Gjest Stille leser Skrevet 26. august 2017 #21 Skrevet 26. august 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det skulle jeg ønske noen hadde sagt til mine foreldre da jeg var barn. Jeg var sykelig overvektig allerede som 5-åring. Joda, det ble fanget opp av helsesøster, men hun gjorde ikke noe annet enn å fortelle foreldrene mine hva jeg burde spise og ikke. De jattet med og gav blaffen, og ingenting skjedde. Anonymkode: 4cad3...341 Dette er jo ikke bra i det hele tatt. Det er nesten like usunt å være for stor som for liten. 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Barn slankes ikke som voksne. De skal ikke gå på lavkaloridiett, det er ikke bra for dem. Men de skal være mer i aktivitet og man skal gi dem minimalt med sukker og selvfølgelig ikke det meste av fett. Mange barn som er overvektige spiser veldig mye, så å passe på porsjonene er viktig. Anonymkode: db82c...792 Virker som ungene er noen lunde aktiv selv om more sitter for det meste i ro. Men de spiser noe hele tiden og snop/brus flyter fritt. 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Sliter litt med å tro på at helsesøster følger opp. Da skulle i teorien samtlige barn i vår slekt vært "slankere" nå. De blir større og større fra hver gang jeg ser dem. Far er stor, mor er kjempestor og klarer knapt gå lengre, og de 3 tette barna er ene større enn den andre. De var store før de begynte på skolen som 5/6 åringer og nå er de kommet til ungdomstrinnet og er så store at... Ja jeg vet ikke. Synes det er rart at det kan gå så langt. Anonymkode: 82a35...2fe Skal snakke med dama igjen tror ikke jeg klarer holde kjeft her. Husker noen fra miste søstera min sin klasse. De er nesten uføretrygda i dag pga vekt hele slekten. De har snakka om "gener" heler livet. Joda var hvertfall ikke de 20 ostesmørbrødene de sendte med ungen sin på skolen sin feil..... 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan jo være arv osv. en dame jeg kjenner har to barn, eldste er slank som faren, yngste - som går i barnehagen ennå har lubben - som moren. Moren har sagt til meg at hun prøver å passe på hva hun spiser, for hun ser at hun har samme anlegg for å legge på seg som seg selv. Hun eldste kan spise hva som helst uten å gå opp i vekt. Minste har god appetitt, men moren prøver å holde måltidene og unngår søtsaker i ukedagene. Anonymkode: c90f8...1e5 Her er det IKKE snakk om arv. Eksen var ernæringsfysiolog og jeg jobbet som PT/laget mat skjema til kunder utenom vanlig jobb før i tiden så vet litt hva jeg snakker om. 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Faktisk så er overvektighet hos barn grunn til bekymring. Send en anonym bekymringsmelding til ditt lokale og kommunale Barnevern! Anonymkode: 30b4b...647 Sitter å vurderer det. 7 timer siden, Simbyxor skrev: Ja, det er feil av deg. Forslag på andre måter å ta tak i det på for utenom barnevern som nevnt over. 7 timer siden, Peter T skrev: Blir nesten som når jeg i butikken tar meg i å studere tjukkasene som kjøper smågodt i ukedagene. De ser det ikke selv, men de burde bevege seg over til salathyllene? Enig. 9 timer siden, Bootyhunter skrev: Ingenting å gjøre TS. Folk gjør som de vil med barna sine. Normalt at barn er tjukke nå. Flere og flere barn blir tjukke og blir værende tjukk helt til de blir gamle. Trening er det få som har tid til eller rettere sagt. ORKER. De er ikke bare "tjukke" de er på kanten til trill runde. Jeg hadde noen tjukke venner som liten de her er i en annen klasse. Derfor jeg er så opprørt av saken. 6 timer siden, sofelus skrev: Kjenner ei dame som gjør akkurat det samme med gutten sin. Gutten spiser gjennom hele dagen. Moren har vært igjennom to slankeoperasjoner og er i dag normslvektig. Da er det rart att vi holder på sånn med gutten, men vet vel ikke hva er skal svare. Jeg tror ikke de gjør det med vilje, de er bare veldig lite gjennomtenkte. Var på besøk hos de i sommer, sprakk nesten da vi satt å spiste og jenta ville gå fra bordet men "måtte spise opp maten sin" og moren satt der å oste "flink mor". Brølte nesten ut "men for faen ungen skal ikke ha mer mat". Dama merka hvor oppgitt jeg ble å måtte nesten klipe meg litt i siden.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #22 Skrevet 26. august 2017 Ring/Mail Barnevernet i kommunen derved overvektige barna bor - her synder foreldrene og tiltak må settes inn! Anonymkode: 30b4b...647
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. august 2017 #23 Skrevet 26. august 2017 Barna blir målt og veid på skolen. Men som mange påpeker er det ikke noe skolen/helsesøster får gjort dersom foreldrene ikke er villige til å gjøre forandringer. Det finnes kurs for overvektige familier tror jeg, kanskje en idé heller å foreslå noe sånt enn kjeft og trusler om barnevern? Man kommer ofte lenger med gode råd enn med angrep.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #24 Skrevet 27. august 2017 On 8/26/2017 at 5:00 AM, Stille leser said: Dette er jo ikke bra i det hele tatt. Det er nesten like usunt å være for stor som for liten. Virker som ungene er noen lunde aktiv selv om more sitter for det meste i ro. Men de spiser noe hele tiden og snop/brus flyter fritt. Skal snakke med dama igjen tror ikke jeg klarer holde kjeft her. Husker noen fra miste søstera min sin klasse. De er nesten uføretrygda i dag pga vekt hele slekten. De har snakka om "gener" heler livet. Joda var hvertfall ikke de 20 ostesmørbrødene de sendte med ungen sin på skolen sin feil..... Her er det IKKE snakk om arv. Eksen var ernæringsfysiolog og jeg jobbet som PT/laget mat skjema til kunder utenom vanlig jobb før i tiden så vet litt hva jeg snakker om. Sitter å vurderer det. Forslag på andre måter å ta tak i det på for utenom barnevern som nevnt over. Enig. De er ikke bare "tjukke" de er på kanten til trill runde. Jeg hadde noen tjukke venner som liten de her er i en annen klasse. Derfor jeg er så opprørt av saken. Var på besøk hos de i sommer, sprakk nesten da vi satt å spiste og jenta ville gå fra bordet men "måtte spise opp maten sin" og moren satt der å oste "flink mor". Brølte nesten ut "men for faen ungen skal ikke ha mer mat". Dama merka hvor oppgitt jeg ble å måtte nesten klipe meg litt i siden. Nabojenta da jeg vokste opp, hadde en slik mor. Mora slet m noen kilo for mye selv og var veldig opptatt av både slankekurer og datterens vekt - lufter stadig bekymringene for min mor. Men når jeg var hjemme hos dem el på ferie med dem, så var det alltid moren som presset jentungen til å spise. "Nå må du spise litt mer, du EE ikke ferdig enda" "Men Mamma, jeg er mett! Jeg vil ikke ha mer" "Det var du som ville at vi skulle ga taco, så da får du jammen spise" osv.. Jeg synes det er kjempebra at du bryr deg og har så mye empati med ungene. Selv om det kan være vondt å høre for foreldre, så kan det ha stor positiv betydning for ungen. Og det kan bli en helt annen tankevekker når en privatperson og bekjent, som ser hva en spiser, kommenterer det, enn en helsesøster som har det som jobb og kun baserer seg på vektnålen; mye lettere å bortforklare med arvelighet, anlegg blabla overfor helsesøster enn overfor noen som serven i aksjon. Anonymkode: 0c372...d61
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå