Gå til innhold

Hvor sikker er en celleprøve?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tok min første celleprøve da jeg nærmet meg 44 år. Har ingen barn. Aldri brydd meg om å sjekke meg. Før jeg kom i en situasjon med økende mensen som 43 åring. Som gjorde til at legen sendte meg til gynekolog. Møtte opp, tok celleprøve. Normal funn. Er rett og slett likegyldig. Nå får jeg innkallelse fast hvert 3 år til gynekologen. Finner dem noe en vakker dag. Så nekter jeg videre oppfølging. Skal ikke igjennom smertefulle undersøkelser som kuletang på cercix. Biopsier takker jeg nei til. Vil ikke igjennom smertefull kreft behandling eller senskader. Får jeg kreft er det en mening med å miste livet mye tidligere enn planlagt.

Anonymkode: d97b7...178

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gynekolog med ultralyd er sikkert, de ser jo "alt". 

Fikk beskjed at jeg ikke var smittet med hvp virus, kunne derfor ta prøven om 5 år ( yea right ) tar annenvert år.

Anonymkode: 118e1...077

Skrevet

Spørsmål:

Hvor får man vite om man er smittet av HPV? Fastlege eller gynekolog😊?

Anonymkode: ad920...6d6

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Gynekolog med ultralyd er sikkert, de ser jo "alt". 

Fikk beskjed at jeg ikke var smittet med hvp virus, kunne derfor ta prøven om 5 år ( yea right ) tar annenvert år.

Anonymkode: 118e1...077

TS her...

Er det sikkert? Jeg trodde ikke det var sikkert at de kunne se noe? Jeg har hatt ganske store endringer i både utflod og menstruasjon de siste par årene, begge deler har blitt mye "lettere" enn vanlig. Jeg har både mindre utflod, og kortere og mindre "kraftige" menstruasjoner. Jeg har fortalt både fastleger (2 stk.) og gynekologer (2 stk.) om disse endringene, men ingen ser ut til å ta det alvorlig. Men jeg er selv livredd. Skjønner ikke hvorfor mensen plutselig skal endre seg så radikalt etter 15 år...

Søsteren min fikk også beskjed om at hun ikke trengte ta ny prøve før om fem år, fordi hun testet negativt for HPV. Jeg selv har ikke blitt testet for HPV, men har kun hatt én seksuell partner i mitt liv.

Anonymkode: 4a314...fe4

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her...

Er det sikkert? Jeg trodde ikke det var sikkert at de kunne se noe? Jeg har hatt ganske store endringer i både utflod og menstruasjon de siste par årene, begge deler har blitt mye "lettere" enn vanlig. Jeg har både mindre utflod, og kortere og mindre "kraftige" menstruasjoner. Jeg har fortalt både fastleger (2 stk.) og gynekologer (2 stk.) om disse endringene, men ingen ser ut til å ta det alvorlig. Men jeg er selv livredd. Skjønner ikke hvorfor mensen plutselig skal endre seg så radikalt etter 15 år...

Søsteren min fikk også beskjed om at hun ikke trengte ta ny prøve før om fem år, fordi hun testet negativt for HPV. Jeg selv har ikke blitt testet for HPV, men har kun hatt én seksuell partner i mitt liv.

Anonymkode: 4a314...fe4

Det du beskriver er ikke symptom på celleforandringer eller livmorhalskreft. Hormonbalansen i kvinner endrer seg hele livet, du kan ikke forvente at mensen og utflod skal være som da du var femten lengre. 

Blødninger mellom mensen er derimot et symptom man skal ta på alvor, men som regel er det også hormonelle årsaker til dette. Men da går man til lege og spør - tar celleprøve, og evt. blodprøve for å se om hormonbalansen ikke er riktig.

Du har allerede vært til flere leger med dine bekymringer. Hva med å ta til seg det legene forteller deg?

Anonymkode: 1e788...3bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...