Eyr Skrevet 15. november 2024 #8301 Del Skrevet 15. november 2024 Cornett skrev (3 minutter siden): Syns ikke det er greit å vise magen etter fødsel, body shame har man nok av! Hun er heldig at hin ikke har strekkmerker og at magen har gått fort tilbake. Men for mange er det ikke slik😳 Enig. Helt unødvendig info. Kunna sagt at hun var glad kroppen fungerte så godt etter fødsel etc og hold kroppsfasongen unna. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 15. november 2024 #8302 Del Skrevet 15. november 2024 Cornett skrev (8 minutter siden): Syns ikke det er greit å vise magen etter fødsel, body shame har man nok av! Hun er heldig at hin ikke har strekkmerker og at magen har gått fort tilbake. Men for mange er det ikke slik😳 Hun bodyshamer ingen ved å vise egen kropp,som også er en helt normal post partum kropp. Alt er ikke enten eller. 28 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guest90 Skrevet 15. november 2024 #8303 Del Skrevet 15. november 2024 Cornett skrev (44 minutter siden): Syns ikke det er greit å vise magen etter fødsel, body shame har man nok av! Hun er heldig at hin ikke har strekkmerker og at magen har gått fort tilbake. Men for mange er det ikke slik😳 Hadde hun hatt masse strekkmerker og skikkelig «pose mage» så hadde du helt sikkert heia og ropt hurra for at hun legger ut sånt og normaliserer det 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bibliotekaren Skrevet 15. november 2024 #8304 Del Skrevet 15. november 2024 Cornett skrev (44 minutter siden): Syns ikke det er greit å vise magen etter fødsel, body shame har man nok av! Hun er heldig at hin ikke har strekkmerker og at magen har gått fort tilbake. Men for mange er det ikke slik😳 Så fordi hun er heldig å ikke har fått strekkmerker får hun ikke vise frem magen sin? Hun har en helt vanlig mage 2-3 dager etter fødsel. Noen er faktisk heldige og får ikke strekkmerker. Ikke hennes feil det. Ja til normalitet av alle mager etter fødsel sier bare jeg! Selv så dukket strekkmerkene opp etter fødsel, så ikke sikkert hun slipper unna heller. 24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet 15. november 2024 #8305 Del Skrevet 15. november 2024 bibliotekaren skrev (Akkurat nå): Så fordi hun er heldig å ikke har fått strekkmerker får hun ikke vise frem magen sin? Hun har en helt vanlig mage 2-3 dager etter fødsel. Noen er faktisk heldige og får ikke strekkmerker. Ikke hennes feil det. Ja til normalitet av alle mager etter fødsel sier bare jeg! Selv så dukket strekkmerkene opp etter fødsel, så ikke sikkert hun slipper unna heller. Jeg syns man fint kan vise magen (ikke at jeg skjønner hvorfor...) etter fødsel. Jeg tror riktignok ikke hun hadde gjort det om den var full av strekkmerker så for meg så tenker jeg det bare faller inn i denne "se deilig ut" formen hun er i. Det er så fokus på kropp og utseende totalt sett, at det føyer seg liksom bare inn i rekka. Men for all del, free the tummy! 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esk Skrevet 15. november 2024 #8306 Del Skrevet 15. november 2024 Palmemor skrev (19 timer siden): Dette har jeg tenkt på og, at hun nok blir vartet litt ekstra opp fordi de vet at mange følger med. Jeg har født alle mine 3 der, og det var ingen overveldende omsorg å spore. De var flinke, for all del, men jeg fikk feks ikke tilbud om at de skulle ta barna på natta. Med eldste (som jeg fødte i seteleie som 19åring (og brukte 4 timer på) så fikk jeg tilbud om at de kunne skifte bleie så jeg ikke trengte å stå opp av senga. Men dett var dett. Betalte mye for familierom gjorde vi og. (med mellomste, skal sies) Og der kom ingen inn, før vi ringte og ba om det. Min erfaring er at det kun har med kapasitet å gjøre. Med første barnet var det ingen hjelp eller tilbud om hjelp fra de ansatte i det hele tatt, men da andremann var født kom de og sa at de hadde kapasitet til å passe ham på natta så jeg fikk sove. De var alltid på tilbudssiden når de hadde tid til det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet 15. november 2024 #8307 Del Skrevet 15. november 2024 esk skrev (12 minutter siden): Min erfaring er at det kun har med kapasitet å gjøre. Med første barnet var det ingen hjelp eller tilbud om hjelp fra de ansatte i det hele tatt, men da andremann var født kom de og sa at de hadde kapasitet til å passe ham på natta så jeg fikk sove. De var alltid på tilbudssiden når de hadde tid til det. Så bra at du hadde den opplevelsen Med eldste fødte jeg en liten baby på 2.8 kilo så da kom de får å ordne med amming, men utover det hadde jeg ungen selv. Hun lå i senga med meg og det eneste som betydde noe var jo å være med henne selvsagt. Med nr 2 fikk vi familierom, da var de innom en gang på ett døgn. De 2 første ble født på høsten og det var kun jeg som fødte det døgnet begge gangene. Med nummer 3 dro jeg hjem etter 3 timer (fødte på sommeren, var stinn brakke) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stavangebrud2012 Skrevet 15. november 2024 #8308 Del Skrevet 15. november 2024 Cornett skrev (1 time siden): Syns ikke det er greit å vise magen etter fødsel, body shame har man nok av! Hun er heldig at hin ikke har strekkmerker og at magen har gått fort tilbake. Men for mange er det ikke slik😳 Synes hun normaliserte kroppen etter fødsel godt jeg. Man så tydelig at hun hadde født og hun hadde en helt vanlig mage rett etter fødsel:) Veldig mange har heller ikke strekkmerker etter fødsel, så det er også normalt 16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
refill Skrevet 15. november 2024 #8309 Del Skrevet 15. november 2024 Cornett skrev (2 timer siden): Syns ikke det er greit å vise magen etter fødsel, body shame har man nok av! Hun er heldig at hin ikke har strekkmerker og at magen har gått fort tilbake. Men for mange er det ikke slik😳 Magen har jo ikke gått tilbake? Altså, hun har vel en normal kropp rett etter fødsel. "Alt" etter fødsel er normalt. Jeg var skikkelig heldig. Ingen strekkmerker, og var så godt som "helt flat" dagen etter. Jeg skjønner at det er å være "heldig", men skjønner ikke hvorfor folk mer eller mindre skal "shames" fordi de er "heldig" heller. Det gir jo null mening. Noen er slik og noen er sånn. Jeg opplever ikke Stina som "skrytete", hun er jo bare fascinert over hva kroppen klarer..? Kanskje en unødvendig trend å vise magen etterpå, men.. 20 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bibliotekaren Skrevet 15. november 2024 #8310 Del Skrevet 15. november 2024 Palmemor skrev (1 time siden): Jeg syns man fint kan vise magen (ikke at jeg skjønner hvorfor...) etter fødsel. Jeg tror riktignok ikke hun hadde gjort det om den var full av strekkmerker så for meg så tenker jeg det bare faller inn i denne "se deilig ut" formen hun er i. Det er så fokus på kropp og utseende totalt sett, at det føyer seg liksom bare inn i rekka. Men for all del, free the tummy! Men det får vi aldri vite. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 15. november 2024 #8311 Del Skrevet 15. november 2024 (endret) Stavangebrud2012 skrev (1 time siden): Synes hun normaliserte kroppen etter fødsel godt jeg. Man så tydelig at hun hadde født og hun hadde en helt vanlig mage rett etter fødsel:) Veldig mange har heller ikke strekkmerker etter fødsel, så det er også normalt Enig. Jeg synes- når hun først viste etter-magen nå, at det var bra at hun ikke sa ting som: «pga jeg har vært så flink å smøre morra og kveld så har jeg ikke fått et eneste strekkmerke bla bbla» Det kom greit frem at hun syntes bare hun har vært heldig og det er hun jo etter min mening. Endret 15. november 2024 av Zenhouse 9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bibbi_ Skrevet 15. november 2024 #8312 Del Skrevet 15. november 2024 Palmemor skrev (6 timer siden): Jeg syns man fint kan vise magen (ikke at jeg skjønner hvorfor...) etter fødsel. Jeg tror riktignok ikke hun hadde gjort det om den var full av strekkmerker så for meg så tenker jeg det bare faller inn i denne "se deilig ut" formen hun er i. Det er så fokus på kropp og utseende totalt sett, at det føyer seg liksom bare inn i rekka. Men for all del, free the tummy! Ikke jeg heller. Jeg kan ikke forstå hvorfor man skal vise frem magen etter fødsel uansett hvordan den ser ut... Mage er mage, noen er slik og slik både før svangerskap, i svangerskapet og etter. Jeg bryr meg overhodet ikke om magen er stor eller liten dager etter fødsel. Hvem bryr seg egentlig om det? Altså hvordan magen til noen ser ut?? 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bibbi_ Skrevet 15. november 2024 #8313 Del Skrevet 15. november 2024 Zenhouse skrev (3 timer siden): Enig. Jeg synes- når hun først viste etter-magen nå, at det var bra at hun ikke sa ting som: «pga jeg har vært så flink å smøre morra og kveld så har jeg ikke fått et eneste strekkmerke bla bbla» Det kom greit frem at hun syntes bare hun har vært heldig og det er hun jo etter min mening. Heldig med hva da? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet 15. november 2024 #8314 Del Skrevet 15. november 2024 Bibbi_ skrev (34 minutter siden): Heldig med hva da? Med genene så ikke hun fikk strekkmerker. jeg skjønner ikke hvorfor hun bruker så tid på snap nå. Om å gjøre at den ungen skal ligge alene hele tida? Bare jeg som hadde ungen klistra på meg konstant i ukeavis etter fødsel? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angel75 Skrevet 15. november 2024 #8315 Del Skrevet 15. november 2024 Palmemor skrev (2 minutter siden): Med genene så ikke hun fikk strekkmerker. jeg skjønner ikke hvorfor hun bruker så tid på snap nå. Om å gjøre at den ungen skal ligge alene hele tida? Bare jeg som hadde ungen klistra på meg konstant i ukeavis etter fødsel? Momshaming allerede og babyen er bare noen dager gammel. La hun finne ut av det i sitt tempo. Alle er ikke like. Hun snapper ytterst lite av hva hun gjør med den lille. 23 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fenomen Skrevet 15. november 2024 #8316 Del Skrevet 15. november 2024 våren14 skrev (På 14.11.2024 den 11.59): Det er helt sikkert en grunn, de vil bare ikke dele den. Hadde alt vært perfekt hadde de vært hjemme for lengst. Enten noe de overvåker ang babyen (som knapt har vært våken enda - vår første var også ekstremt rolig i starten - hun hadde gulsot og var derfor alt for sløv. Ikke så mye at det krevde behandling, men i grenseland. Vi hadde derfor 5 dager på sykehuset, det tok esktra tid å få igang ammingen pga baby som bare sov osv osv. Så her kan det jo være ting de rett og slett ikke deler også som er grunnen. Og man kan forstå om de ikke vil dele absolutt alt når jobben deres er på presentere glansbilder... Det kan også være årsaker psykisk sett, hvis Stina også har en historie med psykiske problemer (mener jeg å ha lest??), så kan det også være slike hensyn, f.eks det med at hun må få hvilt ut skikkelig. Søvnmangel kan være utløsende for depresjon, så det kan også være ekstra behov for henne å få til ammingen og bli trygg på det, og å få hvilt ut litt rett og slett. For det BLIR slitsomt hjemme hvis den babyen er en normal frisk baby... hørte jo allerede at babyen ikke ville sove når de tenkte den skulle sove, så om hun er ekstra utsatt for fødselsdepresjon er det iaf veldig lurt å få best mulig start og mest mulig hvile før man faktisk blir nødt til å ta seg av sitt eget barn helt selv... antar PF er selvstendig næringsdrivende og at de skal være to om å være hjemme. De fleste andre blir jo alene med babyen etter 14 dager, men en partner om skal fungere i sin jobb osv. Ikke bare å "få sove ut" for de fleste. Men bra for Stina at hun får den muligheten, så er sjansen for fødselsdepresjon mindre. Tipper det kan ligge endel bak at de er der lenge, som vi ikke får høre om. Da det ville ødelegge glansen for å si det sånn. Ja, november og desember er ikke de mest attraktive fødemånedene... gode sjanser for fine opphold på barsel fordi det er plass og tid. De fleste planlegger jo barna, og da kommer de ikke på slutten av året. Og hun ble satt igang, fikk hjelp med at vannet ble tatt osv. God grunn til å tro det er medisinske årsaker bak dette, blant annet forholdet til psyken. Det kan noen ganger gi raskere fødsler enn for de som føder "normalt" uten inngripen. Så ingen overraskelse sånn sett. Datteren min var meget godt planlagt og er født i desember. Alle kan ikke bare få barn den måneden de vil. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fenomen Skrevet 15. november 2024 #8317 Del Skrevet 15. november 2024 Blåmuggost skrev (15 timer siden): Dette spørs jo på sykehuset. Bare de nyeste sykehusene har familierom. Fars permisjon begynner ikke da før mor og baby er hjemme fra barsel. Jo, det gjør den. Med mindre han drar på jobb mens mor er på sykehuset da, og det er nok veldig uvanlig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet 15. november 2024 #8318 Del Skrevet 15. november 2024 Angel75 skrev (4 minutter siden): Momshaming allerede og babyen er bare noen dager gammel. La hun finne ut av det i sitt tempo. Alle er ikke like. Hun snapper ytterst lite av hva hun gjør med den lille. Slutt med sånn nymotens ord for alt mulig. Hun prioriterer å tjene penger ett kvarter etter at ungen er ute. Det er ikke å shame noen. Det er å konstatere fakta «slanking etter fødsel?» Klickbaaaait 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 15. november 2024 #8319 Del Skrevet 15. november 2024 Palmemor skrev (10 minutter siden): Slutt med sånn nymotens ord for alt mulig. Hun prioriterer å tjene penger ett kvarter etter at ungen er ute. Det er ikke å shame noen. Det er å konstatere fakta «slanking etter fødsel?» Klickbaaaait At språk er stadig i utvikling er også en fakta.. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet 15. november 2024 #8320 Del Skrevet 15. november 2024 J.. skrev (6 minutter siden): At språk er stadig i utvikling er også en fakta.. Det betyr ikke at man må bruke det i enhver anledning 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå