Gå til innhold

Hvorfor så mange somaliere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er IKKE tullprat. Det er så mange som kommer inn i landet som har kriminell bakgrunn. Hvis man først skal hjelpe folk, så bør man hjelpe de som trenger det, og ikke de som er kriminelle og gjør forbrytelser i vårt land!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men det er det vel strengt tatt ingen som har gjort.

Virker bare som noen her ikke bryr seg om det HADDE skjedd.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Eller skal Norge ta inn tusenvis av flyktninger år etter år, og alle skal bli boende? Det er jo helt fjernt.. helt feil spør du meg..

Norge skal, etter min mening, ikke ta imot flyktninger som vi ikke kan ha her permanent.

Gjest Litjmæ
Skrevet
Hvis man først skal hjelpe folk' date=' så bør man hjelpe de som trenger det, og ikke de som er kriminelle og gjør forbrytelser i vårt land![/quote']

Tror du de to kriteriene utelukker hverandre? Og hvordan definerer du i så fall en kriminell og hva med "en som trenger hjelp"?

Jeg er helt enig i at vi ikke skal ta i mot "hvem som helst". De vi tar i mot må derimot få den hjelpen de trenger, det går ikke an å behandle folk som en del av dere skisserer.

Og Valhalla: Jeg har en "langtids" interesse for mennesker. Jeg har møtt mange ulike personer fra ulike land og funnet ut at alle man møter er unike mennesker med unike historier. Jeg tror jeg skal melde deg på som fadder eller noe sånt jeg Valhalla, så kanskje du kan få et litt mer nyansert bilde av "utlendinger".

Gjest Valhalla
Skrevet

Norge skal, etter min mening, ikke ta imot flyktninger som vi ikke kan ha her permanent.

Skjønner tankegangen.

Jeg synes ikke at vi skal ta imot de som ingen andre vil ha år etter år.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...ticle219465.ece

Det foregår en klar forfordeling av ressurssterke kvoteflyktninger, sier kilder i UDI. USA, Canada og Australia er blant landene som får velge først.

Norge tar i mot tyngre FN-flyktninger enn andre land, som oftere får prioritere egenskaper som sikrer rask integrering og selvforsørgelse.

Skrevet

Er de kriminelle, ikke slipp de inn. Det er MIN mening. Selv om de trenger hjelp. Har ikke lyst at risikoen for å bli voldtatt skal stige, ellers takk.. Vil føle meg trygg.

Gjest Litjmæ
Skrevet
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article219465.ece

Det foregår en klar forfordeling av ressurssterke kvoteflyktninger, sier kilder i UDI. USA, Canada og Australia er blant landene som får velge først.

Norge tar i mot tyngre FN-flyktninger enn andre land, som oftere får prioritere egenskaper som sikrer rask integrering og selvforsørgelse.

Dersom dette stemmer så synes jeg det sier mer om USA, Canada og Australia enn om Norge. "Nei takk, vil ikke ha en handicappet person"... :roll:

Gjest Valhalla
Skrevet

Jeg tror jeg skal melde deg på som fadder eller noe sånt jeg Valhalla, så kanskje du kan få et litt mer nyansert bilde av "utlendinger".

Misset du der jeg skrev at jeg har bodd i et av de mest flerkulturelle stedene i Norge, tror du jeg ikke har erfaring med utlendinger da eller, herregud. Hvorfor skal man dra diskusjonen ned på individnivå, jeg kjenner da mange flotte innvandrere, det hjelper ikke når innvandringen som helhet er et problem og spesielt i forhold til enkelte grupper. Mange Pakistanere som er lei av innvandring fra Somalia f.eks.

Skrevet

For å bare nevne noe helt annet.

Hva gjør MULLAH KREKAR her????

Gjest Litjmæ
Skrevet
Er de kriminelle' date=' ikke slipp de inn. Det er MIN mening. Selv om de trenger hjelp. Har ikke lyst at risikoen for å bli voldtatt skal stige, ellers takk.. Vil føle meg trygg.[/quote']

Du svarer ikke på spørsmålet. Hvordan skal du kunne definere om de er kriminelle? Vi snakker stort sett om folk som kommer fra krig her! En person som har vært barnesoldat f.eks. er h*n kriminell? Sjansen er jo der for at han KAN bli det dersom han ikke får hjelp, men regnes det som en god grunn til IKKE å hjelpe?

Skrevet

enig. Vi har nok med våre egne kriminelle. Vi har ikke plass til dem en gang, så sånn sett blir det galt ovenfor egne landsmenn at vi skal huse kriminelle fra andre land (dvs ikke-etniske nordmenn, eller norske statsborgere)også.

Gjest Litjmæ
Skrevet
Misset du der jeg skrev at jeg har bodd i et av de mest flerkulturelle stedene i Norge' date=' tror du jeg ikke har erfaring med utlendinger da eller, herregud. Hvorfor skal man dra diskusjonen ned på individnivå, jeg kjenner da mange flotte innvandrere, det hjelper ikke når innvandringen som helhet er et problem og spesielt i forhold til enkelte grupper. Mange Pakistanere som er lei av innvandring fra Somalia f.eks.[/quote']

Nei, jeg misset ikke det. Poenget mitt er at de er jo alle individer. Det er derfor diskusjonen også skal pågå på individnivå og det er derfor vi skal ha en individuell bedømning av asylsøkere til Norge.

Gjest Valhalla
Skrevet

Dersom dette stemmer så synes jeg det sier mer om USA, Canada og Australia enn om Norge. "Nei takk, vil ikke ha en handicappet person"... :roll:

Handler vel mer om "vi vil ikke ha analfabeter med psykiske problemer" , og dette skjer år etter år.

Skrevet

Jeg snakker om de som har kriminell bakgrunn, som Norge slipper inn. Veldig betryggende....

Gjest Valhalla
Skrevet
Nei' date=' jeg misset ikke det. Poenget mitt er at de er jo alle individer. Det er derfor diskusjonen også skal pågå på individnivå og det er derfor vi skal ha en individuell bedømning av asylsøkere til Norge.[/quote']

Da blir det en følelsesdiskusjon og ikke en konstruktiv debatt. De fleste kan vel si at "jeg kjenner en fra Pakistan og han er skikkelig grei" , hva slags argument er det? Jeg er da fullstendig klar over at det er mange produktive innvandrere, men jeg veier for og imot og finner at imot veier mer på vektskålen. Problemet er som du viser at det er vanskelig å vite hvem som er "snill" og hvem som er "slem" , derfor foretrekker jeg å ikke ta sjansen og heller forsøke å rydde opp i det rotet våre politikere har skapt. Du har et veldig svart hvitt bilde av diskusjonen synes jeg, ser ut som du tror man ikke kan like enkelte innvandrere som individer hvis man er motstander av innvandring.

Gjest Valhalla
Skrevet

En annen interesant ting. Jeg vet mange pakistanere som er imot den type innvandring vi har nå. Der jeg kommer fra er det vanlig at pakistanerne bruker asylsøker som skjellsord mot hverandre fordi deres foreldre kom hit på en helt annen måte.

Gjest Litjmæ
Skrevet

Så du mener altså at man er nødt til å generalisere for å være konstruktiv? Beklager, men jeg synes det er VELDIG svart-hvitt jeg da.

Gjest Litjmæ
Skrevet
Jeg snakker om de som har kriminell bakgrunn' date=' som Norge slipper inn. Veldig betryggende....[/quote']

Poenget mitt er at du definerer ikke hva du regner som kriminell bakgrunn. Det gjør du ikke nå heller.

Gjest Litjmæ
Skrevet
En annen interesant ting. Jeg vet mange pakistanere som er imot den type innvandring vi har nå. Der jeg kommer fra er det vanlig at pakistanerne bruker asylsøker som skjellsord mot hverandre fordi deres foreldre kom hit på en helt annen måte.

Og det er interessant fordi? Selvfølgelig finnes det folk med fremmedfrykt i alle kulturer. Du er klar over at utlendinger ikke er ett folk? Jeg er utlending selv jeg, jeg bor som du vet i Sverige. Og du er utlending dersom du reiser på ferie eller skulle velge å flytte til et annet land...

Gjest Valhalla
Skrevet

I politikk må man ofte generalisere og ta beslutninger som ikke er til beste for alle. Hvis du skal bruke ord som "generalisere" "fremmedfrykt" og lignende som våpen kommer ikke diskusjonen noen vei. Hva mener du egentlig, skal vi droppe alle regler for innvandring fordi de "generaliserer"? Jeg mener, ifølge din logikk er det vel ganske generaliserende at vi ikke har åpne grenser på grunn av frykt for at det fremmede og ukjente kan bli negativt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...