Gå til innhold

Kjøpe arv

Fremhevede innlegg

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at du er grådig som tror du har krav på en hytte som dine foreldre eier. Jeg forstår at hytter kan ha sentimental verdi når den har vært i familien svært lenge, men da får du kjøpe den. Kanskje foreldrene dine trenger midler.

Anonymkode: 095b2...82e

Man er ikke grådig når man ønsker at en familiehytte i generasjoner, skalfortsette å være nettopp det.. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, Sinsiew skrev:

Man er ikke grådig når man ønsker at en familiehytte i generasjoner, skalfortsette å være nettopp det.. 

Man kan virke grådig når man stiller motivet til foreldrene for å selge i tvil. Man kan virke grådig når man forventer å FÅ en hytte som arv. Begge disse fremkommer i TS innlegg.

Jeg forstår veldig godt at noe har sentimental verdi. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har et spørsmål.. mine foreldre vil ikke arve bort hytten når de går bort, istedenfor vil de selge hytten før de går bort slik at de kan ha penger før de dør. Den eneste måten vi får holde hytten i familien er om vi barna kjøper det, ellers så selger de det til noen andre. Denne hytten har vært i familien i generasjoner, og jeg synes det er veldig merkelig gjort av mine foreldre. Er det bare jeg som reagerer? Foreldrene mine sier det kun er snakk om at vi vil ha penger når vi forteller dem at vi synes det er dumt at de skal selge hytten basert på den grunnen, når det faktisk er snakk om at vi som blir etterlatt skal ha en hytte vi kan ha med familien vår på, slik som vi hadde når vi vokste opp. Hytta har mye sentimental verdi, og jeg og vi vil jo såklart beholde den i familien. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 3033d...c4e

En mulighet å tenke på er å ta opp et seniorlån. https://www.bnbank.no/Person/Lan/Seniorlan/

Skrevet

Hva har foreldrene dine sagt tidligere, da? Har de sagt at de vil du skal ha hytten? 

Jeg regner aldeles ikke med å arve mine foreldres hytte. Kommer muligens til å kjøpe meg inn i den etterhvert, for jeg liker den så godt. Men jeg har full forståelse hvis de velger å selge+jeg vil at de skal nyte livet. Det viktigste for meg er at de har det godt, jeg vil ikke at de skal spare seg til fant når de er gamle, de har jo jobbet så hardt hele livet.

Anonymkode: 7f176...868

Skrevet
4 minutter siden, Blondie65 skrev:

Man kan virke grådig når man stiller motivet til foreldrene for å selge i tvil. Man kan virke grådig når man forventer å FÅ en hytte som arv. Begge disse fremkommer i TS innlegg.

Jeg forstår veldig godt at noe har sentimental verdi. 

Kommer helt ann på hvordan ts sine foreldre selv fikk hytta. For er hytta arv, eller overdratt de, for at hytta skulle fortsette å være i familien, er det tross alt TS sine foreldre somer grådige ettersom de prioriterer å selge for penger i stedenfor å overdra hytta. Mendette vet vi jo ingen ting om. 

Selvfølgelig er det bare å kjøpe hytta, så ferdig med det. Men jeg selv kunne ikke latt vår familiehytte gå, når den har vært i familien i 5 generasjoner. Derfor forstår jeg TS godt. Noen ganger trumfer familieeiendeler, spesielt de som et bøir overdratt fra forlder til barn i generasjoner, penger. At folk da kaller TS grisk, blir øitt rart, ettersom det er hennes foreldre som selger sin arv for penger/vil ha markedsverdu, i stedenfor å bevare det innen familien. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
Akkurat nå, Sinsiew skrev:

Kommer helt ann på hvordan ts sine foreldre selv fikk hytta. For er hytta arv, eller overdratt de, for at hytta skulle fortsette å være i familien, er det tross alt TS sine foreldre somer grådige ettersom de prioriterer å selge for penger i stedenfor å overdra hytta. Mendette vet vi jo ingen ting om. 

Selvfølgelig er det bare å kjøpe hytta, så ferdig med det. Men jeg selv kunne ikke latt vår familiehytte gå, når den har vært i familien i 5 generasjoner. Derfor forstår jeg TS godt. Noen ganger trumfer familieeiendeler, spesielt de som et bøir overdratt fra forlder til barn i generasjoner, penger. At folk da kaller TS grisk, blir øitt rart, ettersom det er hennes foreldre som selger sin arv for penger/vil ha markedsverdu, i stedenfor å bevare det innen familien. 

Og jeg er helt uenig med deg.

Ja, jeg forstår det med den sentimentale verdien. Jeg forstår også at en hytte som har vært i familien i X antall generasjoner er trist å se gå. Men de som eier den råder over den. De vil selge. De som ønsker å beholde den får da kjøpe den. Verre er det ikke.

Er det bedre at hytten står ubrukt og til forfalls i mange år fordi de som eier den ikke makter å vedlikeholde den i sin alderdom?

Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at dere søsken synes det er leit om hytta selges ut av familien, man knytter seg ofte veldig til slike plasser som har gode barndomsminner. 

Likevel er dette deres foreldre sin hytte, og de kan gjøre akkurat som de vil med den. Dere har da to valg: enten akseptere at hytta selges på det åpne markedet, eller at dere får feks 3 takster og betaler deres foreldre gjennomsnitt av disse takstene for hytta. I tillegg kan pris på hytta reduseres feks ved at deres foreldre får bruksrett (bruksrett regnes ut etter alder på deres foreldre, er de unge er bruksretten mye "verdt" mens er de ganske gamle er bruksrett (og altså fradrag på kjøp) lavere. 

Det er sjeldent enkelt å dele hytte med andre søsken, anbefaler i så tilfelle å snakke om dette i forkant, og lage skriftelig avtaler på alt fra bruk, kostnadsfordeling, arbeidsfordeling osv. Hytteblad har innimellom gode forslag til slike avtaler. Når man leser tråder her på KG om familier som deler på hytte og alle problem som følger med, så kan man bli skremt fra å eie sammen, men ved gode avtaler som inkluderer selv små detaljer så kan man fint dele hytte. 

Anonymkode: 88b0f...e71

• Liker 1
Skrevet

Ts får bare kjøpe hytta. Det er vel det samme om en arv består i hytte eller det som er igjen av pengene fra salget? At foreldrene ønsker å selge forstår jeg godt. Det er dyrt med hytte, mange utgifter og de får neppe brukt den selv virker det som. Da er det strengt tatt ts som er urimelig som ikke unner foreldrene en bedre økonomi og samtidig ønsker tilgang på gratis hytte...

Anonymkode: 4ece1...63d

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vet du faktisk ikke noe om. Vi snakker faktisk om arv nå fordi faren min er såpass gammel og syk at han må bo sykehjem, og det er såklart veldig trist. Det er da naturlig for både mine foreldre og oss barn og snakke om det da. 

Jeg har aldri påstått at de ikke kan gjøre hva de vil med den, men jeg uttrykket at jeg synes det er dumt at de vil selge bort en hytte som har vært i generasjoner istedenfor å gi den videre til de som kommer etter, sånn at hytten blir i familien. 

Da får dere jo gå sammen om å kjøpe den, skjønner dine foreldre jeg; Slipper den dagen det kommer: At noen vil bli kjøpt ut, og får taksert hytta til millioner, og ingen har råd til å beholde familiehytta. Snakk sammen, og kjøp hytta dere som har råd og interesse. 

Anonymkode: e8134...575

Skrevet

"Hytta har vært i familien i generasjoner"... Så hva mener dere som er i mot TS om at foreldrene og besteforeldrene og oldeforeldrene alle fikk denne hytten av sine foreldre, men først når det kommer til TS sine foreldre så skal de ha en rett til å selge den og drite i barna sine ved å ikke fortsette tradisjonen? Hvorfor skal gullgenerasjonen ha mer rett på enda mer penger?

Nå er det slik at det er dine foreldres hus, så de kan gjøre akkurat som de ønsker, men jeg synes det er svært smålig av dem å løse det på denne måten.

Anonymkode: e3737...e0f

• Liker 4
Skrevet

Vet ikke om noen har påpekt dette, men sykehjemsplassen til pappaen koster mer hvis han har mye verdier i sitt navn. Ofte har de så lav trygd at familien må betale en del av plassen deres pga nettopp slikt som en hytte :)  tror det absolutt er taktisk valg fra foreldrene sin side at de ikke sitter på en hytte, men forstår samtidig at Ts synes det er trist at hytten ikke blir i familien. Barna burde jo strengt tatt bare kjøpe den da. Om de har økonomi til det.

Anonymkode: 97d9b...405

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, her forstår jeg faktisk TS veldig godt. Merkelig å ikke tenke på barna. Men kanskje dere barna kan kjøpe hytta sammen? Og kanskje foreldrene dine gir dere en god pris?

Anonymkode: 46231...e71

Det tenkte jeg også på, må si jeg synes det er spesielt hvordan man alltid skal tenke og gjøre det "rette" på kvinneguiden, men jeg lurer på om folk hadde tenkt slik som de selv ber andre, sånn med en gang..

Anonymkode: 98883...0c8

Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det tenkte jeg også på, må si jeg synes det er spesielt hvordan man alltid skal tenke og gjøre det "rette" på kvinneguiden, men jeg lurer på om folk hadde tenkt slik som de selv ber andre, sånn med en gang..

Anonymkode: 98883...0c8

Jeg har vært oppe i denne situasjonen. Min innstilling er at det som ikke er min eiendom men som kanskje muligens blir min arv en gang er noe jeg ikke disponerer over. Et annet søsken har din innstilling: sentimental verdi osv. Vi fikk tilbud om å kjøpe objektet - noe ingen var interessert i.

Skrevet

Jeg mener ikke jeg er grådig i dette tilfellet, for det er slettes ikke penger som er motivet på hvorfor jeg og mine søsken vil fortsette å ha hytten i familien, men det er nettopp det at vi vil fortette å ha den i familien. Slik at våre barn og barnebarn skal kunne fortsette å bruke den. 

Jeg vil selvfølgelig unne foreldrene mine god økonomi, det er slettes ikke det det står på i det hele tatt. Men jeg synes som sagt det er trist at de vil selge hytten, den har som nevnt tidligere mye sentimental verdi, ikke bare for meg, men alle mine søsken. Dette er også det eneste av verdi vi har i familien, da de solgte huset for noen år siden basert på samme grunn. 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke jeg er grådig i dette tilfellet, for det er slettes ikke penger som er motivet på hvorfor jeg og mine søsken vil fortsette å ha hytten i familien, men det er nettopp det at vi vil fortette å ha den i familien. Slik at våre barn og barnebarn skal kunne fortsette å bruke den. 

Jeg vil selvfølgelig unne foreldrene mine god økonomi, det er slettes ikke det det står på i det hele tatt. Men jeg synes som sagt det er trist at de vil selge hytten, den har som nevnt tidligere mye sentimental verdi, ikke bare for meg, men alle mine søsken. Dette er også det eneste av verdi vi har i familien, da de solgte huset for noen år siden basert på samme grunn. 

Har de leid siden, og brukt opp pengene fra huset? Synes dette høres noe merkelig ut. Veldig lite økonomisk, og ja, egoistisk. Mine foreldre har begge arvet fra sine foreldre, blant annet familiehytten, og jeg må ærlig si at jeg hadde reagert på om de sørget for at det ikke ble arv på neste generasjon. Nå er både jeg og min søster godt etablerte, men det kommer også noen etter oss, som vil nyte godt av en arv... og det synes jeg ikke er urimelig, når de selv arvet. Ja det er deres, men selge det for å bruke til rent forbruk... ja jeg hadde synes at det var egoistisk! 

Det er ikke noe spilling, annet misbruk eller økonomistyring på ville veier som ligger bak dette? Jeg hadde begynt å lure! 

Skrevet
7 timer siden, Sinsiew skrev:

Enig i dette. Når man arver noe som har vært i familien i generasjoner, ville jeg tenkt at dette bare var til "låns" frem til neste generasjon igjen. Om de hadde kjøpt hytte selv blir det noe annet.

Anonymkode: 6bcc9...37f

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Hytta har vært i familien i generasjoner"... Så hva mener dere som er i mot TS om at foreldrene og besteforeldrene og oldeforeldrene alle fikk denne hytten av sine foreldre, men først når det kommer til TS sine foreldre så skal de ha en rett til å selge den og drite i barna sine ved å ikke fortsette tradisjonen? Hvorfor skal gullgenerasjonen ha mer rett på enda mer penger?

Nå er det slik at det er dine foreldres hus, så de kan gjøre akkurat som de ønsker, men jeg synes det er svært smålig av dem å løse det på denne måten.

Dersom det ikke bare har vært enebarn i generasjoner, kan jeg garantere deg at man ikke bare har fått hytta nei. Siden det bare er foreldrene til Ts som eier den, har de måttet kjøpe ut andre arvinger.

hvis hytta er viktig, får de kjøpe den. Den grådige her er Ts. 

Anonymkode: bd33d...a74

Skrevet

Så problemet er egentlig ikke at hytten går ut av familien, men at du må betale for å få den?
Du er furten fordi hytten ikke blir gitt som en gave?  Det er akkurat det du skriver. Og det er smålig. Foreldrene dine har til og med sagt at de ønsker å frigjøre kapital ved å selge hytten, og da går jeg ut i fra at de trenger penger.

Uansett  hva grunnen for å selge hytten er så kan dere søsken kjøpe hytten og bruke den som før, men du synes det er så dårlig av foreldrene dine å gjøre det på den måten. 
Jeg blir så oppgitt over hvor bortskjemte og storforlangende enkelte har blitt i dette overflodsamfunnet. Nei kjøp hytten eller ti stille.
Arv er forresten ikke noe man får før noen er død. Og det er ikke noe som heter å kjøpe arv. Du kjøper hytten av foreldrene dine mens de lever, og det er mange før deg som har gjort det. Både hytter og hus.

Anonymkode: ab4f0...449

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kjøper dere ikke hytten? Jeg forstår ikke hvorfor du holder på å mase om dette.  Det blir jo ikke trist hvis dere kjøper hytten og fortsetter å bruke den,
Du viser veldig lite forståelse her. Foreldrene dine har solgt huset sitt for noen år siden for å frigjøre kapital, det er tydelig at de ikke har god råd, og at de virkelig trenger disse pengene.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo bare tull. Ikke vet vi om de har fått den i arv, eller har måttet betale for hytten selv om den har vært i familien i generasjoner.
Med mindre alle generasjonene bare har fått 1 barn så har de måttet betale for hytten ved å løse ut søsken. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...