AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #1 Skrevet 21. august 2017 Lurer på hva som er vanlig nå for tiden ang økonomisk hjelp av foreldrene til bryllup. Anonymkode: a3456...db5
Perle Skrevet 21. august 2017 #2 Skrevet 21. august 2017 Ville aldri krevd eller forventet noe av mine foreldre. Om de hardnakket hadde insistert, hadde jeg tatt i mot, men igjen dette ville jeg aldri spurt etter forventet. 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #3 Skrevet 21. august 2017 Er nok ikke så veldig vanlig Anonymkode: 1354a...c74 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #4 Skrevet 21. august 2017 Vi fekk 50.000 frå mine foreldre og 50.000 frå hans. Beløpet kom litt frå kva mine eldre brødre hadde fått, og då valte hans foreldre å gi det same. I tillegg fekk han dress frå sine foreldre, og eg trur eg fekk kjole. I tillegg var mine foreldre vertskap for ei samling på fredagen der vi lagde til eit koldtbord og ein båttur på fjorden på sundag... Vi fekk ei fantastisk bryllaupshelg takka vere våre gavmilde foreldre. Eg er veldig takknemleg. Anonymkode: 3eeef...c54 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #5 Skrevet 21. august 2017 vi får ingenting av våre, de har ikke masse penger, så ville ikke tatt imot om de prøvde å gi heller. Bryllup er ikke så viktig. Anonymkode: 068d5...acd 1
EvaLena Skrevet 21. august 2017 #6 Skrevet 21. august 2017 Så dyre som bryllup skal være idag, så har ikke jeg store muligheten til å hjelpe til hvis barna mine gifter seg. Bridezillas. Da jeg giftet meg ble regningen delt på 3. Mine foreldre, hans foreldre og våre penger. 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #7 Skrevet 21. august 2017 Fikk ingenting og kjenner heller ingen i min generasjon som har fått noen ting. Er 80-tallsbarn. Anonymkode: 60f28...ca8 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #8 Skrevet 21. august 2017 Ok, takk for svar alle sammen Har bonusbarn der eldste giftet seg for noen år siden. Det bryllupet skjedde nesten i hui og hast, og vi ble ikke involvert, var kun gjester. Nå skal bonusbarn to gifte seg, og h*n hinter frampå at det hadde vært kjekt med noe hjelp. Vi mener at vi ikke kan gjøre forskjell på dem. Anonymkode: a3456...db5 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #9 Skrevet 21. august 2017 Vi kommer til å få mellom 50 og 100.000 av mine foreldre, som har ganske god råd. Hans foreldre forventer jeg ikke noe fra, ettersom de ikke har fullt så god råd, men det kommer nok hjelp på annet vis. Anonymkode: fd33b...c1d
tussi84 Skrevet 21. august 2017 #10 Skrevet 21. august 2017 Vi har fått 30000 ca fra mine foreldre. Men dette har vi ikke spurt om. De tilbydde seg det. Vi forventer ikke å få noe økonomisk hjelp fra hans side da de ikke har like god økonomi som mine foreldre har, men de bidrar på andre måter. Resten regner vi å skulle betale selv. 50 til 70000.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #11 Skrevet 21. august 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi fekk 50.000 frå mine foreldre og 50.000 frå hans. Beløpet kom litt frå kva mine eldre brødre hadde fått, og då valte hans foreldre å gi det same. I tillegg fekk han dress frå sine foreldre, og eg trur eg fekk kjole. I tillegg var mine foreldre vertskap for ei samling på fredagen der vi lagde til eit koldtbord og ein båttur på fjorden på sundag... Vi fekk ei fantastisk bryllaupshelg takka vere våre gavmilde foreldre. Eg er veldig takknemleg. Anonymkode: 3eeef...c54 Du tror du fikk kjole? Anonymkode: 436a3...5b9 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #12 Skrevet 21. august 2017 Tror ikke det er noe man kan forvente i hvert fall. Bryllup er ikke så forventet og selvfølgelig som det var for noen tiår siden, ønsker man et kostbart bryllup så er det noe man velger selv og må kunne antas å ta regningen for selv også. Mange lever jo tross alt fint som samboere, eller gifter seg enkelt på tinghuset. Mine foreldre kunne nok funnet på å støtte meg med en sum penger, men de hadde foretrukket at det ble spyttet inn i bolig, ikke noen ekstravagant bryllupsfest. Om dere støtter det ene (bonus)barnet med penger til bryllup, så ville jeg absolutt ha gitt tilsvarende sum til barnet som allerede er gift også - så kunne vedkommende brukt det til å betale ned lån eller satt det på konto som fremtidig buffer eller sparing til barnebarn etc. Gir ingen mening at bare fordi ett av barna ønsker å gifte seg stort og tradisjonelt, så skal de får mer enn det barnet som velger noe annet. Anonymkode: a494e...80e
Byjenta! Skrevet 21. august 2017 #13 Skrevet 21. august 2017 Mine foreldre hjelper mye til, det gjør de med oss, og det har de gjort med mine 3 søsken også Men er ikke noe man må ta som en selvfølge
DMS Skrevet 21. august 2017 #14 Skrevet 21. august 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tror du fikk kjole? Anonymkode: 436a3...5b9 Byrja å verte nokre år sia, hugsar ikkje om dei 6000 kr til kjole kom i tillegg eller som ein del av dei 50.000, derav trur😊 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #15 Skrevet 21. august 2017 Jeg tror det er særskilt vanlig i min vennekrets, i hvert fall blandt de som gifter seg unge (under 30 år). Det er ofte de mer litt velstående eller suksessfulle foreldre som gifter seg i denne alderen, og foreldrene bidrar mye etter hva jeg forstår. Jeg hadde ikke tatt imot penger fra foreldre i denne sammenheng. Jeg syns det er frekt, og hadde slitt med dårlig samvittighet i lang tid etterpå. Men nå ønsker jeg ikke et svært dyrt bryllup heller da... Anonymkode: c6320...ac3 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #16 Skrevet 21. august 2017 Vi forventet det ikke, men fikk sponset helg i brudesuite, samt at vi 10 000 til forberedelser og utgifter. Vi fikk også en større pengegave i bryllupsgave. Hadde aldri tenkt at de ville bidra, men det kom godt med. Jeg tror dere tenker riktig, at man ikke bør forskjellsbehandle. Anonymkode: 707f2...c0b
Alice123 Skrevet 21. august 2017 #17 Skrevet 21. august 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, takk for svar alle sammen Har bonusbarn der eldste giftet seg for noen år siden. Det bryllupet skjedde nesten i hui og hast, og vi ble ikke involvert, var kun gjester. Nå skal bonusbarn to gifte seg, og h*n hinter frampå at det hadde vært kjekt med noe hjelp. Vi mener at vi ikke kan gjøre forskjell på dem. Anonymkode: a3456...db5 Om dere velger å gi et bidrag til yngstemann, burde eldstemann få tilsvarende i gave. Når det kommer til større summer burde det være likt, mener jeg. 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #18 Skrevet 21. august 2017 14 minutter siden, Alice123 skrev: Om dere velger å gi et bidrag til yngstemann, burde eldstemann få tilsvarende i gave. Når det kommer til større summer burde det være likt, mener jeg. Det er ikke snakk om å forskjellsbehandle de. Hvis vi bidrar til sistemanns bryllup, så må selvsagt førstemann få tilsvarende. Lurte bare på om det idag er vanlig å gi økonomisk støtte til bryllup. Da jeg var ung var det vanlig at foreldrene til bruden betalte bryllupet og brudgommens foreldre betalte drikkevarer... Anonymkode: a3456...db5
Alice123 Skrevet 21. august 2017 #19 Skrevet 21. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke snakk om å forskjellsbehandle de. Hvis vi bidrar til sistemanns bryllup, så må selvsagt førstemann få tilsvarende. Lurte bare på om det idag er vanlig å gi økonomisk støtte til bryllup. Da jeg var ung var det vanlig at foreldrene til bruden betalte bryllupet og brudgommens foreldre betalte drikkevarer... Anonymkode: a3456...db5 Det er veldig fint du tenker slik! Ut i fra det jeg har lest her på forumet, er det slett ingen selvfølge. Når det kommer til spørsmålet ditt: Blandt mine venner (midterste middelklasse) er det vanlig å få noen kroner av foreldrene. Som regel som "smøremiddel" for at brudeparet skal invitere grandonkel Olav eller velge det dyreste selskapslokalet. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #20 Skrevet 22. august 2017 Det hadde ikke falt meg inn verken å forvente penger eller ta imot om de av en eller annen merkelig grunn skulle tilby seg. Et bryllup er en fest. En helt frivillig fest. Å gifte seg har alle råd til. Festen etterpå kan man gjøre akkurat så billig som man ønsker - man trenger ikke ha en i det hele tatt for å gifte seg. Om man ikke har råd, så lar man være, rett og slett. At andre skal betale for en FEST er bare tull. Anonymkode: 485a2...2e5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå