Gjest Melk Skrevet 4. juli 2005 #1841 Del Skrevet 4. juli 2005 Det har du nok helt rett i. Selv prøver jeg å yte litt ved å gi til blant annet SOS Barnebyer, i stedet for å ha et fast fadderbarn, fordi jeg ikke liker tanken på at noen får mens andre utelukkes. Ingen kan hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen. Men det å gi uten å få noe igjen burde kanskje inn i skolen, på en eller annen måte. Løsningen til SOS er god, og de har jo også mange prosjekter som favner vidt utenfor barna i barnelandsbyen. Fint at man kan velge slik, selv har jeg fadderbarn. I dag er mange villige til å støtte opp om ne god sak, men duverden så mye lettere det blir om man får et armbånd, en konsert el igjen.... Vel vel, gode saker er det jo uansett, da, så jeg er igrunnen litt forsiktig med å "rakke ned på" andre som gir på andre måter enn meg. Og jeg mener som deg at alle kan hjelpe noen. Jeg meenr også at abslutt ALLE burde hatt sin gode sak som de ga til. Om det er å handle for gamle fru Hansen som er enslig, gi til Kreftforeningen eller Misjonsselskapet er egentlig ett fett for min del. Skulle bare ønske at alle hadde sin sak de syntes var god. I dag er det så mange som syter og klager på hvor ille det er i Norge og at vi gir så mye til andre land. Men gir de til norske gode saker selv? Nei, ikke de jeg har snakket med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. juli 2005 #1842 Del Skrevet 4. juli 2005 Løsningen til SOS er god, og de har jo også mange prosjekter som favner vidt utenfor barna i barnelandsbyen. Fint at man kan velge slik, selv har jeg fadderbarn. I dag er mange villige til å støtte opp om ne god sak, men duverden så mye lettere det blir om man får et armbånd, en konsert el igjen.... Vel vel, gode saker er det jo uansett, da, så jeg er igrunnen litt forsiktig med å "rakke ned på" andre som gir på andre måter enn meg. Og jeg mener som deg at alle kan hjelpe noen. Jeg meenr også at abslutt ALLE burde hatt sin gode sak som de ga til. Om det er å handle for gamle fru Hansen som er enslig, gi til Kreftforeningen eller Misjonsselskapet er egentlig ett fett for min del. Skulle bare ønske at alle hadde sin sak de syntes var god. I dag er det så mange som syter og klager på hvor ille det er i Norge og at vi gir så mye til andre land. Men gir de til norske gode saker selv? Nei, ikke de jeg har snakket med. Jeg er igjen 100% enig med deg...Men å diskutere med enkelte er som å pisse i motvind, og det de kommer med når du spør om faktiske argumenter er usortert propaganda fra noen som deler samme grunnsyn. Men jeg klarer ikke å tenke på slike personer; jeg velger å tro at flertallet er mennesker som har empati for andre og som klarer å se lengre enn verdens navle som kalles Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. juli 2005 #1843 Del Skrevet 4. juli 2005 I dag har vi vært rimelig aktive. Først fjellturen som ikke helt ble en fjelltur, fordi vi måtte snu pga. en million fluer. Deretter har vi vært på en times tur med sykkelen, egentlig en av mine modifiserte løyper. ENDELIG fikk jeg lurt kjæresten med, og han måtte innrømme at han kjenner det i lårene nå (jeg kjenner det mer i knærne, men det er 100% selvforskyldt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 4. juli 2005 #1844 Del Skrevet 4. juli 2005 Du som er fakta-frik, har ikke du tilfeldigvis en fin link på forskning som beviser at hjernen trenger karbohydrater til meg? Har en kompis som har forlest seg på Atkins og mener at man ikke trenger karbohydrater i det heletatt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. juli 2005 #1845 Del Skrevet 4. juli 2005 Du som er fakta-frik, har ikke du tilfeldigvis en fin link på forskning som beviser at hjernen trenger karbohydrater til meg? Har en kompis som har forlest seg på Atkins og mener at man ikke trenger karbohydrater i det heletatt... Nei, det har jeg ikke på stående fot....Har du sjekket på forskning.no eventuelt googlet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 4. juli 2005 #1846 Del Skrevet 4. juli 2005 Nei, det har jeg ikke på stående fot....Har du sjekket på forskning.no eventuelt googlet? Ja, men det er jo så mye propaganda der ute... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. juli 2005 #1847 Del Skrevet 4. juli 2005 Jeg googler litt for å lete hos uavhengige kilder: http://www.carbs-information.com/health-pr...carb-diet-4.htm Nederst her: http://yarchive.net/med/brain_fuel.html Her: http://www.fi.edu/brain/carbs.htm Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Carbohydrate Sjekk ut denne fra BBC, forskningsresultat fra MIT http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3522903.stm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 4. juli 2005 #1848 Del Skrevet 4. juli 2005 Thnx Men han er så nyfrelst at jeg tror kanskje ikke noe biter. Trøsta er at han pleier å ha sine perioder med både det ene og det andre, og blir helt "profet" i de periodene. Men de går over etter en stund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sienna Skrevet 4. juli 2005 #1849 Del Skrevet 4. juli 2005 Ja, men det er jo så mye propaganda der ute... Jeg har lest om det i bøker, men har ingen linker til deg her og nå. Men du finner sikkert en haug med ernæringsfysiologer som bekrefter der ute. Fakta er jo at karbohydrater er den eneste formen for næring hjernen vår kan bruke, i motsetning til resten av systemet vårt greier den ikke fungere på f.eks fett. Enkelte av de lavkarbo-fanatikerne mener visst at hjernen skal kunne fungere like bra på det som kalles ketoner, som utskilles når kroppen får for lite karbohydrater. For all del, hjernen overlever vel der og da, men hva som vil skje etter 5-10 år på dietten skulle jeg likt å se.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. juli 2005 #1850 Del Skrevet 4. juli 2005 Jeg leste til og med inne på en av de linkene jeg googlet fram, at Atkins-fanatikerne avskrev det forskerne ved MIT hadde kommet fram til som "ondsinnet anti-Atkins-propaganda". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 4. juli 2005 #1851 Del Skrevet 4. juli 2005 Jeg leste til og med inne på en av de linkene jeg googlet fram, at Atkins-fanatikerne avskrev det forskerne ved MIT hadde kommet fram til som "ondsinnet anti-Atkins-propaganda". Synes nesten de virker litt religiøse jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. juli 2005 #1852 Del Skrevet 4. juli 2005 Synes nesten de virker litt religiøse jeg... De jeg fant der var jo rimelig nøkterne, i hvertfall i forhold til resten av bunchen. Religiøst er nok ordet, ja. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 4. juli 2005 #1853 Del Skrevet 4. juli 2005 Fant denne, men det var selvfølgelig for sent, for nå har han logget av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. juli 2005 #1854 Del Skrevet 4. juli 2005 Fant denne, men det var selvfølgelig for sent, for nå har han logget av. Jeg tror jeg leste akkurat samme innhold i en annen link, det er en skikkelig jungel der ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 4. juli 2005 #1855 Del Skrevet 4. juli 2005 Jeg tror jeg leste akkurat samme innhold i en annen link, det er en skikkelig jungel der ute. Pålitelig kilde og bredt studie i alle fall. Jeg blir alltid skeptisk til fantastiske resultater fra universiteter jeg aldri før har hørt om... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. juli 2005 #1856 Del Skrevet 4. juli 2005 Pålitelig kilde og bredt studie i alle fall. Jeg blir alltid skeptisk til fantastiske resultater fra universiteter jeg aldri før har hørt om... Den ene linken jeg gav deg (BBC) siterte resultater fra MIT, som ikke akkurat er ukjent, i hvertfall ikke i dine kretser. Men den var kanskje ikke helt relevant, siden den tok opp forholdet mellom serotonin, inntak av karbohydrater og depresjoner. Men også et viktig tema. Jeg tror forøvrig at få personer holder et så ekstremt lavt karbohydratinntak at det virkelig er farlig. Kroppen er sterkere enn viljen, som oftest. Hvis man da ikke helt har mistet dømmekraften :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 4. juli 2005 #1857 Del Skrevet 4. juli 2005 Den ene linken jeg gav deg (BBC) siterte resultater fra MIT, som ikke akkurat er ukjent, i hvertfall ikke i dine kretser. Men den var kanskje ikke helt relevant, siden den tok opp forholdet mellom serotonin, inntak av karbohydrater og depresjoner. Men også et viktig tema. Ja, det var det jeg tenkte, at den ikke var helt relevant. Har forresten skrevet en oppgave om effekten av serotonin ved mørketidsdepresjoner en gang, så jeg har vært borti effekten før. Det ble brukt som en forklaring på hvorfor mørketidsdeprimerte spiser mer karbohydrater. Jeg tror forøvrig at få personer holder et så ekstremt lavt karbohydratinntak at det virkelig er farlig. Kroppen er sterkere enn viljen, som oftest. Hvis man da ikke helt har mistet dømmekraften :o Sant! Man er flinke til å "lure" seg selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sienna Skrevet 4. juli 2005 #1858 Del Skrevet 4. juli 2005 Jeg tror forøvrig at få personer holder et så ekstremt lavt karbohydratinntak at det virkelig er farlig. Kroppen er sterkere enn viljen, som oftest. Hvis man da ikke helt har mistet dømmekraften :o Der tror jeg (desverre) at du tar feil. De folkene som går på Atkins og de der holder seg i noe som heter ketose, som de bare kommer i hvis de spiser mindre enn 20-30 g karbohydrater pr dag. Hvis de lurte seg selv ville de jo falt ut av denne ketosen. Har surfet litt rundt på sånne lavkarboforum i smug i ekstremt kjedelige øyeblikk, men har ikke tort å begynne å diskutere med dem enda..det er nesten som å diskutere evoulusjonsteorien med Jehovas vitner (been there, done that;). Ketose er forresten den greia når ånden lukter neglelakkfjerner. Noe jeg fortsatt vil hevde må være verdens tydeligste tegn på at kroppen mistrives.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 5. juli 2005 #1859 Del Skrevet 5. juli 2005 Ketose er forresten den greia når ånden lukter neglelakkfjerner. Noe jeg fortsatt vil hevde må være verdens tydeligste tegn på at kroppen mistrives.. I know...for meg er ketose tegnet på at kroppen forbrenner sine egne muskler, og lukta er eksosen. Skremmende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 5. juli 2005 #1860 Del Skrevet 5. juli 2005 Morgen, sol, og jeg skal til frisøren, og deretter på jobb. Kan ikke fortsette slaraffenlivet fra i går, selv om det frister. Da får jeg heller finne på noe når sola går ned. Beina er fulle av skrammer og stikk etter turen i går, men det får heller være, i dag er det kort kjole som gjelder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg