Gå til innhold

Stina Bakken

Gjest TomineB

Anbefalte innlegg

Ser at det er mange på ulike gravidforum som lurer på hvordan i all verden Stina kom inn i Porsgrunn så fort. Flere skriver at de enten 1) har løyet til Porsgrunn om hvor lenge de har prøvd eller 2) at Stina har løyet om den «sykt bra sæden til Per Fredrik» eller andre prøver. Stina skrev at hun (selvfølgelig) hadde kjempefine prøver, altså AMH, som i teorien betyr at hun ikke er en av de aller høyest prioriterte fordi hun da har bedre tid. Det er mange i samme alder og med samme problemstilling som Stina som søkte lenge før de, og også står på ringeliste og ikke har time for oppstart før etter påske og nærmere sommer. Stina og samboeren hoppet rett inn og hadde uttak og innsett på en måned, mens folk har ventet tålmodig i månedsvis. Ganske merkelig 🙃

• Liker 7
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

LinnHenrikke skrev (3 minutter siden):

Ser at det er mange på ulike gravidforum som lurer på hvordan i all verden Stina kom inn i Porsgrunn så fort. Flere skriver at de enten 1) har løyet til Porsgrunn om hvor lenge de har prøvd eller 2) at Stina har løyet om den «sykt bra sæden til Per Fredrik» eller andre prøver. Stina skrev at hun (selvfølgelig) hadde kjempefine prøver, altså AMH, som i teorien betyr at hun ikke er en av de aller høyest prioriterte fordi hun da har bedre tid. Det er mange i samme alder og med samme problemstilling som Stina som søkte lenge før de, og også står på ringeliste og ikke har time for oppstart før etter påske og nærmere sommer. Stina og samboeren hoppet rett inn og hadde uttak og innsett på en måned, mens folk har ventet tålmodig i månedsvis. Ganske merkelig 🙃

Tenker bare høyt nå for vet ingenting om IVF; Vil det å mangle en eggleder være en grunn til å komme frem i køen? 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hufsaaaaa skrev (3 minutter siden):

Tenker bare høyt nå for vet ingenting om IVF; Vil det å mangle en eggleder være en grunn til å komme frem i køen? 

Det er ganske vanlig innenfor IVF, mange har fjernet en eller begge. Det er ofte en helhetsvurdering. Jeg har selv vært i Porsgrunn og der sa de at de ofte prioriterte de som var unge, uten barn, og med lav AMH (sier noe om eggreserven). Jeg kom inn ganske fort fordi jeg hadde lav AMH og dermed «dårlig tid» (men måtte fortsatt vente 5 måneder) :) Stina har selv sagt at hennes var veldig bra som da (ut fra Porsgrunn sitt system) ikke gjør at hun trenger å hasteflyttes frem i køen slik det ser ut som de har blitt (med mindre hun har løyet om prøvene sine selvsagt) 

Endret av LinnHenrikke
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hufsaaaaa skrev (6 minutter siden):

Nei, antall eggledere er irrelevant i IVF-sammenheng, da man går direkte til eggstokken og henter ut eggene med en nål.

Edit: Las spørsmålet ditt litt fort her 😅 Som @LinnHenrikke skriver er det en helhetsvurdering. Manglende eggleder kan påvirke fertilitet, men det er nok ikke overveiende for å komme frem i køen. Hvor vidt Stina har løyet om diverse prøver i some vil jo bare bli spekulasjoner, men det kan være Porsgrunn fikk en avbestilling på kort varsel og at Stina/PF fikk den plassen. Jeg satt meg opp på ringeliste og fikk time innen en uke pga avbestilling, så man kan være heldig.

Endret av tuppa
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tuppa skrev (22 minutter siden):

Nei, antall eggledere er irrelevant i IVF-sammenheng, da man går direkte til eggstokken og henter ut eggene med en nål.

Edit: Las spørsmålet ditt litt fort her 😅 Som @LinnHenrikke skriver er det en helhetsvurdering. Manglende eggleder kan påvirke fertilitet, men det er nok ikke overveiende for å komme frem i køen. Hvor vidt Stina har løyet om diverse prøver i some vil jo bare bli spekulasjoner, men det kan være Porsgrunn fikk en avbestilling på kort varsel og at Stina/PF fikk den plassen. Jeg satt meg opp på ringeliste og fikk time innen en uke pga avbestilling, så man kan være heldig.

«Problemet» er jo det samme, det er mange som står på ringeliste og har gjort det lengre enn Stina som ikke har blitt ringt :) 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LinnHenrikke skrev (1 minutt siden):

«Problemet» er jo det samme, det er mange som står på ringeliste og har gjort det lengre enn Stina som ikke har blitt ringt :) 

Jeg tror nødvendigvis ikke på alt som skrives på nett. Det gjelder både anonyme på forum som påstår at de er på samme ringeliste, men også Stina. Hun kan for all del ha løyet om labprøvene/hvor lenge de har prøvd, men det vil jo bare bli spekulasjoner det også :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (Akkurat nå):

Løyet om prøver? Tar ikke klinikken alle prøvene på nytt før man får IVF? 

Jo, men tror hun mente at Stina kan ha løyet til følgerne sine da hun sa at prøvene var fine.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tuppa skrev (Akkurat nå):

Jo, men tror hun mente at Stina kan ha løyet til følgerne sine da hun sa at prøvene var fine.

Aha, da er jeg med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tuppa skrev (4 minutter siden):

Jeg tror nødvendigvis ikke på alt som skrives på nett. Det gjelder både anonyme på forum som påstår at de er på samme ringeliste, men også Stina. Hun kan for all del ha løyet om labprøvene/hvor lenge de har prøvd, men det vil jo bare bli spekulasjoner det også :)

Det får jo være opp til deg - men disse som skriver det er jo mennesker i ulike IVF-grupper på Facebook med fullt navn :) 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke lyge til fertilitetsklinikk for å komme lengre frem på listene - verken offentlig eller privat. 2 personer som søker akkurat samtidig- vil få ulik ventetid. Det går ikke på henvisnigstidspunkt men en individuell vurdering som fertilitetsklinikken gjør. 

Blodprøvesvar/spermprøvesvar sendes elektronisk til klinikkene, og er ikke noe man kan "finpusse" på for å få komme til raskere. Selv med helt fine prøver hos begge parter kan man måtte trenge IVF. Så det er fullt mulig de har helt supre prøver, men det har ingenting med saken å gjøre.

Ulike klinikker har ulik mengde pågang ulike tider av året og fra år til år. Ventetiden varierer veldig selv innad hos samme klinikk. Fra henvisning til oppstart av behandling ventet vi kun 4.5 mnd. En annen venninne ventet over 8 mnd fra henvisning til behanligstart ved samme klinikk. Vi er henvist med 4 uker forskjell. 

De ble henvist, de fikk komme til raskt. Det er ikke uvanlig. IVF er ikke en standardisert behandling hvor alle behandles likt eller har samme behov. Og det er ENORME forskjeller fra klinikk til klinikk - offentlig og privat. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene90 skrev (10 minutter siden):

Man kan ikke lyge til fertilitetsklinikk for å komme lengre frem på listene - verken offentlig eller privat. 2 personer som søker akkurat samtidig- vil få ulik ventetid. Det går ikke på henvisnigstidspunkt men en individuell vurdering som fertilitetsklinikken gjør. 

Blodprøvesvar/spermprøvesvar sendes elektronisk til klinikkene, og er ikke noe man kan "finpusse" på for å få komme til raskere. Selv med helt fine prøver hos begge parter kan man måtte trenge IVF. Så det er fullt mulig de har helt supre prøver, men det har ingenting med saken å gjøre.

Ulike klinikker har ulik mengde pågang ulike tider av året og fra år til år. Ventetiden varierer veldig selv innad hos samme klinikk. Fra henvisning til oppstart av behandling ventet vi kun 4.5 mnd. En annen venninne ventet over 8 mnd fra henvisning til behanligstart ved samme klinikk. Vi er henvist med 4 uker forskjell. 

De ble henvist, de fikk komme til raskt. Det er ikke uvanlig. IVF er ikke en standardisert behandling hvor alle behandles likt eller har samme behov. Og det er ENORME forskjeller fra klinikk til klinikk - offentlig og privat. 

Ingen har sagt at hun har løyet om prøvene sine til klinikken, det er fysisk umulig :) Teoriene var vel 1) at hun har løyet til følgerne sine om «perfekte» prøver, 2) at de har løyet til klinikken om hvor lenge de har prøvd, Stina nevnte at de bare har prøvd aktivt siden i høst, eller 3) at hun har blitt prioritert fordi hun er kjent 

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LinnHenrikke skrev (1 time siden):

Jeg har ikke vært gjennom IVF selv, men min første "graviditet" var en exu, og jeg måtte fjerne en eggleder. Da fikk jeg beskjed om at jeg skulle ta kontakt om jeg ikke ble gravid i løpet av 6 måneder.

Kan ikke det ha noe å si, når de da har forsøkt lengre enn 6 måneder etter at Stina hadde en exu?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Girlsarebest skrev (På 12.1.2024 den 7.08):

Møtte på Stina flere år siden nå rakk ut hånden og sa "digger bloggen din" hu lyste opp tok meg i hånden og sa "omg tusen takk", så snakket vi om hår, neglelakk og trening veldig snill og rolig jente hu virket litt stresset, når folk la merke til henne men det kan jeg godt forstå berømmelsen har en bakside og det er og slite, med og vandre rundt offentlig blant andre folk uten og bli stoppet opp men kul jente. 

Hun er veldig søt.

Vi bor omtrent på samme sted, hun er litt sky og rolig, men veldig høflig og blid.  Liker både henne og PelleK. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LinnHenrikke skrev (1 time siden):

Ingen har sagt at hun har løyet om prøvene sine til klinikken, det er fysisk umulig :) Teoriene var vel 1) at hun har løyet til følgerne sine om «perfekte» prøver, 2) at de har løyet til klinikken om hvor lenge de har prøvd, Stina nevnte at de bare har prøvd aktivt siden i høst, eller 3) at hun har blitt prioritert fordi hun er kjent 

1 - spiller ingen rolle om hun har løyet om private prøvesvar til følgere på sosiale medier 

2 - hvor lenge man har prøvd spør ikke alle klinikker om, da det er gyn som henviser som skal sjekke dette. Og ingen leger kan fysisk sjekke hvor lenge man har prøvd. Så her kan hvem som helst lyge

3 - man blir ikke prioritert fordi man er kjent i det offentlige. 

4 - kjendisstatus, prøvetid har svært lite med hvordan man prioriteres for ivf. Hadde de gått privat ville de nok kunne ha slike fordeler - ikke offentlig! 

5 - Det er mer enn prøvesvar og prøvetid som avgjør hvordan man prioriteres. Slik som det spekuleres her inne viser hvor lite kunnskap enkelte har - og skal man uttale seg om slike ting BØR man ha litt forkunnskaper om hvordan temaet fungerer. 

Selv om Kari henvises samtidig som Petra og deres prøver ser like ut, kan den ene bli raskere prioritert enn den andre. Lilly ventet KUN 3 mnd i 2023, mens Åsa kanskje må vente 6 mnd i 2024 på samme klinikk. Det er ikke kølapp system. Henvisning vurderes av EN lege som kun ser henvisning og prøvesvar. Ikke personens livshistorie og status i samfunnet. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene90 skrev (2 timer siden):

👏

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner jo at folk lurer og at det blir en «snakkis» 🤷🏽‍♀️ i de gruppene så er det jo ikke sånn at man ikke unner henne dette men at man heller lurer på hvorfor / hvordan hun fikk gå foran hele køen. Det er jo eldre jenter enn Stina der som har ventet i mange mange måneder og jeg skjønner at man reagerer når en influencer får innkalling og behandling på rekordtid 

Endret av Klara91
  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klara91 skrev (50 minutter siden):

Skjønner jo at folk lurer og at det blir en «snakkis» 🤷🏽‍♀️ i de gruppene så er det jo ikke sånn at man ikke unner henne dette men at man heller lurer på hvorfor / hvordan hun fikk gå foran hele køen. Det er jo eldre jenter enn Stina der som har ventet i mange mange måneder og jeg skjønner at man reagerer når en influencer får innkalling og behandling på rekordtid 

Faktisk helt enig, det er naturlig å undre seg over sånt. Det tenker jeg de fleste hadde følt på i samme situasjon, sikkert også Stina hvis det var hun som måtte vente i lange tider og andre gikk «foran i køen». Helt normal reaksjon vil jeg påstå. Selvom det ikke handler om sjalusi, eller å ikke unne andre, så må det gå an å stille spørsmål rundt det… man trenger jo ikke å dra «sjalusi/slem/ikke unne andre»-kortet med engang. 

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spør ikke folk heller klinikken enn å undre seg over om hun har løyet for å komme til tidligere, eller om hun har blitt prioritert fordi hun er kjent?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lzzy skrev (1 time siden):

Faktisk helt enig, det er naturlig å undre seg over sånt. Det tenker jeg de fleste hadde følt på i samme situasjon, sikkert også Stina hvis det var hun som måtte vente i lange tider og andre gikk «foran i køen». Helt normal reaksjon vil jeg påstå. Selvom det ikke handler om sjalusi, eller å ikke unne andre, så må det gå an å stille spørsmål rundt det… man trenger jo ikke å dra «sjalusi/slem/ikke unne andre»-kortet med engang. 

Nei det hr jeg aldri tenkt på, jeg tenker sykehuset har sine kriterier og derfor kommer noen foran 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...