Gå til innhold

Parkerer du i sykkelfeltet?


Gjest Coolaid

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis fartsgrensen er under 50 km/t, det ikke er forkjørsvei og ikke skiltet med all-stans-forbudt er det fult lovlig å stanse i veibanen for å f.eks slippe av din syke mor. 

Det som er ulovlig er å blokkere fortau og sykkelfelt

Anonymkode: 055e7...10b

Yupp, og likevel så skal man på død og liv blokke sykkelfeltet når lovlig parkering er en halvmeter unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener å huske at bussholdeplasser er for busser og ikke andre, slik at det ikke er lov til å stanse der. Har i hvert fall aldri sett noe annet enn busser. 

Og når det ikke er parkeringsplasser tilgjengelig da? Kjører du inn i bakgården til noen? 

Anonymkode: 50ac3...095

Da er vi heldigvis utstyrt med bein som kan transportere meg fra nærmeste lovlige parkeringsplass og dit jeg skal.

De som mangler bein blir utstyrt med HC kort slik at de kan benytte handikap parkeringsplassene

Anonymkode: 055e7...10b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Coolaid skrev:

Yupp, og likevel så skal man på død og liv blokke sykkelfeltet når lovlig parkering er en halvmeter unna. 

Det er ikke alltid det er det da. 

Anonymkode: 50ac3...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alltid det er det da. 

Anonymkode: 50ac3...095

Hvem snakker om alltid? Har du alltid behov for å parkere i sykkelfeltet? Dersom det ikke står skiltet med "all stans forbudt" så kan du parkere på utsiden av sykkelfeltet, altså i kjørebanen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis fartsgrensen er under 50 km/t, det ikke er forkjørsvei og ikke skiltet med all-stans-forbudt er det fult lovlig å stanse i veibanen for å f.eks slippe av din syke mor. 

Det som er ulovlig er å blokkere fortau og sykkelfelt

Anonymkode: 055e7...10b

Vel, mange steder så er ikke sykkelfeltet skiltet. Og så lenge feltet ikke både er skiltet og oppmerket, gjelder ikke trafikkreglenes bestemmelser for sykkelfelt. Dermed kan biler både kjøre, stanse og parkere i feltet - helt lovlig.

1 time siden, Coolaid skrev:

Det er ikke en menneskerett å få parkeringsplass til bilen sin. Er det ikke lovlig plass så kjører man videre og finner noe et annet sted. Det er kun lov med av og påstigning på holdeplass for buss dersom man ikke hindrer bussen.

Jeg har ikke parkeringsplass, men jeg har parkering inne på eiendom, og når jeg kjører ut fra den, så har jeg så klart vikeplikt for syklister. Jeg har kun stått parkert opp på fortau/delvis sykkelfelt én gang da jeg skulle inn til eiendom og det sto en diger lastebil foran og sperret inngangen. :raven: Da måtte jeg parkere og løpe til nabo der lastebilmann var og få ham til å flytte lastebil. Synes det var fryktelig UNØDVENDIG, men jeg så ingen annen utvei der og da. Det hjalp heller ikke at lastebilmann var laget av tregtflytende sirup og brukte alt for mye tid på å få rævva i gir og flytte lastebil fra fortau/sykkelvei så jeg kunne kjøre inn. 

Anonymkode: 50ac3...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Coolaid skrev:

Hvem snakker om alltid? Har du alltid behov for å parkere i sykkelfeltet? Dersom det ikke står skiltet med "all stans forbudt" så kan du parkere på utsiden av sykkelfeltet, altså i kjørebanen. 

Også på riksveier og ringveier og andre trafikkerte veier? Hva hvis man får motorstopp eller oljeslutt, og det ikke er en parkeringsplass i nærheten? Oops liksom? 

Anonymkode: 50ac3...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også på riksveier og ringveier og andre trafikkerte veier? Hva hvis man får motorstopp eller oljeslutt, og det ikke er en parkeringsplass i nærheten? Oops liksom? 

Anonymkode: 50ac3...095

Det er vel ikke ulykker og motorstopp/motorhavari som er problemet, er det vel? Det er latskap og utenksomhet som lager problemer i sykkelfeltene, ikke nødssituasjoner. For nødssituasjonene har du nødblinklysene på bilen din. Da skal de brukes. Oops liksom.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Coolaid skrev:

Det er vel ikke ulykker og motorstopp/motorhavari som er problemet, er det vel? Det er latskap og utenksomhet som lager problemer i sykkelfeltene, ikke nødssituasjoner. For nødssituasjonene har du nødblinklysene på bilen din. Da skal de brukes. Oops liksom.... 

Greit. Pluss en del bilisters/busssjåførers/lastebilsjåførers mangel på å bruke dødvinkelen og/eller sidespeilet. Jeg har også brukt sykkel og foretrekker veien eller sykkelveien da jeg sykler som en gris....likevel, jeg gidder ikke å kjefte og smelle hvis noen står parkert i sykkelfeltet altså. YOLO, så bare å kjøre forbi og fortsette livet. 

Anonymkode: 50ac3...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Coolaid skrev:

Jeg lurer på hvorfor folk parkere bilen sin i sykkelfeltet. Er det rimelig å anta at man ikke vet at det faktisk er ulovlig og trafikkfarlig? Handler dette om latskap? Har du blitt bøtelagt for parkering i sykkelfelt? 

Og for all del, ikke hets bilistene som gjør det og tør svare, la oss holde debatten seriøs. 

Jeg er oppriktig interessert i hvorfor dette er så utbredt i de store byene.

Nei jeg har aldri parkert i sykkelfeltet, men det var en god ide.

Når sykkefeltet er tomt og syklistene sykler i veien så er det greit at sykkelfeltet blir brukt til noe.

Anonymkode: 0ecb3...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
14 timer siden, Coolaid skrev:

Ja det er fornuftig å sykle etter forholdene - akkurat som man gjør når man kjøre bil. Er det mye blader i sykkelfeltene blir de glatt ved fuktighet, regn / eller kombinert med frost/kulde. 

 

Kan ikke syklistene sykle der fordi det blåste litt bøss dit en dag så kan folk heller benytte det til parkeringsplass. Ute får aldri blitt som stuegulvet hjemme... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
56 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Kan ikke syklistene sykle der fordi det blåste litt bøss dit en dag så kan folk heller benytte det til parkeringsplass. Ute får aldri blitt som stuegulvet hjemme... 

Pleier ikke du å strø dersom det er is på trappen din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2017 den 19.31, Coolaid skrev:

Når biler er parkert med nødblink på pleier jeg å banke på vinduet og så spørre om de trenger hjelp og hvor nøden er... :fnise: Som regel føler folk seg litt dum... 

Åh du er min helt:hjerter: Jeg har et skikkelig problem med overbruken av nødblink her til lands.

Anonymkode: 8a838...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2017 den 22.03, Coolaid skrev:

Da kjenner du ikke lovverket. 30 sekunder med bilen i gang er en parkering. Trenger jeg å dokumentere det? 

Det går vel an å være bittelitt fleksibel for både bilister og syklister? Hvis det er snakk om 30sek midt på natten. Ingen hadde visst om det en gang hvis ikke personen hadde skrevet det her, så lite går det utover noen - så hva er problemet? Snakker om å være prinsipprytter. 

Anonymkode: 5b011...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går vel an å være bittelitt fleksibel for både bilister og syklister? Hvis det er snakk om 30sek midt på natten. Ingen hadde visst om det en gang hvis ikke personen hadde skrevet det her, så lite går det utover noen - så hva er problemet? Snakker om å være prinsipprytter. 

Anonymkode: 5b011...286

Vi diskuterer her, generelt det å parkere i sykkelfeltet. Det går sikkert an å finne noen minutter av døgnet, mitt på natten eller om morrakvisten når man ikke treffer på syklister. Poenget er, dersom du legger bort den slags retorikk og heller diskuterer det vi andre diskuterer, at det å parkerer i sykkelfelt er trafikkfarlig for syklisten og at man setter et annet menneske i en farlig situasjon. Det er det som ikke er greit. Slutt å avlede med "30 sekunder midt på natten" det er usaklig. 

Sykkelfeltets integritet er det som er tema.Biler i sykkelfelter utgjør et stort problem for syklister. Trafikkfarlige situasjoner oppstår når syklister tvinges ut i veibanen for å komme rundt hindringen.   Mens det er slik at det ville bli oppfattet som helt absurd og provoserende om noen plasserte et skilt, et bosspann eller parkerte en sykkel midt i kjørebanen, er det vanlig at hindringer settes i sykkelfelt uten at noen reagerer. For at flere skal sykle, er det viktig at syklistene har gode veier å sykle på, uten hindringer. Bilister forventer en viss standard på veiene, og syklistene må snart kunne forvente en viss standard på sykkelveiene og sykkelfeltene som er trafikksikre. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...