Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. Dette stemmer ikke. Det er jo TS som besitter TV'en og bruker den, men leietakerne har også tilgang på den. Dermed har det ikke skjedd noe utlån, salg, gave eller hva enn som går innunder dette lovverket. I tillegg skal det ikke betales mer enn én lisens per TV. 

Man er helt innenfor lovverket. 

Anonymkode: e7a33...b85

Så det du sier er at leiligheten blir leid ut med en fjernsynsmottager? Da skal det betale lisens.

Jeg vil gjerne at du hjemler påstanden om at kun en lisens skal betales per mottager.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og skulle nå TS være så idiot at hun melder inn dette, så kan leietakeren ganske enkelt si at h*n ikke skal se mer tv. Dette er en ikke-sak å diskutere, det er ingen som betaler dobbelt lisens på samme tv. Det er lov å bruke hodet. 

Anonymkode: 75ec5...7d9

Det er ikke bruken av mottageren som utløser lisensplikten, det er at du disponerer mottageren. Irrelevant hva man bruker den til eller om man bruker den.

Skrevet
Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Det er ikke bruken av mottageren som utløser lisensplikten, det er at du disponerer mottageren. Irrelevant hva man bruker den til eller om man bruker den.

Det stemmer heller ikke :) Man kan ganske enkelt sende brev til NRK lisensavdelingen og informere om at mottakeren er satt bort og ikke i bruk, og at den stilles disponibel for plombering på NRK's regning om ønskelig (noe de aldri gjør). 

Jeg sendte inn et sånt brev den ene gangen de prøvde å sende meg lisenskrav. Skrev at mottakeren var satt bort og ikke i bruk. Case closed.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer heller ikke :) Man kan ganske enkelt sende brev til NRK lisensavdelingen og informere om at mottakeren er satt bort og ikke i bruk, og at den stilles disponibel for plombering på NRK's regning om ønskelig (noe de aldri gjør). 

Jeg sendte inn et sånt brev den ene gangen de prøvde å sende meg lisenskrav. Skrev at mottakeren var satt bort og ikke i bruk. Case closed.

Fjernsynet er ikke satt bort, og det er heller ikke plombert. Så vidt jeg kjenner til vil ikke NRK ta utgiften til å plombere, det er noe du selv må utføre. Dog ser jeg ikke relevansen til denne problemstillingen, fjernsynet er ikke satt bort, det er i bruk.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, amativeReflection skrev:

Fjernsynet er ikke satt bort, og det er heller ikke plombert. Så vidt jeg kjenner til vil ikke NRK ta utgiften til å plombere, det er noe du selv må utføre. Dog ser jeg ikke relevansen til denne problemstillingen, fjernsynet er ikke satt bort, det er i bruk.

Men det trenger ikke nrk å vite

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Så det du sier er at leiligheten blir leid ut med en fjernsynsmottager? Da skal det betale lisens.

Jeg vil gjerne at du hjemler påstanden om at kun en lisens skal betales per mottager.

Dette sier jo seg selv. Lisensen er jo registert på én person. Så lenge TS bruker mottakeren selv trenger ikke de andre å betale da lisensen gjelder for alle mottakere lisensbetaleren bruker. Leietakerne har ikke en egen mottaker. 

"Øvrige husstandsmedlemmer som forsørger seg selv skal betale egen lisens dersom de har egen mottaker i bruk."

https://www.nrk.no/lisens/sv-kun-hvem-skal-betale-1.11575233

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, Fjompen skrev:

Hvis TV i stua var nevnt på visning, uten reservasjoner som "du kan bruke alt i leiligheten unntatt tven, den kan det hende jeg flytter inn på soverommet" kan det jo hende at leietager kan mene en bortflyttet tv er en mangel i leieforholdet. 

Det tror jeg leietakeren skal slite med å få noe medhold i, med mindre han allerede betaler ekstra for kabel-TV.

Anonymkode: b3f09...f98

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg leietakeren skal slite med å få noe medhold i, med mindre han allerede betaler ekstra for kabel-TV.

Det er ikke lov å ta ekstra betalt for kabelfjernsyn...

Hvis du leier en leilighet med møbler eller utstyr er utleier selvsagt ansvarlig for å vedlikeholde dette og hvis det blir fjernet er det en mangel. Utleieren min kan ikke komme å hente vaskemaskinen eller oppvaskmaskinen min eller lampen som var her. Disse er noe jeg har leid.

Skrevet
7 minutter siden, amativeReflection skrev:

Spiller ingen rolle. Dette er kun hvis man helt eller delvis er forsørget av noen. Se relevant forskrift  paragraf 4 andre ledd:

Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.

Eller samboer. Og NRK vet i utgangspunktet ikke om noen er samboere eller om de bor sammen av praktiske grunner.

7 minutter siden, amativeReflection skrev:

Kun hvis man er forsørget av vedkomne. De er ikke samme husstand med mindre de deler mat.

Siter gjerne hjemmelen for denne påstanden.

Dersom man er forsørget av vedkommende eller ektefeller/samboere kan man ha flere TVer i husstanden på en lisens. Da kan barna ha egen TV på rommet uten å betale egen lisens.

Men om flere bor sammen og kun disoonerer en Tv til sammen, skal selvsagt ikke alle betale hver sin TV-lisens.

Eksempler:

Jeg hadde to gamle tanter (søstre) som bodde sammen i alle år. Skulle de ha betalt to lisenser for sin ene TV, siden de ikke var gift og ingen av dem forsørget hverandre?

Jeg gikk et år på folkehøyskole. Der hadde vi felles TV-stue. Skulle alle elevene (ca 60 stk) betale hver sin lisens for samne TV-apparat?!?

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tror ikke jeg. Dvs, jeg vet.

Nå er det jo uansett helt tullete å fjerne en tv fra felles stue for noen få hundrelapper TS uansett må betale, og jeg tror ikke hverken et fremstøt for å få dekket inn halvparten her eller det å fjerne tven vil være noen pådriver for et godt bomiljø. Løsningen til TS er jo å ved neste leieforhold bake inn den snaue hundrelappen månedlig i leieprisen siden ingen trenger å spesifisere en leiesum.

Alle andre faktorer med "hvem må egentlig betale lisens" og "om jeg flytter..(i en eid leilighet?) så må jo leietager, (Som da ikke får bo der lengre?) kjøpe TV med lisens" er bare utenomsaklig sludder. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Thyra skrev:

Eller samboer. Og NRK vet i utgangspunktet ikke om noen er samboere eller om de bor sammen av praktiske grunner.

Dersom man er forsørget av vedkommende eller ektefeller/samboere kan man ha flere TVer i husstanden på en lisens. Da kan barna ha egen TV på rommet uten å betale egen lisens.

Men om flere bor sammen og kun disoonerer en Tv til sammen, skal selvsagt ikke alle betale hver sin TV-lisens.

Eksempler:

Jeg hadde to gamle tanter (søstre) som bodde sammen i alle år. Skulle de ha betalt to lisenser for sin ene TV, siden de ikke var gift og ingen av dem forsørget hverandre?

Jeg gikk et år på folkehøyskole. Der hadde vi felles TV-stue. Skulle alle elevene (ca 60 stk) betale hver sin lisens for samne TV-apparat?!?

Selvsagt kan man lyve til offentlige etater. Dette er straffbart og er ikke noe jeg vil anbefale.

Ja, men TS er utleier, hun forsørger ikke sin leietager.

Hvorfor ikke? Kun hvis man er i samme husstand, og hvis man kun leier et rom er man ikke samme husstand.

Tanter som bor sammen kan være samme husstand. Leietager og utleier er ikke det.

Folkehøyskolen leier ikke ut fjernsynet og de betaler selv lisens. Dere disponerte det ikke. Det blir som fjernsynet på jobben.

Skrevet
2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Selvsagt kan man lyve til offentlige etater. Dette er straffbart og er ikke noe jeg vil anbefale.

Hvorfor ikke? Kun hvis man er i samme husstand, og hvis man kun leier et rom er man ikke samme husstand.

Tanter som bor sammen kan være samme husstand. Leietager og utleier er ikke det.

Folkehøyskolen leier ikke ut fjernsynet og de betaler selv lisens. Dere disponerte det ikke. Det blir som fjernsynet på jobben.

Er du så regelrytter?

• Liker 3
Skrevet

Jo, TV'en er jo plassert i fellesarealet. Det er jo derfor alle får brukt den. 

Du argumenterer tynt her. 

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, amativeReflection skrev:

Så du mener NRK med loven i hånd vil kunne kreve fem lisenser i et bofellesskap der fem personer deler på én TV?

Det mener ikke Freddy Lysfjord i NRK lisensavdeling.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Elevene disponerte TVen, jo. 

Skrevet
7 minutter siden, Fjompen skrev:

Det tror ikke jeg. Dvs, jeg vet.

Nå er det jo uansett helt tullete å fjerne en tv fra felles stue for noen få hundrelapper TS uansett må betale, og jeg tror ikke hverken et fremstøt for å få dekket inn halvparten her eller det å fjerne tven vil være noen pådriver for et godt bomiljø. Løsningen til TS er jo å ved neste leieforhold bake inn den snaue hundrelappen månedlig i leieprisen siden ingen trenger å spesifisere en leiesum.

Alle andre faktorer med "hvem må egentlig betale lisens" og "om jeg flytter..(i en eid leilighet?) så må jo leietager, (Som da ikke får bo der lengre?) kjøpe TV med lisens" er bare utenomsaklig sludder. 

Sant. Jeg skjønner ikke hva ts tuller med. Han må jo betale lisensen uansett om leietakeren ser på Tv eller ikke. Som vist i flere poster skal heller ikke leieboer betale noen ekstra lisens.

Skrevet
25 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg vil gjerne at du hjemler påstanden om at flere personer skal betale lisens for en og samme TV.

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, TV'en er jo plassert i fellesarealet. Det er jo derfor alle får brukt den. 

Du argumenterer tynt her. 

Om du bruker fjernsynet mitt hos meg trenger du heller ikke betale lisens. Et fellesareal for en folkehøyskole er en helt annen sak.

8 minutter siden, Ardwinna skrev:

Så du mener NRK med loven i hånd vil kunne kreve fem lisenser i et bofellesskap der fem personer deler på én TV?

Det mener ikke Freddy Lysfjord i NRK lisensavdeling.

Et bofelleskap er noe annet. Hvis du lurer på hva en husstand er kan du lese mer her: 

https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/707/Husstandsutvidelse.aspx

Det er graden av felles økonomi og felles samvær som er avgjørende. Et bofellesskap er noe annet enn når man framleier et rom. Uansett vil TS ikke kunne ta betalt ekstra for lisensen sin.

Skrevet

Om du bruker fjernsynet mitt hos meg trenger du heller ikke betale lisens. Et fellesareal for en folkehøyskole er en helt annen sak.

Jeg siktet til kollektivet til TS. 

Skrevet
2 minutter siden, Thyra skrev:

Jeg vil gjerne at du hjemler påstanden om at flere personer skal betale lisens for en og samme TV.

Hvis jeg leier deg fjernsynsmottageren min i en dag må du betale lisens. Hvis jeg selger fjersynet etter en dag til deg må begge betale lisens. Hvis jeg leier ut leiligheten min med fjernssynet i leiligheten må jeg betale lisens ut perioden og det må leietager også.

Det er mange tilfeller der en fjernsynsmottager vil føre til at flere personer må betale lisens.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...