Gå til innhold

Tjukk unge.

Anbefalte innlegg

Gjest Stille leser
Skrevet (endret)

Bare lufte noe som irriterer meg grønn. Dama har ei venninne på hjemplassen sin som er bolle rund å har lagt meg til på facebook. Har truffet hun noen ganger så kan si med 100% sikkerhet det er matinntaket og livsstilen hennes koblet med lite mosjon som er årsaken og ikke noe genetisk. Eldste ungen begynner snart på førskole å har blitt mer og mer feit med åra, har sagt til dama det  i mitt hodet er barnemishandling, men hun sier jeg ikke skal si noe for det blir bare masse drama. Alle kommentarer på facebook er og av type "såååå skjønn" "så fin" osv. Følger ikke barnehageansatte dette opp? Og er feil av meg å si til mora jeg syns det er slemt hun mater ungen sin like feit som seg selv?

Endret av Stille leser
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke foreldrene ser overvekten på barnet sitt selv. Mange som forer opp barnet på pølser og juice og ikke tenker på hvor mye kalorier dette inneholder, det er ikke akkurat bra når barnet har for mye fett. 

Anonymkode: 199a1...f89

• Liker 5
Skrevet

Det er nok fanget opp av helsesøster. De har helt sikkert oppfølging, men det er ikke alltid så lett å leve etter regler man ikke selv ønsker. Barn skal ikke slankes som voksne, det tar laang tid å få et barn ned i vekt.

Anonymkode: db82c...792

• Liker 3
Gjest Sugemerke
Skrevet

Dette blir fanget opp av helsesøster på skolen, så du slipper lage drama. De får tilbud om oppfølging via helsepersonell, noe som er lettere å takke ja til vis helsesøster tilbyr dette kontra at typen til en venninne nevner det på Face.

Gjest Stille leser
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke foreldrene ser overvekten på barnet sitt selv. Mange som forer opp barnet på pølser og juice og ikke tenker på hvor mye kalorier dette inneholder, det er ikke akkurat bra når barnet har for mye fett. 

Anonymkode: 199a1...f89

Nei ikke når ungen sikker veier det dobbelte av de andre på hennes alder.

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok fanget opp av helsesøster. De har helt sikkert oppfølging, men det er ikke alltid så lett å leve etter regler man ikke selv ønsker. Barn skal ikke slankes som voksne, det tar laang tid å få et barn ned i vekt.

Godt å høre. Det tror jeg på, har også irritert meg over "slankeprosjektene" hun har snakket om hver gang jeg har møtt hun samtidig som hun trykker i seg 2 poser potetgull.

9 minutter siden, Sugemerke skrev:

Dette blir fanget opp av helsesøster på skolen, så du slipper lage drama. De får tilbud om oppfølging via helsepersonell, noe som er lettere å takke ja til vis helsesøster tilbyr dette kontra at typen til en venninne nevner det på Face.

Bra det blir fulgt opp. Hadde uansett tatt det over tlf og ikke facebook

Skrevet

Med den kunnskapen vi har i dagens samfunn, så synes jeg dårlig kosthold er en form for omsorgsvikt. Men hvis alt annet er på stell, så er det ikke mye man får gjort med det. Han blir fanget opp og fulgt opp i skolen. Men som flere skriver, barn skal ikke slankes. Det betyr at vekten ikke endrer seg noe særlig med mindre man blir mere aktiv og får en kostholdsendring. Så lenge han "holder vekta" vil han bli slankere etterhvert som han vokser :) 
Ja det er slemt av deg å si noe sånt, mange som sliter med overvekt sliter også med dårlig selvbilde. Noen sliter også psykisk, har livsstilsykdommer og plager med kroppen. Så det hjelper nok ikke verken han eller moren hans at du kommer med kritikk. La helsevesenet ta seg av det, så risikerer du ikke å gjøre noe skade. 

Anonymkode: 96689...98f

• Liker 3
Skrevet
42 minutes ago, Stille leser said:

Bare lufte noe som irriterer meg grønn. Dama har ei venninne på hjemplassen sin som er bolle rund å har lagt meg til på facebook. Har truffet hun noen ganger så kan si med 100% sikkerhet det er matinntaket og livsstilen hennes koblet med lite mosjon som er årsaken og ikke noe genetisk. Eldste ungen begynner snart på førskole å har blitt mer og mer feit med åra, har sagt til dama det  i mitt hodet er barnemishandling, men hun sier jeg ikke skal si noe for det blir bare masse drama. Alle kommentarer på facebook er og av type "såååå skjønn" "så fin" osv. Følger ikke barnehageansatte dette opp? Og er feil av meg å si til mora jeg syns det er slemt hun mater ungen sin like feit som seg selv?

Det skulle jeg ønske noen hadde sagt til mine foreldre da jeg var barn. Jeg var sykelig overvektig allerede som 5-åring. Joda, det ble fanget opp av helsesøster, men hun gjorde ikke noe annet enn å fortelle foreldrene mine hva jeg burde spise og ikke. De jattet med og gav blaffen, og ingenting skjedde.

Anonymkode: 4cad3...341

• Liker 7
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med den kunnskapen vi har i dagens samfunn, så synes jeg dårlig kosthold er en form for omsorgsvikt. Men hvis alt annet er på stell, så er det ikke mye man får gjort med det. Han blir fanget opp og fulgt opp i skolen. Men som flere skriver, barn skal ikke slankes. Det betyr at vekten ikke endrer seg noe særlig med mindre man blir mere aktiv og får en kostholdsendring. Så lenge han "holder vekta" vil han bli slankere etterhvert som han vokser :) 
Ja det er slemt av deg å si noe sånt, mange som sliter med overvekt sliter også med dårlig selvbilde. Noen sliter også psykisk, har livsstilsykdommer og plager med kroppen. Så det hjelper nok ikke verken han eller moren hans at du kommer med kritikk. La helsevesenet ta seg av det, så risikerer du ikke å gjøre noe skade. 

Noen barn MÅ slankes jo!

Anonymkode: 29055...915

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen barn MÅ slankes jo!

Anonymkode: 29055...915

Barn slankes ikke som voksne. De skal ikke gå på lavkaloridiett, det er ikke bra for dem. Men de skal være mer i aktivitet og man skal gi dem minimalt med sukker og selvfølgelig ikke det meste av fett. Mange barn som er overvektige spiser veldig mye, så å passe på porsjonene er viktig. 

Skrevet

Sliter litt med å tro på at helsesøster følger opp. Da skulle i teorien samtlige barn i vår slekt vært "slankere" nå. De blir større og større fra hver gang jeg ser dem. Far er stor, mor er kjempestor og klarer knapt gå lengre, og de 3 tette barna er ene større enn den andre. De var store før de begynte på skolen som 5/6 åringer og nå er de kommet til ungdomstrinnet og er så store at... Ja jeg vet ikke. Synes det er rart at det kan gå så langt.  

Anonymkode: 82a35...2fe

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, Stille leser skrev:

Det kan jo være arv osv. en dame jeg kjenner har to barn, eldste er slank som faren, yngste - som går i barnehagen ennå har lubben - som moren. Moren har sagt til meg at hun prøver å passe på hva hun spiser, for hun ser at hun har samme anlegg for å legge på seg som seg selv. Hun eldste kan spise hva som helst uten å gå opp i vekt. Minste har god appetitt, men moren prøver å holde måltidene og unngår søtsaker i ukedagene. 

Anonymkode: c90f8...1e5

Gjest Axl Rose
Skrevet

Ingenting å gjøre TS. Folk gjør som de vil med barna sine. Normalt at barn er tjukke nå. Flere og flere barn blir tjukke og blir værende tjukk helt til de blir gamle. Trening er det få som har tid til eller rettere sagt. ORKER. 

Skrevet
5 timer siden, Stille leser skrev:

Faktisk så er overvektighet hos barn grunn til bekymring.

Send en anonym bekymringsmelding til ditt lokale og kommunale Barnevern!

Anonymkode: 30b4b...647

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt. Og hvis boligen er uvasket og foreldrene uflidde så bør Barnevernet varsles! 

Anonymkode: 30b4b...647

Skrevet

Det er ingenting barnehage/skole eller helsestasjonen kan gjøre hvis foreldrene ikke vil gjøre noe. Offentlige instanser kan gi råd, men hvis foreldre ikke følger rådene, vil det ikke skje noe. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er feil av deg.

Skrevet
2 timer siden, Bootyhunter skrev:

Ingenting å gjøre TS. Folk gjør som de vil med barna sine. Normalt at barn er tjukke nå. Flere og flere barn blir tjukke og blir værende tjukk helt til de blir gamle. Trening er det få som har tid til eller rettere sagt. ORKER. 

Ikke enig. Flere og flere trener i større og større grad. Det er mer fokus på hard trening nå enn det var tidligere.

Før var det "mosjon", nå er det "fitness"

Skrevet

Blir nesten som når jeg i butikken tar meg i å studere tjukkasene som kjøper smågodt i ukedagene. De ser det ikke selv, men de burde bevege seg over til salathyllene?

• Liker 1
Gjest Axl Rose
Skrevet
16 minutter siden, Simbyxor skrev:

Ikke enig. Flere og flere trener i større og større grad. Det er mer fokus på hard trening nå enn det var tidligere.

Før var det "mosjon", nå er det "fitness"

Er bare bra. Trening er tross alt gøy og jævlig godt! 

Skrevet
6 timer siden, Stille leser skrev:

Kjenner ei dame som gjør akkurat det samme med gutten sin. Gutten spiser gjennom hele dagen. Moren har vært igjennom to slankeoperasjoner og er i dag normslvektig. Da er det rart att vi holder på sånn med gutten, men vet vel ikke hva er skal svare. Jeg tror ikke de gjør det med vilje, de er bare veldig lite gjennomtenkte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...