Gå til innhold

Lite brannsår (bilde)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Klarte å brenne meg på ovnen i går. Dro på apoteket og ble anbefalt branngelen på bildet. Men nå lurer jeg på om jeg bør rense det, og isåfall med hva? Og bør jeg kjøpe kompressor (ei venninne av meg sa det var lurt)? Som student ønsker jeg ikke å kjøpe noe med mindre det faktisk er nødvendig.

Mest av alt lurer jeg på om noen har peiling på om dette kommer til å bli arr? Viste det til broren min, og han sa det garantert blir arr. :( 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Anonymkode: 9bd9d...8cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan bli et lite arr, men de bil jo blekne etter hvert. Å hva er det som er så krise med et lite arr egentlig? Aldri skjønt greia med det. 

Rens med pyrisept og ha på brann gel. 

Anonymkode: 646a8...ad5

• Liker 1
Skrevet

La såret være mest mulig i fred. Det kan være lurt å legge en kompress på dersom du stadig kommer borti såret slik at skorpen blir borte. Det kan bli et lite arr, men som regel forsvinner arrene etter overflatiske brannsår relativt kjapt. 

Skrevet

Regner med at det blir arr..

Les hva som står på veiledningen på gelen og følg den.

Rens med pyrisept om du har.

Anonymkode: 2e0af...9d9

Skrevet

Siden det står forhindrer infeksjon på salven er det antagelig desifiserende midler i den.

Hatt sånne sår mange ganger etter å ha vært for raskt og kommet borti varmeelementene i taket på ovnen når jeg har tatt ut eller satt inn noe. Jeg behandlet dem ikke i det hele tatt, bare kjølte ned med kaldt vann der og da. Det tok litt tid og pleier bli rosa merker noen mnd, men jeg har ikke fått noen varige arr av det. 

Anonymkode: 40bb1...faf

Skrevet

Jeg var hos lege med et brannsår for lenge siden, og fikk beskjed om å bruke hvit vaselin + bandasje på såret.

Anonymkode: 886de...533

Skrevet

Hvit vaselin fås kjøpt på apotek.

Anonymkode: 886de...533

Skrevet

Du kommer til å få et arr. Sånn er livet, vi blir merket av det. :) 

Anonymkode: 184c8...072

Skrevet

Ja, legg gjerne noe over såret, men gjør som de andre tipser om: kjør på med hvit vaselin, for du vil ikke at kompresset setter seg fast i sårsekretet/skorpen. 

Anonymkode: 267a2...2ef

Skrevet

Arr blir det nok ganske sikkert, men det trenger ikke bli stort/stygt arr! 
Kompress er ikke nødvendig, du kan også bruke plaster. 
Om du har tape, så kan du bruke bomullspad. 
Men det bør være fuktet godt med salve eller lignende, så det ikke fester seg i såret. 
På mange måter kan du tenke deg at brannsåret er ett kraftig gnagsår. Hudoverflaten er slitt bort, men det er ikke dypt. 
Underlaget er på en måte klissete, dermed kan mye feste seg på det (inkludert bomull og lignende), og det kan være en fordel å dekke over det iallefall til tider, som når du sover. Om natten kan lo og annet fra sengen feste seg på såret. 
Men på dag/kveld, når du sitter hjemme å leser, ser på tv eller lignende, bør det få lufte seg, slik at det gror kjappere. 

Anonymkode: 209a8...b29

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan bli et lite arr, men de bil jo blekne etter hvert. Å hva er det som er så krise med et lite arr egentlig? Aldri skjønt greia med det. 

Rens med pyrisept og ha på brann gel. 

Anonymkode: 646a8...ad5

Kanskje fordi jeg har x antall arr allerede, og de fleste er fra brannskader. Trenger virkelig ikke enda ett. 

Uansett, takk for svar alle sammen! 

Anonymkode: 9bd9d...8cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...