Gå til innhold

Kroppspress og Sunn fornuft plakaten

Oktnxbye

Anbefalte innlegg

Mitt navn står på listen over bloggere som støtter plakaten, og jeg var også nominert til Sunn Fornuft-prisen for et av mine innlegg i fjor. Men jeg har ikke orket å melde fra om at bloggen min har endret adresse, selv om det faktisk skjedde for et halvt år siden.

Grunnen er at jeg har tenkt mange av de samme tankene som deles oppover i tråden her, og føler at flere av de som har meldt seg som støttespillere av plakaten, gjerne ispedd litt anger omkring sin tidligere adferd og lovnader om bedring nå som plakaten er signert, har fortsatt i samme spor som før. Jeg har skrevet mail med min bekymring for at aksjonen fremstår som useriøs, uten å få svar.

Så navnet mitt står på listen, med feil bloggadresse. Jeg støtter fortsatt det som faktisk står på plakaten, fordi det som står der uansett er forenelig med hvordan jeg tenker når jeg skriver uansett. Men selve aksjonen har jeg forlengst sluttet å bry meg om. Dessverre.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Deltidsjente skrev:

Mitt navn står på listen over bloggere som støtter plakaten, og jeg var også nominert til Sunn Fornuft-prisen for et av mine innlegg i fjor. Men jeg har ikke orket å melde fra om at bloggen min har endret adresse, selv om det faktisk skjedde for et halvt år siden.

Grunnen er at jeg har tenkt mange av de samme tankene som deles oppover i tråden her, og føler at flere av de som har meldt seg som støttespillere av plakaten, gjerne ispedd litt anger omkring sin tidligere adferd og lovnader om bedring nå som plakaten er signert, har fortsatt i samme spor som før. Jeg har skrevet mail med min bekymring for at aksjonen fremstår som useriøs, uten å få svar.

Så navnet mitt står på listen, med feil bloggadresse. Jeg støtter fortsatt det som faktisk står på plakaten, fordi det som står der uansett er forenelig med hvordan jeg tenker når jeg skriver uansett. Men selve aksjonen har jeg forlengst sluttet å bry meg om. Dessverre.

:klem: 

Har sagt det før, tåles og sies igjen. Om flere bloggere hadde vært som deg, så hadde internett vært et bedre sted å være for store og små.

:blomst: 

ps. Mitt innlegg på forrige side var jo bare spekulasjon. Men at du beskriver at de ikke besvarer spørsmål engang, ikke svarer i det hele tatt, bekrefter jo, dessverre, at det hele var et mediastunt. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nas
8 minutter siden, Svenson skrev:

Akkurat de punktene du uthever er interessante, og det er nok mer utbredt enn kun hos de som er blitt "fersket". Men dette har jo magasiner gjort i en årrekke uten at det har vært brudd på regler o.l, og noen gjør det kanskje fortsatt? Likevel har dette blitt "fy-fy" helt uten at man så nødvendigheten av å tre et sett med regler over magasinene, men tvert i mot påvirket dem til å endre praksis. Hvorfor skal bloggere og andre i SoMe bli pålagt regler? 

Jeg ser ikke helt relevansen i at bloggere ikke skal ta hensyn til leserne sine fordi ingen har "tredd et sett med regler" over magasinene. Kan du utdype?

For meg virker det som du mener at bloggere må få slippe å oppføre seg etisk helt til alle andre gjør det også? Tror du at det er konkurransevridende hvis bloggere ikke kan jukse med kroppsstørrelse og fasong, mens magasiner kan? Tenker du at bloggere som iherdig jobber med å overbevise leserne om at det er helt virkelig det de ser og leser, oppfattes på samme måte som tause modeller i et magasin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Svenson skrev:

For å unngå en diskusjon om semantikk, så kan vi kalle det kreativ frihet.

Synes du ikke at det med kreativ frihet følger et etisk ansvar? Forøvrig handler dette ikke om å bli påtredd et sett med regler - det handler jo om å ta et etisk ansvar - å anerkjenne at det med påvirkningskraft og mediemakt også følger et ansvar. Det er jo det VVP som pressen følger, handler om.

Endret av pøbelsara
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Oktnxbye skrev:

Men idag har de store bloggene vanvittig stor påvirkningskraft, like stor - om ikke mer - som de største nettavisene. Det så vi jo bare da Sophie Elise ble kåret til Norges mektigste mediekvinne i 2015. 

Den myten er visst vanskelig å knekke. Hun ble "kåret" av en finnmarking som trengte PR for sin nye nettside. 

Her er han som startet M24 etter å ha mistet jobben i en lokalavis i Finnmark https://www.medier24.no/artikler/norges-yngste-nettavis-medier24-skal-samarbeide-med-landets-storste-avis-aftenposten/361204

Pappa til "journalisten" skriver innlegg på sønnens nystartede nettside, M24 https://www.medier24.no/artikler/hvem-er-medie-norges-50-mektigste-her-er-var-2015-liste/361591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist

Det er bemerkelig at journalister som jobber innen medier som har pålagt seg selv å følge VVP-plakaten, fortsatt klarer å være kreative i sin yrkesutfoldelse. De fleste bloggere derimot - og fortrinnsvis de typiske harry rosabloggerne - produserer ikke akkurat materiale verdig "Fritt Ord-prisen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreativ frihet? 😂 alltid en fryd å komme inn på KG og lese enkeltes selvhøytidelige vås. Så det er det man kaller ukritisk utlevering av mindreårige, nonsjalant merking av reklame, tekster skrevet kun for å selge ( feks bilder av to søte jenter og kosemozetekst er ikke reklame, men det er grooming av leserne, bildet er sett og huskes ved neste barnerelaterte reklame), bilder som er retusjerte og kommentarfelt som kan være sensurerte og selvskrevne osv osv. Kreativ frihet? Bløff og bedrag! 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kollontaj skrev:

Kreativ frihet? 😂 alltid en fryd å komme inn på KG og lese enkeltes selvhøytidelige vås. Så det er det man kaller ukritisk utlevering av mindreårige, nonsjalant merking av reklame, tekster skrevet kun for å selge ( feks bilder av to søte jenter og kosemozetekst er ikke reklame, men det er grooming av leserne, bildet er sett og huskes ved neste barnerelaterte reklame), bilder som er retusjerte og kommentarfelt som kan være sensurerte og selvskrevne osv osv. Kreativ frihet? Bløff og bedrag! 

Jeg slet litt med å fatte hva denne kreative friheten som ikke måtte knebles av etiske hensyn kunne være for noe, men nå falt det på plass for meg her. :nigo: 

Endret av Aricia
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Kollontaj skrev:

Spot on👍

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, pøbelsara skrev:

Synes du ikke at det med kreativ frihet følger et etisk ansvar? Forøvrig handler dette ikke om å bli påtredd et sett med regler - det handler jo om å ta et etisk ansvar - å anerkjenne at det med påvirkningskraft og mediemakt også følger et ansvar. Det er jo det VVP som pressen følger, handler om.

Les hva trådstarter skriver. Denne tråden handler om regler og sanksjoner, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jobbermedbarn skrev:

Spot on👍

Feilsitering.

Endret av Svenson
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kollontaj skrev:

Gratulerer med rekord i antall stråmenn i en og samme kommentar. Videre diskusjon er meningsløst når motparten er så trangsynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Lafemmemauvaise skrev:

Det er bemerkelig at journalister som jobber innen medier som har pålagt seg selv å følge VVP-plakaten, fortsatt klarer å være kreative i sin yrkesutfoldelse. De fleste bloggere derimot - og fortrinnsvis de typiske harry rosabloggerne - produserer ikke akkurat materiale verdig "Fritt Ord-prisen".

Men likevel har mange lesertall som media misunner. Merkelig dette, siden innholdet visst er så dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Svenson skrev:

Les hva trådstarter skriver. Denne tråden handler om regler og sanksjoner, 

Denne tråden handler om at en rekke bloggere ikke vil forplikte seg til å følge et etisk regelverk. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, pøbelsara skrev:

Nå må du også lese hva trådstarter skriver i sin kommentar. Hun mener at bloggere og andre i SoMe skal bli påtredd et sett med regler, og følges ikke disse skal det sanksjoneres.

Det etiske ansvaret er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, pøbelsara skrev:

Denne tråden handler om at en rekke bloggere ikke vil forplikte seg til å følge et etisk regelverk. 

Nei, les første kommentar i tråden og se hvem jeg siterer i den første kommentaren som starter denne diskusjonen. Du kan ikke bare hoppe inn fra siden og så bestemme at det er noe helt annet som diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
16 minutter siden, Svenson skrev:

Men likevel har mange lesertall som media misunner. Merkelig dette, siden innholdet visst er så dårlig...

Det er ikke lesertallene som sådan tradisjonelle media reagerer på - men det faktum at veldig mye av inntektene fra reklame nå forsvinner til bloggere som åpenbart har særdeles tungt for å følge lovverket. 

I tillegg er det jo også slik at den gemene hop heller vil lese et eller annet kosemose-innlegg på en blogg (som overveiende ikke er annet enn grooming og/eller innholdsmarkedsføring) enn om all forferdeligheten i verden. 

Problemet med bloggerne er at de så gjerne vil tas på alvor, derav selv-tituleringer som influenser og entrepenør. De skriver sågar innlegg hvor de erkjenner at de har en påvirkningskraft. Men i dét øyeblikket de faktisk må stå til ansvar for denne påvirkningskraften, så er det å sporenstreks legge seg i fosterstilling og skrive "buhu, alle er så slemme mot meg"-innlegg. Et glimrende eksempel på dette er bloggeren Fotballfrue/Caroline Berg Eriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2017 den 7.09, Oktnxbye skrev:

La oss snakke om sunn fornuft plakaten.

Burde det i større grad være påkrevd at bloggerne på topplisten signerer denne? Og konsekvenser for å la være? Vi vet jo alle hvilket usunt kroppspress som herjer idag, og hvordan kjente bloggere blir sett på som forbilder av mange. 

Vet flere som mener det ikke er deres ansvar, men jeg vil tørre å påstå at så lenge de anser bloggen som jobben sin - og så lenge de får BETALT for det, så lenge de er avhengig av "oss" for å leve det livet de gjør, så har de et ansvar.

7 timer siden, Svenson skrev:

Nå må du også lese hva trådstarter skriver i sin kommentar. Hun mener at bloggere og andre i SoMe skal bli påtredd et sett med regler, og følges ikke disse skal det sanksjoneres.

Det etiske ansvaret er en helt annen diskusjon.

Siterte startinnlegget omigjen for deg, jeg, så du også kan lese det én gang til.

Trådstarter stiller spørsmål om hvorvidt det burde være krav til å følge etiske regler og konsekvenser for å la være. Du påstår at hun tar til orde for det - nei, hun åpner til debatt om saken, og dermed for argumenter for og mot. Og flere i tråden har etterpå påpekt at slike krav og konsekvenser ikke er hverken ønskelige eller mulige å gjennomføre, fordi det rammer medienes uavhengighet. Det etiske ansvaret er derfor nettopp det trådstarter ønsker å diskutere, ikke regler og sanksjoner som noe mål i seg selv, naturlig nok, noe hun bekrefter etter hvert som tråden har utviklet seg.

Du kan ikke bare storme inn i tråden og ignorere den retningen den har tatt, og avklaringene/utviklingen underveis, selv om det tydeligvis passer deg bedre med en diskusjon om illusoriske sanksjoner mot etiske overtramp fra bloggbransjen, enn med en høyst betimelig diskusjon om ansvarsvegringen og kynismen deres.

Endret av Aricia
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Svenson skrev:

Nå er du litt off topic, men jeg velger å svare.

Chic-lit litteratur, se&hør og andre sladdreblader som lever på papparazzi og liksomfortellinger, har også mange lesere. Men det betyr ikke at det er kvalitet. ;)

Konspirasjonstilhengere, anti vax, anti barnevern, er også mange folk, men det betyr ikke at vi skal følge deres innfall. ;) 

Det jeg rett og slett mener er når bloggere vil bli tatt seriøst, de selger for millioner av kroner reklameplass, deltar i samfunnsdebatten, så kan man jo også forme noen retningslinjer. På samme vis som øvrig presse har. (inkl moteblader, de skal også følge VVP).

Endret av BlendaSensitive
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...