Fryvil Skrevet 27. august 2017 #1 Skrevet 27. august 2017 For om lag 20 år, da jeg var 16-17 år gammel, hadde jeg et forhold med en mann som var et par år eldre enn meg som satte varige spor i meg. Han var truende, voldsom og tvang meg til å ha sex med kompiser bl. a. Jeg turte ikke si noe til mine foreldre pga trusler han kom med. Kun et par venner vet litt om dette, og jeg føler at jeg er stort sett ferdig med det selv om jeg merker at det har påvirket mitt forhold til menn resten av livet, og selvfølelsen. Nå, så lenge etter, har det begynt å dukke opp flashbacks fra ting som skjedde da og som jeg egentlig hadde glemt. Det er som en film i hodet der jeg kjenner på følelsen jeg hadde fra episoder dem gangen, det kommer alltid om kvelden før jeg sovner. Hvorfor skjer dette? Hvorfor så lang tid etter?
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #2 Skrevet 27. august 2017 Det er helt normalt at flashbacks kan dukke opp mange år senere. Det er vel et tegn på at du enten er klar for å bearbeide dem, eller at du har skjøvet dem bort så lenge at kroppen simpelthen ikke klarer å fortrenge det mer. Be fastlegen din henvise deg til en psykolog, så du kan få hjelp til å bearbeide det og gå videre med livet ditt uten at disse grusomme minnene trenger seg på. Anonymkode: 4cb73...bfc 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #3 Skrevet 27. august 2017 42 minutter siden, Fryvil skrev: jeg føler at jeg er stort sett ferdig med det selv om jeg merker at det har påvirket mitt forhold til menn resten av livet, og selvfølelsen. En ting til, jeg måtte bare kommentere dette... du er jo åpenbart ikke ferdig med det når det påvirket ditt forhold til menn, og selvfølelsen din. Men få hjelp av en psykolog, du. Det er godt å få hjelp til å plassere skylden der den hører hjemme, og korrigert selvfølelsen litt. Lykke til! Anonymkode: 4cb73...bfc 1
rikoChett Skrevet 27. august 2017 #4 Skrevet 27. august 2017 45 minutter siden, Fryvil skrev: For om lag 20 år, da jeg var 16-17 år gammel, hadde jeg et forhold med en mann som var et par år eldre enn meg som satte varige spor i meg. Han var truende, voldsom og tvang meg til å ha sex med kompiser bl. a. Jeg turte ikke si noe til mine foreldre pga trusler han kom med. Kun et par venner vet litt om dette, og jeg føler at jeg er stort sett ferdig med det selv om jeg merker at det har påvirket mitt forhold til menn resten av livet, og selvfølelsen. Nå, så lenge etter, har det begynt å dukke opp flashbacks fra ting som skjedde da og som jeg egentlig hadde glemt. Det er som en film i hodet der jeg kjenner på følelsen jeg hadde fra episoder dem gangen, det kommer alltid om kvelden før jeg sovner. Hvorfor skjer dette? Hvorfor så lang tid etter? Dette er helt vanlig, at det dukker opp så lenge etter. Hjernen pleier å bearbeide ting når den føler at det begynner å bli trygt, eller det blir trigget på nytt. En psykolog kan hjelpe deg bearbeide det, eller finne teknikker så du slipper å ha flashbacks. Det er håp for å bli kvitt det, eller redusert det, om du får hjelp.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå