EllaSays Skrevet 16. november 2024 #8381 Del Skrevet 16. november 2024 (endret) Sunfl0wer skrev (10 timer siden): Hvordan vil du beskrive det å ha en baby da? Det ER jo koselig. Nei,nattevåk og kveldsuro er kanskje ikke koselig,men det meste med baby er jo koselig. Hvilke beskrivelser ønsker du da? Poenget er at hun beskriver alt på samme måte, og ikke bare dette med å få baby, hun beskriver forskjellige ting på akkurat samme måte. Det er så lite variasjon. Men nå var det koselig 18 ganger på 4 setninger når det finnes ord som; hyggelig, deilig, herlig, fantastisk, føles så fint, varmt, godt, takknemlig, nå ble jeg glad, dette er så overveldende på en god måte.. osv Har lagt merke til det før med henne, men nå var det andre som la merke til det samme som meg, og jeg kastet meg på og var enig. Lei for at du blir så provosert, det er bare en observasjon. Endret 16. november 2024 av EllaSays Skrivefeil 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 16. november 2024 #8382 Del Skrevet 16. november 2024 Jeg synes det er fint å se Stina så glad og lykkelig og at hun hadde en fin fødselsopplevelse ❤️ 3,5 time fra aktiv fødsel til babyen er ute er faktisk betegnet som en rask fødsel, selv om det ikke går under betegnelsen styrtfødsel. Bra at de fikk være flere dager på barsel; etter de nye retningslinjene så kjører de fleste fødeavdelinger ut samme dag hvis man fødte etter midnatt, eller ut dagen etter. Så må man komme tilbake å ta hørselstest og Føllingsprøve av babyen ca 2-3 dager etter (den skal tas 60-72 timer etter fødsel og blir utført på alle nyfødte for å avdekke den sjeldne, men alvorlige stoffskiftesykdommen Det er ikke så mange år siden retningslinjene «rett inn for å føde, 2 timer på fødeavd, deretter et døgn på barsel, også hjem» ble innført. Jeg var akkurat fylt 20 da jeg fikk mi første i 1997, og i 2003 ble minstejenta født. I tillegg ble jeg «hijacket» mens jeg var innlagt med yngste (var innlagt i 15 dager pga hun ble født med et katastrofesnitt i uke 34 som følge av at navlestrengen sprakk) med spørsmål om jeg kunne tenke meg å begynne å jobbe på føden etter mammaperm (noe jeg med glede takket ja til da jeg egentlig jobbet på Lindrende enhet og jobben begynte å tære på) (litt rambling som ikke har med Stine å gjøre forsåvidt, håper det går greit🌻) Uansett; da mine ble født og årene etterpå så hadde normen i alle de år (t.o.m da jeg ble født) vært 4 dager etter vanlig vaginal fødsel, der selve dagen babyen ble født ble betegnet som dag 0. Ved keisersnitt var normen 7 dager etter dag 0. Dette pga flere ting; mange er førstegangsfødende og hadde ikke tatt i en bleie før, så de behøvde opplæring til å stelle og bade barnet, samt svare på alle spørsmål (mange ble f.eks. forundret over at den første avføringen til babyen er sort og seig, og visste ikke hva barnebek var) Ammehjelp/veiledning var noe av det viktigste, og at melken kom i gang (det er helt vanlig å pumpe sånn som Stine gjør, både for å få i gang melkeproduksjon som kan ta noen dager før den er skikkelig i gang….Stine har i tillegg silikon, noe som i enkelte tilfeller kan påvirke amming hvis melkegangene er kuttet), i tillegg er mange nyfødte trøtte og slappe de første dagene (f.eks. hvis de har svelget fostervann….da kan de slite med kvalme i tillegg) og klarer ikke die nok. Det er vanlig å veie hvor mye babyen har fått i seg ved at man veier babyen sånn som den er påkledd rett før amming og rett etter; har den ikke fått i seg nok så får den etterfyll av utpumpet morsmelk på kopp (man vil helst unngå tåteflaske for å ikke gjøre den nyfødte sugeforvirret), har ikke mor fått noe særlig melk enda så får babyen enten donor- melk eller MME. Det er vanlig at nyfødte går ned i vekt de første dagene, men de skal helst ikke gå ned mere enn 10% av kroppsvekten, så før de nye retningslinjene kom så ønsket man helst at mor og barn ble på barsel til vektnedgangen hadde snudd, melkeproduksjonen var i gang og mor fikk til å amme. Det er også vanlig at nyfødte får et snev av gulsott, derfor ble bilirubin sjekket regelmessig hos babyer som var ekstra trøtte og som var gyldne i huden. Ikke unormalt at nyfødte måtte lysbehandles ila barseloppholdet. I tillegg fikk også mødrene tilbud om fysio, mtp bekkenbunnstrening. Samt man fikk oppfattet samspill mellom mor og barn og sjansen for å oppdage en begynnende fødselsdepresjon var mye større enn når mor og barn blir utskrevet dagen etter Kunne ønske at alle hadde fått samme tilbud som Stina om å være typ 4 dager etter fødsel på barsel sånn som normen var for ikke mange år siden. Man føler seg mye tryggere, særlig som førstegangsfødende med tett oppfølging og man vet det er bare å trekke i snora hvis det er noe. Puh; dette ble en rant over regjeringens ødeleggelser med nedlegging av fødeavdelinger og høyt press på de som er igjen som gjør at barselkvinner får ikke samme oppfølging, opplæring og trygghet som var vanlig for bare noen år siden! Det er tydelig å se at Stina er «euforisk» over den gode fødselsopplevelsen og dagene på barsel, hun har akkurat kommet hjem og har nok ikke landet enda. Helt normalt; å føde er noe av det mest smertefulle en kvinne går igjennom, og det er normalt å føle seg som en superhelt etterpå Jeg synes likevel hun er nedpå og jordnær, ikke noe belærende snakk og råd til andre gravide. Jeg forstår godt at det er koselig med baby rett før jul, julepyntet hus (mtp hvor glad hun er i julen) og en mann som er der for henne og babyen. At hun pumper er som sagt helt normalt. Jeg ser heller ikke problemet med at hun viser frem en helt normal mage/hvordan magen til de fleste ser ut noen dager etter fødsel. At man hopper rett inn i buksen i str XS samme dag som man har født hører mere til sjeldenheten av en post partum mage. Mtp fotballfrue sine kroppsbilder med sixpack og struttepupper i lekkert undertøy 4 dager etter fødsel så synes jeg det er flott at Stine, som også har høy følgerskare, bretter opp genseren noen dager etter og viser en mage som har begynt å trekke seg sammen, men man ser at hun akkurat har født. Etter at CBE la ut det berømmelige bildet etter første barnet for ca 10 år siden så aner jeg ikke hvor mange barselkvinner der jeg jobbet som hadde gått med et bilde i hodet om flat mage noen få dager etter fødsel og ble kjempeskuffet. Så hurra for Stine som viser hvordan magen i de fleste tilfeller er i etterkant av et svangerskap En ting reagerte jeg på; mangel av lue på den nyfødte. Det er en grunn til at babyene får ei lue på seg straks de er ute, og det er pga det er stort varmetap fra hodet, og nyfødte har ikke egen varmeregulering. Man behøver ikke bruke lue hjemme ved normal innetemperatur, men utendørs så skal nyfødte ha lue. Jeg reagerte på manglende bekledning, både på barsel (bare body, hverken sokker, pledd eller lue): ved hjemreise (strikkabukse og strikkejakke rett på huden; hverken sokker eller lue, ei heller body under) Man kunne tydelig se da de kom hjem og Stine løftet opp babyen fra bilstolen og la han over i vugga at babyen var barbeint (nei, det var ikke brune sokker….nyfødte har mørkere hud i begynnelsen) og man kunne se bar hud på ryggen. Selv om strikkesettet er i kashmir så er dette mangelfull påkledning av en nyfødt; særlig i midten av november. Håper de vet at babyen ikke skal ha det kaldt på soverommet selv om foreldrene foretrekker det, og er det kjølig på soverommet så bør de ta på han lue. Lue må også på skal de ute med han, om så det er i bil og på butikk. Og; få på ungen strømpebukse og body Bortsett fra den ranten om manglende bekledning så synes jeg som sagt Stine gir et godt inntrykk nå. 6 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lzzy Skrevet 16. november 2024 #8383 Del Skrevet 16. november 2024 lillebamsemums skrev (4 timer siden): Fikk heller ikke noe opplysninger om påkledning. Men jeg var på 3 ulike kurs igjennom kommunen. Har jobbet i bhg så kunne mye av det, men syntes uansett det var viktig info på kursene. Det ene var amming, fødselsforberedende også det siste var stell og sykdommer osv. Det er lov å bruke hue også da, alle vet at iallefall lue midt i november er innafor på en nyfødt. Det er jo en grunn for at de får det på seg med engang de er født også. Hodet er stort iforhold til kropp og varmetapet blir deretter. 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet 16. november 2024 #8384 Del Skrevet 16. november 2024 Lzzy skrev (Akkurat nå): Det er lov å bruke hue også da, alle vet at iallefall lue midt i november er innafor på en nyfødt. Det er jo en grunn for at de får det på seg med engang de er født også. Hodet er stort iforhold til kropp og varmetapet blir deretter. Av alle ting PF har googla og satt seg inn i er det litt merkelig at det ikke er noe (synlig) lue ja… 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 16. november 2024 #8385 Del Skrevet 16. november 2024 EllaSays skrev (4 timer siden): Jeg henger meg også opp i sånt hos offentlige snappere, som faktisk tjener penger på å snappe. Dårlig ordforråd, litt begrenset kapasitet. Tviler heller ikke på at hun koser seg og at alt er koselig, men ja... begrenset. Men herregud, hun er en nybakt mamma i babybobla selv om hun er influenser. Er det virkelig noe å henge seg opp i akkurat i denne sammenhengen? Jeg kan forstå tanken generelt, men i denne situasjonen får man la det gå tenker nå jeg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bibbi_ Skrevet 16. november 2024 #8386 Del Skrevet 16. november 2024 Mrs Kaizer skrev (6 timer siden): Når jeg fikk første barn, fikk jeg vite på barsel at lue var et av de viktigste plagget å kle på babyen med pga stort varmetap gjennom hodet. Har de sluttet å opplyse om det? Her også, både barsel, min mor og tante sa alltid viktig med lue på så små. Å lærer etterhvert, jeg tenker det er ganske grunnleggende å ha klær på en baby, uansett om det er nr 1 eller nr 5. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EllaSays Skrevet 16. november 2024 #8387 Del Skrevet 16. november 2024 MariaIsabel skrev (32 minutter siden): Men herregud, hun er en nybakt mamma i babybobla selv om hun er influenser. Er det virkelig noe å henge seg opp i akkurat i denne sammenhengen? Jeg kan forstå tanken generelt, men i denne situasjonen får man la det gå tenker nå jeg. Det var nå kommentaren kom. Hun har ikke plutselig begynt med dårlig vokabular og syntaks det har ikke blitt verre. Det var nå noen kommenterte på det, og jeg sa meg enig. Gleder meg samtidig over at de er lykkelige i babybobla, kan kjenne meg godt igjen. 😊 For man kan ha flere tanker i hodet samtidig. Dvs, de fleste kan det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fenomen Skrevet 16. november 2024 #8388 Del Skrevet 16. november 2024 Kålrota skrev (4 timer siden): Stina må vel få lov til å synes det likevel? Herlighet. Ja? Jeg har ikke sagt at hun ikke får lov til det, det var det noen andre som gjorde. Jeg sier bare at du legger det frem som fasit at baby = koselig. Det er litt farlig. Alle kjenner ikke på det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fenomen Skrevet 16. november 2024 #8389 Del Skrevet 16. november 2024 Lzzy skrev (53 minutter siden): Det er lov å bruke hue også da, alle vet at iallefall lue midt i november er innafor på en nyfødt. Det er jo en grunn for at de får det på seg med engang de er født også. Hodet er stort iforhold til kropp og varmetapet blir deretter. Nemlig. Når man er voksen og får barn må man kunne forvente at folk klarer å tenke selv også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 16. november 2024 #8390 Del Skrevet 16. november 2024 Fenomen skrev (20 minutter siden): Ja? Jeg har ikke sagt at hun ikke får lov til det, det var det noen andre som gjorde. Jeg sier bare at du legger det frem som fasit at baby = koselig. Det er litt farlig. Alle kjenner ikke på det. Fenomen skrev (19 minutter siden): Nemlig. Når man er voksen og får barn må man kunne forvente at folk klarer å tenke selv også. Å tenke selv gjelder jo også de som blir trigget av å se andre kose seg med baby,selv om deres egen opplevelse ikke samsvarer med andres.. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebamsemums Skrevet 16. november 2024 #8391 Del Skrevet 16. november 2024 Lzzy skrev (1 time siden): Det er lov å bruke hue også da, alle vet at iallefall lue midt i november er innafor på en nyfødt. Det er jo en grunn for at de får det på seg med engang de er født også. Hodet er stort iforhold til kropp og varmetapet blir deretter. Jo, det skal jeg ikke si noe om. Men om man er stressa osv. så er det fort gjort å glemme slike ting. Vi hadde med luer i div størrelser. Men alle luene var for store (vi trengte prematurt). Så mitt barn ble bare kjempe irritert av luen. Poenget var vell egentlig at ikke alt sier seg selv for alle. Spesielt de som aldri har hatt noe med barn og gjøre. 🤷♀️ men tenker at barnet har ingen skade av at barnet ikke har på lue de minuttene fra sykehuset og til bilen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stavangebrud2012 Skrevet 16. november 2024 #8392 Del Skrevet 16. november 2024 Synes de to virker så flinke og lærevillige jeg, alle må prøve og feile litt med førstemann. Han mannen er vel nærmere 40, så han virker moden og klar for barn synes jeg:) Heldig gutt som får vokse opp i det hjemmet med mye kjærlighet tenker jeg:) 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snurk Skrevet 16. november 2024 #8393 Del Skrevet 16. november 2024 Slapp av folkens! Det som er så fint med en baby som av en eller annen grunn er for kald, så vil den med veldig høy sannsynlighet si i fra 😉 Det verste man kan gjøre er faktisk å kle på en baby for mye klær. Å kritisere førstegangsforeldre for å ikke ha på lue på en nyfødt baby fra sykehus og inn i bilen blir litt flisespikkeri. 18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fizzypo Skrevet 16. november 2024 #8394 Del Skrevet 16. november 2024 Jeg tenker at argumentene som støtter det å vise mage etter fødsel faller på sin urimelighet når begrunnelsen er at magen ser helt "normal" og derfor ikke fortjener kritikk, mens de som har en helt flat mage ikke skal få vise den frem fordi det kan bidra til skadelig fokus på kropp hos barselkvinner. En ting er å legge ut innhold der kroppen (og magen) er en del av kulissene uten å være i fokus, men jeg mener at det å legge ut dedikerte videoer der man dokumenterer magens utseende fra dag til dag fremstår som ren kroppsfiksasjon og sender ut feil signaler. At hun later som at agendaen er fascinasjon over hvor "sprøtt" det hva kroppen klarer er så gjennomskuelig at det er pinlig å se på. Hvorfor er det egentlig OK at visse kropper skal brukes til å trøste og forsikre de som fremdeles ser ut som de er gravide dager, uker og måneder etter fødsel at det er helt normalt å se slik ut? Hvorfor skal enda mer kropp benyttes som et motsvar til kropp som gir oss dårlig selvbilde? Jeg syns det er helt sykt å kategorisere kvinnekropp på den måten. Hvor skal vi sette grensen for Stina? Når hun viser frem en helt flat mage, er det da det blir kroppspress eller? 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 16. november 2024 #8395 Del Skrevet 16. november 2024 Fizzypo skrev (6 minutter siden): Jeg tenker at argumentene som støtter det å vise mage etter fødsel faller på sin urimelighet når begrunnelsen er at magen ser helt "normal" og derfor ikke fortjener kritikk, mens de som har en helt flat mage ikke skal få vise den frem fordi det kan bidra til skadelig fokus på kropp hos barselkvinner. En ting er å legge ut innhold der kroppen (og magen) er en del av kulissene uten å være i fokus, men jeg mener at det å legge ut dedikerte videoer der man dokumenterer magens utseende fra dag til dag fremstår som ren kroppsfiksasjon og sender ut feil signaler. At hun later som at agendaen er fascinasjon over hvor "sprøtt" det hva kroppen klarer er så gjennomskuelig at det er pinlig å se på. Hvorfor er det egentlig OK at visse kropper skal brukes til å trøste og forsikre de som fremdeles ser ut som de er gravide dager, uker og måneder etter fødsel at det er helt normalt å se slik ut? Hvorfor skal enda mer kropp benyttes som et motsvar til kropp som gir oss dårlig selvbilde? Jeg syns det er helt sykt å kategorisere kvinnekropp på den måten. Hvor skal vi sette grensen for Stina? Når hun viser frem en helt flat mage, er det da det blir kroppspress eller? Hun viste den dag 1 og dag 2 etter fødsel,etter det har den ikke vært i fokus i det hele tatt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illusen Skrevet 16. november 2024 #8396 Del Skrevet 16. november 2024 J.. skrev (5 minutter siden): Hun viste den dag 1 og dag 2 etter fødsel,etter det har den ikke vært i fokus i det hele tatt. Hun la da nettopp ut nå for en times tid siden med fet overskrift i gult «Slik ser magen ut nå! - 4 dager etter fødsel!» Så det er visst fokus på kropp og utseende der i gården. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet 16. november 2024 #8397 Del Skrevet 16. november 2024 Deilig å ha dyr som kan kommunisere da 🙌🏻 hadde spart meg for mye turer til dyrlegen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poly Skrevet 16. november 2024 #8398 Del Skrevet 16. november 2024 Skjønner virkelig ikke hvorfor hun styrer på med pumping midt på natten! Legg baby til brystet så lærer den og suge. Det er negativt og introdusere flaske før ammingen er vel etablert. Melkeproduksjon går på etterspørsel. Helt vanlig og legge til baby hver tredje time til puppen. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snurk Skrevet 16. november 2024 #8399 Del Skrevet 16. november 2024 Poly skrev (7 minutter siden): Skjønner virkelig ikke hvorfor hun styrer på med pumping midt på natten! Legg baby til brystet så lærer den og suge. Det er negativt og introdusere flaske før ammingen er vel etablert. Melkeproduksjon går på etterspørsel. Helt vanlig og legge til baby hver tredje time til puppen. Jeg synes også det høres styrete ut med all den pumpingen, men vi vet ikke hva som er grunnen. Hun har sagt at dette er noe de har blitt enig om på sykehuset og det kan rett og slett være at hun har fått anbefalt dette regimet fordi hun har silikonproteser, og dermed statistisk sett økt risiko for å ikke få til ammingen. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fizzypo Skrevet 16. november 2024 #8400 Del Skrevet 16. november 2024 (endret) J.. skrev (37 minutter siden): Hun viste den dag 1 og dag 2 etter fødsel,etter det har den ikke vært i fokus i det hele tatt. Å jo da, bare se på dagens snap utforsk. Clickbaitoverskrift med «slik ser magen ut nå 4 dager etter fødsel». Tillegg: Må tilføye at det enda kun er dag 4 etter fødsel, dvs hun har brukt 3 av 4 dager hittil til å vise frem magen. Jeg mener at det er mer enn nok fokus. Endret 16. november 2024 av Fizzypo 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå