Gå til innhold

Irritabel tarm

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå sitter jeg på do .. igjen ...

Har hatt irritabel tarm i 8 år nå. Begynte i det små, og har hatt noen friske perioder. Denne sommeren derimot hat vært et rent ... ja ... 

forferdelig vondt i magen med helt grusomme kramper. Blir glovarm, svimmel, kvalm og det svartner ofte for meg når jeg sitter på toalettet. Har i 8 lange år endret og testet kostholdet mitt og det er igrunn ingen forskjell. Det eneste jeg vet er at dagen etter et anfall er brød det eneste jeg tørr å spise. 

Dere som også lever med dette, hva roer ned magen når du begynner å få vondt? Noen ganger tror jeg at enden er nær ... ingen leger som har hatt noe fornuftig å si heller...

Anonymkode: cc42d...02a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå sitter jeg på do .. igjen ...

Har hatt irritabel tarm i 8 år nå. Begynte i det små, og har hatt noen friske perioder. Denne sommeren derimot hat vært et rent ... ja ... 

forferdelig vondt i magen med helt grusomme kramper. Blir glovarm, svimmel, kvalm og det svartner ofte for meg når jeg sitter på toalettet. Har i 8 lange år endret og testet kostholdet mitt og det er igrunn ingen forskjell. Det eneste jeg vet er at dagen etter et anfall er brød det eneste jeg tørr å spise. 

Dere som også lever med dette, hva roer ned magen når du begynner å få vondt? Noen ganger tror jeg at enden er nær ... ingen leger som har hatt noe fornuftig å si heller...

Har du skrevet matdagbok? Derosm ikke: start med det. Husk at det du skal notere ikke er "pølse og potetstappe" under middag, men "potet, med meierismør og svin, 20% fett" altså bestanddelene, ikke matvaren.

Dette må du gjøre over ganske lang tid. IBS er ikke en magelidelse, det er en tarmlidelse. Reaksjonstiden for magen å bli irritert er fra 5 sekund til maks en time, for tarmen har du en akumuleringstid på 3 uker. Så hva som helst du har spist de siste 3 ukene kan være en trigger. Noe som ikke er en trigger i små mengder kan også være en trigger i større, og alt vil være en trigger når tarmen alt er betent. Det meste er også en trigger om det inntas i store mengder, så et meget variert kosthold blir anbefalt. I tillegg tåler veldig få med IBS komplekse fibre. Noe som betyr at kli og rå grønnsaker bør utgå. For å sikre nok c-vitamin er juice et godt alternativ (altså å fjerne fibrene). 

Jeg anbefaler at du her og nå forsøker produkter av fint korn uten konserveringsstoffer (pasta er et eksempel, brød et annet) og dampede grønnsaker. Til drikke: vann. Hold deg til dette en ukes tid før du introduserer hvit fisk, myke og milde salatblader og ting som agurk, frukt (som må være godt moden) og noe magert kjøtt (anbefaler å holde deg til kylling). Dersom du er rimelig sikker på at det går greit er bønner (hjemmelagede og ekstremt godt kokt og skylt etter koking) og noen få nøtter per dag ok å introdusere her. Når du føler at du er stabil: begynn med noteringen samtidig som du forsiktig introduserer mer grønnsaker, mer grovkorn og mer frukt. 

Du bør helst i 4-6 mnd unngå nesten helt kjøtt og ferske melkeprodukter, i alle fall de med laktose. Laktose er en ekstremt vanlig trigger. Det samme er animalsk fett, rå grønnsaker, for mye salt, sukker, melkefett, all mat som "ligger tungt i magen" og absolutt alt av prefabrikata (selv de uten e-stoffer i, noe ingen er i stand til å forklare, bare verifisere). Veldig kald eller varm mat er også en dårlig ide. 

Det finnes altså ingen quix-fix. Men det går an å finne sine triggere og holde dette i sjakk. :blomst: 

Anonymkode: f367d...4c3

• Liker 1
Skrevet

Oj! Her fikk jeg mer informasjon enn jeg noen gang har fått av en lege! Tusen takk! Jeg begynner med en gang! 

Skrevet

Utrolig bra svar fra forrige kommentar her! Men alt er individuelt. Derfor må du bare prøve deg frem. Trening, kosthold og eventuell medisinering. Jeg vet selv hvor vondt dette er og sliter mye med det selv. Det går i perioder og nå har det bare blitt verre og verre de siste årene. Jeg var vel på mitt beste da jeg gikk på lavkarbo og spiste gluten og laktosefritt og trente. Legen sier gange i ulendt terreng er godt for tarmene og det har helt sikkert noe for seg. I tillegg har jeg begynt å ta en kapsel med peppermynteolje, fennikel og ingefær jeg kjøpte på iherb som heter heathers tummy tamers når jeg først får smerter og de har hjulpet litt på å roe magen og få ut luften når jeg har merket at magen begynner å jobbe etter maten. 

Håper du blir bedre!

Anonymkode: 3b19c...1dc

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig bra svar fra forrige kommentar her! Men alt er individuelt. Derfor må du bare prøve deg frem. Trening, kosthold og eventuell medisinering. Jeg vet selv hvor vondt dette er og sliter mye med det selv. Det går i perioder og nå har det bare blitt verre og verre de siste årene. Jeg var vel på mitt beste da jeg gikk på lavkarbo og spiste gluten og laktosefritt og trente. Legen sier gange i ulendt terreng er godt for tarmene og det har helt sikkert noe for seg. I tillegg har jeg begynt å ta en kapsel med peppermynteolje, fennikel og ingefær jeg kjøpte på iherb som heter heathers tummy tamers når jeg først får smerter og de har hjulpet litt på å roe magen og få ut luften når jeg har merket at magen begynner å jobbe etter maten. 

Håper du blir bedre!

Ganske riktig: det er veldig individuelt. :jepp: Min erfaring er bare at ris, fint mel og dampede grønnsaker (ikke potet eller kål) er det jeg spiser når det går gæærnt. Jeg spiser det ikke på normalen, bare når ting går galt. 

Og etter at de (mange!) laktosereduserte produktene kom i vanlig salg så er melk, etter 10 år, tilbake i kosten min (halleluja!). Så for meg er det visst både laktose og melkefett som er gæærnt, for andre er det sikkert noe annet i melka. :vetikke: Jeg har flere av de trygge matvarene i low fodmap på lista over høytriggere og omvendt, så den er jeg, personlig, litt avventende til. Men alt må prøves, altså, Ts.

Å tygge maten veldig godt eller mørkoke den hjelper også. Det samme gjør trening, spesielt situps. 

Til sist: dersom dere leser godt engelsk, Google IBS og ta opp britiske og amerikanske ressurser (utvis kildekritikk, det er mye rart der ute). De vet så innmari mye mere enn norske. Dessverre.

Skrevet

En ting til: det har hjulpet meg mye på stabiliseringen å drikke 1/2 liter vann sånn så snart som mulig (jeg gjør det før frokost) på morgenen og så fortsette å drikke endel i løpet av dagen. Hydrerte tarmer er visst lykkeligere tarmer. :ler: 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En ting til: det har hjulpet meg mye på stabiliseringen å drikke 1/2 liter vann sånn så snart som mulig (jeg gjør det før frokost) på morgenen og så fortsette å drikke endel i løpet av dagen. Hydrerte tarmer er visst lykkeligere tarmer. :ler: 

Min mage liker ikke vann noe særlig, jeg kan nesten ikke drikke noe vann i løpet av dagen fordi det gir meg problemer... Så må gå rundt tørst og får vondt i hodet :( 

Anonymkode: 1fa9d...551

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ganske riktig: det er veldig individuelt. :jepp: Min erfaring er bare at ris, fint mel og dampede grønnsaker (ikke potet eller kål) er det jeg spiser når det går gæærnt. Jeg spiser det ikke på normalen, bare når ting går galt. 

Og etter at de (mange!) laktosereduserte produktene kom i vanlig salg så er melk, etter 10 år, tilbake i kosten min (halleluja!). Så for meg er det visst både laktose og melkefett som er gæærnt, for andre er det sikkert noe annet i melka. :vetikke: Jeg har flere av de trygge matvarene i low fodmap på lista over høytriggere og omvendt, så den er jeg, personlig, litt avventende til. Men alt må prøves, altså, Ts.

Å tygge maten veldig godt eller mørkoke den hjelper også. Det samme gjør trening, spesielt situps. 

Til sist: dersom dere leser godt engelsk, Google IBS og ta opp britiske og amerikanske ressurser (utvis kildekritikk, det er mye rart der ute). De vet så innmari mye mere enn norske. Dessverre.

Samme her. Fodmap kan gi en pekepinn men stemmer ikke slavisk for alle. Er mye på nei-listen jeg fint kan spise og omvendt. Derfor må man bare prøve seg frem. Noe som i seg selv er demotiverende :sukk: periodevis når jeg er dårlig isolerer jeg meg helt og får total matangst. Spiser noe jeg er sikker på at jeg ikke blir dårlig av til alle måltider for en periode. Det går utover det sosiale og ødelegger livsgleden. IBS er komplekst og ikke bare noe som fort går over etter dobesøk. Godt det har vært mer i medier osv de siste årene. Synes oss med irritabel tarm har blitt stigmatisert noe veldig. Det er gjerne sammensatt og for meg setter stress og følelser seg rett i tarmen men også omvendt. Det blir en ond sirkel.

Når det gjelder laktose er det rart at jeg f eks ikke kan ha varmet Norvegia. Da går jeg vondt i magen. Det er visst flere som reagerer slik og tine mener det er fordi proteinstruktren endrer seg ved varmebehandling og noen reagerer på det. Det har visst ikke å gjøre med laktose å gjøre. Nå har jeg endelig kommet frem til en pizza jeg ikke reagerer på. En glutenfri bunn med saus og Jarlsberg og diverse tilbehør. Men det var en liten digresjon...

Jeg kom over en artikkel på en blogg som i utgangspunktet var skrevet til de som har spist gluten og hva de kunne gjlre for å bedre problemene. Det var en god liste som kan hjelpe når man først blir dårlig. Der jeg leste om peppermynteolje. Skal se om jeg finner den :)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mage liker ikke vann noe særlig, jeg kan nesten ikke drikke noe vann i løpet av dagen fordi det gir meg problemer... Så må gå rundt tørst og får vondt i hodet :( 

Hva skjer når du drikker vsnn?

Jeg mistenker at plagene mine blir verre når jeg drikker lite. Jeg er så dårlig på å drikke og glemmer det hele tiden. Når jeg får vondt drikker jeg mye Farris. Føler det hjelper. Men burde nok ha på en klokke eller noe for å huske å drikke gjennom dagen. 

Skrevet
På 24.8.2017 den 21.03, AnonymBruker skrev:

Hva skjer når du drikker vsnn?

Jeg mistenker at plagene mine blir verre når jeg drikker lite. Jeg er så dårlig på å drikke og glemmer det hele tiden. Når jeg får vondt drikker jeg mye Farris. Føler det hjelper. Men burde nok ha på en klokke eller noe for å huske å drikke gjennom dagen. 

Magen bråker noe helt sinnsykt. Jeg blir også mye fortere sulten når jeg drikker vann.

Skrevet

Hei,

Jeg trodde jeg hadde ibs i 6 år. Fikk hjelp på balder. Viste seg at jeg ikke tålte casein😂 og hadde d vitamin mangel, folat, jod, b12 og kalsium😂Formen var ikke på topp da kan du si. Må også være veldig forsiktig med egg og gluten. 

Fikk veldig god hjelp til matdagbok og veiledning på balderklinikken. De var litt oppgitt over min lege fordi jeg hadde slått ut på testene som han hadde tatt på melk også men han mente det var så lite over grensen at det ikke var noe å bry seg med. Ikke så rart siden alt jeg spise kom ut rimelig raskt den ene veien eller den andre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...