull ups: 4*9 (rosa + lilla strikk, før jeg byttet til lilla*2)

Runde 2: 

Markløft: 4*9 (50 kg) 

Militærpress m/kettlebell: 4*8 (8kg) 

Andre halvdel av treningen var lagt opp slik at vi skulle bli bedre kjent med hverandre og kjenne hverandres grenser siden hun planlegger å kjøre øvelser sammen fremover også. Så da skulle vi gjennom 200 armhevinger, 200 hip thrust (på gulvet) og 200 situps. Vi skulle fordele antallet mellom oss og ta det slik vi ønsket selv (på tær, knær, step), to stykker jobbet samtidig mens tredjemann sjekket at vi gikk ned langt nok. Når en ble sliten skulle tredjemann ta over. Det tyngste for meg her var armhevingene uten tvil! 

Men jeg klarte 20 stk på knær og resterende måtte jeg ned på knær for å klare :fnise: Kjente virkelig at det brant i armene på slutten der. 

Alt i alt en god start på gruppetreningen! 

I kveld var jeg på trening med laget, men jeg merket at jeg var så sliten at jeg ikke klarte å engasjere meg så veldig i spillet. Så det ble en dårlig økt i dag, men jeg tror jeg blir bedre etter hvert når jeg kommer inn i treningen med gruppen også. Vanligvis trener jeg ikke to ganger for dagen, kjenner min grense går på en økt om dagen :ler: 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Spennende med treningsgruppe og pt!

 

Vel på senter har de vel stativ til bøyen som gjør at en bare kan slippe den hvis en ikke kommer seg opp? Eller så er det som oftest folk rundt en som kan hjelpe en. Jeg står jo helt alene, så vet ikke hva jeg hadde gjort hvis noe hadde gått galt. Uansett så er det en del andre gode øvelser for bøy, men siden motivasjonen min er veldig dårlig for tiden, når det gjelder styrke, så gidder jeg ikke å gjøre så mye ut av det :sjenert:

Hehe, jeg trener heller aldri mer, enn en gang for dagen. Jeg kan strekke meg til å gå en tur i tillegg til treningen, men det er det altså ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for ny treningsdagbok! :nigo: 

Vi er en god del folk her som finner mye motivasjon hos hverandre! To ganger om dagen er slitsomt, det er noe man bare får gjort i perioder, og det føles alltid litt mer pes om man må skifte og dusje og styre to ganger.

Treningsgruppa høres ut som en skikkelig bootcamp! :hoppe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.9.2017 den 10.17, Rainbow skrev:

Hurra for ny treningsdagbok! :nigo: 

Vi er en god del folk her som finner mye motivasjon hos hverandre! To ganger om dagen er slitsomt, det er noe man bare får gjort i perioder, og det føles alltid litt mer pes om man må skifte og dusje og styre to ganger.

Treningsgruppa høres ut som en skikkelig bootcamp! :hoppe: 

Takk! :blomst: Nå har jeg ikke oppdatert på litt over en uke da jeg ble syk! Feber, vonde muskler og tett nese, maks uflaks - spesielt siden det var min første uke i ny jobb. Energien strakk ikke til så kom meg på jobb så rett hjem til sengen for å sove :fnise: Men nå tror jeg det verste er over, så planen er å trene i morgen og onsdag, så siste økt muligens fredag eller lørdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjipt du har vært syk! Håper du er back on track nå! 

Virker forresten som det er veldig mange som er syke for tida. Håper det gikk greit selv om det var første uke i ny jobb, da! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 12.9.2017 den 15.01, Rainbow skrev:

Så kjipt du har vært syk! Håper du er back on track nå! 

Virker forresten som det er veldig mange som er syke for tida. Håper det gikk greit selv om det var første uke i ny jobb, da! :) 

Hei :blomst: Ja jeg er frisk igjen :fnise: Og det har virkelig vært travelt, har ikke hatt noe overskudd til å oppdatere her de siste ukene, men håper at jeg nå kan bli flinkere til å ta meg tid til å gjøre det :jepp: 

Denne uken fikk jeg inn tre treningsøkter, så der har jeg klart å holde det gående. Det eneste er at jeg sliter virkelig med matinntaket! Jeg knekker fort og jeg spiser alltid litt for mye selv om jeg har blitt veldig flink på å velge sunne alternativer. Etter dagens økt med gruppen ble jeg tipset om Roede-klubben. Jeg må innrømme jeg var litt skeptisk, men det virker som en fin måte å finne ut av hvor mye jeg faktisk spiser og hva jeg mangler. I dag har jeg spist 2000 kalorier :daane: Men jeg tenker at det går gå i dag, og så skal jeg bruke uken til å kartlegge hva jeg faktisk får i meg, og stramme litt inn. Jeg vil jo ikke ned i vekt, men jeg vil bli litt mer definert :sjenert: 

På den positive siden, jeg er tilbake på 55 kg i knebøy :hoppe: Og jeg har økt til 62,5 kg i markløft! Så det er en fremgang absolutt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...