AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #21 Skrevet 30. august 2017 1 time siden, Natalitw skrev: Ikke sant og alt slik slipper man i et borettslag. Jeg og samboeren min er unge og kanskje ikke de beste til å pusse opp selv. Så det ansvaret ønsker vi ikke å ha på oss. Vi er heller ikke noe glade i å male og klippe gress og et boretslag gjør det lettere. Selvom enebolig er mer privat. 🤷🏼♀️ Men men Et bra drevet borettslag, med et praktisk anlagt styre, er en behagelig måte å bo på Fellesutgiftene i et borettslag er nesten alltid høyere enn for en selveierleilighet, men dere slipper like mye ansvar som en selveierleilighet har. Et eksempel er nå det skal males utvendig. I et borettslag blir det da satt av penger over tid slik at når dagen kommer for maling, så slipper dere å betale en stor sum plutselig. I en selveierleilighet kan man komme til å måtte betale kostnaden for maling av sin del på en gang. Det kan fort bli 10-15.000. Ta en snakk med flere banker, også den/de bakene dere bruker nå. Om deres bank(er) er lokale banker så kjenner de boligmarkedet og jobbmarkedet der dere bor. Når det er sagt så blr selvsagt alt veldig mye lettere når du også har fått deg jobb. Lykke til Anonymkode: 825e1...dba
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #22 Skrevet 30. august 2017 På 28.8.2017 den 20.43, Apekatten skrev: Jeg fikk boliglån i vår helt alene. Jeg hadde 200k i egenkapital og 11% stilling, men jobber ofte opp mot 100%. Hos DnB fikk jeg ingenting, så jeg byttet bank. I den banken jeg har nå fikk jeg lån med en gang. Fra et bankfaglig perspektiv er det ren og skjær idioti å gi boliglån til ny kunde som har 11% stilling.. Grong tar en risiko på deg ved å gi deg det lånebeløpet hvis du ikke "kompenserer" med noe annet - som lønnsslipper hvor lønn kommer frem (uten at det fremkommer at du egentlig bare har 11 %), transaksjonshistorikken din e.l. Det er ikke alltid det er så klokt å gå for den banken som vil låne deg mest, det er som regel en grunn til at søknader avvises eller at du får et lavere beløp enn det man søker om. (Og ja jeg vet at de fleste sannsynligvis ikke liker å høre nettopp det) Anonymkode: 3545d...331
Apekatten Skrevet 31. august 2017 #23 Skrevet 31. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Fra et bankfaglig perspektiv er det ren og skjær idioti å gi boliglån til ny kunde som har 11% stilling.. Grong tar en risiko på deg ved å gi deg det lånebeløpet hvis du ikke "kompenserer" med noe annet - som lønnsslipper hvor lønn kommer frem (uten at det fremkommer at du egentlig bare har 11 %), transaksjonshistorikken din e.l. Anonymkode: 3545d...331 Jeg måtte vise lønnslippene mine fra de siste 6 månedene, og da fikk de se at jeg har en stabil og gjevn inntekt. Jeg hadde heller ingen andre lån fra før, det har vel også litt og si.. Men ja, jeg er enig i at de tok en risiko ved å gi meg lån, men det hadde vært mye dyrere for meg å leie leilighet, men det blir en annen sak.
SesameStreet Skrevet 31. august 2017 #24 Skrevet 31. august 2017 (endret) Jeg vet om flere som har fått blankt nei i DnB, men som har fått lånet de trenger i andre banker. Jeg ville begynt å forhøre meg med andre banker om muligheter for lån. Endret 31. august 2017 av SesameStreet
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #25 Skrevet 31. august 2017 På 30.8.2017 den 11.04, Natalitw skrev: Hei hadde tenkt til det helt til jeg fant ut at de har endret reglene og At det ikke gjelder unge førstegangs kjøpere. Dettte gjelder nå kun de som sliter økonomisk som fekS alenemødre/fedre eller folk som ikke har like god mulighet til å spare opp som det unge har .. Dette stemmer nok ikke helt. Det står at unge førstegangskjøpere ikke er i målgruppen, men så er det veldig mye hvis og men her. En kompis hadde fast 100% stilling, men ikke nok egenkapital selv om han hadde mulighet til å spare. Han fikk startlån. Anonymkode: 50add...2eb
Natalitw Skrevet 31. august 2017 #26 Skrevet 31. august 2017 Ja jeg fant ut av det. Ringte de i går og så sa hun at jeg måtte bare søke. Men jeg blir ikke prioritert da hvis det er noen som faktisk trenger et lån osv osv !😊
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå