Gå til innhold

Hårtap!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mister så vanvittig mye hår, det er helt ekstremt. Jeg har hatt bulimi i ca 6 måneder.  Jeg kaster opp bare når jeg har overspist godteri/sjokolade osv, aldri næringsrik mat. Spiser sunt, fisk, grønnsaker, avocado, fullkornprodukter. Kan hårtapet ha noe med at jeg kaster opp å gjøre? Selvom jeg alltid overspiser på kvelden og all den andre maten er fordøyd, kam det likevel føre til hårtap og vitaminmangel? Som sagt, kaster ikke opp vanlig sunn mat og jeg spiser det hver dag. Kaster bare opp det usunne jeg hiver i meg på kvelden. Og ja, jeg skal få hjelp.

Anonymkode: ce121...659

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går du ned i vekt av dette her? Vektreduksjon kan gi hårtap, selv om du fremdeles er normalvektig.

Ellers kan du sjekke om det skyldes mangler på noe med blodprøve hos fastlegen.

Men å kaste opp stadig vekk er nok en stressende påkjenning for kroppen, og ja, stress kan føre til hårtap. Tar typisk noen måneder fra den stressende situasjonen oppstår til det vises gjennom hårtap. Og hva er det som har utløst spiseforstyrrelsen? Også psykisk stress påvirker helsen.

Anonymkode: 4c8ee...f36

Skrevet

Nei holder stabil vekt. Utløsende faktor er dårlig selvtillit, stressende hverdag og kjærlighetssorg som gikk veldig inn på meg.

Skrevet

Mann eller kvinne? Helt vesentlig.

Skrevet
Akkurat nå, Horten Market skrev:

Mann eller kvinne? Helt vesentlig.

Kvinne

Skrevet

Da kan vi utelukke mannlig hårtap. Når du kaster opp mister du blant annet en del elektrolytter. Gjøres dette ofte kommer kroppen i ubalanse. Du har kanskje allerede lest hva Lommelegen skriver om bulimi og hårtap?

Skrevet

Kjære trådstarter, jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Du kan også ta kontakt med  Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Lykke til,

sofie777, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...