Tessa12 Skrevet 8 timer siden #8641 Del Skrevet 8 timer siden elskersommer skrev (17 minutter siden): Å jeg er så uviten på dette med silikon att jeg trodde det var vanskelig for de og amme. Men det har tydeligvis ikke noe å si For noen kan det bli et problem, men ikke alle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoryGilmore Skrevet 8 timer siden #8642 Del Skrevet 8 timer siden J.. skrev (4 minutter siden): For HENNE er det jo tydeligvis enklere.. Selvfølgelig er det lettere for henne som må fikse vipper, hår, negler, tannpirker etter hvert måltid, sminke osv. Da må det jo uansett legges opp til at PF kan hjelpe til. Amme i flere timer daglig krasjer jo med en jobb som hun har. Så er nok mere det enn at amming er så shtuk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 7 timer siden #8643 Del Skrevet 7 timer siden Jeg tror Stina fikk en pang-realitetsorientering etter at de kom hjem fra barsel; noe som ikke er uvanlig hos førstegangsfødende som heller ikke har mye erfaring med babyer fra før av Hun var sååååå fornøyd med at babyen var så «snill» (misliker det begrepet om babyer som er rolige; ingen babyer er slemme….yngste min f.eks. var 6 uker prematur med et umodent tarmsystem…var rolig om natta og diet annenhver time, men på dagtid så ulte hun som ei sirene i 5 intense måneder……skulle ikke tro det var så høy stemmeprakt på en liten prematur baby, men jeg tuller ikke i når jeg skriver at folk som kjørte forbi snudde seg da vi var ute å trillet….og ute måtte jeg pga mannen min pendlet, var hjemme i helgene, og jeg måtte følge storesøster til og fra bhg og til og fra fritidsaktiviteten sin, til fysio og regelmessig prematurkontroll med babyen + måtte av og til på butikk hvis vi hadde glemt å handle inn noe essensielt da mannen handlet før han dro igjen…men hun var jo ikke en slem baby bare pga hun hadde ubehag og smerter) (jeg kjører ikke bil, så derfor andre fremkomstmiddel med barna da de var små) (hun vrælte i bil også) (og hjemme) på barsel pga han var så rolig og sov hele tiden. Drømmebabyen som var så snill. Hun var optimistisk med amming og ble både overrasket og stolt etterhvert som melka kom og at hun hadde så mye (pumping på barsel for å få i gang melka er normalt….jeg dro hjem med en pose frossen melk da vi ble utskrevet etter 15 dager), og den første melka, råmelka som er gul og tykk, er utrolig viktig for baby pga næring og immunforsvar. De fleste nyfødte/babyer er veldig rolige de første 1-2 ukene; de er slitne etter fødselen, de kan ha snev av gulsott som gjør de trøtte, og enkelte kan være kvalme pga de har svelget fostervann og er derfor ikke gira på å die og de blir fort mett. Det at babyen deres fikk flaske etter amming på barsel stemmer ikke; Stine sa tydelig at han ble koppmatet med hennes melk etter at hun hadde ammet han. Det er vanlig å kontrollere inntak ved at de veier baby før og etter amming, og etterheller med kopp hvis den ikke har fått i seg nok. Flasker var det Stina selv som begynte med etter at hun kom hjem At babyen nå er mere våken er helt normalt, men nyfødte har ingen døgnrytme, og de første ukene er unntakstilstand. Men om ikke så lenge så kan Stina og Pelle begynne å styre babyen mot ei døgnrytme ved å f.eks. ta kveldsstell der de bader babyen (å bade babyer på kvelden er søvndyssende for babyen pga der varme vannet) og bytter klær til pysjamas. Amme/gi flaske og legge babyen på soverommet med lyset av (behøver ikke være bekmørkt, gjerne sett inn ei nattlampe) Hver gang babyen våkner etter at det er natta så ikke ta babyen inn på stua der det er full belysning og tv på; da våkner babyen skikkelig til. Mine måtte ha bleie etter hver amming da de var babyer og ble fullammet pga de bæsjet ( bare litt tiss i bleien behøver man ikke bytte på natt) etter å ha diet, men etter at kveldsstellet var tatt så tok jeg de ikke ut av soverommet vårt for å unngå full belysning, så bleie ble byttet på soverommet, og de ble lagt i senga igjen og jeg/mannen var der til de sovnet. Samme om natta og da de våknet og måtte ammes. Etterhvert som de blir eldre så tar man tidligere og tidligere kveldsstell ( med alderen så inkluderte vi også å lese på senga etter at de ble lagt…..nattasang har vi sunget fra dag 1) Vi hadde ei vugge på stua som de sov i på dagtid da de var så små, og bedsidecrib på soverommet. Ser de har seng med hjul som de triller rundt, så om noen uker så burde de hjulpet babyen med å finne døgnrytme ved å gjøre forskjell på dag og natt. Sier ikke at de skal legge han på soverommet for natta typ kl 20, det er han for liten til. Men ta gjerne kveldsstell en time eller to før de selv legger seg Siden hun har så mye melk og er innstilt på å amme så burde hun kontakte ammehjelpen. De de gjør nå med flaske på natt og amming på dagtid er litt bakvendt. Amming er for det første søvndyssende, så for å sove mere på natt så ville det vært gunstig å amme da. Mange synes det er enklere å ligge i senga med babyen mage mot mage og amme. Kaver baby og det er armer og bein overalt så pakk den inn i et pledd, eller ligg for å amme og legge dyna over begge. Nattamming er viktig for produksjonen, samt det er ofte den melka som er den beste for babyen. Og igjen; søvndyssende. Noe man kan se da babyen sover hele dagen da den ammes, men på natt får den flaske og er våken. Jeg forstår ikke helt at Stina synes det er mere slitsomt å amme på natta kontra dagtid;; det er jo bare å ta med bleier, kluter til å tørke med i tilfelle han bæsjer etter amming, gulpekluter… babyen har bedsidecrib, så det er bare å ta babyen over i si seng, amme liggende (som hun gjorde på barsel) og evt bytt bleie hvis baby behøver det, også legg han tilbake i senga. Både hun og pelle, pluss baby, våkner skikkelig til ved å stå opp, varme melk, roe babyen som gråter mens den venter på flasken, full belysning osv Jeg har ikke hørt at de skal ta baby 50/50 eller hver sjette time hver, bare at de skal bytte på å ta han 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 7 timer siden #8644 Del Skrevet 7 timer siden RoryGilmore skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig er det lettere for henne som må fikse vipper, hår, negler, tannpirker etter hvert måltid, sminke osv. Da må det jo uansett legges opp til at PF kan hjelpe til. Amme i flere timer daglig krasjer jo med en jobb som hun har. Så er nok mere det enn at amming er så shtuk. Dette er dine egne antagelser og påstander,ingenting annet. Rart hvordan man må dra ned andre på denne måten fordi de liker å jåle seg,selv etter barn. Enkelte kan ikke eller VIL ikke amme,og det er helt i orden uansett årsak. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 7 timer siden #8645 Del Skrevet 7 timer siden Wenda skrev (4 minutter siden): Hysj, det er det ingen som gidder å høre på eller prøve å forstå 🤪 Ja det vet du.. hvorfor vende blikket innover hvis man kan lempe ansvaret over på andre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoryGilmore Skrevet 7 timer siden #8646 Del Skrevet 7 timer siden J.. skrev (7 minutter siden): Dette er dine egne antagelser og påstander,ingenting annet. Rart hvordan man må dra ned andre på denne måten fordi de liker å jåle seg,selv etter barn. Enkelte kan ikke eller VIL ikke amme,og det er helt i orden uansett årsak. Ja det jo mine antagelser etter å ha sett hverdagen hennes på snap? Pluss at hun sier jo mamming foran amming. Hun selv viser jo publikum at dette er vaner som er viktig for henne. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg drar henne ned? Er jo bare ren observasjon av hva som er viktig for Stina. Det jeg peker på at hun mener amming er «shtuk», men realiteten er vel at hun må få mer tid til seg selv, og derfor er amming shtuk. Men igjen mine antagelser som jeg har lov til å ha😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet 7 timer siden #8647 Del Skrevet 7 timer siden J.. skrev (14 minutter siden): Dette er dine egne antagelser og påstander,ingenting annet. Rart hvordan man må dra ned andre på denne måten fordi de liker å jåle seg,selv etter barn. Enkelte kan ikke eller VIL ikke amme,og det er helt i orden uansett årsak. Nei, hun vil heller pumpe mens hun sminker seg. Er jo smart det da. Når forfengeligheten råder 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kringledame Skrevet 7 timer siden #8648 Del Skrevet 7 timer siden RoryGilmore skrev (1 time siden): Hvorfor flere reagerer på at hun nå ikke ammer lenger er vel det at man føler seg litt lurt? Noe som også kan minne om en annen influencer. Kanskje man ble litt skuffa av at man har enda en influencer som er uærlig. Med kjøleskap allerede fullt opp med sukkerfri red bull, pekte hun og sa «snart kan jeg drikke dette». Det var vel dag 1 etter hun var hjemme igjen…Hun drikker ikke red bull samtidig som hun ammer (eller pumper) kan jo være bevis på at hun allerede hadde «planlagt» å ikke amme fra start, og at det snart er tid for mme. Ikke at det er noe galt med mme, men det blir jo da ganske åpenbart at hun skal gjøre dette for mer egentid etterhvert, og at hun ikke har vært ærlig fra start. Det at amming var så koselig i starten, virker litt som hun sakte men sikkert skulle venne hennes publikum til at amming ikke var noe for henne. Tror folk hadde reagert sterkere om hun gikk rett på mme, så det vil hun vel helst unngå. Det må jo nesten ha vært planlagt fra start også at pumping var det hun skulle gjøre ganske raskt. Kanskje hun fikk tips av en venninne hvordan hun skulle gjøre det da hun spilte inn en podcast episode? Tips om hvordan hun skal klare å få egentid…er jo ikke lenge til Stina må fylle på vipper f ex. Før fødselen var det jo så mange innlegg om hvordan det vanepregede paret skal klare seg med en ny sjef i huset. De virker desperate på å bevise seerne at de klarer å opprettholde livsstilen de hadde før, selvom de nå har en nyfødt. Det med redbullen la jeg merke til også, tenkte akkurat det samme som deg🙈 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fidoss Skrevet 7 timer siden #8649 Del Skrevet 7 timer siden Love2017juni skrev (29 minutter siden): Hva hun velger ang amming eller pumping (snart erstatning garantert) er det samma for meg. MEN at dama gir ett innrykk av at det er LETTERE og pumpe enn og amme. Det finnes ingenting eklere enn en ammebaby; så sant en kommer over første kneika. Synes de virker som og ha en veldig overorganisering på ting. Hva med og leve litt i nuet, nyte denne babybobla. De er heldige som er to stk hjemme, så at de begge er oppe nattestid for at en skifter bleie og en varmer melk; Virker seriøst helt unødvendig. 😅 Det er jo lettere å pumpe enn å amme. Pumping gjør at far kan ta baby og derfor kan man dele på oppgaver, istedenfor at baby er totalt avhengig av mor hver gang den er sulten (som kan være svært ofte første tiden). Da jeg fødte måtte også baby ha mat hver 3 time, måtte amme, gi erstatning og deretter pumpe som sikkert tok 1,5 time til sammen og man får da 1,5 time å sove på - der man faktisk skal klare å sovne også - før ny runde. Syns det er fint at hun deler ett alternativ til amming og at det går bra, amming er sinnsykt vanskelig for noen. Jeg skulle ønske jeg gidde opp lenge før, da det tilslutt gikk på psyken etter 4 måneder. Syns det er helt innafor at hun deler sin erfaring og vektlegger mors helse foran amming 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoryGilmore Skrevet 7 timer siden #8650 Del Skrevet 7 timer siden Fidoss skrev (1 minutt siden): Det er jo lettere å pumpe enn å amme. Pumping gjør at far kan ta baby og derfor kan man dele på oppgaver, istedenfor at baby er totalt avhengig av mor hver gang den er sulten (som kan være svært ofte første tiden). Da jeg fødte måtte også baby ha mat hver 3 time, måtte amme, gi erstatning og deretter pumpe som sikkert tok 1,5 time til sammen og man får da 1,5 time å sove på - der man faktisk skal klare å sovne også - før ny runde. Syns det er fint at hun deler ett alternativ til amming og at det går bra, amming er sinnsykt vanskelig for noen. Jeg skulle ønske jeg gidde opp lenge før, da det tilslutt gikk på psyken etter 4 måneder. Syns det er helt innafor at hun deler sin erfaring og vektlegger mors helse foran amming Jeg synes også det er fint å vise at pumping funker om man ønsker det, men hun kunne jo bare sagt; jeg skal prøve å amme litt i starten, og så pumpe fordi jeg har vaner og en jobb som det passer best med. Ikke pakke det inn i at hun ikke klarer amming, når hun har prøvd 1 uke. Hun kunne bare vært ærlig fra start:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 7 timer siden #8651 Del Skrevet 7 timer siden RoryGilmore skrev (2 minutter siden): Jeg synes også det er fint å vise at pumping funker om man ønsker det, men hun kunne jo bare sagt; jeg skal prøve å amme litt i starten, og så pumpe fordi jeg har vaner og en jobb som det passer best med. Ikke pakke det inn i at hun ikke klarer amming, når hun har prøvd 1 uke. Hun kunne bare vært ærlig fra start:) Slutt å legg det frem som at hun er løyet,DET er løgn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poly Skrevet 7 timer siden #8652 Del Skrevet 7 timer siden Love2017juni skrev (49 minutter siden): Hva hun velger ang amming eller pumping (snart erstatning garantert) er det samma for meg. MEN at dama gir ett innrykk av at det er LETTERE og pumpe enn og amme. Det finnes ingenting eklere enn en ammebaby; så sant en kommer over første kneika. Synes de virker som og ha en veldig overorganisering på ting. Hva med og leve litt i nuet, nyte denne babybobla. De er heldige som er to stk hjemme, så at de begge er oppe nattestid for at en skifter bleie og en varmer melk; Virker seriøst helt unødvendig. 😅 Er faktisk veldig komisk hvordan de holder på. Litt urettferdig mot far også. Hun pålegger han veldig mye merarbeid med den pumpingen sin. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poly Skrevet 7 timer siden #8653 Del Skrevet 7 timer siden Er også litt trist at hun ikke prioriterer amming på natta når babyen er urolig. Virker som mange glemmer at amming er så utrolig mye mer enn mating. Amming er smertestillende, søvndyssende, nærhet osv. Begynne og styre på med flaske og pumping på en uke gammel baby, når det flommer over av melk er bare trist. 9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 7 timer siden #8654 Del Skrevet 7 timer siden Det er vel ingen bombe at dette overorganiserte paret løser mating på denne måten? De gjør det som funker best for dem og lille. Jeg synes hun sier greit fra om at dette er best for DEM, og på ingen måte gir utrykk for at dette er rett for alle. Jeg synes også hun har fremsnakket amming og gitt utrykk for at det var overraskende fint. Men det at det stresser henne å ikke vite hvor mye som ammes, og derfor føler det trygt å se ml i en flaske, det er jo Stina i et nøtteskall det. Det viktigste er at de gjør det som funker for alle tre. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Birdo Skrevet 7 timer siden #8655 Del Skrevet 7 timer siden Orly skrev (2 timer siden): Står det at han ikke før det ? Nei, det var et svar til noen og derav blir spennende å se fremover Det er jo tydelig det du insinuerer da. Palmemor skrev (2 timer siden): Ja, men du kan også velge å ikke reagere. Hva bryr det deg hva jeg mener? du er kjapt ute med å be folk slutte å reagere på negativet her inne eller å slutte å følge tråden - men du skal ha deg frabedt å få samme beskjed tilbake gitt😅 RoryGilmore skrev (1 time siden): ✂️ Med kjøleskap allerede fullt opp med sukkerfri red bull, pekte hun og sa «snart kan jeg drikke dette». Det var vel dag 1 etter hun var hjemme igjen…✂️ Som hun fikk i gave av venninnen sin etter hun kom hjem🙄 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 7 timer siden #8656 Del Skrevet 7 timer siden Poly skrev (2 minutter siden): Er også litt trist at hun ikke prioriterer amming på natta når babyen er urolig. Virker som mange glemmer at amming er så utrolig mye mer enn mating. Amming er smertestillende, søvndyssende, nærhet osv. Begynne og styre på med flaske og pumping på en uke gammel baby, når det flommer over av melk er bare trist. Men de har gitt utrykk for at de koser MYE hud mot hud, både Stina og PF. Og det er jo veldig bra. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoryGilmore Skrevet 7 timer siden #8657 Del Skrevet 7 timer siden Birdo skrev (3 minutter siden): Det er jo tydelig det du insinuerer da. du er kjapt ute med å be folk slutte å reagere på negativet her inne eller å slutte å følge tråden - men du skal ha deg frabedt å få samme beskjed tilbake gitt😅 Som hun fikk i gave av venninnen sin etter hun kom hjem🙄 Ok, så fikk hun det som gave. Hadde ikke fått med meg det, poenget var jo at hun sa hun SNART skal drikke det😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffins Skrevet 6 timer siden #8658 Del Skrevet 6 timer siden Er det bare meg som synes det hadde vært utrolig deilig å sett henne HELT usminka, uten extension og vippeløs og litt sliten? Fysøren det hadde vært deilig å sett henne slik innimellom. Vet ikke hvorfor😂 Men hun er jo konstant dolla opp! 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elskersommer Skrevet 6 timer siden #8659 Del Skrevet 6 timer siden Kringledame skrev (48 minutter siden): Det med redbullen la jeg merke til også, tenkte akkurat det samme som deg🙈 Nå fikk hun masse red bull av veninnen.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AntiBullshit Skrevet 6 timer siden #8660 Del Skrevet 6 timer siden Synes kanskje det er litt rart at Stina hyler om hvor grusomt mamma-politiet er når hun åpenbart ønsker å bruke ting hun gjør relatert til babyen som ragebait. Hun vet at folk synes det er rart og reagerer på at hun (sier hun skal) bruke(r) hansker for å skifte bleie, likevel dedikerer hun masse snakking og et stillbilde med stor tekst «hansker ved bleieskift 😳» og «barseltårene har kommet 😭». Hun velger å ikke vise ansiktet på barnet, men hun ønsker likevel å tjene penger og sanke oppmerksomhet rundt morsrollen. Jeg har overhode ingen formening om flasker vs pupp eller morsmelkerstatning, men synes likevel det er merkelig at hun har så mye fokus på at hun pumper, gjør klar flasker og synes det er «mye mer chill» med flaske enn amming, rett etter å ha proklamert at hun ammer på dagtid og gir flakse på natta. Hvis hun vet at dette med amming er noe alle tilsynelatende har en mening om hvordan hun bør gjøre, og hun ikke ønsker reaksjoner på hvordan hun løser det så gir det bare veldig lite mening å fokusere så mye på at hun pumper og gjør klar flakser på tidspunkt hvor hun ifølge seg selv normalt ville ammet - noe som gir seerne inntrykk av at hun ikke ammer i det hele tatt. 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå