Gå til innhold

Fortelle til foreldrene at søsken drikker?

Fremhevede innlegg

Skrevet

En kompis av meg passet et av søsknene sine (15år) da foreldrene var vekke. Hun fikk innetider. Hun fortalte senere til broren sin (kompisen sin) at hun hadde vært på en fest og drukket. Hun kom hjem til avtalt innetid. Hun vil ikke at han skal si noe til foreldrene. Hun stoler på han og ville han skulle vite om det i stedet for foreldrene. Han er voksen og forstår og har selv opplevd samme situasjoner som ung. Mulig derfor hun prater med han. 

Nå lurer han på hva han skal gjøre. Han vil jo at søsteren skal stole på han og heller være ærlig med han enn å være redd for å snakke med foreldrene. Men samtidig kan jo ikke han passe på hele tiden og være på vakt. 

Hva tenker dere, hva ville dere gjort?

Anonymkode: 1fedc...47f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tenkt at en 15-åring i utgangspunktet ikke trengte barnevakt, og at foreldrene helt sikkert er klar over at 15-åringer eksperimenterer litt med alkohol. De vet vel også at søskenkoden er sterk og at dersom de vil ha kontroll på formen hennes når hun kommer hjem, så må de selv være tilstede..?

Skrevet (endret)

Hvorfor har en 15 åring "barnevakt"? :klo:

Endret av Perle
Skrevet

TS, på KG er gjennomgangstonen at alle som har fylt 15 praktisk talt er voksne og har all modenhet og fornuft til å ta de rette valgene til en hver tid. Hvis foreldre ber et eldre søsken flytte inn når de selv er borte en uke, for eksempel, så må de jo være helt kontrollfriker! :ironi:Men selve HI viser jo nettopp at alle 15-åringer ikke nødvendigvis er modne nok til å passe på seg selv...

Men til saken, så er det ikke lett å gjøre det riktige her. Jeg tror jeg ville latt være å si noe til foreldrene (særlig hvis de er kjempestrenge og tilbøyelige til å gå helt av skaftet), og heller gjøre det klart for søsteren at han lar det gå for denne gang. Men det spørs egentlig helt på situasjonen og de involverte. Det kan være riktig å sladre, det kan være riktig å holde tett. Men hun har på et vis pålagt deg en tillit det nok kan være vanskelig å bryte uten at hun tar det veldig tungt.

Hvis mitt voksne barn "sladret" til meg om søskenet sitt, er det godt mulig det ikke ville ha hatt noen konsekvenser for 15-åringen i det hele tatt, jeg ville bare lagret informasjonen og hatt det i bakhuet til senere og prøvd å gå i dialog med 15-åringen om dette temaet ved en annen anledning, uten å røpe noe.

Anonymkode: 345b9...326

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...