Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg fant igår en bra metode for å notere under forelesninga - jeg lastet ned powerpointen i pdf-format, åpnet pdf-filen i onenote, og noterte ved siden av slidesene - slik at de notatene som hørte til hver slide lå ved siden av. Jeg prøvde å lagre filen etter forelesninga, men det som skjedde var at mye tekst og bilde havnet utenfor.

Har googlet, og funnet ut at man altså _ikke_ kan sette formatet i onenote (på mac) til a4. Med andre ord kan jeg ikke lengre bruke onenote for å ta notater under forelesning, da jeg uansett ikke kan lagre dokumentet slik at jeg får lest det på en vettig måte.

SÅ - er det noen studenter der ute som har tips til hvordan jeg kan ta notater under forelesninga? Jeg er ikke så fan av å kun ta notater for hånd; for det første føler jeg at jeg må notere alt som står på powerpointen, og da blir det ofte dårlig tid til å få skrevet alt ned, får ikke med meg hva foreleser sier, osv. Har også prøvd å ta notater der jeg kun noterer det som ikke står på powerpointen, men det føler jeg blir veldig rotete og uoversiktlig.

Har også prøvd å finne ut hvordan jeg kan skrive ut hele powerpointen (når jeg har lastet den ned er den dog i pfd-format) slik at jeg får 3 slides pr. ark, med linjer ved siden av hver slide. Men det fant jeg ikke ut av..

Dumt onenote-systemet ikke kan forhåndsinstilles til a4-format.. Det var jo en perfekt løsning! Det jeg ønsker er å kunne ha tekst ved siden av slidesene i powerpointen/pdf-filen, det er oversiktlig!

TAKK FOR ALLE SVAR! 

Anonymkode: 1f75f...cf9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du vil skrive ut powerpointen med linjer kan du prøve å finne disposisjonsformatet og så skrive ut. Mener å huske at man kan velge antall slides på hvert ark også. Jeg har gjort det selv et par ganger og opplever at jeg noterer mindre under forelesningene, det blir greit ryddig, og jeg hører mer på hva foreleseren har å si. Mindre multitasking med andre ord :fnise:

Ellers kan du også kopiere teksten fra powerpointene inn i enten onenote eller worddokument før forelesning eller i pausen, og supplere med egne notater. Dette er dog mer tidskrevende. Ellers kan du også notere uten å bruke powerpoint slidene først. men ha avsnitt ved hver slide og overskriften "slide 2", "slide 3" osv. Da har du muligheten til å rydde i notatene dine etterpå ved å "sy" sammen stikkordene på slidene og notatene dine. På denne måten slipper du også overflødige stikkord fra powerpointen og dine notater og bearbeider også stoffer imens du gjør det. 

Lykke til på studiet! :)

Skrevet

Jeg laster ned powerpoint, converter til pdf, så kopier jeg "alt" over i OpenOffice. Da har jeg gjerne komprimert 40 sider powerpoint ned til 6-10 sider med tekstdokument, der jeg kan legge til mine notater. 

Anonymkode: d7185...0b0

Skrevet

NB: jeg har engelsk på systemet så vil bare ta utgangspunk i det.

Jeg åpner powerpointen, så tar jeg på "print", men velger "print to pdf". Da kan man velge hvor mange lysbilder man vil ha per a4 ark. Jeg velger to per ark, for da får jeg de under hverandre. Drar over pdf på onenote, og velger å sette inn utskriften der.

høyreklikker og velger "copy text from all the pages of the print out".

sletter pdf utskriften, og trykker copy-paste.

Da har jeg all skrift på powerpointen over på onenote, enkelt og greit.

Evt kan du ha powerpointen eller pdf utskriften åpen bak onenote, og bruke screen clipper...

Jeg vet ikke hva som fungerer best :)

Skrevet

Kan notere på PDF i Adobe reader

Anonymkode: 07145...607

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...