Gå til innhold

Skyting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg var i militæret likte jeg godt å skyte og synest det var gøy. Jeg merker at jeg savner det litt og godt kunne tenkt meg å gjøre det igjen. Men er det mulig? Hvordan fungerer det egentlig med sånne skytterklubber? Hva skyter man med? Må man ha mye peiling, osv? Jeg kan egentlig ingenting, og det eneste våpenet jeg har skutt med er standardvåpenet til Forsvaret, HK416, men det er jo ikke mulig å bruke sivilt. 

Anonymkode: f528f...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med en skytterklubb :) Min skyter med Sauer, 6,5 ute. I morgen er siste ute skyting, og så skal våpene bygges om til 22, og inne sesongen begynner.

Anonymkode: 0c79e...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med en skytterklubb :) Min skyter med Sauer, 6,5 ute. I morgen er siste ute skyting, og så skal våpene bygges om til 22, og inne sesongen begynner.

Anonymkode: 0c79e...c94

Får finne en i området, men det jeg lurte på, er det dyrt? Må man kjøpe våpen selv eller kan man låne?

Anonymkode: f528f...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt en pistol skyteklubb eller vanlg skyte klubb. Du låner våpen av klubben før du får kjøpe eget. Klubbene har også sikkerhets kurs som du må ta men det får du beskjed om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, wunderbaum skrev:

Ta jegerprøven, da kan du kjøpe våpen og skyte så mye du vil på skytebaner eller om du snakker med en skogeier om du kan skyte og trene på en trygg plass

Jeg er vel egentlig ikke interessert i å kjøpe våpen, ettersom det er spesielle krav til oppbevaring osv, og jeg som student ikke har mulighet til det for øyeblikket. 

Anonymkode: f528f...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med nærmeste skytterlag.  De er oftest mer en gjerne behelpelig ovenfor nybegynnere.  Dersom nærmeste lag ikke tar deg godt i mot, bytt til noen andre asap!  Lagene har ofte våpen og utstyr til utlån, man må stort sett bare ha hørselsvern selv i starten.

Nei, man må ikke ha peiling som nybegynner.  Du får all opplæring når du begynner :)

Mange lag har litt nybegynneropplæring for foreldre osv, greit å være på trening med andre voksne og ikke bare barn :)

Anonymkode: 8e560...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skyting er en kjempe fin hobby. Det finnes over 800 skytterlag i Norge, så du finner garantert ett i nærheten der du bor. Du trenger ingen erfaring - det finnes klasser for alle.

Du kan enten velge å starte i klasse NV (nybegynner voksen) som skyter på 100m med valgritt kaliber.
Dvs enten 22 (salongrifle) eller 6.5. Klasse NV skyter kun liggende. I klasse NV kan man skyter så lenge man vil. Det er ingen opprykksmuligheter.
Eller du kan velge å starte i klasse 1 - som også bare skyter liggende, men på 200m. (Kaliber 6.5)
Skyter man i klasse 1 vil man etter hvert rykke opp til klasse 2. (Her vil altså resultatene dine gjennom året vise hvilken klasse du tilhører neste år.) Rykker man opp til klasse 2 må man også skyte knestående.
(Fortsetter du er neste skritt da å klare kravet til klassene 3-5 hvor det også skytes stående. )

Hva slags system de enkelte lagene har for utlån av våpen etc varierer nok, men jeg vil tro du hos de aller fleste vil få mulighet til å låne våpen.

Hva det koster varierer også. Noen lag tar en veldig liten medlemsavgift- men tar betalt en liten sum pr trening du deltar på i tillegg til at man selv må koste ammunisjon. Andre lag har en høyere avgift pr år, men dropper treningsavgift og dekker deler av ammoprisen. Skal du delta på stevner koster det rundt 150kr pr stevne i innskudd.

I vårt lag anbefaler vi alle at de kjøper hørselvern og lue/hatt/skjerm. Etter hvert også en jakke.
(Men i mange lag har de også en god del klær til utlån.)

 

Du finner masse info her Det Frivillige Skyttervesen

På denne siden finner du også oversikt over alle landsdelene og samlagene i Norge. KLikk deg videre til den kretsen/samlaget du tilhører og finn nærmeste skytterlag. Samlag

Lykke til :)

Endret av *Emma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...