AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #1 Skrevet 28. august 2017 Ungdommen vår fikk i vår valget om å velge valgfag med 1. og 2. valg. Det var ikke tvil hva han ville. Han skrev seg opp på fransk og spansk. I dag kom ha på skolen og hadde blitt satt opp på arbeidsliv. Han fikk ikke ønsket sitt oppfylt. Arbeidsliv handlet om å jobbe i kantine og lage mat på skolen. Dette synes vi er urimelig. Gutten har stor interesse for språk, er på veldig høyt nivå i engelsk muntlig og skriver flytende. Vi er kjempeskuffa. Synes det også er urimelig at de skal ha samme valgfag i 3 år og ikke være rustet i språk når de starter på videregående. Hvordan kan en skole velge bort språk for våre barn på grunn av ressursmangel?? Lage mat gjør han hjemme fra før av og hadde sin første sommerjobb i sommer. Kan man klage på dette? Anonymkode: b2dcb...103
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #2 Skrevet 28. august 2017 De har vel både språkfag og valgfag vel? Du kan ikke ha misforstått? Anonymkode: 8ad10...7cf
bobleplast_ Skrevet 28. august 2017 #3 Skrevet 28. august 2017 Alle ungdomsskoleelever skal ha engelsk og et fremmedspråk. Her er det misforståelser på et punkt. 2
stan Skrevet 28. august 2017 #4 Skrevet 28. august 2017 Du kan sikkert klage, men det er vel best å ringe å høre med dem hvorfor det ble slik og om det er mulig å endre. Klager man, begynner folk bare å forsvare seg. Prater man med dem hyggelig så er det utrolig hva som blir mulig å ordne. 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #5 Skrevet 28. august 2017 Tror dere har misforstått. Han har fått arbeidsliv som valgfag. Fremmedspråk skal alle ha i løpet av tre på ungdomsskolen, så han får det ønsket oppfylt av de språk fagene som er tilbudt på skolen. Anonymkode: d2fab...47b 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #6 Skrevet 28. august 2017 Nei, ikke misforstått. Ser på ukeplanen at det står 2. Fremmedspråk på mandager, og i dag hadde han arbeidsliv. Han smurte opp mat den timen. To dager i uken skal han gjøre det. Onsdager er valgfag, da natur/teknologi osv. Anonymkode: b2dcb...103
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #7 Skrevet 28. august 2017 Skolen garanterer ikke at valgfagønsker blir oppfylt, og det må både elever og ikke minst foreldrene deres klare å leve med. Anonymkode: 3dcbd...b82 1
Zinatara Skrevet 28. august 2017 #8 Skrevet 28. august 2017 (endret) Jeg ville klaget med bakgrunn i at han da må ha språkfag i 3 år på videregående og kan risikere å ikke få tatt alle fagene han ønsker/trenger for videre utdanning. Arbeidslivsfag er i stor grad rettet mot elever som ikke liker språkfag og som gjerne skal videre på yrkesutdanninger. Siden det er lov til å bytte fag i første semester ville jeg spurt om å få stå på venteliste i tilfelle det blir plass i klassene. Endret 28. august 2017 av Zinatara 4
Zinatara Skrevet 28. august 2017 #9 Skrevet 28. august 2017 Det er rett at arbeidslivsfag er et fag som går paralelt med 3.språk-fagene og fordypingsfagene. 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #10 Skrevet 28. august 2017 Ta kontakt med skolen du, dette ordner seg nok Det lønner seg å ha språk på ungdomsskolen slik at han ikke må ha så mange år (eller kan velge flere språk) på vgs om han skal gå studiespes. Anonymkode: 5a15d...325
♥Missy♥ Skrevet 28. august 2017 #11 Skrevet 28. august 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skolen garanterer ikke at valgfagønsker blir oppfylt, og det må både elever og ikke minst foreldrene deres klare å leve med. Anonymkode: 3dcbd...b82 Unnskyld meg. Du virker å være lite vitende om hva det gjelder! Vet du at elevene som ikke har språkfag på ungdomsskolen mister en del valgmuligheter på videregående og bare kan velge 2 programfag på VGs? I tillegg mister de også muligheten til å velge fremmedspråk nivå 3? Du synes altså det er greit at skolen skal velge utdanningen og mulighetene i fremtiden for barnet ditt da eller? 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #12 Skrevet 28. august 2017 29 minutter siden, bobleplast_ skrev: Alle ungdomsskoleelever skal ha engelsk og et fremmedspråk. Her er det misforståelser på et punkt. Det stemmer ikke. Her jeg bor så kan man velge engelsk fordypning eller norsk fordypning istedenfor fremmedspråk. Sånn har det vært i mange år. Anonymkode: cf6c2...a75 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #14 Skrevet 28. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Anonymkode: b2dcb...103 beklager, linken kom ikke med.. Anonymkode: b2dcb...103
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #15 Skrevet 28. august 2017 25 minutter siden, ♥Missy♥ skrev: Unnskyld meg. Du virker å være lite vitende om hva det gjelder! Vet du at elevene som ikke har språkfag på ungdomsskolen mister en del valgmuligheter på videregående og bare kan velge 2 programfag på VGs? I tillegg mister de også muligheten til å velge fremmedspråk nivå 3? Du synes altså det er greit at skolen skal velge utdanningen og mulighetene i fremtiden for barnet ditt da eller? Dette! Jeg ønsket å få spansk når jeg gikk på ungdomsskolen men pga for få ressurser måtte jeg ha engelsk fordypning istedenfor. På grunn av dette måtte jeg ha spansk i 3 år på vgs istedenfor 2... 3-året gikk som et valgfag. Anonymkode: ce329...844 1
♥Missy♥ Skrevet 28. august 2017 #16 Skrevet 28. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette! Jeg ønsket å få spansk når jeg gikk på ungdomsskolen men pga for få ressurser måtte jeg ha engelsk fordypning istedenfor. På grunn av dette måtte jeg ha spansk i 3 år på vgs istedenfor 2... 3-året gikk som et valgfag. Anonymkode: ce329...844 Akkurat hva jeg mener, begrenser elevenes fremtid ganske mye. 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #17 Skrevet 28. august 2017 14 minutter siden, ♥Missy♥ skrev: Akkurat hva jeg mener, begrenser elevenes fremtid ganske mye. Dette er vel å være litt overdramatisk. At det begrenser elevenes fremtid ganske mye gjør det jo ikke. Anonymkode: 57eb2...ba6 2
Gjest Herr Heftig Skrevet 28. august 2017 #18 Skrevet 28. august 2017 Hvis det ikke fungerer å snakke med skolen må du sende en formell klage. Hvis det ikke fungerer burde dere flytte til en annen skolekrets.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #19 Skrevet 28. august 2017 Hmmm hørtes rart ut... Eneste grunnen til at elever på min skole blir "flytta" over til arbeidslivsfag, eng/norsk fordypning uten å ha valgt det, er hvis vi lærere vurderer det dithen at eleven er såpass faglig svak at han/hun ikke vil takle det. Men det gjelder gjerne elever med iop, eller §2.8 elever (fremmedspråklige). Men da alltid i dialog med foreldre. Dersom en elev har kar 2-3 i f. Eks engelsk, kan det bli veldig vanskelig å gjennomføre tre år med tysk, fransk, spansk etc.... Det er ikke bare en feil da? Det er forresten ikke valgfag det er snakk om, det er noe helt annet - men språklig fordyning/arbeidlivsfag. Ring skolen og hør i morgen hva som har skjedd. Anonymkode: 881b9...133 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #20 Skrevet 28. august 2017 Har aldri hørt at noen har fått arbeidslivsfag uten å ha søkt om det. Her får alle som velger spansk eller tysk et av språkene, og det anbefales kun å ta engelsk eller arbeidslivsfag om man allerede sliter teoretisk eller er helt sikker på at det blir yrkesskole. Om man skal gå studieforberedende linjer, er det en kjempefordel å ha hatt et tredjespråk på ungdomsskolen. Så dette hadde jeg sjekket fort som... kanskje har det skjedd en feil? Jeg tviler på at de har lov til å gi en elev arbeidslivsfag/ engelsk om han ønaker et ekstra språk. Presisering. Elevene har både språkvalg og valfag. Men arbeidslivets er regnet som et alternativ til nytt språk, og er egentlig en slags norsk fordypning. Anonymkode: 006d8...d89 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå