AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #1 Skrevet 21. august 2017 Jeg er utdannet ambulansefagarbeider. Nettop tatt fagbrev. Jeg lurer på om jeg kan jobbe som helsefagarbeider med den utdannelsen jeg har eller vil jeg få vanlig vikarlønn? Må jeg evt ta nytt fagbrev? Grunnen er arbeidstidene. Den jobben jeg har nå passer min livsstil med barn og samboer svært dårlig. Mye fri men er så lenge borte i gangen og føler jeg takler det ganske dårlig til tider. Trives ikke så godt på arbeidsplassen heller. Så jeg ønsker meg egentlig en jobb med normale arbeidatider slik som vanlig folk, om dere skjønner:/ Noen som vet? Anonymkode: f49d2...e6e
happiest Skrevet 21. august 2017 #2 Skrevet 21. august 2017 Litt usikker. 1.året på vgs er jo likt, så dersom du må ta opp fag er det vel kun selve helsefagene fra 2.året du må ta opp (noen fag er vel likt? Antar kommunikasjon, yrkesutøvelse ol. er likt). Så må du gjerne ta læretid med mindre du har "tjent" opp nok timer arbeid til å slippe? Vet ikke helt reglene, men du kan jo ringe opplæringskontoret og høre? Ellers kan du sikkert lett få jobb, men kanskje ikke som helsefagarbeider.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #3 Skrevet 21. august 2017 Helsefagarbeider er en egen utdannelse, og du har ikke autorisasjon som det, på lik linje med at de ikke har autorisasjon som ambulansearbeider. Du kan enten ta fagene til helsefagarbeider og så søke ny lærlingplass, eller så kan du jobbe som ufaglært assistent som mange andre. Anonymkode: 22e18...306 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #4 Skrevet 21. august 2017 Riktig det ab 306 skriver. Du får ikke autorisasjon som helsefagarbeider, og kan heller ikke jobbe under rollen helsefagarbeider. Men du vil kanskje få lønn som det, spørs hvor interessert kommunen er og hvor stort behov de har. Anonymkode: 45f3e...61f 1
Luckiness Skrevet 21. august 2017 #5 Skrevet 21. august 2017 Du kan nok ikke bruke tittelen helsefagarbeider. Noen arbeidsplasser kan gjerne gi deg lønnen til en helsefagarbeider dersom de mener at ambulansearbeider veier opp og/eller de har behov for din kompetanse. Hvis du ønsker så kan du jo ta fag som privatist og så ny fagprøve som helsefagarbeider. Det er sikkert ikke så vanskelig i og med at du kan mye fra før innenfor lignende felt. Det kan også hende arbeidsplassen er villig til å dekke utgifter så du får tatt fag og fagbrev til helsefagarbeider om de har vanskeligheter å få ansatt noen i slik stilling.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #6 Skrevet 21. august 2017 Du vil nok få lønn som helsefagarbeider, men du får ikke tittelen Du får kanskje tittel ''helsesekretær''. Vet at det også er en egen utdannelse, men tror ikke den er beskyttet? Barne- og ungdomsarbeidere som jobber på sykehjemmet vårt får hvertfall tittelen ''helsesekretær''. Eventuelt er tittelen ''miljøfagarbeider'' også relevant for deg - alt etter hvilke arbeidssted du ser for deg Men som sagt, du får nok samme lønn som helsefagarbeider! Anonymkode: 5ed12...690
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #7 Skrevet 21. august 2017 Helsesekretærtittelen er beskyttet, og man må være autorisert for å kunne kalle seg det. Helsefagarbeidere og helsesekretærer har to vidt forskjellige utdanninger og arbeidsoppgaver, så at ts blir å få tittel som helsesekretær skal/kan/bør ikke skje. Anonymkode: 77090...da6 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #8 Skrevet 22. august 2017 På 21.8.2017 den 21.30, AnonymBruker skrev: Helsesekretærtittelen er beskyttet, og man må være autorisert for å kunne kalle seg det. Helsefagarbeidere og helsesekretærer har to vidt forskjellige utdanninger og arbeidsoppgaver, så at ts blir å få tittel som helsesekretær skal/kan/bør ikke skje. Anonymkode: 77090...da6 Mulig det, men det er helt vanlig i min kommune. Helsefagarbeidere får selvsagt tittel helsefagarbeider, men andre helserelaterte fagbrev får ''helsesekretær''. Hun er hvertfall kvalifisert for ''miljøfagarbeider'' enkelte steder. Anonymkode: 5ed12...690
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #9 Skrevet 22. august 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mulig det, men det er helt vanlig i min kommune. Helsefagarbeidere får selvsagt tittel helsefagarbeider, men andre helserelaterte fagbrev får ''helsesekretær''. Hun er hvertfall kvalifisert for ''miljøfagarbeider'' enkelte steder. Det er jo helt på jordet, de bryter jo loven! Rart at ingen reagerer på det. Hvem som helst kan ikke kalle seg helsesekretær. Er man ikke autorisert får man tittelen "sekretær" eller "kontormedarbeider" eller lignende. Ble litt provosert kjenner jeg Anonymkode: 77090...da6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå