AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #1 Skrevet 26. august 2017 Jeg tåler lite laktose og var så dum å drakk iskaffe til lunsjen på torsdag. Jeg har tålt den greit før og jeg har aldri opplevd den reaksjonen jeg nå har fått. Det har vært en av få ting jeg har tålt. Jeg løp på do 3 ganger den dagen og klarte ikke å holde på maten. Jeg var kvalm og hadde vondt i magen. Turte ikke å spise særlig på kvelden, bare bittelitt snop. Det gikk greit og jeg la meg. Det tok ikke så lang tid før jeg våknet opp og var kjempe kvalm og trodde jeg skulle spy. Var våken i noen timer før jeg sovnet igjen. Da jeg våknet var jeg fremdeles kvalm og løp rett på do med diare. Jeg spiste frokost, diare. Jeg spiste middag, diare. Jeg var også veldig dum som drakk i går. Jeg var ganske kvalm hele kvelden men etter hvert gikk det fint. Hadde sovet noen timer kun før jeg våknet 07 og sprang på do med diare igjen, 3 ganger. Nå tror jeg at jeg snart på den 4. gangen... Det er ikke normalt å ha det slik for meg, selv ikke etter å ha drukket. Jeg har aldri hatt en slik reaksjon før. Det har som regel gått bort etter max 1 døgn. Det er som om jeg hverken klarer å holde på mat eller væske. Jeg har spist kjempe lite de siste dagene og jeg vet nesten ikke om jeg tør å spise noe... Er det normalt at laktose kan irritere tarmene i så lang tid? Når skal det gi seg? Hvilken mat er "trygg" å spise, om det er trygt? Jeg er så sinnsykt sliten, og sulten Anonymkode: 7bcc0...457
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #2 Skrevet 26. august 2017 Hvordan vet du at dette er intoleranse og ikke magesjauvirus du har fått i deg de siste dagene? Anonymkode: a6ca6...8ad
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #3 Skrevet 26. august 2017 Jeg vil tro du enten har omgangssyke eller matforgiftning, Ts. Og at sammenfallet med iste er relativt tilfeldig. Sånn for fremtiden: de selger tabletter på apoteket som gjør deg i stand til midlertidig bedre å fordøye laktose. Ta heller dem først om du blir fristet til å spise/drikke noe med laktose i. Alle som reagerer på laktose burde ha noen sånne i bakhånd. Anonymkode: 5790a...3af 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #4 Skrevet 26. august 2017 Det kan jeg ikke vite. Jeg har faktisk tenkt tanken. Men reaksjonen kom jo rett etter å ha drukket den, og igjen da jeg varmet opp suppe fra dagen før som jeg tålte fint. Hva gjør jeg hvis det er magesjauvirus?Anonymkode: 7bcc0...457
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #5 Skrevet 26. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg vil tro du enten har omgangssyke eller matforgiftning, Ts. Og at sammenfallet med iste er relativt tilfeldig. Sånn for fremtiden: de selger tabletter på apoteket som gjør deg i stand til midlertidig bedre å fordøye laktose. Ta heller dem først om du blir fristet til å spise/drikke noe med laktose i. Alle som reagerer på laktose burde ha noen sånne i bakhånd. Anonymkode: 5790a...3af Huff Vet virkelig ikke hvor jeg kan ha fått det. Tror ikke jeg har vært borti noen smittekilder? Når pleier slikt å gi seg? Hva kan jeg gjøre? Ja jeg har hørt om dem og tror nok at jeg kommer til å kjøpe Nå må jeg på do igjen... Anonymkode: 7bcc0...457
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #6 Skrevet 26. august 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huff Vet virkelig ikke hvor jeg kan ha fått det. Tror ikke jeg har vært borti noen smittekilder? Når pleier slikt å gi seg? Hva kan jeg gjøre? Ja jeg har hørt om dem og tror nok at jeg kommer til å kjøpe Nå må jeg på do igjen... Anonymkode: 7bcc0...457 Dersom du ikke har levd på isolat siste uken, så er der hundredvis av virus overwlt rundt deg. Hva som kan og hva som har gjort deg syk, kan være alt fra kortautomater du har trykket på, til maskinen iskaffen lages i. Softis og kaffemaskiner skal gjøres nøye rene noe de fleste ikke gjør, godt nok. Jeg holder meg langt unna denne typen "maskin"mat og drikke, i tillegg til salatbuffer, der folk forsyner seg selv. Nettopp fordi dette er steder som får mattilsynet til å reagere ofte når de er på kontrollrunder. Anonymkode: a6ca6...8ad
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #7 Skrevet 26. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du ikke har levd på isolat siste uken, så er der hundredvis av virus overwlt rundt deg. Hva som kan og hva som har gjort deg syk, kan være alt fra kortautomater du har trykket på, til maskinen iskaffen lages i. Softis og kaffemaskiner skal gjøres nøye rene noe de fleste ikke gjør, godt nok. Jeg holder meg langt unna denne typen "maskin"mat og drikke, i tillegg til salatbuffer, der folk forsyner seg selv. Nettopp fordi dette er steder som får mattilsynet til å reagere ofte når de er på kontrollrunder. Anonymkode: a6ca6...8ad Det var en butikkkjøpt iskaffe så ingen maskin Hvor lang tid tar det før det går over? Om det er matforgiftning? Hva om det er omgangssyke? Måtte forresten ikke på do, kom bare luft ut. Men jeg føler at jeg snart må på do. Anonymkode: 7bcc0...457
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #8 Skrevet 26. august 2017 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huff Vet virkelig ikke hvor jeg kan ha fått det. Tror ikke jeg har vært borti noen smittekilder? Når pleier slikt å gi seg? Hva kan jeg gjøre? Ja jeg har hørt om dem og tror nok at jeg kommer til å kjøpe Nå må jeg på do igjen... Anonymkode: 7bcc0...457 Uavhengig av grunn: få i deg masse drikke, helst med tilsatt både salt og sukker (feks utvannet brus eller juice eller bare sitronvann med salt og sukker i. Å drikke mye holder deg både hydrert og hjelper ting gå fortere gjennom systemet, noe som vil få deg på beina raskere. Spis det du føler du ikke kaster opp av, klassikere er tørre knekkebrød, kavring, kjeks eller frukt. I begge tilfeller vil du nok være uggen til over helga. Anonymkode: 5790a...3af
Måbarefåsiat... Skrevet 26. august 2017 #9 Skrevet 26. august 2017 51 minutes ago, AnonymBruker said: Hva gjør jeg hvis det er magesjauvirus? Anonymkode: 7bcc0...457 Legger deg i seng til det går over. Som regel ila 24-48 timer. Få i deg mye drikke; vann fortrinnsvis. Jeg synes også det er godt med farris eller andre ting med kullsyre som cola.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #10 Skrevet 26. august 2017 Det er ikke laktosen som irriterer magen i så lang tid nei. Første dagen var det nok pga iskaffen med laktose i. Så drakk du alkohol og det fører også til dårlig mage. Du skriver at du nesten ikke har turt å spise på disse dagene og der har du svaret ditt. Du må spise! Hva ellers skal kroppen bæsje ut om du ikke har noe mat i magen? Da blir det jo bare vann og diare da... Det som er viktig ved dårlig mage, generelt, enten det er pga laktose eller alkohol , er å spise mer mat. Det gjør at de enzymene i magen som fremkaller diare blir blandet ut og dermed påvirker kroppen mye svakere. Du kan spise alt som ikke inneholder laktose Bare sørg for å fyll magen så den har noe å faktisk jobbe med og bæsje ut! Anonymkode: d686a...afa 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #11 Skrevet 26. august 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Uavhengig av grunn: få i deg masse drikke, helst med tilsatt både salt og sukker (feks utvannet brus eller juice eller bare sitronvann med salt og sukker i. Å drikke mye holder deg både hydrert og hjelper ting gå fortere gjennom systemet, noe som vil få deg på beina raskere. Spis det du føler du ikke kaster opp av, klassikere er tørre knekkebrød, kavring, kjeks eller frukt. I begge tilfeller vil du nok være uggen til over helga. Anonymkode: 5790a...3af 6 timer siden, Måbarefåsiat... skrev: Legger deg i seng til det går over. Som regel ila 24-48 timer. Få i deg mye drikke; vann fortrinnsvis. Jeg synes også det er godt med farris eller andre ting med kullsyre som cola. 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke laktosen som irriterer magen i så lang tid nei. Første dagen var det nok pga iskaffen med laktose i. Så drakk du alkohol og det fører også til dårlig mage. Du skriver at du nesten ikke har turt å spise på disse dagene og der har du svaret ditt. Du må spise! Hva ellers skal kroppen bæsje ut om du ikke har noe mat i magen? Da blir det jo bare vann og diare da... Det som er viktig ved dårlig mage, generelt, enten det er pga laktose eller alkohol , er å spise mer mat. Det gjør at de enzymene i magen som fremkaller diare blir blandet ut og dermed påvirker kroppen mye svakere. Du kan spise alt som ikke inneholder laktose Bare sørg for å fyll magen så den har noe å faktisk jobbe med og bæsje ut! Anonymkode: d686a...afa Takk for alle svar i tråden! Har drukket litt vann og spist litt tørr kjeks. Magen har oppført seg fint så håper virkelig at det er over, eller begynner å gå over Har hatt litt ubehag i magen men det har ikke kommet ut noe mer enda. Jeg er fortsatt litt nølen på å spise andre matvarer men jeg er så sulten. Er det trygt å spise nudler uten det krydderet, men med litt salt? Har også kjøpt andre matvarer/drikke som farris, havre, blåbær og noe juice. Anonymkode: 7bcc0...457
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #12 Skrevet 26. august 2017 Jeg kan drikke noe laktoseprodukter, men ingenting i kaffe. Det er helt merkelig, litt kaffefløte og jeg sitter på do. En iskaffe, jeg er på do. Når det har vart så lenge så høres det ut som et virus/bakterie Når du nå skal begynne å spise og drikke igjen, så pass på at du ikke får i deg noe laktose de første dagene. Kroppen har kvittet seg med de fleste lactaseenzymene etter diaréen, så ta det med ro. Drikk 50/50 eplejuice og farris. Da får du i deg både salt og sukker. Hvis du får i deg for mye sukker, eks brus så kan du få mer diaré fordi sukkeret i brusen drar ut vann fra tarmen. Anonymkode: abbc2...3f5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #13 Skrevet 26. august 2017 Høres helt likt ut som når jeg ble matforgiftet for noen uker siden. Startet med diaré så kvalme, diaré og oppkast. Så generell ubehag og diaré. Varte i 2 døgn så var jeg helt fin. Bland farris og eplejuice, det er viktig å få i seg kalium! Anonymkode: b3079...472
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #14 Skrevet 26. august 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for alle svar i tråden! Har drukket litt vann og spist litt tørr kjeks. Magen har oppført seg fint så håper virkelig at det er over, eller begynner å gå over Har hatt litt ubehag i magen men det har ikke kommet ut noe mer enda. Jeg er fortsatt litt nølen på å spise andre matvarer men jeg er så sulten. Er det trygt å spise nudler uten det krydderet, men med litt salt? Har også kjøpt andre matvarer/drikke som farris, havre, blåbær og noe juice. Anonymkode: 7bcc0...457 Er du sulten så spis (mild og lett fordøyelig) mat. Alt du nevneren over er helt super mat for dårlig mage. Knekkebrød, brød med enkelt pålegg og en liten neve salte nøtter er også supert. Mat er viktig for å komme seg, men husk at en tom mage er en sensitiv mage, så unngå krydret, hardt stekt og fet mat et par dager. Anonymkode: 5790a...3af
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #15 Skrevet 26. august 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan drikke noe laktoseprodukter, men ingenting i kaffe. Det er helt merkelig, litt kaffefløte og jeg sitter på do. En iskaffe, jeg er på do. Når det har vart så lenge så høres det ut som et virus/bakterie Når du nå skal begynne å spise og drikke igjen, så pass på at du ikke får i deg noe laktose de første dagene. Kroppen har kvittet seg med de fleste lactaseenzymene etter diaréen, så ta det med ro. Drikk 50/50 eplejuice og farris. Da får du i deg både salt og sukker. Hvis du får i deg for mye sukker, eks brus så kan du få mer diaré fordi sukkeret i brusen drar ut vann fra tarmen. Anonymkode: abbc2...3f5 Jeg tror nesten det eneste jeg tåler av laktose nå er sjokolade, som er litt rart da det inneholder mye laktose. Er ost OK å spise, eller er det ikke det fordi det kan inneholde noe laktose selv om det er relativt lavt nivå? Har ikke lest på pakningen men inneholder mariekjeks mye sukker? 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres helt likt ut som når jeg ble matforgiftet for noen uker siden. Startet med diaré så kvalme, diaré og oppkast. Så generell ubehag og diaré. Varte i 2 døgn så var jeg helt fin. Bland farris og eplejuice, det er viktig å få i seg kalium! Anonymkode: b3079...472 Huff hørtes ikke godt utSkal det! 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du sulten så spis (mild og lett fordøyelig) mat. Alt du nevneren over er helt super mat for dårlig mage. Knekkebrød, brød med enkelt pålegg og en liten neve salte nøtter er også supert. Mat er viktig for å komme seg, men husk at en tom mage er en sensitiv mage, så unngå krydret, hardt stekt og fet mat et par dager. Anonymkode: 5790a...3af Har dessverre ikke knekkebrød eller salte nøtter. Er det OK å spise nudler med kun salt? Anonymkode: 7bcc0...457
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå