Gjest Valhalla Skrevet 14. januar 2005 #41 Skrevet 14. januar 2005 Hvorfor vil du skjære alle over en kam når det åpenbart er en urettferdig generalisering? Fordi det er nødvendig, man kan godt ha et ideal om ikke å dra alle over en kam, men hvis Norge bestemmer seg for at vi ikke vil ta inn Somaliere så er ikke det diskriminering av enkeltpersoner, det bare betyr at de ikke har tilgang til Norge akkurat som man ikke har tilgang til mange mange andre land. Jeg snakker jo ikke om repatriering av somaliere, jeg snakker om å stoppe inntak av flere. Vi har da allerede regler i dag om andre land som ikke uten videre kan komme hit.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 14. januar 2005 #42 Skrevet 14. januar 2005 Ja' date=' hvorfor ikke heller hjelpe de i det landet de er fra, istedenfor å ta inn. Det er bra å ta inn innvandrere som opplever krig, men når krigen er slutt, så bør de sendes tilbake.[/quote'] Der er jeg ikke enig. Enten så bør de få fast oppholdstillatelse eller ingen oppholdstillatelse. Det å sende de hjem etter krigen er over, er ikke bare bare. F.eks hvis barn kommer hit fra krig og vokser opp i Norge, for så å flytte til en annen kultur igjen til "hjemlandet".
Gjest gjesta Skrevet 14. januar 2005 #43 Skrevet 14. januar 2005 Kanskje. Men de fleste kan nok dra tilbake, men alikevell er de her...
Gjest gjesta Skrevet 14. januar 2005 #44 Skrevet 14. januar 2005 Men poenget er å hjelpe dem pga krig i hjemlandet. Eller vil du at alle skal bo her? De hører jo til i hjemlandet, som jeg hører til i Norge.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 14. januar 2005 #45 Skrevet 14. januar 2005 Hvis en med Bosnisk, Serbiskr, Somalisk eller whatever opprinnelse er født i Norge, er det ikke sikkert vedkommende synes det er så stas å flytte til "hjemlandet" hvis hun er vant til Norge og norsk kultur.
Gjest Valhalla Skrevet 14. januar 2005 #46 Skrevet 14. januar 2005 Vel betingelsene for å komme hit inkluderer vel ofte at de skal dra hjem når det blir mulig gjør det ikke? Synes det er ganske fælt at de velger å bli i stedet for å hjelpe sitt folk med å bygge opp landet sitt igjen. Jeg mener at å blande kulturer her i Norge er et farlig eksperiment, vi importerer etniske og religiøse konflikter som vi tidligere har blitt spart for. Gå inn med stor militærstyrke og stopp krigsherrenes makt i Somalia, restore order with force. Okkuper landet til et skikkelig system er på plass, bedriv målrettet utviklingshjelp under streng kontroll av en internasjonal styrke. Forlat landet når det er visshet om at landet fungerer tilfredstillende og man har bygget opp en skikkelig militærstyrke, regjering og politi.
Gjest Valhalla Skrevet 14. januar 2005 #47 Skrevet 14. januar 2005 Hvis en med Bosnisk' date=' Serbiskr, Somalisk eller whatever opprinnelse er født i Norge, er det ikke sikkert vedkommende synes det er så stas å flytte til "hjemlandet" hvis hun er vant til Norge og norsk kultur.[/quote'] Faktisk har andregenerasjonsinnvandrere ofte en sterkere bevissthet og stolthet av sin kultur enn foreldrene. Det er ikke ofte en andregenerasjonsinnvandrer vil kalle seg norsk, det er bra det, man bør ta vare på sin kultur.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 14. januar 2005 #48 Skrevet 14. januar 2005 Vel betingelsene for å komme hit inkluderer vel ofte at de skal dra hjem når det blir mulig gjør det ikke? . Ja og? Jeg sa at det ikke er en bra løsning, sa ikke at det ikke var sånn.
Gjest Litjmæ Skrevet 14. januar 2005 #49 Skrevet 14. januar 2005 Kanskje. Men de fleste kan nok dra tilbake' date=' men alikevell er de her...[/quote'] Hva bygger du det på???
Gjest Valhalla Skrevet 14. januar 2005 #50 Skrevet 14. januar 2005 Ja og? Jeg sa at det ikke er en bra løsning, sa ikke at det ikke var sånn. Så hvorfor gjør de ikke det, og hvorfor tvinger vi dem ikke?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 14. januar 2005 #51 Skrevet 14. januar 2005 Så hvorfor gjør de ikke det, og hvorfor tvinger vi dem ikke? Empati?
Gjest Valhalla Skrevet 14. januar 2005 #52 Skrevet 14. januar 2005 Albanere kan dra hjem. Irakere kan dra hjem. Mengden av asylsøkere som har trikset seg inn med falske papirer og løgnhistorier kan dra hjem, de som etter de har fått opphold i landet har dratt hjem på ferie kan tvinges hjem.
Gjest Litjmæ Skrevet 14. januar 2005 #53 Skrevet 14. januar 2005 Jeg forstår ikke hvorfor du er så redd for andre kulturer jeg Valhalla, synes synd på deg. Kjenner du noen som ikke kommer fra Norge?
Gjest Litjmæ Skrevet 14. januar 2005 #55 Skrevet 14. januar 2005 Albanere kan dra hjem. Irakere kan dra hjem. Mengden av asylsøkere som har trikset seg inn med falske papirer og løgnhistorier kan dra hjem' date=' de som etter de har fått opphold i landet har dratt hjem på ferie kan tvinges hjem.[/quote'] Dette er renspikka tullprat og det tror jeg til og med du skjønner.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 14. januar 2005 #56 Skrevet 14. januar 2005 Dumskap? Eller at de som jobber med de sakene faktisk har satt seg inn i hver sak, og ikke bare leser slike saker i VG?
Gjest Litjmæ Skrevet 14. januar 2005 #57 Skrevet 14. januar 2005 Eller at de som jobber med de sakene faktisk har satt seg inn i hver sak, og ikke bare leser slike saker i VG? Neimen slangen da! Alt som står i avisa må da være sant!
Gjest Valhalla Skrevet 14. januar 2005 #58 Skrevet 14. januar 2005 Og hvorfor det? En feritur til hjemlandet tyder på at man ikke er forfulgt. Saddam er borte og de er dermed ikke lenger forfulgt av den mannen. Albanerne kan dra hjem til sitt hjemland. Hvis man går igjennom en sak og ser at det var løgn har man løyet til Norge og bør selvsagt sendes hjem. Redd for andre kulturer? Jeg har bodd på et av de mest "flerkulturelle" steder i Norge, mine meninger bygger på erfaringer og lang tids interesse for temaet, hva med deg? Det blir for enkelt av deg å avfeie det jeg skriver som "fremmedfrykt" eller "kunnskapløshet" , ikke bare det, det er direkte feil. Rattle, de bryter jo "kontrakten" når de ikke følger betingelsene for opphold, hvorfor skal vi akseptere det?
Gjest gjesta Skrevet 14. januar 2005 #59 Skrevet 14. januar 2005 Det er forskjell på kulturer. Det viser seg at det ikke er bra å ha mange ulike kulturer i Norge. Hvorfor kan de ikke sendes tilbake? Vi kan da ikke flytte hele Somalia over til Norge fordi de har det vondt.. Somaliere er fra Somalia, og bør de ikke bo og vokse opp der?? Eller skal Norge ta inn tusenvis av flyktninger år etter år, og alle skal bli boende? Det er jo helt fjernt.. helt feil spør du meg..
Gjest Anonymous Skrevet 14. januar 2005 #60 Skrevet 14. januar 2005 helt feil spør du meg.. Men det er det vel strengt tatt ingen som har gjort.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå