Gå til innhold

Dusj/bading

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte dusjer/bader barna deres og hvor gamle er de?

Anonymkode: 6e1ae...f54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøver å få til dusjing daglig for 5-åringen. I

Når det gjelder 17-åringen har jeg sluttet å bry meg. Regner med at kjæresten sier ifra om det blir ille :fnise: 

Skrevet

Hver dag, han er 6 år. 🤗

Skrevet
2 minutter siden, stan skrev:

Når det gjelder 17-åringen har jeg sluttet å bry meg. Regner med at kjæresten sier ifra om det blir ille :fnise: 

Ingen kritikk; bare spm. Men hvorfor dusjer dere 5 åringen hver dag? Vil ikke huden bli veldig sensitiv ettersom dere fjerner alt som er av overfkatebakterier?

Lurer fordi jeg selv fikk huden ødelagt av all dusjing og bading da jeg var mindre :)

Anonymkode: 7e9e0...5fb

• Liker 1
Skrevet

Mitt barn er 6 år og dusjer to ganger i uka.

Anonymkode: 2dfb7...95d

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen kritikk; bare spm. Men hvorfor dusjer dere 5 åringen hver dag? Vil ikke huden bli veldig sensitiv ettersom dere fjerner alt som er av overfkatebakterier?

Lurer fordi jeg selv fikk huden ødelagt av all dusjing og bading da jeg var mindre :)

Anonymkode: 7e9e0...5fb

Bruker lite såpe og sjampo. Det fleste dagene er det vel mer snakk om skylling enn vasking. Vi har ikke merket noe slike problemer.

Jeg vokste opp med omtrent samme, men vi hadde badekar, og har aldri hatt noe problemer med huden.

Så der er vi nok ulike.

Skrevet (endret)

1-2 ganger i uka, men hver kveld i pollensesongen (da er det skylling av kropp og hår uten såpe de fleste dager). Mine barn får lett tørr hud med eksem om vi er for ivrige med dusjing og bading, spesielt om vinteren. Barn svetter jo ikke på samme måte som voksne, så jeg ser ikke behovet for daglig dusjing om vinteren heller, når de blir mindre skitne enn om sommeren.

De er 3 og 5.

Endret av Vera Vinge
  • Liker 1
Skrevet

Barnet er 4,5 år, dusjer 2-3 ganger i uka. De andre dagene er det klutvask.

Anonymkode: ee5a8...a7a

Skrevet
42 minutter siden, Vera Vinge skrev:

1-2 ganger i uka, men hver kveld i pollensesongen (da er det skylling av kropp og hår uten såpe de fleste dager). Mine barn får lett tørr hud med eksem om vi er for ivrige med dusjing og bading, spesielt om vinteren. Barn svetter jo ikke på samme måte som voksne, så jeg ser ikke behovet for daglig dusjing om vinteren heller, når de blir mindre skitne enn om sommeren.

De er 3 og 5.

Helt enig! Det må da i beste fall være fullstendig bortkastet, i verste fall skadelig for for huden å bade relativt små barn daglig.

I tillegg tenker jeg at de som bader ungene daglig må ha fritidsproblemer; det er mye jeg heller vil bruke den korte tiden mellom jobb/bhg/skole og leggetid til, som å leke med eller lese for nevnte unger, eller drikke en kopp kaffe med mannen mens ungene ser barnetv. 

Anonymkode: 91cf3...6b9

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, stan skrev:

17 åringen dusjer vel muligens før han møter kjæresten? Han vil vel nødig miste en sexakt for latskap for en dusj 😂 jenter i den alderen vil ikke lukte kroppslukt, kun såpe og godlukt, snakker av egen erfaring. Muligens han foretrekker og dusje sammen med henne også, var det jeg gjorde mest, men skiftet alltid klær før jeg møtte henne 👍

Anonymkode: abf73...2ab

Skrevet

1 gang i uka er nok om vinteren, 2-3 ganger om sommeren.

Anonymkode: b80fd...8c7

Skrevet

1-3 ganger i uka alt etter hva som trengs. Gjørmebad, tusjsminke, hårkur av smør, hudkrem av leverpostei, lista over hva som øker dusjfrekvensen er lang når det kommer til en langt over gjennomsnittet oppfinnsom seksåring med adhd 😂

Anonymkode: 5d69b...c74

Skrevet

Alle tre (4, 6 og 8 år) dusjer eller bader to ganger i uken. 

Skrevet

7. Hver dag på sommeren, rundt annenhver-hver tredje dag på vinteren. Er så vanskelig å få sand og gjørme ut av ører og hodebunn, og ut fra mellom tærne og navle med bare klut. Det har ingen tålmodighet til her, så da spyles det av isteden.

Anonymkode: 43d15...7e8

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

17 åringen dusjer vel muligens før han møter kjæresten? Han vil vel nødig miste en sexakt for latskap for en dusj 😂 jenter i den alderen vil ikke lukte kroppslukt, kun såpe og godlukt, snakker av egen erfaring. Muligens han foretrekker og dusje sammen med henne også, var det jeg gjorde mest, men skiftet alltid klær før jeg møtte henne 👍

Anonymkode: abf73...2ab

Det går ihvertfall med enorme mengder vann hver gang det dusjes :fnise:

Skrevet

Minimum annenhver dag, men ofte uten såpe. 

11-åring dusjer hver dag. 

Jeg ser på dette som tilvenning til de MÅ dusje daglig (pupertetsvette...). Jeg har flere venninner med svetteluktende barn, som ikke gidder dusje :( 

Anonymkode: e0c35...852

Skrevet

Mine på 7, 10 og 12 dusjer 2 ganger i uka hjemme og evt ved behov (feks etter trening og kamper) De to eldste dusjer selvfølgelig etter gym på skolen også. 12-åringen er langt unna pubertet foreløpig, men tror ikke det vil være noe problem å øke dusjfrekvensen når det blir behov.

Selv for oss voksne så er det egentlig ikke anbefalt å dusje hver dag, så å dusje små barn så ofte (om det ikke bare er for å skylle av sand e.l.) gjør mer skade en gagn for barnet. Det tørker ut hud og hår.

Anonymkode: ffd3a...abd

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minimum annenhver dag, men ofte uten såpe. 

11-åring dusjer hver dag. 

Jeg ser på dette som tilvenning til de MÅ dusje daglig (pupertetsvette...). Jeg har flere venninner med svetteluktende barn, som ikke gidder dusje :( 

Svettelukt har ikke kun med dusjing å gjøre, det går vel så mye på å skifte tøy.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig! Det må da i beste fall være fullstendig bortkastet, i verste fall skadelig for for huden å bade relativt små barn daglig.

I tillegg tenker jeg at de som bader ungene daglig må ha fritidsproblemer; det er mye jeg heller vil bruke den korte tiden mellom jobb/bhg/skole og leggetid til, som å leke med eller lese for nevnte unger, eller drikke en kopp kaffe med mannen mens ungene ser barnetv. 

Anonymkode: 91cf3...6b9

Mitt barn er to år, og han elsker å bade. Synes det er få ting som er koseligere enn å leke med han når han bader. Det hender jeg tar meg en kopp kaffe samtidig også, og bare ser på at han plasker og koser seg. Barne-TV er i hvert fall fritidsproblemer, hvis vi skal diskutere det liksom...

Anonymkode: 17b99...b27

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Svettelukt har ikke kun med dusjing å gjøre, det går vel så mye på å skifte tøy.

Selvsagt, og etter en dusj tar de ALLTID på seg rene klær (men det var ikke temaet). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...