Gå til innhold

ADD (attention deficit disorder)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har lenge hatt problemer med konsentrasjon, følge med i samtaler, glemme samtaler jeg har hatt og avtaletidspunkt etc. Utsetter alltid oppgaver om jeg vet at de er krevende, fordi jeg vet at jeg ikke klarer å konsentrere meg. I samtaler kan jeg virke fjern, og må ofte spørre flere ganger om hva vi snakker om. Svært utålmodig i de fleste settinger, til og med når folk prater. Glemmer ALLTID ting, og miste ting etc. På skolen kan jeg være opplagt som bare det, og tenker at "nå må du virkelig fokusere" - men det funker ikke. Jeg begynner å tenke på helt andre ting, blir utålmodig og urolig. Ofte tenker jeg "hvordan klarer andre å følge med og være så rolig?". Jeg oppfattes også fjern/fraværende av venner, og de blir utrolig lei av å repetere feks. oppmøtetid og avtaler etc. I tillegg føler jeg at andre oppfatter meg ofte som "mindre intelligent" siden jeg da er så fjern, når jeg egentlig ofte har svar på spørsmål etc.

Jeg har vært hos lege, tatt opp dette problemet i tillegg til at hukommelsen min er ekstremt dårlig. Jeg kan fort glemme av en samtale liksom. Har fått beskjed om at jeg trenger bedre rutiner og planlegge. At det er mulig å trene hukommelsen. Det er forsåvidt greit, men jeg klarer IKKE å holde på rutiner eller planlegging. Jeg kan være skikkelig streng med meg selv, men det går bare ikke. 

Jeg har egentlig tilpasset meg denne tilværelsen, men det er så utrolig vanskelig å fortsette slik når man studerer med den harde studien jeg går på nå (vil ikke fortelle hvilken studie). Jeg ser at det begynner å gå nedover, og jeg vet at det ikke er på grunn av intelligensen, for jeg forstår fagene veldig godt.

Har tatt flere tester, hvor jeg i alle tester skårer på enten ADD eller ADHD.

Har en annen fastlege nå, aldri vært hos henne nå. Jeg er utrolig redd for ikke bli tatt på alvor (igjen), så hvordan kan jeg gå frem med det? Forteller jeg at jeg er selverklært med ADD, vil jeg ikke bli trodd fordi jeg har googlet meg frem til det liksom. I tillegg så lurer jeg litt på om utredningen :)

Anonymkode: 55529...336

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg føler jeg er mye som deg, har tatt onlinetester og scorer veldig høyt på add (men ikke adhd/hyperaktiv) jeg er også fryktelig dårlig på rutiner. Ting rundt meg og inne i hodet mitt føles som kaos, masse rot rundt meg fordi jeg ikke klarer og sortere og ha det ordentlig ryddig for det blir en overveldende oppgave for meg.                                                                            Jeg gikk hos en psykolog for lenge siden fordi jeg ba om henvisning av lege fordi jeg trodde jeg hadde adhd /add. Men han trodde ikke jeg hadde det så det ble ikke noe videre utredning enn ett skjema hos han. Men allikevel føles ting "feil" i hodet mitt, som om jeg ser dårlig og ting er tåkete og att jeg kunne trengt "briller" for å få ting mer klart.                                                                                                                       Har gått hos psykolog ett års tid nå (ikke den samme som jeg gikk til for mange år siden) men jeg tør ikke å ta det opp der fordi jeg er redd for å virke "dum" men skulle ønske jeg kunne blitt utredet skikkelig slik att jeg kunne visst og fått hjelp for det hvis det er det jeg har. Det er virkelig ikke lett å ta det opp! så jeg kommer nok aldri til å finne ut av det..

Anonymkode: 47a6c...dcc

Skrevet

Noen ganger må man rope høyt for å få det man vil. Vi lever i 2017 hvor folk googler og har kunnskaper. Gå og si hvordan du har det, si at du mistenker ADD og VIL henvises til utredning hos en som kan ADD/ADHD. Drit i om du føler deg dum. Det gjelder deg og resten av livet ditt! Blir legen eller psykologen sur eller fornærmet for at du selv kommer med forslag eller ikke er fornøy med behandlingen, så BYTT!

Anonymkode: d771a...226

• Liker 1
Skrevet

Jeg skrev ei liste over vanskene mine og tok det med til legen. Legen skrev mens jeg fortalte og hun sendte henvisning til dps. 
Hun sa at det kunne hende at dps ikke tok meg inn da de er litt selektive fordi det er så mange som vil bli utredet, og de da velger å fokusere på de tilfellene de mener har størst vansker og mest utbytte av hjelpen. Legen foreslo derfor at hun kunne henvise meg privat dersom dps ga avslag på henvisningen, men heldigvis fikk jeg tilbud om hjelp hos dem. 
Jeg ventet ca fem måneder på time, men nå er jeg endelig igang. I de to timene jeg har hatt har vi stort sett bare hatt samtaler om de problemene jeg opplever å ha, barndom, skolegang og litt forskjellig. Vi startet så vidt på et diagnostisk intervju, og skal fortsette på dette i neste uke. 

Jeg vil anbefale deg å prøve igjen hos den nye legen din. Jeg har hør om flere som har måttet kjempe litt for å få henvisning, så ikke gi opp etter første forsøk. 
Gjerne send PM om du lurer på mer om utredningen.

Skrevet

Jeg ble utredet for ADHD i 2010 og da sa psykiateren jeg gikk til at i Norge får ingen ADD diagnose lengre. Kun ADHD. Diagnosen deles inn i 3 forskjellige undergrupper. De er ADHD hovedsaklig hyperaktiv/impulsiv type, ADHD uoppmerksom type (tidligere ADD) og ADHD kombinert type.

Skrevet
11 minutter siden, Poppzy skrev:

Jeg ble utredet for ADHD i 2010 og da sa psykiateren jeg gikk til at i Norge får ingen ADD diagnose lengre. Kun ADHD. Diagnosen deles inn i 3 forskjellige undergrupper. De er ADHD hovedsaklig hyperaktiv/impulsiv type, ADHD uoppmerksom type (tidligere ADD) og ADHD kombinert type.

Dette har jeg også lest og hørt, men sønnen min - som ble utredet og fikk diagnosen Asperger - har i voksen alder blitt utredet på nytt og han sier at han har fått ADD som diagnose. 

Jeg har en datter med ADHD og vi gikk på kurs for å lære mer om det og der sa de også at ADD er en betegnelse som ikke brukes lengre, da alt er ADHD og ved ADD så er H'en rettet innover framfor utover. Noe sånt? 

Anonymkode: 2a728...fba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...