Susan Sto Helit Skrevet 23. august 2017 #21 Del Skrevet 23. august 2017 2 timer siden, Coolaid skrev: Jeg har brukt det lenge og det fungerer kjempebra. Det er helt luktfritt dersom man gjør det riktig. Det som er fint er at det er nesten gratis fordi man får refusjon fra renovasjonsselskapet når man kommer i gang. Man får tilbake en 1000 lapp i de fleste kommuner. Dette er enkelt, miljøvennlig og superbra fordi man lager faktisk verdens beste økolologiske jord som man kan bruke i egen hage, altankasser, stueplanter osv.... I tillegg får man bokashi "saft" som man tapper og bruker som plantenæring/gjødsel. Jeg ser Oslo refunderer kun 500kr, så da koster det jo fort 600kr å komme i gang. I tillegg holder en sånn pose med strø i 2-3mnd? (Og de var jo ikke direkte billige.) Hvordan fungerer dette med denne strøen? Er det bare i nettbutikken der man får kjøpt den? Hva betaler dere i strøforbruk i året? Det er mulig jeg oppfattes som negativ... Det er ikke meningen! Jeg har veldig lyst til å prøve dette selv, men jeg ser at mannen ville vært skikkelig negativ, og at jeg da måtte håndtere dette helt alene. (Og da bør jeg kunne argumentere med at dette lønner seg økonomisk for oss!) Hadde vært fint med gjødsel til pottene på terrassen. Men det koster jo ikke flere hundre kroner i året å fylle på med naturgjødsel der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 23. august 2017 #22 Del Skrevet 23. august 2017 1 minutt siden, Susan Sto Helit skrev: Jeg ser Oslo refunderer kun 500kr, så da koster det jo fort 600kr å komme i gang. I tillegg holder en sånn pose med strø i 2-3mnd? (Og de var jo ikke direkte billige.) Hvordan fungerer dette med denne strøen? Er det bare i nettbutikken der man får kjøpt den? Hva betaler dere i strøforbruk i året? Det er mulig jeg oppfattes som negativ... Det er ikke meningen! Jeg har veldig lyst til å prøve dette selv, men jeg ser at mannen ville vært skikkelig negativ, og at jeg da måtte håndtere dette helt alene. (Og da bør jeg kunne argumentere med at dette lønner seg økonomisk for oss!) Hadde vært fint med gjødsel til pottene på terrassen. Men det koster jo ikke flere hundre kroner i året å fylle på med naturgjødsel der. Man bruker ca 1 spiseskje hver gang man legger noe oppi. (Man legger kun oppi en gang om dagen). Det første jeg tenkte når jeg begynte var det samme som deg - at det var dyrt. Men det er det ikke. Jeg har en pose med stør i månedsvis om ikke et halvt år eller mer. Jeg kan faktisk ikke huske når jeg kjøpte strø sist gang, det er lenge siden det. Du kan også kjøpe eller låne denne boken på biblioteket, der står det alt du lurer på og mer til. Den er veldig enkel og lettlest. Eller bare spørre her feks Man kan også kjøpe strø over disk. Det finner du her: Oslo, Bergen, Nesodden og Sandefjord Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 23. august 2017 #23 Del Skrevet 23. august 2017 18 minutter siden, Coolaid skrev: Man bruker ca 1 spiseskje hver gang man legger noe oppi. (Man legger kun oppi en gang om dagen). Det første jeg tenkte når jeg begynte var det samme som deg - at det var dyrt. Men det er det ikke. Jeg har en pose med stør i månedsvis om ikke et halvt år eller mer. Jeg kan faktisk ikke huske når jeg kjøpte strø sist gang, det er lenge siden det. Du kan også kjøpe eller låne denne boken på biblioteket, der står det alt du lurer på og mer til. Den er veldig enkel og lettlest. Eller bare spørre her feks Man kan også kjøpe strø over disk. Det finner du her: Oslo, Bergen, Nesodden og Sandefjord Tusen takk! Det hørtes ut som noe jeg skal prøve! (Men som jeg skal lese meg litt opp på først.) At jeg ikke tenkte på biblioteket!!! Nå er bok bestilt. (Venteliste) Og så satser vi på at det går fort før den kommer! Tenker det blir bestilling av startsett i oktober/november... Men da må jeg nok snakke litt med familien om dette først. Så både mann og barn vet hva de går til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 23. august 2017 #24 Del Skrevet 23. august 2017 3 timer siden, Susan Sto Helit skrev: Tusen takk! Det hørtes ut som noe jeg skal prøve! (Men som jeg skal lese meg litt opp på først.) At jeg ikke tenkte på biblioteket!!! Nå er bok bestilt. (Venteliste) Og så satser vi på at det går fort før den kommer! Tenker det blir bestilling av startsett i oktober/november... Men da må jeg nok snakke litt med familien om dette først. Så både mann og barn vet hva de går til. Det er kjempeflott å lese i boken først. Da vet du alt du trenger. Og så er det gøy for ungene også å få være med. Og biblioteket er helt supert OG miljøvennlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 23. august 2017 Forfatter #25 Del Skrevet 23. august 2017 13 hours ago, Coolaid said: Man bruker ca 1 spiseskje hver gang man legger noe oppi. (Man legger kun oppi en gang om dagen). Det første jeg tenkte når jeg begynte var det samme som deg - at det var dyrt. Men det er det ikke. Jeg har en pose med stør i månedsvis om ikke et halvt år eller mer. Jeg kan faktisk ikke huske når jeg kjøpte strø sist gang, det er lenge siden det. Du kan også kjøpe eller låne denne boken på biblioteket, der står det alt du lurer på og mer til. Den er veldig enkel og lettlest. Eller bare spørre her feks Man kan også kjøpe strø over disk. Det finner du her: Oslo, Bergen, Nesodden og Sandefjord Hvor ligger matavfallet før man putter det inn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 23. august 2017 #26 Del Skrevet 23. august 2017 25 minutter siden, amativeReflection skrev: Hvor ligger matavfallet før man putter det inn? Jeg har en gammel isboks - sånn to liter eller noe i kjøleskapet, så putter jeg matavfall inn i den. En gang om dagen så åpner jeg bokashien og legger oppi med litt strø på toppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 23. august 2017 Forfatter #27 Del Skrevet 23. august 2017 Just now, Coolaid said: Jeg har en gammel isboks - sånn to liter eller noe i kjøleskapet, så putter jeg matavfall inn i den. En gang om dagen så åpner jeg bokashien og legger oppi med litt strø på toppen. Søppel i kjøleskapet? Det virker litt uheldig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2017 #28 Del Skrevet 23. august 2017 15 timer siden, Blondie65 skrev: Jeg vet veldig godt hva kompost er. Jeg har ikke bil. Naboene mine bor også i blokk uten hage. Jeg gjentar spørsmålet, noe mer presist: hva skal jeg med en bokashi dersom jeg ikke har mulighet til å gjøre meg nytte av jorden, eller noe sted jeg kan dumpe den, eller noen jeg kan gi den bort til? Er det noen som tvinger deg til å kjøpe det? Anonymkode: f2a17...09d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 23. august 2017 #29 Del Skrevet 23. august 2017 (endret) 14 minutter siden, amativeReflection skrev: Søppel i kjøleskapet? Det virker litt uheldig... Det er ikke søppel. Det er matavfall. Det vil si potetskall, et brødskive, middagsrester, eggeskall epleskrotter og kyllingbein osv... det er overhodet ingenting uhygienisk ved det. Du kunne like godt spist det. Endret 23. august 2017 av Coolaid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 23. august 2017 #30 Del Skrevet 23. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det noen som tvinger deg til å kjøpe det? Anonymkode: f2a17...09d Nei. Må alle synge bokashiens pris? Jeg var oppriktig nysgjerrig på hva man skulle med all jorden. Jeg har nå også lest på nett om bokashi og det kommer aldri til å bli noe for meg. Det er faktisk slik at når man lager en tråd her må man også regne med å få spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 23. august 2017 #31 Del Skrevet 23. august 2017 1 minutt siden, Blondie65 skrev: Nei. Må alle synge bokashiens pris? Jeg var oppriktig nysgjerrig på hva man skulle med all jorden. Jeg har nå også lest på nett om bokashi og det kommer aldri til å bli noe for meg. Det er faktisk slik at når man lager en tråd her må man også regne med å få spørsmål. Ja ser ikke noe gale med det. Det er lov å stille kritiske spørsmål. Jeg personlig syns du problematiserte litt vel mye. Det er klart du også kan bruke bokashi uten problemer selv om du ikke trenger jorden til noe. Den som vil får til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 23. august 2017 Forfatter #32 Del Skrevet 23. august 2017 1 minute ago, Coolaid said: Ja ser ikke noe gale med det. Det er lov å stille kritiske spørsmål. Jeg personlig syns du problematiserte litt vel mye. Det er klart du også kan bruke bokashi uten problemer selv om du ikke trenger jorden til noe. Den som vil får til. Men det står at det er makk i bokashi. Hvor kommer makken fra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 23. august 2017 #33 Del Skrevet 23. august 2017 Akkurat nå, amativeReflection skrev: Men det står at det er makk i bokashi. Hvor kommer makken fra? Det er det ikke. Det kommer ikke makk i bokashien hjemme hos deg. Alskens krypdyr også makk, osv dukker opp i jorden når matavfallet blandes med jord eller brukes ute i hagen eller noe. Er usikker på hvordan de kommer der. Det lurer jeg også på faktisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 23. august 2017 Forfatter #34 Del Skrevet 23. august 2017 Akkurat nå, Coolaid skrev: Det er det ikke. Det kommer ikke makk i bokashien hjemme hos deg. Alskens krypdyr også makk, osv dukker opp i jorden når matavfallet blandes med jord eller brukes ute i hagen eller noe. Er usikker på hvordan de kommer der. Det lurer jeg også på faktisk Så hvis jeg blander bokashien med jord hjemme blir det masse innsekter? KAnskje jeg skal kjøpe akvarium og se hvilken insekter som oppstår... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2017 #35 Del Skrevet 23. august 2017 49 minutter siden, Blondie65 skrev: Nei. Må alle synge bokashiens pris? Jeg var oppriktig nysgjerrig på hva man skulle med all jorden. Jeg har nå også lest på nett om bokashi og det kommer aldri til å bli noe for meg. Det er faktisk slik at når man lager en tråd her må man også regne med å få spørsmål. Du forstod at dette var en tråd der folk kunne diskutere bokashiens fordeler og folks erfaringer med det? Ikke en tråd der du må skrive mest mulig om hvorfor dette ikke er noe for deg? Anonymkode: f2a17...09d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 24. august 2017 #36 Del Skrevet 24. august 2017 4 timer siden, amativeReflection skrev: Så hvis jeg blander bokashien med jord hjemme blir det masse innsekter? KAnskje jeg skal kjøpe akvarium og se hvilken insekter som oppstår... Jeg er usikker på hvor livet i jorden nøyaktig kommer fra. Det oppstår når du har blandet det ferdig fermenterte mat avfallet ditt med jord. Du kan lese her , spesielt litt nede på siden under avsnittet "BOKASHI-MIKROBENE I JORDEN" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 24. august 2017 #37 Del Skrevet 24. august 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du forstod at dette var en tråd der folk kunne diskutere bokashiens fordeler og folks erfaringer med det? Ikke en tråd der du må skrive mest mulig om hvorfor dette ikke er noe for deg? Anonymkode: f2a17...09d Nei, det forstod jeg virkelig ikke. Tråden heter "Fungerer bokashi?" Jeg beklager at jeg mistolket det dithen at man da kan stille spørsmål ved om dette er noe for hvem som helst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sugemerke Skrevet 24. august 2017 #38 Del Skrevet 24. august 2017 4 timer siden, Coolaid skrev: Jeg er usikker på hvor livet i jorden nøyaktig kommer fra. Det oppstår når du har blandet det ferdig fermenterte mat avfallet ditt med jord. Du kan lese her , spesielt litt nede på siden under avsnittet "BOKASHI-MIKROBENE I JORDEN" Fluer, nedenifra, lufta.. Litt som ellers i livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 24. august 2017 #39 Del Skrevet 24. august 2017 På 23.08.2017 den 7.44, Blondie65 skrev: .... og hvis man ikke har hage til å dyrke jorden man lager? Da bruker du den i blomsterpotter på verandaen eller innendørs? Det er klart... Dersom du ikke har en eneste potteplante, og ikke veranda eller annet uteområde, og i tillegg bor et sted der det kun er asfalt over alt, og ikke en jordflekk i sikte, så har du kanskje ingen steder å omdanne dette avfallet til jord. Man snakker jo uansett ikke om enorme mengder. (Jeg aner ikke hvor mye matavfall du har i dag, men det blir jo ikke helt ekstreme mengder på et par uker. Du klarer antagelig å bære dette til søppelkassa uten bil i dag.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #40 Del Skrevet 24. august 2017 På 23.8.2017 den 7.44, Blondie65 skrev: .... og hvis man ikke har hage til å dyrke jorden man lager? Hva har dette med om bokashien fungerer eller ikke? Dette er ditt problem, om du ikke har hage har ingenting med om bokashien fungerer eller ikke å gjøre. 37 minutter siden, Blondie65 skrev: Nei, det forstod jeg virkelig ikke. Tråden heter "Fungerer bokashi?" Jeg beklager at jeg mistolket det dithen at man da kan stille spørsmål ved om dette er noe for hvem som helst. Tråden omhandler om bokashien fungerer eller ikke. Ikke hvor du skal gjøre av jorden om du ikke har hage. Det blir det samme som å spørre om er svømmebasseng virker, og samtidig stille sprsm om hvor du skal gjøre av det når du vet du ikke har plass. Anonymkode: f2a17...09d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå