Gå til innhold

Hvor mye alkohol i én shot?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens, jeg har bare noen spørsmål angående shots.

Kjøpte meg nettopp et sett med seks 4cl shotglass og har planer om å drikke snart med noen venner igjen. Planen er å kjøre på noen drikkeleker etterhvert, så det kan bli en del etterhvert av dem, jeg lurer bare på om hvordan man skal blande shots i en lek der man kan ende opp med for eksempel 10stk på ikke altfor lang tid. Er det ikke da altfor mye å fylle den helt opp med 40% sprit? Grunnen til at jeg lurer er litt fordi jeg så en youtuber som hadde en drinking challenge hvor ho drakk såpass mange med 35% i hver. Har også lest flere steder at man bør vente én time mellom hver runde shots.

kan noen i forumet fortelle og informere litt om hvordan det funker? Vil såklatt bare ende opp i et godt humør å være ganske full uten at vi ender opp med å blacke ut eller spy ;) Altså hvor mye kan man ha osv på hvilket tidrom? Jeg er en gutt på 18 som veier rundt 60kg. Drukket noen ganger med kompis siden rett før jeg fylte (som relevant info angående det med toleranse osv).

Skrevet

Jeg ville fylt med 60%, men... det er meg. 
Den beste party drinken er jo tequila, men er noen andre morsomme shots man kan lage. 
Om dere er under 20 år, anbefaler jeg 20%. Man kan også mose et par tyrkisk pepper i en sprit flaske av uansett kvalitet (60/40/30%) og shote dette. Anbefaler dette, da det funker med hjemmebrent også og hindrer at man spyr. Bare ikke drikk for mye. :)
Fylla skal være gøy.
Man kan ta shots hver halvtime om man er vant med det (eller ofter), men anbefaler å holde folk til maks 4 shots i løpet av kvelden om det er en hjemmefest. Kanskje 5 shots. Selv er jeg en drink master (så pleier alltid å blande morsome drinker).
Ikke shot rom da man kan få blackout av rom (aka captain morgan er en no-no). Er mange måter å gå frem, men alt avhenger av hvor hardcore du velger å være på drikking. :) 
Man kan shote whisky også, noe som er veldig godt og man blir ikke annet en glad av whisky.

Skrevet
23 minutter siden, Drakan skrev:

Jeg ville fylt med 60%, men... det er meg. 
Den beste party drinken er jo tequila, men er noen andre morsomme shots man kan lage. 
Om dere er under 20 år, anbefaler jeg 20%. Man kan også mose et par tyrkisk pepper i en sprit flaske av uansett kvalitet (60/40/30%) og shote dette. Anbefaler dette, da det funker med hjemmebrent også og hindrer at man spyr. Bare ikke drikk for mye. :)
Fylla skal være gøy.
Man kan ta shots hver halvtime om man er vant med det (eller ofter), men anbefaler å holde folk til maks 4 shots i løpet av kvelden om det er en hjemmefest. Kanskje 5 shots. Selv er jeg en drink master (så pleier alltid å blande morsome drinker).
Ikke shot rom da man kan få blackout av rom (aka captain morgan er en no-no). Er mange måter å gå frem, men alt avhenger av hvor hardcore du velger å være på drikking. :) 
Man kan shote whisky også, noe som er veldig godt og man blir ikke annet en glad av whisky.

Åja greit, bra du sa det med rom fordi det er det eneste vi har hjemme :) 

Skrevet
3 minutter siden, Sherlock skrev:

Åja greit, bra du sa det med rom fordi det er det eneste vi har hjemme :) 

Rom er noe man må være forsiktig med. 
Rom kan også gjøre noen mer aggressiv, så vær forsiktig med rom på fester.Er greit i drinker, men helst ikke bar.

Skrevet
5 minutes ago, Drakan said:

Rom er noe man må være forsiktig med. 
Rom kan også gjøre noen mer aggressiv, så vær forsiktig med rom på fester.Er greit i drinker, men helst ikke bar.

Tull og tøys. Om folk blir aggressive eller ikke har ingenting med hvilken sprit de drikker.

Forøvrig er det ikke nødvendigvis så lett å få tak i ordenltig tequila i Norge, med mindre du bor i en av byene med godt utvalg. Vanlig Sierra er ikke ordentlig tequila, og smaker helt grusomt.

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 minutter siden, Citpensacola skrev:

Tull og tøys. Om folk blir aggressive eller ikke har ingenting med hvilken sprit de drikker.

Forøvrig er det ikke nødvendigvis så lett å få tak i ordenltig tequila i Norge, med mindre du bor i en av byene med godt utvalg. Vanlig Sierra er ikke ordentlig tequila, og smaker helt grusomt.

Ekte tequila er dig, noen smaker skvip ja. Dårlig tequila kan være spy fontene materiale.... 
Når det gjelder Rom, tro meg... har opplevd folk som blir aggressiv av det men ikke andre drikker. Derfor burde man være forsiktig. Snakker av erfaring her. o_o
Snakker forresten om bar rom, altså uten mixing og slikt. 

Endret av Drakan
Skrevet

Hvis man kan komme til å drikke 10 shots på kort tid så ikke bruk ren 40% sprit, det blir ALT for mye og det blir ikke gøy. Du er også veldig liten og lett så da tåler man som regel mindre. Problemet med shots er jo at effekten tar litt tid å komme, så det er lett å få i seg for mye siden man drikker dem fort. Lag en god blandet shot som ikke er for sterk i stedet :) google litt rundt eller kanskje du kjenner noen som jobber i bar som kan gi deg en oppskrift?

At man blir glad av whisky, sint av rom og ikke spyr hvis man drikker tyrkisk pepper er ikke noe sannhet i. Det kan være sånn for den som skrev det selvsagt men dette vil bare være individuelt. 

Anonymkode: fd200...239

• Liker 2
Skrevet
43 minutes ago, Drakan said:

Når det gjelder Rom, tro meg... har opplevd folk som blir aggressiv av det men ikke andre drikker. Derfor burde man være forsiktig. Snakker av erfaring her. o_o
Snakker forresten om bar rom, altså uten mixing og slikt. 

Anekdotiske bevis er ikke akkurat til å stole på. Det er nok andre grunner enn akkurat rom til at disse fjolsene ble aggressive.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville aldri brukt ren sprit på drikkeleker. Blant det heller ut til en god drink også fyller du opp shotteglassene med det.

Anonymkode: f8ffb...c53

• Liker 1
Skrevet

Pass på så ingen ender opp med alkoholforgiftning da

Anonymkode: 7a428...736

• Liker 1
Skrevet

Kan dere ikke bare ta slurker av drikka deres, fremfor shots?:vetikke: Da slipper dere hvertfall å ligge å spy etter et par timer. 10 shots på kort tid er nok ikke det smarteste dere gjør.
Eventuelt bland ut shotten med en god andel blandevann.

Skrevet

10 shotter på kort tid for 18 år gamle ganske lette gutter som ikke har mye drikkeerfaring ender opp med drita full og spy og sovne før kl 20 i en grøftekant. 

Lag heller drinker som dere shotter som en foreslo. 

Anonymkode: 0d7a4...098

• Liker 2
Skrevet

Hva om du bare kjøper inn sånne små plast shotglass og lager en god del geleshots? :P 

Skrevet

Fyll opp shotteglassene med vanlig drikke. Drinker eller øl eller lingnende. Skal dere shotte rein sprit i en drikkelek så vil dere bli altfor fulle og spy som tullinger hele gjengen :P Dere vil bli fulle nok om dere shotter øl for å si det sånn. Hele poenget med drikkeleker er jo å shotte mye!

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Khloe skrev:

Kan dere ikke bare ta slurker av drikka deres, fremfor shots?:vetikke: Da slipper dere hvertfall å ligge å spy etter et par timer. 10 shots på kort tid er nok ikke det smarteste dere gjør.
Eventuelt bland ut shotten med en god andel blandevann.

Okey, da er det vel heller det vi gjør :P Nevnte jo at jeg har shotglass på 4cl, hvordan bør jeg blande disse med blandevann hvis dere skal prøve å si noe som høres fornuftig ut?

Skrevet

Hva med å bare kjøpe ferdig shots fra polet? Jagermaister, små grønne, fisher?

Anonymkode: 9e052...60e

Skrevet
15 timer siden, Sherlock skrev:

Okey, da er det vel heller det vi gjør :P Nevnte jo at jeg har shotglass på 4cl, hvordan bør jeg blande disse med blandevann hvis dere skal prøve å si noe som høres fornuftig ut?

Du bør blande alle ingrediensene utenom, og så helle det over i shotglasset. Shotglass er jo for små til å blande i. F.eks shake ingrediensene med is (og sile av isen etterpå) eller ha det i blenderen med is for frozen shots. Googled mixed shots Eller mixed shooters for oppskrifter, jeg lager aldri blandete shots (men hvis jeg skulle drukket ti ville jeg gjort det! Haha) så jeg har ikke noen oppskrifter på lur dessverre. Juice, sukkerlake, limejuice og f.eks 20% vodka eller likører rundt samme prosent kan du prøve deg med. Kamikaze shot Er god f.eks, den er ikke så alkoholsvak men du kan sikkert lage den med 20% vodka og få en god og mildere shot, som man kan drikke mer av.

Jæger som et par stykk nevner er 35%, og kraftig og søt i smaken. Ville ikke drukket mengdevis med shots av den personlig i alle fall med mindre jeg ville bli kvitt middagen min, selv om 1 eller 2 er godt:fnise:

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør blande alle ingrediensene utenom, og så helle det over i shotglasset. Shotglass er jo for små til å blande i. F.eks shake ingrediensene med is (og sile av isen etterpå) eller ha det i blenderen med is for frozen shots. Googled mixed shots Eller mixed shooters for oppskrifter, jeg lager aldri blandete shots (men hvis jeg skulle drukket ti ville jeg gjort det! Haha) så jeg har ikke noen oppskrifter på lur dessverre. Juice, sukkerlake, limejuice og f.eks 20% vodka eller likører rundt samme prosent kan du prøve deg med. Kamikaze shot Er god f.eks, den er ikke så alkoholsvak men du kan sikkert lage den med 20% vodka og få en god og mildere shot, som man kan drikke mer av.

Jæger som et par stykk nevner er 35%, og kraftig og søt i smaken. Ville ikke drukket mengdevis med shots av den personlig i alle fall med mindre jeg ville bli kvitt middagen min, selv om 1 eller 2 er godt:fnise:

Enig. Lag en mugge med en eller annen drink og bare fyll oppi shotteglassene. Lag det heller svakere enn anbefalt så kan dere shotte mer. Halve moroa med drikkelekene er jo nettopp shotting. Ellers er jeg enig i at Jæger er en god shot, men det holder med en eller to ja 🙈

Skrevet

Jeg ville laga en eller annen drikk som er godt utblandet (som feks mojito siden du har rom) og fylt det i shotglassene fra en mugge. 

Anonymkode: 09c32...647

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...