ajarRun Skrevet 27. august 2017 #1 Skrevet 27. august 2017 Hvordan skal dette fungere i praksis? Jeg ser MDG vil kutte ned til 30 timers uke. De vil gradvis gjøre dette i takt med reallønsveksten (men de ignorerer bekvemt at siden 2014 har reallønnen gått ned). Hvordan skal dette egentlig fungere? Er dere virkelige villige til å gå ned i lønn for å jobbe mindre? Og hvis dere er det, hvorfor ikke bare jobbe 77% allerede i dag? Enkelte yrksesgrupper vil det jo bli ekstrem mangel på, eller så må de jobbe masse overtid. Flere ansatte koster også mer penger (du trenger større lokaler osv). Jeg skjønner ikke helt fordelen med å redusere normaluken til 30 timer, for meg selv vil det ikke ha noen praktisk effekt siden jeg jobber så mye jeg vill, men andre yrkesgrupper vil vel slite med en så stor reduksjon i lønn?
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #2 Skrevet 27. august 2017 I fremtiden vil vi produsere mer for billigere penger. Dette betyr enten mer lønn for mindre arbeid, eller mer varer for mindre penger Anonymkode: ac065...f65
ajarRun Skrevet 27. august 2017 Forfatter #3 Skrevet 27. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: I fremtiden vil vi produsere mer for billigere penger. Dette betyr enten mer lønn for mindre arbeid, eller mer varer for mindre penger Anonymkode: ac065...f65 Justert for inflasjon tjener vi 50 ganger mer enn i 1950. Likevel jobber vi ikke 2% så mye som da. Det viser seg at vi heller vil ta ut inntektene i mer penger enn mer fritid.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #4 Skrevet 27. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: I fremtiden vil vi produsere mer for billigere penger. Dette betyr enten mer lønn for mindre arbeid, eller mer varer for mindre penger Anonymkode: ac065...f65 Men nå består ikke verden utelukkende av produksjon av varer... vi produserer også tjenester som det vil være like mye trengsel på i fremtiden. Eks; leger, tannleger, eldreomsorg, veterinærer, etc Anonymkode: 3a08f...33d 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #5 Skrevet 27. august 2017 Skal vi late som om folk er produktive 100% av de 8 timene de i dag tilbringer på jobb? Jeg tror 8-timersdagen har hatt sin gullæra og bør pensjoneres kjappest råd - men så er jo jeg student og har aldri hatt fulltidsjobb. Jeg kommer ikke til å gå ned i lønn ved en 6-timersdag bare så det er sagt. Trenger vi egentlig å tjene like mye som vi gjør nå? Får bedriftene mer ut av 8 timer enn 6 timer, eller er effekten av to mindre timer marginal på bunnlinja? Vil samfunnet som helhet tjene på at folk har bedre tid til hverandre, til familie, til frivillig arbeid osv? Vil man få færre folk som lider av stress/utbrenthet? Færre sykmeldinger? Flere folk i arbeid? Anonymkode: bf801...c2d 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #6 Skrevet 28. august 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal vi late som om folk er produktive 100% av de 8 timene de i dag tilbringer på jobb? Jeg tror 8-timersdagen har hatt sin gullæra og bør pensjoneres kjappest råd - men så er jo jeg student og har aldri hatt fulltidsjobb. Jeg kommer ikke til å gå ned i lønn ved en 6-timersdag bare så det er sagt. Trenger vi egentlig å tjene like mye som vi gjør nå? Får bedriftene mer ut av 8 timer enn 6 timer, eller er effekten av to mindre timer marginal på bunnlinja? Vil samfunnet som helhet tjene på at folk har bedre tid til hverandre, til familie, til frivillig arbeid osv? Vil man få færre folk som lider av stress/utbrenthet? Færre sykmeldinger? Flere folk i arbeid? Anonymkode: bf801...c2d Problemet med "8 timers dager" er jo at veldig mange er nødt til å jobbe mye mer. Selv om min bransje på papiret har 8-timers dager er det ikke uvanlig med 12+ timers dager i praksis, og sjelden/aldri ferier. Nei, det er ikke lov, men det skjer likevel. En 6 timers dag kan kanskje få ned forventningen for hva man skal produsere på en dag noe hvertfall. Kanskje en 6 timers dag i min bransje vil føre til at man i det minste ikke jobber mer enn 8-10 timer per dag i praksis. Det er lov å håpe. Det handler for øvrig ikke bare om man selv er produktiv. Mange yrker krever stor grad av koordinasjon med andre, og man er på mange måter avhengig av at andre gjør sin jobb for å få gjort sin egen. Man kan derfor være så effektiv man bare vil, men det hjelper lite dersom man hele tiden må sitte å vente på at andre blir ferdig. Kanskje man med en 6 timers standard arbeidsdag innser at mange yrker er svært arbeidskrevende, og at det i praksis er bedre med 2 stillinger som jobber 6 timersskift istedet for en som må jobbe 12 timer hver dag. Igjen, det er hvertfall lov å håpe. Anonymkode: aced2...e81
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå