Gå til innhold

Jeg er lammet av skyldfølelse

Fremhevede innlegg

Gjest JesusElskerAlle
Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, men jeg føler meg fanget. Jeg har alltid dårlig samvittighet for alt jeg gjør. Jeg kjenner på denne forferdelige følelsen hver dag, helt ut av det blå. Noen ganger får jeg så dårlig samvittighet at jeg får fysiske magesmerter eller ender opp med å skade meg, og dette bare fordi jeg føler jeg har gjort noe som ikke folk har tenkt over engang. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Jeg husker en gang jeg hadde så dårlig samvittighet at jeg nesten ikke klarte å stå oppreist. 

Jeg har mest sannsynlig kompleks PTSD etter kraftig omsorgssvikt i ung alder, og denne forbannet skyldfølelsen har fulgt meg hele livet. Jeg husker den fra jeg var 2-3 år, og den har eskalert fra jeg var sånn 12 år. Jeg kan få dårlig samvittighet hvis folk tuller med at jeg er dum (fordi jeg tenker at de har rett og at jeg har gjort noe galt som får de til å tenke slik- altså at jeg fortjener kommentaren fordi jeg er en dårlig person), eller hvis noen ber meg svare ærlig på et spørsmål (som: "likte du maten?"). Jeg kan tilogmed føle at det er min feil at en person dør, at jeg kunne ha gjort noe for å forhindre det, osv. 

Dette har eskalert fullstendig, og ja jeg har kontakt med psykiatrien i kommunen og nærmeste DPS. Om diagnosen kompleks PTSD bekreftes blir jeg nok også henvist til å få traumebehandling. 

Jeg bare lurte på om noen føler det på samme måte? Andre som er traumatiserte som skylder på seg selv for alt mellom himmel og jord? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleide å gjøre dette, overanalysere alt jeg sa og gjorde og fikk innmari angst om jeg sa ifra om ting som ikke var rett, selv om jeg visste jeg innerst inne hadde rett til å si ifra. Jeg anbefaler deg å lese  kognitiv terapi og også begynne i det. Du må bygge opp selvfølelsen din for å få bukt med dette.

Anonymkode: 502d6...e9f

• Liker 2
Gjest JesusElskerAlle
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleide å gjøre dette, overanalysere alt jeg sa og gjorde og fikk innmari angst om jeg sa ifra om ting som ikke var rett, selv om jeg visste jeg innerst inne hadde rett til å si ifra. Jeg anbefaler deg å lese  kognitiv terapi og også begynne i det. Du må bygge opp selvfølelsen din for å få bukt med dette.

Anonymkode: 502d6...e9f

Takk for svar. Ja, det ødelegger selvbildet mitt å alltid føle at jeg gjør noe galt, er en byrde eller at jeg har skyld i alt som skjer. Skyldfølelsen får meg til å føle meg som en dårlig person. Så egt er det en ond sirkel.

Håper du har kommet deg ut av dette negative sporet 

Gjest JesusElskerAlle
Skrevet

Noen flere med samme utfordring? 

Skrevet

Kan jeg spørre hva i omsorgssvikten som kanskje har årsaket denne skyldfølelsen? 

Anonymkode: 270e3...8ae

Skrevet

Ja, jeg sliter med dårlig samvittighet og en syk skyldfølelse. Eksen min utnyttet det veldig. Han kunne være skikkelig slem og ond med meg, men ga meg aldri noe sympati eller en unnskyldning eller noe. Han trykket på de rette knappene hos meg uten at jeg merket det. Etterhvert så kunne han holde helvete for ingenting fordi jeg var du, masete, eller hva faen han sa. Var veldig vondt, fordi jeg var livredde han ikke skulle tilgi meg, og gå fra meg. Jeg går fast til psykolog, kjemper hardt hver dag, og det har blitt litt bedre, men jeg sliter fortsatt med det å være et individ med rett på ting, altså, respekt, omsorg, lønn, alt mulig. Min siste arbeidsplass slet økonomisk, og jeg fikk ikke sove om natta fordi jeg var redd lønnigen min var med på å gi dem problemer. Jeg hadde også en forferdelig oppvekst der målet til mine foreldre var å kontrollere meg gjennom dårlig samvittighet og skyldfølelse.

Anonymkode: a58b4...415

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...