Gå til innhold

Hvorfor så mange somaliere?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Det er endel som begår forbrytelser i sitt land, for så å komme inn i vårt land og begå forbrytelser her. Jeg har hørt at Norge ikke er flinke nok tilå sjekke bakgrunnen deres heller, og det er jo veldig skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forskjell på kulturer. Det viser seg at det ikke er bra å ha mange ulike kulturer i Norge. ..

Hvordan viser det seg? Norge har aldri vært og vil aldri bli upåvirket av det som foregår i resten av verden.

Ellers så vil jeg bare spørre dere som er så redd for alt det fremmede om en liten ting. Jeg bor for tiden i Danmark, har fått utdannelsen min her og har en dansk kjæreste. Går i tillegg på danskkurs. Før jeg bodde i Danmark, har jeg bodd i London og i Spania. Jeg føler meg ikke spesielt norsk, og har ihvertfall ikke den samme stolthet av norsk kultur som f.eks. Valhalla gir utrykk for. Hvis jeg skal sette meg selv i bås, vil jeg si at jeg er Europeer. I tillegg snakker man i dag om at grenser nedbrytes og man danner fellesskaper på tvers av grenser ut fra f.eks. verdier, utdannelse etc. Og det stemmer i hvertfall bra for meg - jeg føler da at jeg har mye mere til felles med Mary (24 år) fra Johannesburg som også studerer business og liker og gå på cafe, enn med Kari (også 24) fra Finnmark som fikk barn da hun var 16 år og jobber i kassa på Rimi. (Håper dere ser at ting er satt litt på spissen).

Bør jeg da holde meg vekk fra Norge for resten av livet og ikke komme draskende tilbake med noe som kan ødelegge det ekte norske?

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litjmæ
Hva mener du egentlig' date=' skal vi droppe alle regler for innvandring fordi de "generaliserer"? Jeg mener, ifølge din logikk er det vel ganske generaliserende at vi ikke har åpne grenser på grunn av frykt for at det fremmede og ukjente kan bli negativt?[/quote']

Nei, vi skal ikke droppe alle regler for innvandring. Vi skal heller ikke ha åpne grenser. Vi skal fortsette å ha individuell bedømning i stedet for å diskriminere enkelte grupper pga hvilket land de kommer fra eller hvilken hudfarge de har.

Ordboka sier følgende om generalisering:

generalisere ~e´re v2 gi allmenn gyldighet; stille opp allmenne regler på grunnlag av enkelttilfeller en må være forsiktig med å g- .

Jeg synes det var ganske treffende. Å generalisere er å ta beslutninger på et ikke fullstendig grunnlag, fordi man ikke gidder å sette seg inn i hele den litt mer komplekse virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan viser det seg? Norge har aldri vært og vil aldri bli upåvirket av det som foregår i resten av verden.

Ellers så vil jeg bare spørre dere som er så redd for alt det fremmede om en liten ting. Jeg bor for tiden i Danmark, har fått utdannelsen min her og har en dansk kjæreste. Går i tillegg på danskkurs. Før jeg bodde i Danmark, har jeg bodd i London og i Spania. Jeg føler meg ikke spesielt norsk, og har ihvertfall ikke den samme stolthet av norsk kultur som f.eks. Valhalla gir utrykk for. Hvis jeg skal sette meg selv i bås, vil jeg si at jeg er Europeer. I tillegg snakker man i dag om at grenser nedbrytes og man danner fellesskaper på tvers av grenser ut fra f.eks. verdier, utdannelse etc. Og det stemmer i hvertfall bra for meg - jeg føler da at jeg har mye mere til felles med Mary (24 år) fra Johannesburg som også studerer business og liker og gå på cafe, enn med Kari (også 24) fra Finnmark som fikk barn da hun var 16 år og jobber i kassa på Rimi. (Håper dere ser at ting er satt litt på spissen).

Bør jeg da holde meg vekk fra Norge for resten av livet og ikke komme draskende tilbake med noe som kan ødelegge det ekte norske?

Piglet

Nå snakker vi om somaliere, og innvandrere som begår forbrytelser i Norge. Jeg snakker ikke om deg som har bodd i Dannmark og kommer tilbake til Norge.. :ler:

Jeg har også bodd i utlandet forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litjmæ
Jeg har hørt...

Kanskje lurt å sjekke litt fakta før du gjør deg opp en mening og begynner å forkynne den så bombastisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Nei, men en gang var vi en rimelig homogen nasjon. De fleste er enige om at en homogen nasjon blir preget av mindre konflikt.

Jeg føler meg ikke spesielt norsk

Det er jo synd. Det er viktig for de fleste mennesker å ha kontakt med sine røtter. I forhold til mine ideer er du velkommen i Norge, om det ikke blir for mange ønsker jeg vesteuropeere, amerikanere og østlige land som er noenlunde vestlige velkommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå snakker vi om somaliere, og innvandrere som begår forbrytelser i Norge. Jeg snakker ikke om deg som har bodd i Dannmark og kommer tilbake til Norge..

Hva er forskjellen på det, da? Du sier jo selv at det er farlig med for mange kulturer i Norge? Og du og jeg har tydligvis veldig forskjellig kultur. Hvorfor er ikke min farlig? Eller din? Eller hva hvis jeg tok med meg kjæresten min, som ikke bare er dansk, men har bodd i Etiopia, Mosambik og USA? Ville det ødlegge?

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje lurt å sjekke litt fakta før du gjør deg opp en mening og begynner å forkynne den så bombastisk...

Det er fakta. Jeg så en reportasje på TV om det.

Litt forskjellig info fra nettet:

Ullevål universitetssykehus har fått kraftig kritikk etter trikkedrapet i Oslo i august i år, fordi de skrev ut drapsmannen for tidlig. Også der er det stadig flere mennesker med asylsøkerbakgrunn som legges inn på psykiatrisk avdeling.

Mange av pasientene er ikke så syke at de må være innlagt. Men de ser sykehuset som en siste mulighet til å bli i Norge, og truer med å ta livet sitt.

- Dette er både reelle asylsøkere og de som har fått avslag, sier Jean Marx Robasse. Han er avdelingssjef ved akuttpsykiatrisk avdeling ved Aker universitetssykehus.

I Oslo har psykiatriske institusjoner i flere år vært siste utvei for asylsøkere som har fått avslag.

Fredag 10.12.2004, 11:59

oppdatert 08:13

I dag la politidirektoratet fram rapporten Utlendinger, asylsøkere og kriminalitet.

Statistikken viser at politiet i løpet av 2001 tok ut 7000 siktelser mot uregistrerte utlendinger i Norge. Asylsøkere som blir tatt for lovbrudd havner i statistikken sammen med uregistrerte utlendinger.

Siktelsene fordelt på gjerningsmannens statsborgerskap:

Europa: 87 prosent

Asia: 7 prosent

Afrika: 4 prosent

Amerika: 2 prosent

Uklare tall

Rapporten klarer ikke å finne helt klare tall på hvor mange lovbrudd som faktisk begås av asylsøkere. Mange asylsøkere er identitetsløse eller oppgir falsk identitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla
Vi skal fortsette å ha individuell bedømning i stedet for å diskriminere enkelte grupper pga hvilket land de kommer fra eller hvilken hudfarge de har.

Du er klar over at vi allerede gjør dette ved å bestemme hvilke folkegrupper som kan søke asyl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2002 kom det 17480 asylsøkere til landet.

Hverken Utlendingsdirektoratet (UDI) eller Kripos vet imidlertid hvor mange som begår straffbare handlinger, eller hvor de kommer fra.

.... Ser jo ut som Norge har kontroll.... ehm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla
Hva er forskjellen på det, da? Du sier jo selv at det er farlig med for mange kulturer i Norge? Og du og jeg har tydligvis veldig forskjellig kultur. Hvorfor er ikke min farlig? Eller din? Eller hva hvis jeg tok med meg kjæresten min, som ikke bare er dansk, men har bodd i Etiopia, Mosambik og USA? Ville det ødlegge?

Fordi man også kan snakke om den vestlige kultur. De vestlige tanke og ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mottaksleder Morten Gustu, ved Stor-Elvdal Statlige mottak, mener det blir stadig flere kriminelle asylsøkere ved mottakene. Han mener mange utnytter systemet.

- Asylsøkere driver kriminell virksomhet på en slik måte at de nærmest gjør narr av norske myndigheter, sier Gustu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nok fakta nå? :)

Oslo 29.09.2004 – sfm.no - Kommentar - Av Jan Hansen

Et innenriks passasjerfly fra Kato Air er på vei fra Narvik til Bodø med passasjerer og mannskap. Like før landing griper en allerede utvist asylsøker en øks og går til angrep på flyets mannskap og passasjerer og skader disse. Takket være svært dyktige flygere og noen snarrådige passasjerer, så får de overmannet asylsøkeren som siden blir omhendetatt av politiet. Og så langt så bra.

Hvor og når kommer neste asylsøker angrep, og hvem vil nå ta ansvaret for å få disse elementene ut av landet fortest mulig? UDI var raskt ute med å legge ansvaret for asylsøkeren over på politiet. La oss imidlertid se på mulige følger og konsekvenser i Norge i ettertid for denne mannen som begikk en alvorlig forbrytelse ombord på ett norsk passasjerfly. Merk dere at han var nær ved å ta flere uskyldige mennesker med seg i en eventuell død?

Etter flere runder i det norske rettsapparatet og en endelig rettskraftig dom, blir han enten plassert som ”svært syk” på en institusjon eller alternativt plassert i et luksuriøst norsk fengsel i noen år. Og under tiden som han eventuelt må sitte inne, vil han også få lønn i annerledeslandet. Han får sikkert også hjelp fra norske sakkyndiger som muligens vil konkludere med at han enten er psykotisk, psykisk ustabil eller var sinnsyk i gjerningsøyeblikket. Mye rare konklusjoner kan komme fra de rette "ekspertene" med gode forbindelser i flere retninger. Blir han eklært sinnsyk i gjerningsøyeblikket, slipper han fri og kan begå nye alvorligere kriminelle handlinger i det samme landet. For ut av landet blir han garantert ikke sendt. Og det takket være ansvarsløse og vinglete politikere som ønsker enda flere slike kriminelle elementer inn i landet. Ja slik kan det faktisk virke som.

Friskt i minne har vi en asylsøker som myrdet en bussjåfør i Valdres. Denne sitter nå på Dikemark Sykehus på norske skattebetaleres bekostning. De etterlatte etter bussjåføren fikk ikke engang erstatning. Hvor går grensen for galskap i annerledeslandet? Vi har igjen blitt vitne til farlige asylsøkere som etter å ha fått avslag på sine søknader om asyl, begår alvorlige kriminelle handlinger i Norge for klamre seg til videre opphold. Fra før av huser Norge flere flykaprere inkludert en kvinnelig flykaprer med menneskeliv på sin samvittighet. Om hun er tidligere palestiner eller ikke, er av underordnet betydning.

De utenlandske flykaprerne som kom til Gardermoen med et kapret russisk fly, ble først utvist til Russland og fengslet. Siden har Norge igjen tatt varmt imot dem og huser dem den dag i dag. Hvor i huleste er logikken til våre styrende organer og politikere? Og i Trondheim vil politikerne betale sosialbidrag til allerede utviste asylsøkere. Trønderske politikere er i ordets rette forstand også med på å undergrave det norske lovverket. For hvem skal norsk lov gjelde, og hvem er vettig nok til å ta et ansvar i Norge, slik at landets egne lovlydige innbyggere og borgere, igjen kan reise trygt og vandre fritt og trygt omkring på gater og torg, forskånet fra kriminelle og direkte livsfarlige asylsøkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det jeg er usaklig hen?!? Jeg prøver etter beste evne og illustere at kulturer/verdier ikke kan settes i bås kun etter hvilket land man kommer fra, men minst like mye ut fra miljø, utdannelse, menneskesyn... Og hvis du står inne for (som du skrev) at for mange kulturer er farlige for Norge, så burde du være livredd sånne som meg...

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Valhalla

Piglet, spørsmålet er hvor kompatibel en kultur er med den norske. En vesteuropeer eller nordamerikaner er definitivt mer kompatibel med det norske samfunn enn f.eks. en somalier, det forstår du vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det jeg skriver, er det vel egentlig ganske tydlig at jeg ikke forstår det? :wink:

Jeg prøver meg bare med et siste spørsmål, jeg. Hvis jeg var født av norske foreldre, men hadde levd hele mitt liv til nå i Somalia, hadde konvertert til islam og giftet med med en muslim, hadde det da vært ok at jeg kom til Norge med (den ukompatible) kulturen min?

Og så ville jeg egentlig syntes det var intersant med noen kommentarer på det med at grenser nedbrytes og at man danner fellesskaper utfra verdier, utdannelse etc. som jeg skrev om. Er det noe dere ser som HELT, HELT usansynlig?

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady76 ikke innlogget

vil du vil skal ta hver eneste person, å snakke om hver asylsøker? da er vi sikkert ferdig å diskutere nærmere år 2050!

:tunge1: blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady76 ikke innl.

Det er spennende og interessant med kulturer.

Et eksempel: Innvandrere som ser på kvinner som mindreverdige, som blir voldtatt, drept...

Men de mener vel at de som går i kort skjørt har skyld i det selv, for vi går jo ikke i burka..

Litt på spissen men,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...