Klink Skrevet 2. mai #3501 Del Skrevet 2. mai dårligbrukernavn skrev (52 minutter siden): Jeg syns det er vanskelig å forstå ja, faktisk. Nå vet jeg jo ikke hvordan det er for andre, men tidvis kan jeg ha blodtrykksfall mange ganger om dagen, og jeg kan også kaste opp i tide og utide uten at jeg er gravid engang (som vel er enda mer normalt ved graviditet, kanskje også blodtrykksfall? Jeg ville iallefall tenkt på det som logisk). Hvis så dagligdagse ting som å bli litt svimmel eller oppleve blodtrykksfall skulle tatt livet av fostre ville jeg tenkt at vi var utryddet for lengst. Det jeg derimot har hørt om at kan gjøre at man mister er å være nevrotisk, for stresset, ha mye angst og bekymre seg mye... Dette er ikke vondt ment mot Stina altså, det var mer bare for å svare på hvorfor jeg kan syns det er vanskelig å forstå. Med det sagt forstår jeg selvsagt at alle er forskjellige, det er ikke noe galt med det, jeg mener ikke at hun er et dårlig menneske eller noe stygt med det, det er bare åpenbart stor forskjell på oss. Og dette med å være nevrotisk og angst og å miste er det dummeste du kan si! Ikke blir man mindre redd om noen sier man skal slutte å være redd og det er bullshit! Og det er ikke vanlig å ha blodtrykksfall og kaste opp sånn uten at man er gravid og slikt så det ville jeg sjekket opp. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 2. mai #3502 Del Skrevet 2. mai dårligbrukernavn skrev (4 minutter siden): Hva opplever du ikke? Å få blodtrykksfall i tide og utide. Det er da ikke vanlig? Når en ikke er gravid altså. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dårligbrukernavn Skrevet 2. mai #3503 Del Skrevet 2. mai (endret) Klink skrev (14 minutter siden): Og dette med å være nevrotisk og angst og å miste er det dummeste du kan si! Ikke blir man mindre redd om noen sier man skal slutte å være redd og det er bullshit! Og det er ikke vanlig å ha blodtrykksfall og kaste opp sånn uten at man er gravid og slikt så det ville jeg sjekket opp. Det er hverken dumt eller smart å si: Det er fakta. Har dog ikke sagt det til noen, eller sagt at noen skal bli mindre redd av det (du oppfører deg jo som at jeg har sagt det til noen, gjerne også som at jeg har svart det til noen som har henvendt seg med en bekymring - og det er jo overhodet ikke tilfellet. Jeg har sagt det i en kontekst der det var helt naturlig å si det, og det er helt enkelt en faktaopplysning. Skjønner derav ikke responsen din i det hele tatt). Bullshit er det ikke, nei. Det er helt vanlig, jo. Det er også fakta, for ordens skyld. PS: Ifht. sjekke opp: Jeg har hatt blodtrykksfall her og der, altså noen ganger går det en stund mellom hver gang jeg har det, mens andre ganger kan jeg ha det flere ganger daglig, gjennom hele livet (som også er helt normalt. Noen har det mye, andre har det lite, men begge deler er altså normalt). Jeg har også kastet opp en gang iblant her og der (som også er helt normalt). Jeg har vært "sjekket" for ting i andre kontekster, men jeg flyr altså ikke til hverken lege eller legevakt for noe som er helt normalt. Det er heller ikke nødvendig. Hadde det vært noe galt med meg som hadde med det å gjøre hadde det selvfølgelig også blitt avdekket i andre sammenhenger jeg har blitt sjekket for ting. Klink skrev (12 minutter siden): Å få blodtrykksfall i tide og utide. Det er da ikke vanlig? Når en ikke er gravid altså. Det er det, jo. F. eks. er dette det første som kommer opp om man googler det: "Blodtrykksfall er en kortvarig tilstand, noen opplever det noen få ganger, andre hyppig. Blodtrykksfall kan også være tegn på en bakenforliggende tilstand eller sykdom, men dette er mer uvanlig. " På neste treff står det i slutten av første setning: "...blodtrykksfall er altså helt normalt å oppleve fra tid til annen, og som oftest er det helt ufarlig". Endret 2. mai av dårligbrukernavn 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivfreisen Skrevet 2. mai #3504 Del Skrevet 2. mai Synes det er litt merkverdig at dette kommer i Dagbladet. Hun er vel ikke den eneste med blodtrykksfall 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dårligbrukernavn Skrevet 2. mai #3505 Del Skrevet 2. mai (endret) Ivfreisen skrev (1 minutt siden): Synes det er litt merkverdig at dette kommer i Dagbladet. Hun er vel ikke den eneste med blodtrykksfall ...men er kanskje den eneste som havner i Dagbladet pga blodtrykksfall 🙈😅 Endret 2. mai av dårligbrukernavn 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christin91 Skrevet 2. mai #3506 Del Skrevet 2. mai Harnoejegvilsi skrev (12 timer siden): Ja, et bt på 107/59 er litt lavt. Hun har et litt lavt overtrykk (107) og et helt normalt undertrykk (59) Gjennomsnittlig ligger en frisk ung kropp på 120/60. Også kan det gå litt opp og ned, ut i fra hvilken tilstand man er i; jmf at hun ble svimmel og ville besvime på snap i dag. Hun filma og besvimte ikke. Ja, hun feilinformerer når hun snakker om sukker. Men hun skal ha for at hun snakker om hva som blir rett for henne. Ingen kritiserer henne for å dra på legevakten. Personlig kritiserer jeg sterkt at dette har noe i allmennheten å gjøre. Jeg kritiserer også at hun konsekvent bruker store ord om det som skjer henne. Eksempel «ekstremt dårlig» ekstremt blodtrykksfall o.l Jeg forstår også at hun er redd for den lille i magen. Men det er noe sykelig når du begynner med gravideklær/løse klær, poserer som nærmest høygravid i uke 5 satt på spissen. For meg er det noe som ikke virker helt bra. En frisk ung kropp har et blodtrykk på 120/80. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elskersommer Skrevet 2. mai #3507 Del Skrevet 2. mai Natalie91 skrev (3 timer siden): Veldig overdramatisert 😅😱 Men sier det igjen.. vi snakker om Dagbladet. De skriver masse slike artikler daglig. Har de på facebook og hver dag kommer det opp slike tullete innlegg 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 2. mai #3508 Del Skrevet 2. mai Harnoejegvilsi skrev (15 timer siden): Hvor mange ganger/tester kunne hun bruke på 1 mens? Flere….Jeg skjønner at man ønsker bli gravid. Jeg skjønner også at ønsket er så stort at man vil ha svar, fort som f. Men Stina var ekstrem. Langt forbi det som er vanlig. Har du slitt med å bli gravid? Nei det var virkelig ikke langt forbi det som var vanlig for de av oss som har slitt 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 2. mai #3509 Del Skrevet 2. mai Lzzy skrev (15 timer siden): Alt ved den dama der er jo sykelig, det er ikke en eneste dag hvor det ikke klages om kvalme, oppkast, svimmelhet eller nedsatt matlyst. Nevrotisk vil jeg kalle det. Setter spørsmålstegn ved hvordan noen i en sånn sykelig tilstand skal klare å ta seg av et barn, når man ikke klarer å ta seg av seg selv engang. For det kommer ikke til å bli bedre når det barnet er født, da blir det nye runder med andre ting. For en idiotisk ting å si, jeg var ubrukelig i svangerskapet men tiden etter fødsel var fantastisk 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harnoejegvilsi Skrevet 2. mai #3510 Del Skrevet 2. mai Christin91 skrev (2 timer siden): En frisk ung kropp har et blodtrykk på 120/80. En frisk ung kropp kan leve veldig bra med et diastolisk trykk på 60. Og til og med mindre. Slutt å sykeliggjøre en normaltilstand. Å være gravid er både vanlig/naturlig/normalt for en kvinne. Plager i graviditet er vanlig/naturlig/normalt for en kvinne. Stina har ikke et høyrisikosvangerskap, ut fra det hun selv har meddelt. Hun går til egen lege for kontroll, og hun følges opp av jordmor. At hun HOLDER på å besvime er HELT normalt når man ikke har spist eller drukket med et ikke patologisk lavt blodtrykk. Om et normalt undertrykk er 80 eller 60, spiller ingen rolle, så lenge det ikke er relatert til sykdom. I graviditet er man mer bekymret over et høyt undertrykk= over 90 diastolisk enn et lavt. Men det regner jeg med vi får høre mer om etterhvert som tiden går. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esk Skrevet 2. mai #3511 Del Skrevet 2. mai dårligbrukernavn skrev (4 timer siden): Jeg syns det er vanskelig å forstå ja, faktisk. Nå vet jeg jo ikke hvordan det er for andre, men tidvis kan jeg ha blodtrykksfall mange ganger om dagen, og jeg kan også kaste opp i tide og utide uten at jeg er gravid engang (som vel er enda mer normalt ved graviditet, kanskje også blodtrykksfall? Jeg ville iallefall tenkt på det som logisk). Hvis så dagligdagse ting som å bli litt svimmel eller oppleve blodtrykksfall skulle tatt livet av fostre ville jeg tenkt at vi var utryddet for lengst. Det jeg derimot har hørt om at kan gjøre at man mister er å være nevrotisk, for stresset, ha mye angst og bekymre seg mye... Dette er ikke vondt ment mot Stina altså, det var mer bare for å svare på hvorfor jeg kan syns det er vanskelig å forstå. Med det sagt forstår jeg selvsagt at alle er forskjellige, det er ikke noe galt med det, jeg mener ikke at hun er et dårlig menneske eller noe stygt med det, det er bare åpenbart stor forskjell på oss. Men det du beskriver her er jo ikke normalt for folk flest. Selv har jeg høy terskel for å ringe legevakta, men om det der hadde oppstått ut av det blå og jeg samtidig var gravid hadde jeg også tatt en telefon dit, bare for å høre. Mest av hensyn til bekymring for min egen helse, for som sagt opplever jeg aldri slike symptomer. Husk at det er legevakta som vurderer om de skal ta inn folk for sjekk eller ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harnoejegvilsi Skrevet 2. mai #3512 Del Skrevet 2. mai Orly skrev (10 minutter siden): For en idiotisk ting å si, jeg var ubrukelig i svangerskapet men tiden etter fødsel var fantastisk Så du mener at sånn som Stina holder på med å leite etter sykdomstegn er normalt? Sånn som hun sykeliggjør seg er noe hun burde snakket med noen profesjonelle om. Det er ikke bra for noen å ha det sånn. Og sånn var hun før graviditeten også. Jeg husker henne fra Farmen år tilbake. Da hadde hun etter egne utsagn en pågående depresjon som hun ble medisinert for. Jeg er jo ikke den eneste som ser det. Og da tenker jeg at det ikke er sånn at alle har feil? 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harnoejegvilsi Skrevet 2. mai #3513 Del Skrevet 2. mai esk skrev (5 minutter siden): Men det du beskriver her er jo ikke normalt for folk flest. Selv har jeg høy terskel for å ringe legevakta, men om det der hadde oppstått ut av det blå og jeg samtidig var gravid hadde jeg også tatt en telefon dit, bare for å høre. Mest av hensyn til bekymring for min egen helse, for som sagt opplever jeg aldri slike symptomer. Husk at det er legevakta som vurderer om de skal ta inn folk for sjekk eller ikke. Jeg er helt enig i at de fleste av oss hadde tatt en tlf til legevakt. Men det er jo ikke det som er saken. Saken er vel mer denne trangen til å dokumentere absolutt ALT. Til og med når du holder på å tryne i gulvet blir det viktig å filme seansen. Akkurat DET synes jeg er sykt. Også er det alle de grandiose begrepene hun bruker når hun skal forklare egen helse. Hun brukte ord som «ekstremt blodtrykksfall» I mine øyne er et «ekstremt» blodtrykksfall en hendelse der pasienten faktisk besvimer OG bruker lang tid på å hente seg inn igjen. Evt faller bort flere ganger. Det ligger en for meg «ekstrem» oppmerksomhetssyke i måten hun fremstiller seg selv. Og da har jeg i tillegg trukket fra at hun er influencer. 14 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lzzy Skrevet 2. mai #3514 Del Skrevet 2. mai (endret) Aria 22 skrev (8 timer siden): Å gå gravid er tøft å det er LOV å synes det, ikke alle har enkle graviditeter. Jeg hater å gå gravid. Men når barnet kommer ut er livet 100 ganger bedre, kan ikke sammenlignes med å være gravid engang. Så det trenger ikke å bli verre nei, så fordi om du syntes det var tøft å takle babyen kontra graviditeten så trenger ikke alle å føle det. Basert på historikken hennes, hvordan hun er nå hva og som mest sannsynlig kommer av bekymringer med et lite barn.. så synes jeg absolutt ikke det er feil av meg å tenke at det blir sånn. Og nei, taklet både svangerskap, fødsel og tiden etter helt fint. Nå var det heller ikke meg det var snakk om. Greit nok å føle at ting kan være tøft, men det er hysteri! Det er min mening, å det er det også LOV å mene. Endret 2. mai av Lzzy 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 2. mai #3515 Del Skrevet 2. mai Harnoejegvilsi skrev (47 minutter siden): Så du mener at sånn som Stina holder på med å leite etter sykdomstegn er normalt? Sånn som hun sykeliggjør seg er noe hun burde snakket med noen profesjonelle om. Det er ikke bra for noen å ha det sånn. Og sånn var hun før graviditeten også. Jeg husker henne fra Farmen år tilbake. Da hadde hun etter egne utsagn en pågående depresjon som hun ble medisinert for. Jeg er jo ikke den eneste som ser det. Og da tenker jeg at det ikke er sånn at alle har feil? Jeg svarte på kommentaren om hun klarer å Ta seg av et barn, noen ting bør man la være å skrive! Og ingen her vet hvordan Stina har det eller om hun leter etter sykdomstegn. Om hun ble medisinert så har jo åpenbart ikke bare funnet på selv at hun var deprimert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nussepus Skrevet 2. mai #3516 Del Skrevet 2. mai Orly skrev (8 minutter siden): Jeg svarte på kommentaren om hun klarer å Ta seg av et barn, noen ting bør man la være å skrive! Og ingen her vet hvordan Stina har det eller om hun leter etter sykdomstegn. Om hun ble medisinert så har jo åpenbart ikke bare funnet på selv at hun var deprimert Ble hun medisinert for lavt bt? Fikk hun ikke beskjed om å drikke litt da? BT hennes er helt innafor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harnoejegvilsi Skrevet 2. mai #3517 Del Skrevet 2. mai Orly skrev (10 minutter siden): Jeg svarte på kommentaren om hun klarer å Ta seg av et barn, noen ting bør man la være å skrive! Og ingen her vet hvordan Stina har det eller om hun leter etter sykdomstegn. Om hun ble medisinert så har jo åpenbart ikke bare funnet på selv at hun var deprimert I følge hennes egen snap, så leter hun etter sykdomstegn. Hun fremstår veldig tander ifht mange ting. Eks kan ikke bære handleposer opp trappa hjemme pga mange nakkeskader. Men hun klarer å handle. Jeg har sett mennesker med virkelige skader i nakke. Og da snakker jeg mennesker som omtrent ikke klarer snu på hode, og er stiv som en stokk. Disse klarer mer enn henne. Det er helt greit at man ikke klarer ting, men utrolig viktig, for egen psykisk helse å mestre det man kan. Hun skal faktisk løfte og bære en baby, og deretter småbarn i mange år fremover. I denne graviditeten har hun selvsagt vært dårlig. De aller fleste merker graviditet med nettopp økt søvnbehov og kvalme. Jeg betviler ikke at hun blir en god mor. Det skjer for de fleste instinktivt, men hun har likevel en lei tendens til å mer eller mindre snakke negativt om graviditet og hvor tungt det er. Pr i dag ytret hun jo hvor tungt det var blitt å kle på seg. Hun er i uke 13. 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 2. mai #3518 Del Skrevet 2. mai Jeg syns det er utrolig rart at en med såpass nakkeskade som hun sier hun har kan arbeide med hekkesaks etc og hekk men ikke bære opp poser. 🤷🏻♀️ 14 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
panzerpølsa Skrevet 2. mai #3519 Del Skrevet 2. mai Harnoejegvilsi skrev (29 minutter siden): I følge hennes egen snap, så leter hun etter sykdomstegn. Hun fremstår veldig tander ifht mange ting. Eks kan ikke bære handleposer opp trappa hjemme pga mange nakkeskader. Men hun klarer å handle. Jeg har sett mennesker med virkelige skader i nakke. Og da snakker jeg mennesker som omtrent ikke klarer snu på hode, og er stiv som en stokk. Disse klarer mer enn henne. Det er helt greit at man ikke klarer ting, men utrolig viktig, for egen psykisk helse å mestre det man kan. Hun skal faktisk løfte og bære en baby, og deretter småbarn i mange år fremover. I denne graviditeten har hun selvsagt vært dårlig. De aller fleste merker graviditet med nettopp økt søvnbehov og kvalme. Jeg betviler ikke at hun blir en god mor. Det skjer for de fleste instinktivt, men hun har likevel en lei tendens til å mer eller mindre snakke negativt om graviditet og hvor tungt det er. Pr i dag ytret hun jo hvor tungt det var blitt å kle på seg. Hun er i uke 13. For meg fremstår det som psykiatri. Aldri hørt om noen friske mennesker som holder på sånn. 13 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esk Skrevet 2. mai #3520 Del Skrevet 2. mai Harnoejegvilsi skrev (1 time siden): Jeg er helt enig i at de fleste av oss hadde tatt en tlf til legevakt. Men det er jo ikke det som er saken. Saken er vel mer denne trangen til å dokumentere absolutt ALT. Til og med når du holder på å tryne i gulvet blir det viktig å filme seansen. Akkurat DET synes jeg er sykt. Også er det alle de grandiose begrepene hun bruker når hun skal forklare egen helse. Hun brukte ord som «ekstremt blodtrykksfall» I mine øyne er et «ekstremt» blodtrykksfall en hendelse der pasienten faktisk besvimer OG bruker lang tid på å hente seg inn igjen. Evt faller bort flere ganger. Det ligger en for meg «ekstrem» oppmerksomhetssyke i måten hun fremstiller seg selv. Og da har jeg i tillegg trukket fra at hun er influencer. Det er jeg helt enig i, det blir veldig grandiost. Er vel det som genererer mest klikk. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå