AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #1 Skrevet 24. august 2017 Jeg hadde regulering som barn, men tennene har sklidd en del tilbake forrand og det gjør så tennene treffer hverandre på en ubehagelig måte som plager meg veldig og jeg har konstant spenninger i kjeven som er veldig slitsomt. Har vært på konsultasjon og da sa dem at jeg ikke fikk ny regulering, spurte om sånn usynlig regulering også som bare tar noen uker, men de kunne visst ikke hjelpe meg og mente at det var unødvendig og at jeg ikke ville bli noe mer fornøyd, så jeg får ikke noe form for nye regulering og jeg føler meg litt fortapt. Må jeg gå å irritere meg resten av livet da og ha spenninger? Er det noen som har noe tips til hva jeg kan gjøre ? Har nå vært hos to forskjellige tannleger. Anonymkode: a87ff...649
Eikenøtt Skrevet 24. august 2017 #2 Skrevet 24. august 2017 De må ha sagt noe mer om spenningene du opplever og har nok begrunnet svaret mer enn du sier her, om du har fått avslag hos to forskjellige tannleger. Hvis ikke, gå til en til.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #3 Skrevet 24. august 2017 13 minutter siden, Eikenøtt skrev: De må ha sagt noe mer om spenningene du opplever og har nok begrunnet svaret mer enn du sier her, om du har fått avslag hos to forskjellige tannleger. Hvis ikke, gå til en til. De sa at bittet mitt var helt fint og at jeg hadde god kontakt mellom oppe og nedekjeven, jeg kunne få en nattskinne som ville gjøre så det ikke flyttet seg mer, og det kunne avlaste muskelene i kjeveb, jeg prøvde å si at det ikke er på natta jeg har spenninger, men på dagen da jeg fysisk går å spenner kjeven tilbake, for jeg hadde underbitt før ogredd for å få det igjen, er en tann det er underbitt på igjen. Men denne skinnen ville ikke flytte på noen av tennene, og da skjønner jeg ikke hva det skal hjelpe,da det alerede er noen tenner som treffer hverandre på en ubehagelig måte og det er det som er hele problemet. Er bare snakk om en halv millimeter jeg må flytte på et par tenner for at det skal bli bra, men det ville dem absolutt ikke gjøre, for det kom ikke til å hjelpe sa dem. Anonymkode: a87ff...649
suckers Skrevet 24. august 2017 #4 Skrevet 24. august 2017 Det er vel opp til deg om du vil ha regulering igjen da. Men du må jo betale det selv.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #5 Skrevet 24. august 2017 Akkurat nå, suckers skrev: Det er vel opp til deg om du vil ha regulering igjen da. Men du må jo betale det selv. Var visst ikke opp til meg, de ville ikke sette på fordi at de syntes det så fint ut, irriterende for de aner ikke hvordan det kjennes ut for meg, men de spurte jo også hvor mine foresatte var også, er 25. Så ble vel ikke tatt så seriøst. Anonymkode: a87ff...649
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #6 Skrevet 24. august 2017 Har du vært hos legen for å sjekke om det kan komme av noe annet? Bare sånn for sikkerhets skyld. Anonymkode: 4b90b...0a8
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #7 Skrevet 24. august 2017 Det høres da bare ut som de ikke ser på det som et alternativ da det ikke vil hjelpe på problemet ditt. Anonymkode: 37d68...904
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #8 Skrevet 24. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres da bare ut som de ikke ser på det som et alternativ da det ikke vil hjelpe på problemet ditt. Anonymkode: 37d68...904 Jeg har jo hatt regulering før og alt ble fint, det har gått litt tilbake,eneste de hadde trengt å gjør er å stille det tilbake sånn det var etter jeg hadde regulering, er snakk om en halv millimeter her og der, spenningene kjennes ut som kommer av atjeg hele tiden presser kjeven min tilbake med kraft pga tannstillingen min. Så personlig så tror jeg det ville ha hjulpet på problemet mitt... skjønner ikke hva dem mener med at det ikke ville hjulpet. Hjalp jo sist liksom, men fikk ikke streng bak. Anonymkode: a87ff...649
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #9 Skrevet 24. august 2017 Det er uansett ikke vanlige tannleger som setter regulering, det er egne reguleringstannleger. Så du kan enten ta direkte kontakt med en av disse og be om vurdering, eller gå til en annen tannlege å be om henvisning. Uansett må du belage deg på å betale selv. Anonymkode: 07279...14f
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #10 Skrevet 24. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er uansett ikke vanlige tannleger som setter regulering, det er egne reguleringstannleger. Så du kan enten ta direkte kontakt med en av disse og be om vurdering, eller gå til en annen tannlege å be om henvisning. Uansett må du belage deg på å betale selv. Anonymkode: 07279...14f Ja, jeg har vært hos reguleringstannlege, som deretter henviste meg vidre til kjeve ortoped spesialist. Skrev jo ikke at jeg har vært hos vanelig tannlege og jeg skrev heller ikke at jeg ikke kan betale selv. Anonymkode: a87ff...649
Gjest Sugemerke Skrevet 24. august 2017 #11 Skrevet 24. august 2017 Det framstår i innlegget ditt som det er psykisk, du spenner deg i redsel for at du skal få underbitt igjen? Dette kan man ikke regulere bort (spenningen), men må jobbes med psykisk. Om du skulle få underbitt igjen får du jo regulering på nytt.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #12 Skrevet 24. august 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har vært hos reguleringstannlege, som deretter henviste meg vidre til kjeve ortoped spesialist. Skrev jo ikke at jeg har vært hos vanelig tannlege og jeg skrev heller ikke at jeg ikke kan betale selv. Anonymkode: a87ff...649 Men reguleringstannlegen er jo kjeveortoped. Ingen vanlig tannlege kan operere som "reguleringstannlege" . Det er det bare kjeveortopeder som kan. Lenke Anonymkode: cf960...adf
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #13 Skrevet 24. august 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men reguleringstannlegen er jo kjeveortoped. Ingen vanlig tannlege kan operere som "reguleringstannlege" . Det er det bare kjeveortopeder som kan. Lenke Anonymkode: cf960...adf Les hva jeg skriver. Jeg har ikke vært hos en vanelig tannlege som borrer og fjerner tannstein osv. Jeg har vært hos en kall det hva enn du vil, "reguleringstannlege" kaller jeg det, en som driver med regulering av alle typer, invisalgin osv, han var ikke spesialist i kjeve ortopedi sa han, men han vidresendte meg til en spesialist i "faget". Jeg er jo ikke dum. Går jo ikke til en vanlig tannlege og ber om regulering... Anonymkode: a87ff...649
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #14 Skrevet 24. august 2017 1 time siden, Sugemerke skrev: Det framstår i innlegget ditt som det er psykisk, du spenner deg i redsel for at du skal få underbitt igjen? Dette kan man ikke regulere bort (spenningen), men må jobbes med psykisk. Om du skulle få underbitt igjen får du jo regulering på nytt. Ja, det er jo psykisk, men det har kommet fordi at tennene mine har flyttet seg og det snart er underbitt igjen, det er også veldig plagsomt at over og undertenner forrand treffer hverandre når jeg tygger eller biter sammen, og det gjør jo at jeg blir minnet på det konstant og automatisk da spenner kjeven min bakover, så jo, om tennene mine hadde blitt regulert tilbake slik de var rett etter reguleringen så hadde jeg sluttet å spenne meg sånn. Det er jo veldig unødvendig å vente til det har blitt underbitt igjen med å sette på regulering, da er det jo mye mer å regulere og det er skadelig for røttene. Nå er det snakk om under 1 mm her og der, og det hadde kanskje tatt en uke å rette ut med f.eks invisalgin da jeg klarer å dytte tennene frem til riktig pososjon. Poenget er jo mest at det er plagsomt for meg at de treffer hverandre på den måten. Det er veldig ubehagelig. Anonymkode: a87ff...649
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #15 Skrevet 24. august 2017 Norske tannleger jobber utelukkende etter fysiologisk-fungerende-prinsippet. De tar ikke hensyn til, og vil ikke behandle, tenner i et større perspektiv. Tenner har utvilsomt sterk tilknytning til det estetiske og psykiske. For tannbehandling som tar hensyn også disse sidene må du til utlandet. Jeg har opplevd tannbehandling i Norge og USA, og kan si at forskjellen er dramatisk. I USA er tannleger opptatt av mer enn at tennene fungerer, men også at de ser bra ut og pasienten er komfortabel med tennene sine. Anonymkode: 64318...70a
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #16 Skrevet 24. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Norske tannleger jobber utelukkende etter fysiologisk-fungerende-prinsippet. De tar ikke hensyn til, og vil ikke behandle, tenner i et større perspektiv. Tenner har utvilsomt sterk tilknytning til det estetiske og psykiske. For tannbehandling som tar hensyn også disse sidene må du til utlandet. Jeg har opplevd tannbehandling i Norge og USA, og kan si at forskjellen er dramatisk. I USA er tannleger opptatt av mer enn at tennene fungerer, men også at de ser bra ut og pasienten er komfortabel med tennene sine. Anonymkode: 64318...70a Så hvis jeg drar til utlandet så er det større sjanse for å få hjelp ? Blir jo mange turer frem og tilbake da ? Men har hørt at polen er flinke på tenner, vet du om de jobber etter dette prinsippet du nevnte eller ikke ? Anonymkode: a87ff...649
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #17 Skrevet 24. august 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Norske tannleger jobber utelukkende etter fysiologisk-fungerende-prinsippet. De tar ikke hensyn til, og vil ikke behandle, tenner i et større perspektiv. Tenner har utvilsomt sterk tilknytning til det estetiske og psykiske. For tannbehandling som tar hensyn også disse sidene må du til utlandet. Jeg har opplevd tannbehandling i Norge og USA, og kan si at forskjellen er dramatisk. I USA er tannleger opptatt av mer enn at tennene fungerer, men også at de ser bra ut og pasienten er komfortabel med tennene sine. Anonymkode: 64318...70a Selvsagt gjør ikke norske tannleger det. De offentlige tannlegene tilbyr en "basic" behandling som er nettopp funksjon, men på tannsiden som på helseskadene har vi private klinikker. Desse gjør det du sier de skal gjøre, fordi du er kunden deres og det er kunder de lever av. Tannleger tilbyr sliping fordi tenner er visuelt gulnede, skallfasetter om du har uregelmessige fronttenner og regulering på rent kosmetisk. TS: du må nesten bare finne en av de lokale større klinikkene som reklamerer med å fikse tenner kosmetisk og be dem om en plan og en pris. Anonymkode: 5c0ac...d0b
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #18 Skrevet 24. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt gjør ikke norske tannleger det. De offentlige tannlegene tilbyr en "basic" behandling som er nettopp funksjon, men på tannsiden som på helseskadene har vi private klinikker. Desse gjør det du sier de skal gjøre, fordi du er kunden deres og det er kunder de lever av. Tannleger tilbyr sliping fordi tenner er visuelt gulnede, skallfasetter om du har uregelmessige fronttenner og regulering på rent kosmetisk. TS: du må nesten bare finne en av de lokale større klinikkene som reklamerer med å fikse tenner kosmetisk og be dem om en plan og en pris. Anonymkode: 5c0ac...d0b Nå har jeg vært hos nettop en privat klinikk i første omgang, de ville ikke fikse dette og henviste meg vidre til en de kalte for spesialist, men der var det heller ikke tale om fordi at de syntes det så fint ut... prøvde iherdig å forklare at det ikke var utseende jeg brydde meg om men at det er direkte plagsomt, men nei, hun kunne slipe på tennene men det har jeg alerede prøvd og det ble bare værre... Anonymkode: a87ff...649
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #19 Skrevet 24. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg vært hos nettop en privat klinikk i første omgang, de ville ikke fikse dette og henviste meg vidre til en de kalte for spesialist, men der var det heller ikke tale om fordi at de syntes det så fint ut... prøvde iherdig å forklare at det ikke var utseende jeg brydde meg om men at det er direkte plagsomt, men nei, hun kunne slipe på tennene men det har jeg alerede prøvd og det ble bare værre... Anonymkode: a87ff...649 Da ringer du en annen. Og der spesifiserer du problemet per telefon og sier at dersom de ikke overhodet er villige til å ta din vurdering over sin egen etter å ha gitt deg sin anbefaling så er du ikke interessert i en time. Uten å vite den presise tannlegen du har gått til er det heller ingen som kan vite om vedkommende var kompetent. Og det finnes, som i alle yrker, mange ikke-flinke tannleger, endel ok flinke og noen få som virkelig er gode. Om du gir opp sted i landet her, feks, og ber om en dyktig og lydhør person innen regulering så får du nok svar. Jeg vet at jeg (for mange år siden) fant en som lyttet til mine forslag og der vi på fellesen fant en løsning som var faglig forsvarlig og som jeg likte. Så de finnes. Anonymkode: 5c0ac...d0b
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #20 Skrevet 24. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da ringer du en annen. Og der spesifiserer du problemet per telefon og sier at dersom de ikke overhodet er villige til å ta din vurdering over sin egen etter å ha gitt deg sin anbefaling så er du ikke interessert i en time. Uten å vite den presise tannlegen du har gått til er det heller ingen som kan vite om vedkommende var kompetent. Og det finnes, som i alle yrker, mange ikke-flinke tannleger, endel ok flinke og noen få som virkelig er gode. Om du gir opp sted i landet her, feks, og ber om en dyktig og lydhør person innen regulering så får du nok svar. Jeg vet at jeg (for mange år siden) fant en som lyttet til mine forslag og der vi på fellesen fant en løsning som var faglig forsvarlig og som jeg likte. Så de finnes. Anonymkode: 5c0ac...d0b Ja, det er vel kanskje det eneste jeg kan gjøre, men nå er det to stk som har sagt nei alerede, og det koster mye for konsultasjon, tannlegene kommer nok bare til å si at de ikke kan si noe som helst før dem har sett meg, og da har det alerede forsvunnet 1000 kr... men ja, jeg kan vel ikke gjøre så mye annet enn å prøve. slitsomt å måtte holde på sånn 😮 Anonymkode: a87ff...649
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå