Gå til innhold

Sluttet å spise kjøtt. Tips til gode retter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sluttet å spise all kjøtt den siste tiden, og tror jeg kommer med å fortsette sånn. Ikke brukt noe kjøtterstatning av soya til nå, men åpen for å prøve det også, selvom jeg foretrekker uten. Jeg spiser fisk og skalldyr, og slike oppskrifter har jeg.

Noen som vil dele sine favorittoppskrifter uten kjøtt? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn ca alt du spiste før, men bytt ut kjøttet med linser, bønner, kikerter og/eller grønnsaker. 

• Liker 2
Skrevet

Linsegryte. Man har linser, grønnsaker og krydder i en gryte, koker til alt er ferdig, gjør noe for å få den passe tykk, og serverer med ris. Variasjonene er endeløse, og alt er ferdig på 45 min. Kan fryses. Kan lages av ferdigkokte linser og frosne grønnsaker og serveres med brød om man har dårlig tid. Linser kan byttes ut med bønner.

Slik gjorde jeg det i går:
Jeg kokte 2 håndfuller røde linser i en liten gryte (dette sparer tid, men gir mer oppvask).
I en annen liten gryte kokte jeg passe mye brun ris.

I en stor gryte stekte jeg 1 grøvhakket løk, 4 fedd hvitløk i grove skiver, 3 små epler delt opp i biter og 2 liten tørket chilli, sammen med en real slump karri.
Når løken var blank og eplene begynte å lukte godt tilsatte jeg 6 små gulerøtter i biter og 1 liten purre i halvringer (husk å bruk det grønne, det gir fin farge).
Etter et par minutter tilsatte jeg en halv blomkål delt opp i buketter og terninger. Bladene fra hele blomkålen delte jeg opp i 1cm skiver på tvers.
Etter et minutt eller så tilsatte jeg noen håndfuller kantareller revet opp i passe store biter.
Når grønnsakene begynte å bli møre tilsatte jeg en sleiv soyasaus og en sleiv eddik. Deretter tilsatte jeg de nesten ferdige linsene og nok vann til å nesten dekke alt.
Når linsene var helt ferdige tok jeg av lokket og lot det ekstra vannet fordampe.
Til slutt tilsatte jeg en skvett fløte.

Uansett er ikke oppskriften viktig, for du kan bruke de grønnsakene du har, og frukt også om du vil. Dette er en perfekt rett for å bruke opp rester.

Anonymkode: 2e0b7...132

Skrevet

Indisk! Chana masala feks :) Veganmisjonen har også mange gode retter.

Ellers er det mange gode suppeoppskrifter og gryteretter.  

Anonymkode: e3f61...5df

Skrevet

Sjekk ut veganmisjonen.no

Kan også anbefale deg å teste ut tofu og soyachunks.Fåes på asiabutikker ;)

Anonymkode: 1d840...f6f

Skrevet

Jeg elsker gryteretter. Man kan bruke hva man vil, eller så finnes det massevis av forskjellige oppskrifter på nettet. I tillegg er det en fin måte å få brukt opp rester. Jeg bruker en boks hakkede tomater, en boks kokosmelk, og deretter de grønnsakene og krydderne jeg ønsker :) 

• Liker 1
Skrevet

Bloggen Greenbonanza har utrolig mye godt! Jeg er spesielt glad i alle salatene.

Anonymkode: a6d39...4af

Skrevet

Denne tomatsuppen er en av mine vegetarfavoritter! 

Og denne vegetarlasagnen er bare helt fantastisk! 

Skrevet (endret)

Lasagne uten kjøtt. Bare lag den som du pleier, bare med pastaskruer istedet for lasagneplater. Ost på toppen, som vanlig.. Veldig godt. 

Endret av Simbyxor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...