MariaIsabel Skrevet 3. februar 2024 #1401 Skrevet 3. februar 2024 iliah skrev (9 minutter siden): Litt spesielt å dra inn sprøytenarkomane, da f.eks. kokain hos menn påvirker fertiliteten ekstremt negativt. Veldig fint at de to alltid har vært rusfrie, men det er jo mesteparten av befolkningen, og ufrivillig barnløshet rammer ofte villårlig og urettferdig. Hvem går rundt og tror at livet skal være rettferdig? Da er det dessverre på tide å modnes. Og nettopp derfor er det bittert. Når man selv gjør alt riktig, så er det bittert at de som gjør alt feil får det til. Hvorfor er det vanskelig å forstå? Livet er ikke rettferdig, men det er fremdeles helt naturlig å reagere negativt på urettferdighet. 7 1 1
Abrahima Skrevet 3. februar 2024 #1402 Skrevet 3. februar 2024 MariaIsabel skrev (1 minutt siden): Selv om man blir gravid på prevensjon, så er det selvforskyldt. Har man sex, risikerer man svangerskap, og alle vet at prevensjon ikke er 100 % sikkert. Svangerskap etter overgrep blir selvsagt en annen sak. Da er det ikke selvforskyldt, og det blir en vanskelig situasjon av flere grunner enn bare et uønsket barn. Men du skrev i alle livssituasjoner, og det var det jeg svarte på. På hvilken måte beskrev jeg det rosenrødt? Det er en vanskelig situasjon, men man har i det minste valgmuligheter. Slik du skriver det tolker jeg det slik at fordi man har valgmuligheter gjør det situasjonen "lettere". Men som nevnt tidligere er ofte valgmulighetene kun ett valg mellom flere onder. Pest eller kolera på godt norsk. Konsekvensene av valgte du tar (i en situasjon man ikke ønsker å være i) følger deg resten av livet. Noen får barn de ikke ønsker, noen strever voldsomt med barnet de tok bort og noen lever med smerten over barnet de måtte adopterte vekk. (Dersom du ønsker å fortsette denne diskusjonen så foreslår jeg at vi gjør det et annet sted enn denne tråden.) 2
Klink Skrevet 3. februar 2024 #1403 Skrevet 3. februar 2024 Blåttvann skrev (11 timer siden): Jeg reagerte også veldig på den sprøytenærkis-kommentaren. Å tro at det er greit å omtale andre mennesker på den måten... 😱 Og de tror at Per Fredrik spiser veldig sunn middag. Men det er ihjelkokt brokkoli (han koker den like lenge som risen så vitaminene er kokt ut), hvit ris, bernaise fra pose og laks. Jeg vet ikke hva de tror er sunt, men det er bare laksen som har næringsverdi for kroppen hans. Hmm når sluttet laks og brokkoli å være sunt? 7 1
Mrshopalot Skrevet 3. februar 2024 #1404 Skrevet 3. februar 2024 Har ikke lest alle de siste kommentarene her, men jeg forstår godt hva hun mener med at det er urettferdig jeg. For det ER urettferdig, at et lykkelig, oppegående og friskt par skal slite så innmari med å få barn! Et barn som er så ønsket og elsket fra første sekund at disse fire dagene de fikk, var de lykkeligste i sitt liv. Mens alkoholikere, sprøytenarkomane og andre uegnet par blir gravide ved et uhell, og ender med å bli fratatt barna ved fødsel fordi de overhodet ikke burde blitt gravide i utgangspunktet. Selv om jeg er en av de heldige som blir lett gravid, så er jeg 100% enig i at det er forbanna urettferdig!! Synes overhodet ikke det hun sa om dette var drøyt, det er helt klart sant og urettferdig! 13 4
hudorm1 Skrevet 3. februar 2024 #1405 Skrevet 3. februar 2024 Mrshopalot skrev (Akkurat nå): Har ikke lest alle de siste kommentarene her, men jeg forstår godt hva hun mener med at det er urettferdig jeg. For det ER urettferdig, at et lykkelig, oppegående og friskt par skal slite så innmari med å få barn! Et barn som er så ønsket og elsket fra første sekund at disse fire dagene de fikk, var de lykkeligste i sitt liv. Mens alkoholikere, sprøytenarkomane og andre uegnet par blir gravide ved et uhell, og ender med å bli fratatt barna ved fødsel fordi de overhodet ikke burde blitt gravide i utgangspunktet. Selv om jeg er en av de heldige som blir lett gravid, så er jeg 100% enig i at det er forbanna urettferdig!! Synes overhodet ikke det hun sa om dette var drøyt, det er helt klart sant og urettferdig! Livet er hardt og urettferdig, sånn er det! 3
Nonish91 Skrevet 3. februar 2024 #1406 Skrevet 3. februar 2024 Tough cookie skrev (3 timer siden): Jeg skal ikke strø salt i såret her, men hvor sunt for huden/kroppen er det å få påsmurt tykke lag med foundation og div sminke daglig+silikon implantater/botox/fillers? Fikk Botox av legen pga medisinske årsaker, fikk beskjed om å ikke bli gravid så lenge Botox er i kroppen og måtte slutte å amme siden måtte ta Botox. Så tror ikke at det er så sunt 😔😔 finnes sikkert forskjellig typ, ikke vet jeg 😅 7 1
Mrshopalot Skrevet 3. februar 2024 #1407 Skrevet 3. februar 2024 hudorm1 skrev (Akkurat nå): Livet er hardt og urettferdig, sånn er det! Ja, det er sikkert og visst! Og da er det virkelig lov å være knust, forbanna og sint ❤️ uten at folk skal sammenligne sprøytenarkomane med hvor lenge de koker brokkolien sin.. det blir for dumt. 5 2 2
Nonish91 Skrevet 3. februar 2024 #1408 Skrevet 3. februar 2024 Mrshopalot skrev (3 minutter siden): Har ikke lest alle de siste kommentarene her, men jeg forstår godt hva hun mener med at det er urettferdig jeg. For det ER urettferdig, at et lykkelig, oppegående og friskt par skal slite så innmari med å få barn! Et barn som er så ønsket og elsket fra første sekund at disse fire dagene de fikk, var de lykkeligste i sitt liv. Mens alkoholikere, sprøytenarkomane og andre uegnet par blir gravide ved et uhell, og ender med å bli fratatt barna ved fødsel fordi de overhodet ikke burde blitt gravide i utgangspunktet. Selv om jeg er en av de heldige som blir lett gravid, så er jeg 100% enig i at det er forbanna urettferdig!! Synes overhodet ikke det hun sa om dette var drøyt, det er helt klart sant og urettferdig! Dessverre så er vel noen kropp skapt for å ikke gå gjennom abort, men så er det noen som mister 14-20 ganger før dem blir gravide. Så er det noen som aldri får sett en positiv test. Så nei, hu er også heldig der som klarer å bli gravid. 1
MariaIsabel Skrevet 3. februar 2024 #1409 Skrevet 3. februar 2024 Blåttvann skrev (16 minutter siden): Jo, vi er uenige. Jeg vil ha meg frabedt å bli dratt inn i ditt syn på dette. Å, herregud, du sa vi er uenige i at det er en sykdom. Jeg svarte da at nei, det er vi ikke uenige om, for jeg mener også at det er en sykdom. Så med mindre du nå plutselig mener det ikke er en sykdom, så er vi enige i det (men ikke mye annet). 1
Spyflua Skrevet 3. februar 2024 #1410 Skrevet 3. februar 2024 Abrahima skrev (59 minutter siden): Dette er din erfaring. Flott at du ikke synes en ufrivillig graviditet var vanskelig, men du kan ikke avvise min påstand kun basert på egen erfaring. Utover det er det ikke hensiktsmessig å diskutere dette med deg, da du frarøvet meg all emnekunnskap og baserer innlegget ditt på at jeg er kunnskapsløs om emnet. Jeg respekterer at du har en annen mening enn min, men jeg mener fortsatt det jeg skrev. Enig! Vi prøvde lenge uten å lykkes, og det var tungt, men ikke på langt nær så traumatisk som å plutselig være utilsiktet gravid. Da vi var var i prøveprosessen visst vi at vi kunne få hjelp og at det sannsynligvis ville gå bra. Det kan ikke sammenlignes med den følelsen jeg fikk da jeg plutselig satt gravid som førtiåring og de andre barna var blitt tenåringer. Det var helt grusomt. Jeg var helt uttrøstelig i ukevis. For jeg ville ikke ha barnet men jeg orket heller ikke ta abort. Lykken var derfor stor da det endte i SA. 1 2
Bibbi_ Skrevet 3. februar 2024 #1411 Skrevet 3. februar 2024 Man blir vel ikke gravid av å kutte ut sukker? Jeg kikker bare innom Stina innimellom, men forstått det slik at hun mener hun lever sunt fordi hun har kuttet ut sukker , og at hun tenker at hun da er sunn og burde klare å bli gravid??! Jeg har to barn, ble gravid på første forsøk med begge, jeg spiste hva jeg ville og drakk stort sett Pepsi max. Jeg skjønner ikke helt at det skal ha noe å si. 3
Mrshopalot Skrevet 3. februar 2024 #1412 Skrevet 3. februar 2024 Bibbi_ skrev (2 minutter siden): Man blir vel ikke gravid av å kutte ut sukker? Jeg kikker bare innom Stina innimellom, men forstått det slik at hun mener hun lever sunt fordi hun har kuttet ut sukker , og at hun tenker at hun da er sunn og burde klare å bli gravid??! Jeg har to barn, ble gravid på første forsøk med begge, jeg spiste hva jeg ville og drakk stort sett Pepsi max. Jeg skjønner ikke helt at det skal ha noe å si. Hva får deg til å tro at hun mener sukkerfri kost gjør henne gravid? Har fulgt henne lenge, og hun har da aldri påstått det 🤦🏻♀️ men hun lever et normalt sunt liv jo. 6
iliah Skrevet 3. februar 2024 #1413 Skrevet 3. februar 2024 (endret) MariaIsabel skrev (33 minutter siden): Og nettopp derfor er det bittert. Når man selv gjør alt riktig, så er det bittert at de som gjør alt feil får det til. Hvorfor er det vanskelig å forstå? Livet er ikke rettferdig, men det er fremdeles helt naturlig å reagere negativt på urettferdighet. Men synes du at det er et tegn på modenhet å indirekte si at man selv fortjener bedre enn f.eks. sprøytenarkomane - når avhengighet er en sykdom? Jeg forstår jo at selv om jeg spiser sunt, er aktiv, og gjør alt "rett", så kan liksågodt jeg rammes av kreft som svogeren min som lever på Fjordland, snuser, og drikker cola i tide og utide. Som om jeg fortjener det mindre, og han fortjener det mer? Det er ikke slik livet fungerer, da lever man i en fantasiverden. Vi får alle utdelt ulike kort, ofte uavhengig av å gjøre "alt rett". Helt innafor å sitte med vonde følelser når andre rundt deg blir gravide, men å ta frem "sprøytenærkiser" som et eksempel til hundretusen av følgere? Det er jo ikke greit. Når det er sagt så synes jeg at det er fint at hun deler og er åpen, uavhengig av hvor mange penger som strømmer til pga. høye seertall nå. Det at mange går rundt og tviholder på fantasien om at livet skal være rettferdig er kanskje en konsekvens av at folk nettopp ikke deler eller snakker om slikt. Man går rundt og tror at "det skjer alle andre, men ikke meg, for jeg gjør alt rett." Det er ikke et sunnhetstegn med en slik tankegang, og setter deg opp for en potensiell enorm bitterhet over livet. Endret 3. februar 2024 av iliah 3 5
MariaIsabel Skrevet 3. februar 2024 #1414 Skrevet 3. februar 2024 iliah skrev (21 minutter siden): Men synes du at det er et tegn på modenhet å indirekte si at man selv fortjener bedre enn f.eks. sprøytenarkomane - når avhengighet er en sykdom? Jeg forstår jo at selv om jeg spiser sunt, er aktiv, og gjør alt "rett", så kan liksågodt jeg rammes av kreft som svogeren min som lever på Fjordland, snuser, og drikker cola i tide og utide. Som om jeg fortjener det mindre, og han fortjener det mer? Det er ikke slik livet fungerer, da lever man i en fantasiverden. Vi får alle utdelt ulike kort, ofte uavhengig av å gjøre "alt rett". Helt innafor å sitte med vonde følelser når andre rundt deg blir gravide, men å ta frem "sprøytenærkiser" som et eksempel til hundretusen av følgere? Det er jo ikke greit. Når det er sagt så synes jeg at det er fint at hun deler og er åpen, uavhengig av hvor mange penger som strømmer til pga. høye seertall nå. Det at mange går rundt og tviholder på fantasien om at livet skal være rettferdig er kanskje en konsekvens av at folk nettopp ikke deler eller snakker om slikt. Man går rundt og tror at "det skjer alle andre, men ikke meg, for jeg gjør alt rett." Det er ikke et sunnhetstegn med en slik tankegang, og setter deg opp for en potensiell enorm bitterhet over livet. Ja. Avhengighet er en sykdom, men ikke en sykdom man er fullstendig uskyldig i. Man har selv valgt å prøve narkotiske stoffer, vel vitende om at avhengighet er en risiko. Man har deretter valgt å fortsette å ta stoffene. Man velger å avvise hjelp, stjele/svindle til seg penger til stoff, ødelegge ikke bare seg selv, men andre mennesker rundt seg. Jeg har selv prøvd (ikke sprøyter, men likevel sterke stoffer), men jeg valgte å stoppe før det gikk for langt. Om jeg ikke hadde stoppet, ville det også vært et valg, og hele greia ville uansett vært selvforskyldt fordi jeg valgte å prøve. Jeg mener helt ærlig at jeg fortjener bedre enn dem. 2 2
Mrshopalot Skrevet 3. februar 2024 #1415 Skrevet 3. februar 2024 MariaIsabel skrev (9 minutter siden): Ja. Avhengighet er en sykdom, men ikke en sykdom man er fullstendig uskyldig i. Man har selv valgt å prøve narkotiske stoffer, vel vitende om at avhengighet er en risiko. Man har deretter valgt å fortsette å ta stoffene. Man velger å avvise hjelp, stjele/svindle til seg penger til stoff, ødelegge ikke bare seg selv, men andre mennesker rundt seg. Jeg har selv prøvd (ikke sprøyter, men likevel sterke stoffer), men jeg valgte å stoppe før det gikk for langt. Om jeg ikke hadde stoppet, ville det også vært et valg, og hele greia ville uansett vært selvforskyldt fordi jeg valgte å prøve. Jeg mener helt ærlig at jeg fortjener bedre enn dem. Enig 👆🏼 1
iliah Skrevet 3. februar 2024 #1416 Skrevet 3. februar 2024 (endret) MariaIsabel skrev (22 minutter siden): Jeg mener helt ærlig at jeg fortjener bedre enn dem. Det står du helt fritt til å mene. Helt greit for meg at vi er uenige. Jeg på min side tror at livet er mer komplekst enn dette, og at en slik tankegang kan gjøre at man havner rett i offermentalitet når man opplever motgang. Det kan bli mye "meg, meg, meg, hvorfor skjedde dette meg?" og så blir man bitter på andre, som i følge seg selv har "levd feil". Når det gjelder narkomane så snakker statistikken for seg selv her, mange har opplevd incest, fattigdom, omsorgssvikt o.l. Det var ikke sånn at de valgte dette livet for seg selv da de var barn, og dette kan være en grei ting å reflektere over før man ser ned på sine medmennesker som opplever avhengighet av ulike typer, også av ulike grunner. Tenker du slik om andre ting, eks. kreftsykdom? Ulykker? Eller kun graviditet? Da er jeg redd du kommer til å få sjokk når det slår ned hos deg eller dine nærmeste. Det beste er nok å se livet for hva det er, og prøve å leve som et medmenneske, samtidig som at man takler egen motgang og vit at det er ganske så tilfeldig hvilke kort man etterhvert får utdelt. ♥️ Det beste er selvsagt å ta gode og sunne valg i livet, men det hadde vært fint å gjøre dette uten å gå rundt og tenke at da fortjener man ditt og datt, mens andre som hadde et helt annen utgangspunkt enn deg fortjener mindre. Som om man ikke har samme verdi som menneske. Endret 3. februar 2024 av iliah 6 1 5
Svartfugl Skrevet 3. februar 2024 #1417 Skrevet 3. februar 2024 Blåttvann skrev (13 timer siden): Jeg reagerte også veldig på den sprøytenærkis-kommentaren. Å tro at det er greit å omtale andre mennesker på den måten... 😱 Og de tror at Per Fredrik spiser veldig sunn middag. Men det er ihjelkokt brokkoli (han koker den like lenge som risen så vitaminene er kokt ut), hvit ris, bernaise fra pose og laks. Jeg vet ikke hva de tror er sunt, men det er bare laksen som har næringsverdi for kroppen hans. Det er normalt å spise litt karbohydrater, og ikke usunt. Det handler om balanse og moderasjon. 4
anonymx74 Skrevet 3. februar 2024 #1418 Skrevet 3. februar 2024 Vintermåne skrev (1 time siden): Fint for deg - da er du mer edel og god enn henne? Er det det du vil poengtere? Men, er det relevant at du aldri har uttalt det hun har uttalt?? det er utrolig mange folk der ute som uttaler ting jeg aldri har sagt, men- det betyr ikke at alle de har gjort noe som er feil? Jeg trenger heller ikke poengtere at det har aldri JEG uttalt…. Er det mulig???? det er visst det, jeg kjenner at jeg blir litt matt rett og slett. Jeg har aldri hevdet at jeg er mer edel eller god enn henne, men i motsetning til Stina var ikke jeg en offentlig person, som faktisk tjener penger på å komme med sånne uttalelser. Og det er det jeg henger meg opp i. Jeg har en søster som brukte abort som prevensjon, jeg var sur og bitter fordi hun ble gravid bare hun var ute en kveld, og hun ble gravid raskere enn jeg skiftet mening men jeg sa aldri at det er urettferdig at hun ble gravid mens jeg måtte slite med det motsatte. Men å uttale seg om at folk som er usunne og narkiser ikke bør få barn ( for det er sånn det oppfattes og ikke bare av meg) bør man være for god for. jeg også forstår at hun var trist og opprørt i går men likevel... fritas man da for å si sånne ting? 2 2
MariaIsabel Skrevet 3. februar 2024 #1419 Skrevet 3. februar 2024 (endret) iliah skrev (1 time siden): Det står du helt fritt til å mene. Helt greit for meg at vi er uenige. Jeg på min side tror at livet er mer komplekst enn dette, og at en slik tankegang kan gjøre at man havner rett i offermentalitet når man opplever motgang. Det kan bli mye "meg, meg, meg, hvorfor skjedde dette meg?" og så blir man bitter på andre, som i følge seg selv har "levd feil". Når det gjelder narkomane så snakker statistikken for seg selv her, mange har opplevd incest, fattigdom, omsorgssvikt o.l. Det var ikke sånn at de valgte dette livet for seg selv da de var barn, og dette kan være en grei ting å reflektere over før man ser ned på sine medmennesker som opplever avhengighet av ulike typer, også av ulike grunner. Tenker du slik om andre ting, eks. kreftsykdom? Ulykker? Eller kun graviditet? Da er jeg redd du kommer til å få sjokk når det slår ned hos deg eller dine nærmeste. Det beste er nok å se livet for hva det er, og prøve å leve som et medmenneske, samtidig som at man takler egen motgang og vit at det er ganske så tilfeldig hvilke kort man etterhvert får utdelt. ♥️ Det beste er selvsagt å ta gode og sunne valg i livet, men det hadde vært fint å gjøre dette uten å gå rundt og tenke at da fortjener man ditt og datt, mens andre som hadde et helt annen utgangspunkt enn deg fortjener mindre. Som om man ikke har samme verdi som menneske. Du mener at sprøytenarkomane "i følge meg" har levd feil? Jeg er smertelig klar over at inkluderingssamfunnet har forbigått all sunn fornuft, men er vi virkelig der at sprøytenarkomane må ansees som noen som bare har valgt en annen, men likevel helt ok livsstil enn oss andre? Ja, mange narkomane har opplevd mye fælt i barndommen, som har gjort at de dessverre var mer tilbøyelig til å ta dårlige valg og tøye grensene til et punkt hvor det ble vanskelig å ta kontroll. Det er likevel samtidig mange mennesker som har vokst opp i like grusomme omgivelser, men som ikke er narkomane, og som til og med lever helt normale liv. Det blir for enkelt å bare skylde på at man hadde en dårlig barndom og derfor kan man ikke ta noe som helst ansvar for eget liv og oppførsel. Kreft og ulykker er selvsagt også urettferdige ting, som det er innafor å bli bitter for at skjer med gode mennesker. Nå snakker jeg ikke om at man skal grave seg ned i bitterheten i evigheter, men det er lov å føle på bitterhet når livet er urettferdig, enten det er infertilitet, kreft, ulykker eller andre ting. Endret 3. februar 2024 av MariaIsabel 3 1
Gjest Sprite Skrevet 3. februar 2024 #1420 Skrevet 3. februar 2024 Er det tårerenner på brystet hennes i selvbruningen? 😭💔 huff.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå