Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 2 år siden gikk jeg og min ex fra hverandre. Han kunne da fortelle meg at gjennom vårt 8 år lange forhold hadde han tatt opp forbrukslån på ca 100.000,- (!) som var gått til betaling av regning, barnehage, benin, mat osv. Han mente at siden han tok opp dette mens vi var sammen, og til vår felles forbrukt, skal jeg betale han 50.000,- Jeg så ingen grunn til å stusse over det.

Så snakket jeg med pappa for noen måneder siden. Han mener at siden min ex tok opp disse lånene uten min viten, og at det står på hans navn, er det ingen automatikk i at jeg skal betale han tilbake. Spesielt siden jeg ikke viste at han tok opp så mye i lån. Jg hadde ikke mulighet til å jobbe selv, da han jobbet døgnet rundt, og noen måtte være hjemme med barna. Min samboer synes heller ikke jeg skal betale noe siden jeg ikke var klar over det.

Hvordan blir dette? Skal jeg gå inn i en nedbetalingsplan med min ex, eller skal jeg si at " beklager, men dette må du ta på din egen kappe?"

Anonymkode: 4490e...b9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal absolutt ikke betale for at din ex var økonomisk uansvarlig. Her vil han ikke få medhold noen steder så det der kan du bare ignorere. 

Anonymkode: 14a6d...970

• Liker 35
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Nei, du skal ikke betale, det er ikke ditt ansvar, dette må din ex ordne selv. 

Skrevet

Ikke mulighet til å jobbe? Du har hørt om barnehage? Du har altså levd på ham og nå setter du deg på bakbeina for 50.000?!

Anonymkode: bbe75...532

• Liker 13
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For 2 år siden gikk jeg og min ex fra hverandre. Han kunne da fortelle meg at gjennom vårt 8 år lange forhold hadde han tatt opp forbrukslån på ca 100.000,- (!) som var gått til betaling av regning, barnehage, benin, mat osv. Han mente at siden han tok opp dette mens vi var sammen, og til vår felles forbrukt, skal jeg betale han 50.000,- Jeg så ingen grunn til å stusse over det.

Så snakket jeg med pappa for noen måneder siden. Han mener at siden min ex tok opp disse lånene uten min viten, og at det står på hans navn, er det ingen automatikk i at jeg skal betale han tilbake. Spesielt siden jeg ikke viste at han tok opp så mye i lån. Jg hadde ikke mulighet til å jobbe selv, da han jobbet døgnet rundt, og noen måtte være hjemme med barna. Min samboer synes heller ikke jeg skal betale noe siden jeg ikke var klar over det.

Hvordan blir dette? Skal jeg gå inn i en nedbetalingsplan med min ex, eller skal jeg si at " beklager, men dette må du ta på din egen kappe?"

Ta deg en telefon enten til skilsmisseadvokat eller til Forliksrådet. Forliksrådet kan du på telefon forklare og få veiledning, på langt mer personlig plan, enn i en nett-tråd.

Her er det ikke bare etikk og moral men jus som bør vurderes. 

Anonymkode: 44191...b96

Skrevet

Jeg lurer på hvordan situasjonen hadde utspilt seg om du ikke hadde en far (eller samboer) som var på vakt. Du er fryktelig naiv, TS, og dette sier jeg mest som en oppvekker. Det er utrolig viktig at du ikke tar slike krav for god fisk. Jeg vet ikke helt om eksen din er dum eller om han prøver å utnytte deg, men det han gjør er hvertfall helt urimelig. Han har ikke loven på sin side, og ettersom han tok opp dette lånet uten din viten er det jo bare rett og rimelig at han står for nedbetalingen selv. 

Anonymkode: 3e72c...14f

• Liker 8
Skrevet

Selvfølgelig skal du ikke betale tilbake når du ikke visste noe om det. Om dere hadde trang økonomi og dere i fellesskap hadde kommet fram til en løsning hadde det blitt noe helt annet - men da hadde dere også tatt opp lån sammen.

Anonymkode: 7a6a9...55c

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kunne ikke du jobbe, siden han betalte for barnehage. Ærlig talt, her syns jeg du kan ta halve gjelda. Du har rett og slett levd på han, utnyttelse heter det.

• Liker 11
Gjest Blondie65
Skrevet

Han kunne jobbe døgnet rundt fordi hun var hjemme med barna. Her skylder TS ikke noe.

Han tok opp et forbrukslån uten å informere henne. Her skylder TS ikke noe.

Skrevet
38 minutter siden, EvaLena skrev:

Hvorfor kunne ikke du jobbe, siden han betalte for barnehage. Ærlig talt, her syns jeg du kan ta halve gjelda. Du har rett og slett levd på han, utnyttelse heter det.

De første årene kunne jeg ikke jobbe fordi 1) jeg fikk ikke jobb 2) vi hadde 1 bil som han brukte på jobb 3) barna var for små til å være i bhg 4) vi flytte mye pga hans jobb

Etterhvert fikk jeg jobb annenhver helg, og bidrog så godt jeg kunne økonomisk. Han har likevel fortsatte å ta opp lån uten min vite. Når jeg tar det opp svaret han med "hvor trodde du pengene kom fra da?" Ehm.... Av jobben hans. Han var jo der hele tiden. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De første årene kunne jeg ikke jobbe fordi 1) jeg fikk ikke jobb 2) vi hadde 1 bil som han brukte på jobb 3) barna var for små til å være i bhg 4) vi flytte mye pga hans jobb

Etterhvert fikk jeg jobb annenhver helg, og bidrog så godt jeg kunne økonomisk. Han har likevel fortsatte å ta opp lån uten min vite. Når jeg tar det opp svaret han med "hvor trodde du pengene kom fra da?" Ehm.... Av jobben hans. Han var jo der hele tiden. 

Uansett så syns jeg du kan ta halve gjelda. Dere trengte de pengene ig du hadde nytte av de. 50 000 er ikke store beløpet uansett, så vis litt godvilje nå.

Jeg antar du ville sett at han betalte halvparten av gjelda hvis det var du som tok opp lån til de utgiftene du nevner??

• Liker 2
Skrevet

Hadde aldri betalt det dersom jeg ikke visste om lånene etc. 

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Din far og @Blondie65 har rett.

Du skylder ikke din ex noenting på et lån han tok opp bak din rygg.

• Liker 6
Skrevet

Så du levde på din x i 8 år?!? 

Anonymkode: 8c0e2...4a6

• Liker 7
Skrevet
16 minutter siden, EvaLena skrev:

Uansett så syns jeg du kan ta halve gjelda. Dere trengte de pengene ig du hadde nytte av de. 50 000 er ikke store beløpet uansett, så vis litt godvilje nå.

Jeg antar du ville sett at han betalte halvparten av gjelda hvis det var du som tok opp lån til de utgiftene du nevner??

Vett ikke hvilken verden du lever i, men i min verden er faktisk 50 000,- mye penger, og ikke noe jeg kan betale sånn uten videre. Da må jeg sette opp en nedbetalingsplan over flere år eller ta opp et lån for å dekke hans lån

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vett ikke hvilken verden du lever i, men i min verden er faktisk 50 000,- mye penger, og ikke noe jeg kan betale sånn uten videre. Da må jeg sette opp en nedbetalingsplan over flere år eller ta opp et lån for å dekke hans lån

Ja, nettopp. Akkurat som sikkert din eks må gjøre også. Er ikke noe forskjell på deg og han. Jeg syns du er jævlig smålig som ikke kan ta din del av gjelden. Fy faen

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, EvaLena skrev:

Ja, nettopp. Akkurat som sikkert din eks må gjøre også. Er ikke noe forskjell på deg og han. Jeg syns du er jævlig smålig som ikke kan ta din del av gjelden. Fy faen

Så en person skal bare kunne ta opp lån helt uten videre for å betale for husholdningen, uten at partner veit det, for så å komme i ettertid å kreve tilbakebetaling? Herregud 🙄 Nei! 

• Liker 19
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så en person skal bare kunne ta opp lån helt uten videre for å betale for husholdningen, uten at partner veit det, for så å komme i ettertid å kreve tilbakebetaling? Herregud 🙄 Nei! 

Gleder meg til din neste tråd: "Barnefar viser ingen goodwill til barna og meg" eller noe i den duren.

Gjør som du vil, men jævlig smålig er du iallefall.

Håper han engasjerer advokat, du skal ikke føle deg for trygg til at han har lov til å kreve det av deg. Det fikk jo til husholdning som du selv skriver.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
Akkurat nå, EvaLena skrev:

Gleder meg til din neste tråd: "Barnefar viser ingen goodwill til barna og meg" eller noe i den duren.

Håper han engasjerer advokat, du skal ikke føle deg for trygg til at han har lov til å kreve det av deg. Det fikk jo til husholdning som du selv skriver.

Scenario A) Typen kommer deisende med et lån han påstår han var nødt å ta opp for å få tingene til å gå rundt, to år etter brudd.

Scenario B) I løpet av forholdet forteller typen at økonomien dessverre er så skakkjørt at det er nødt å lånes penger for drift. 

Kun i scenario B ville jeg VURDERT å betale dersom jeg ikke stod på lånepapirene. Ingen kan komme to år etterpå og påstå at det foreligger et lån til drift av forholdet som man er skyldig å betale. Det blir bare for dumt.

Skrevet
20 minutter siden, EvaLena skrev:

nå siterte du meg som om jeg skulle vært Ts, det er jeg altså ikke. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...