oss-to Skrevet 22. september #17901 Skrevet 22. september Eg må berre seie at det er litt synd kor mykje merksemd slike bagatellar får. Når ein diskuterer om eit barn får grøt eller brødskive, så viser det eigentleg berre kor sårbar ein blir av å dele så mykje om barna sine på nett. Barn har ikkje valt å bli eksponert, men dei må likevel tole at vaksne sit og kommenterer matvanane deira, søvn, klede osv. Dette er for meg hovudproblemet med barneeksponering frå influensarar. Kritikken her er ikkje sakleg, men småleg flisespikk som eigentleg berre understrekar poenget: Når ein først legg ut alt om barna, så mister ein kontrollen over korleis folk kommenterer. 3 6
J.. Skrevet 22. september #17902 Skrevet 22. september oss-to skrev (1 minutt siden): Eg må berre seie at det er litt synd kor mykje merksemd slike bagatellar får. Når ein diskuterer om eit barn får grøt eller brødskive, så viser det eigentleg berre kor sårbar ein blir av å dele så mykje om barna sine på nett. Barn har ikkje valt å bli eksponert, men dei må likevel tole at vaksne sit og kommenterer matvanane deira, søvn, klede osv. Dette er for meg hovudproblemet med barneeksponering frå influensarar. Kritikken her er ikkje sakleg, men småleg flisespikk som eigentleg berre understrekar poenget: Når ein først legg ut alt om barna, så mister ein kontrollen over korleis folk kommenterer. Helt enig i dette. Men seeren har også et valg,der fler velger å diskutere barnet som eksponeres,som igjen blir en meta-eksponering av barnet,som er ekstremt ironisk når fler påstår å være imot nevnte eksponering.. Man må ikke diskutere alt som postes,det er et aktivt valg.. 6
oss-to Skrevet 22. september #17903 Skrevet 22. september J.. skrev (6 minutter siden): Helt enig i dette. Men seeren har også et valg,der fler velger å diskutere barnet som eksponeres,som igjen blir en meta-eksponering av barnet,som er ekstremt ironisk når fler påstår å være imot nevnte eksponering.. Man må ikke diskutere alt som postes,det er et aktivt valg.. Eg ser poenget ditt. Men desse kommentarane viser jo nettopp kva eg meiner, når foreldre deler detaljar om barna, så blir det uunngåeleg at folk fleipar og synsar om barnet. Ja, ein kan velje å ikkje kommentere ,men ein kan aldri hindre at andre gjer det. Difor ligg hovudansvaret hos dei som deler, ikkje hos publikum. 1 6
Orly Skrevet 22. september #17904 Skrevet 22. september Faina skrev (3 timer siden): Fri for grøt til kiddoen, så han får middag til frokost 🙈 Jeg fatter ikke at det er mulig å planlegge så dårlig, som de to der. De bruker vanvittige mengder på mat men har likevel null oversikt og står derfor plutselig uten ditt og datt til frokost 4 5
Whitesnake69 Skrevet 22. september #17905 Skrevet 22. september Er det vanlig å ha ettåringer i bæresele? Skjønner ikke hvorfor hun ikke bare lar han drive på gulvet. Nå er det 20 år siden mine var små så mulig det har forandret seg, men syns det er litt spesielt. 2 7
Faina Skrevet 22. september #17906 Skrevet 22. september oss-to skrev (2 timer siden): Eg må berre seie at det er litt synd kor mykje merksemd slike bagatellar får. Når ein diskuterer om eit barn får grøt eller brødskive, så viser det eigentleg berre kor sårbar ein blir av å dele så mykje om barna sine på nett. Barn har ikkje valt å bli eksponert, men dei må likevel tole at vaksne sit og kommenterer matvanane deira, søvn, klede osv. Dette er for meg hovudproblemet med barneeksponering frå influensarar. Kritikken her er ikkje sakleg, men småleg flisespikk som eigentleg berre understrekar poenget: Når ein først legg ut alt om barna, så mister ein kontrollen over korleis folk kommenterer. Jeg tenker mer på at de ikke passer på at der er nok mat til ungen. Som grøt. Kjøp ny når det nærmer seg tomt. At de ikke engang klarer å planlegge ungens mat. At de selv handler og spiser fea måltid til måltid er nå så sin sak, men ungens måltider burde de klare å planlegge såpass at de alltid har i hus. 3 5
Faina Skrevet 22. september #17907 Skrevet 22. september Orly skrev (2 timer siden): Jeg fatter ikke at det er mulig å planlegge så dårlig, som de to der. De bruker vanvittige mengder på mat men har likevel null oversikt og står derfor plutselig uten ditt og datt til frokost Ja, akkurat det jeg heller ikke forstår. Det skulle ikke vært mulig. 3
Faina Skrevet 22. september #17908 Skrevet 22. september Whitesnake69 skrev (34 minutter siden): Er det vanlig å ha ettåringer i bæresele? Skjønner ikke hvorfor hun ikke bare lar han drive på gulvet. Nå er det 20 år siden mine var små så mulig det har forandret seg, men syns det er litt spesielt. Ikke så uvanlig om barnet vil ha nærkontakt. Men de skal jo såklart også få krabbe/gå rundt. Her brukte vi sjal når barnet var sutrete og bare ville være på armen. Så fikk man likevel gjort noe fornuftig 😅 3 2 1
oss-to Skrevet 22. september #17909 Skrevet 22. september Faina skrev (25 minutter siden): Jeg tenker mer på at de ikke passer på at der er nok mat til ungen. Som grøt. Kjøp ny når det nærmer seg tomt. At de ikke engang klarer å planlegge ungens mat. At de selv handler og spiser fea måltid til måltid er nå så sin sak, men ungens måltider burde de klare å planlegge såpass at de alltid har i hus. Eg ønskjer ikkje at det skal vere mogleg å diskutere barna til influensarar eller foreldreevner. Barn har rett på privatliv, og når foreldre ikkje evnar å skåne barna sine frå eksponering på nett, burde lovverket vere på plass for å beskytte dei. Poenget mitt handlar om eksponering: Når ein deler så mykje om barna på sosiale medier, mistar ein kontroll over korleis folk kommenterer – også småting som grøt, klede eller søvn. Diskusjonar om slike bagatellar understrekar berre kvifor barn bør vernast og ikkje vere gjenstand for vurderingar eller kritikk frå framande. 4 4
Orly Skrevet 22. september #17910 Skrevet 22. september Faina skrev (36 minutter siden): Ja, akkurat det jeg heller ikke forstår. Det skulle ikke vært mulig. Nei virkelig ikke, de fremstiller seg i grunn som to barn som har null oversikt 2 4
Orly Skrevet 22. september #17911 Skrevet 22. september oss-to skrev (3 timer siden): Eg må berre seie at det er litt synd kor mykje merksemd slike bagatellar får. Når ein diskuterer om eit barn får grøt eller brødskive, så viser det eigentleg berre kor sårbar ein blir av å dele så mykje om barna sine på nett. Barn har ikkje valt å bli eksponert, men dei må likevel tole at vaksne sit og kommenterer matvanane deira, søvn, klede osv. Dette er for meg hovudproblemet med barneeksponering frå influensarar. Kritikken her er ikkje sakleg, men småleg flisespikk som eigentleg berre understrekar poenget: Når ein først legg ut alt om barna, så mister ein kontrollen over korleis folk kommenterer. Men det er da ikke barnets matvaner som diskuteres, men foreldrenes dårlige planlegging, mulig bagateller for deg men ikke for andre 4 4
oss-to Skrevet 22. september #17912 Skrevet 22. september Orly skrev (18 minutter siden): Men det er da ikke barnets matvaner som diskuteres, men foreldrenes dårlige planlegging, mulig bagateller for deg men ikke for andre Poenget mitt står seg. Foreldra skulle aldri publisert dette. Då hadde ikkje folk synsa om vilt framande barn og deiras oppvekst. Enten det gjeld innkjøp, eller middag til frukost og omvendt. 7 2
Palmemor Skrevet 22. september #17913 Skrevet 22. september oss-to skrev (16 minutter siden): Poenget mitt står seg. Foreldra skulle aldri publisert dette. Då hadde ikkje folk synsa om vilt framande barn og deiras oppvekst. Enten det gjeld innkjøp, eller middag til frukost og omvendt. I utgangspunktet er jeg helt enig med deg. Men, når man har 150.000 følgere så kan man ikke få 150.000 til å unngå å diskutere det man legger ut til spott og spe, da må man starte med å ikke legge ut. Jeg er kun ansvarlig for hva andre vet om meg. Ikke hva andre gjør med informasjonen de har 2 2
oss-to Skrevet 22. september #17914 Skrevet 22. september Palmemor skrev (50 minutter siden): I utgangspunktet er jeg helt enig med deg. Men, når man har 150.000 følgere så kan man ikke få 150.000 til å unngå å diskutere det man legger ut til spott og spe, da må man starte med å ikke legge ut. Jeg er kun ansvarlig for hva andre vet om meg. Ikke hva andre gjør med informasjonen de har Ja, nettopp. Det var jo akkurat dette som var poenget mitt i innlegget før og . Vi er einige om at ansvaret ligg hos foreldra, og at eksponeringa gjer barna til gjenstand for kommentarar dei aldri har bedt om. 3 1
Orly Skrevet 22. september #17915 Skrevet 22. september (endret) oss-to skrev (1 time siden): Poenget mitt står seg. Foreldra skulle aldri publisert dette. Då hadde ikkje folk synsa om vilt framande barn og deiras oppvekst. Enten det gjeld innkjøp, eller middag til frukost og omvendt. Nei i utgangspunktet synes jeg ikke poenget ditt kom så godt frem i dette , jeg er helt enig i at de ikke skal dele om barnet , men at vi diskuterer hvor dårlig Stina å de er på planlegging har ikke med barnet å gjøre for hun er jo elendig på planlegging på mat til seg selv også Endret 22. september av Orly 3 2
Palmemor Skrevet 22. september #17916 Skrevet 22. september oss-to skrev (1 minutt siden): Ja, nettopp. Det var jo akkurat dette som var poenget mitt i innlegget før og . Vi er einige om at ansvaret ligg hos foreldra, og at eksponeringa gjer barna til gjenstand for kommentarar dei aldri har bedt om. Absolutt! Og jeg er også enig i at det er flisespikkeri å kommentere sokker/ikke sokker, eller at ungen får middag til frokost. Det er en ikke-sak Det bør bli forbudt å eksponere barna sine for å tjene penger på dem. Del opplysninger og bilder med familie og venner, ikke «alle». 3 2
oss-to Skrevet 22. september #17917 Skrevet 22. september Orly skrev (4 minutter siden): Nei i utgangspunktet synes jeg ikke poenget ditt kom så godt frem i dette , jeg er helt enig i at de ikke skal dele om barnet , men at vi diskuterer hvor dårlig Stina å de er på planlegging har ikke med barnet å gjøre for hun er jo elendig på planlegging på mat til seg selv også Eg skjønar kva du meinar, men her er vi litt usamde. Når kritikken handlar om kva barnet får til mat, søvn eller klede, så blir barnet uansett dratt inn i diskusjonen ,sjølv om ein meiner å kritisere foreldra. Det er nettopp det som viser kor problematisk eksponeringa er. Utover dette har eg eigentleg slutta å diskutere i tråden, då eg opplever at det er lite fruktbart. 3
oss-to Skrevet 22. september #17918 Skrevet 22. september Palmemor skrev (5 minutter siden): Absolutt! Og jeg er også enig i at det er flisespikkeri å kommentere sokker/ikke sokker, eller at ungen får middag til frokost. Det er en ikke-sak Det bør bli forbudt å eksponere barna sine for å tjene penger på dem. Del opplysninger og bilder med familie og venner, ikke «alle». 🎯
Orly Skrevet 22. september #17919 Skrevet 22. september oss-to skrev (17 minutter siden): Eg skjønar kva du meinar, men her er vi litt usamde. Når kritikken handlar om kva barnet får til mat, søvn eller klede, så blir barnet uansett dratt inn i diskusjonen ,sjølv om ein meiner å kritisere foreldra. Det er nettopp det som viser kor problematisk eksponeringa er. Utover dette har eg eigentleg slutta å diskutere i tråden, då eg opplever at det er lite fruktbart. At du får motsvar betyr ikke at diskusjoner i tråden er lite fruktbar men man har ulike meninger. 4
Orly Skrevet 22. september #17920 Skrevet 22. september Palmemor skrev (21 minutter siden): Absolutt! Og jeg er også enig i at det er flisespikkeri å kommentere sokker/ikke sokker, eller at ungen får middag til frokost. Det er en ikke-sak Det bør bli forbudt å eksponere barna sine for å tjene penger på dem. Del opplysninger og bilder med familie og venner, ikke «alle». Enig ! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå