Gå til innhold

Ukelønn til 15-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye gir dere i ukepenger til en 15-åring? Hun har selvsagt oppgaver som skal gjøre før pengene kan innkasseres.

Anonymkode: 02897...5f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

200kr

Anonymkode: 5ebe6...263

Skrevet

Gir ikke nå men planen er å gi 4000 i måneden som skal dekke alt fra busskort, trening, hygieneartikler, kino osv. Overfører da 4000 den 1 i hver måned. :) 

Anonymkode: b9b66...14f

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

200kr

Hvor mye må barnet ditt da dekke selv? 

• Liker 2
Skrevet

Gir ikke nå men planen er å gi 4000 i måneden som skal dekke alt fra busskort, trening, hygieneartikler, kino osv. Overfører da 4000 den 1 i hver måned. :) 

4000???? 😱😱😱😱

Anonymkode: 9d93d...fb0

• Liker 2
Skrevet

4000?? Oi, det var mye..men busskort koster en del ja..trening? Mener du type fritidsaktivitet inkl utstyr, eller helsestudio? Hygieneartikler legger jeg oppi handlekurven sammen med mitt og ser på det som en nødvendig utgift (ikke sminke, men shampo, såper, deo osv) 

Jeg tenker at ukepengene er penger hun skal ha til fri disp uten å dekke "må-ha ting".

Skrevet

I utgangspunktet 200kr. Da betaler vi alt av klær, fritidsaktiviteter, busskort, osv osv. Men i hvert fall halvparten av tiden glemmer vi å gi eller han å spørre om å få.

Anonymkode: a041e...0c1

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye må barnet ditt da dekke selv? 

Vi betaler klær, busskort, Osv, lommepengen er om hun vil på kino, kjøpe en film, spise ute på peppes osv

Gjest Mandalas
Skrevet

Min 14-åring får 400 kr i mnd. Det bruker han utelukkende på ting han ønsker seg, som Lego, ps4-spill etc. Egentlig synes jeg det er en ganske stor sum når jeg ser hvor fort han får spart om en god slump penger. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi betaler klær, busskort, Osv, lommepengen er om hun vil på kino, kjøpe en film, spise ute på peppes osv

Akkurat slik tenker vi også, at ukepengene er til "kos" rett og slett, eller til noe hun har lyst å spare til. Takk for svar :) 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

4000?? Oi, det var mye..men busskort koster en del ja..trening? Mener du type fritidsaktivitet inkl utstyr, eller helsestudio? Hygieneartikler legger jeg oppi handlekurven sammen med mitt og ser på det som en nødvendig utgift (ikke sminke, men shampo, såper, deo osv) 

Jeg tenker at ukepengene er penger hun skal ha til fri disp uten å dekke "må-ha ting".

Tenker at mange flytter avgårde for å gå på vgs når de er 15 og at det er smart å lære seg å budsjettere pengene sine, derfor får hun en skikkelig sum. Fikk det samme selv når jeg var ung. Da lærer man hva man må ja og hva som er kos. Enkelt og greit.

• Liker 3
Skrevet

Min får 2000 kr i måneden, det skal gå til klær, eget forbruk, kino, peppes osv. Trening, busskort, telefon, hygieneartikler osv, betaler jeg.

Anonymkode: cb4d7...cc9

Skrevet

Først av alt må dere finne ut av hva lommepengene skal dekke.
Så må dere tenke på at ungdommen ikke skal venne seg til å ha et så høyt forbruk at det blir vanskelig å opprettholde standarden som student og vanlig lønnsmottaker.  Det er noe galt et sted når ungdommer har mer lommepenger i måneden enn foreldrene har til eget forbruk.

Mine ungdommer hadde 2000 kr mnd.  Det skulle dekke transport, mobil, sminke, delvis klær og sko*, alt av fritid (unntatt kontingent og turer i forbindelse med fritidsaktiviteter), og sparing.

* med delvis klær og sko mener jeg at de fikk alt de behøvde fra oss foreldre, men hvis de ville ha et spesielt merke, eller noe dyrere enn vi var villige til å betalt, måtte de betale en andel selv.

Anonymkode: 6fb98...25a

• Liker 3
Gjest RIFF/LIFE
Skrevet

Mine får 500,- hver + ekstra hvis de hjelper til med rydd og vask. 

Skrevet

Heldige barn dere har... Jeg vasker stort hus med tre etasjer en gang i uka og får 250 kr uka for det, og må dekke alt utenom mat hjemme og telefon selv..

Anonymkode: d08ac...406

• Liker 3
Skrevet

1000,- i måneden. 

4000,- i måneden er galskap. Når ungdommen blir voksen og har boliglån, stasjonsvogn og barn er det langt fra sikkert at h*n har råd til å bruke 4000,- i måneden på seg selv (med mindre dere foreldre har tenkt å sponse han/henne da også? Jeg kjenner til tilfeller hvor foreldrene har gjort dette, og når de da har falt fra har de voksne barna pløyd gjennom arven på kort tid og sitter plutselig med svartepetter siden de har null aning om hvordan de skal disponere sin personlige økonomi) 

Anonymkode: 97d66...d13

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk 400 i måneden til jeg flyttet ut og dekket det meste selv, men større utgifter som f.eks. ny vinterjakke påkostet foreldrene mine seg. 

Anonymkode: 6abf2...6fe

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

4000???? 😱😱😱😱

Anonymkode: 9d93d...fb0

Oisann. Skulle likt å være ungen din 😀😀😀

Skrevet

Fikk 1000 i måneden. Da måtte jeg vaske badet hver fredag og lage middag en gang i uka (i tillegg til å holde rommet mitt rent og ryddig selvfølgelig) 

Disse pengene gikk til "kos"; ut å spise, kino, hvis det var noe spesielt jeg ønsket meg. Foreldrene mine kjøpte inn det jeg trengte; busskort, mobil, fritidsaktivitet osv..  (også klær og sko, men da akkurat det mest nødvendige som støvler og regntøy, ikke en genser kun fordi den var fin) 

Anonymkode: ef636...ceb

Skrevet

4000 og 2000 i mnd til en 15 åring? 🤔 jeg jobbet som ekstrahjelp i butikk og som barnepike når jeg var 15 jeg. Sånn tjente jeg penger 😂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...