Gå til innhold

Middag HVER dag???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her, nei jeg tuller ikke. Synes det koster for mye og tar for mye tid når det forlanges HVER dag. 

Har ikke vokst opp med varmmat hver dag.

Anonymkode: 10faf...a13

De aller fleste er vel vokst opp med nettopp varmmat til middag hver eneste dag, og da virker det unaturlig å skulle spise tørr frokostblanding til middag. Jeg er vant til middag hver eneste dag, og jeg spiser middag hver eneste dag - det betyr ikke at jeg LAGER middag hver eneste dag. Man kan fint lage middager som varer leeenge. Evt fylle i frysen med middager som raskt kan tas opp og varmes. Da slipper man unna "middagslage"-stresset. Jeg syns det er gøy å lage middag da, så jeg anser det ikke som forferdelig "stressende" og slitsomt, men jeg har heller ikke barn som drar meg i armen hit og dit under lagingen...

Når det er sagt får dere kjøre den praksisen dere ønsker hjemme hos dere. Så lenge barna får ordentlig ernæring er det ikke problematisk å spise "frokost" til middag en gang i blandt. Men mener du virkelig at du skal klare å brødfø ungene dine med riktig sammensatt ernæring og kost når du serverer frokostblanding annenhver dag?! Høres meget umulig ut, med mindre lunsjene deres består av kjøtt/fisk og mye grønnsaker, etc.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg. Ser ikke problemet så lenge dere får i det nok grønnsaker og frukt. Jeg er ikke veldig glad i varm mat, ikke glad i å lage mat og har en hektisk hverdag. Når det finnes så mye god, næringsrik og raskere mat, hvorfor bruke tid på å lage "middag" bare fordi det er normen? Gjør det som passer dere best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her, nei jeg tuller ikke. Synes det koster for mye og tar for mye tid når det forlanges HVER dag. 

Har ikke vokst opp med varmmat hver dag.

Anonymkode: 10faf...a13

Gladnyheten, Ts, er at det er den som lager middag som setter lista. :nigo: 

Var jeg deg ville jeg kokt en suppe søndagen. Den varmer du de neste 3 dagene til dem som vil ha. Dem som ikke vil ha spiser skive. Så lager du gryterett på torsdagen. Den serverer du de neste 3 dagene. Vips: middag hver dag. 

Anonymkode: eb280...3d9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukemeny:

Mand:  Stekt laks med brokkoli, potet/ris og posesaus

Tirs:  Spagetti med kjøttdeig/karbonadedeig evnt med en enkel salat og grove baguetter ved siden av.

Ons: Lapskaus med røkte kjøttpølser (ferdig frossen lapskausplanding fra FP)

Tors: Karbonade med egg på brødskive og tomatbønner.

Fre: Taco

Lørd: Hjemmelaget pizza

Sønd: Kjøttkaker med potet, posesaus, rødkål/ertestuing

Ernæringsmessige ganske sunne alternativ og enkle, billige og raske retter å lage. Mange av disse rettene kan man halveis tilberede kvelden før også.  F.eks steke ferdig kjøttdeig, skrelle poteter, lapskaus kan kokes ferdig, salat til taco kan kuttes dagen før, kjøttkaker kan stekes dagen før osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å spise middag hver dag for å få i seg nok kalorier og næringsstoffer. De fleste spiser også grønnsaker til middag noe som er veldig viktig. Det er mye som er enkelt å lage, for eksempel ovnsbakt fisk. 

Anonymkode: 91602...538

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva man mener her kommer nok mye an på hva man voks opp med selv.

Om jeg er alene er det absolutt ikke middag hver dag. Synes heller ikke det er nødvendig om jeg er sammen med andre voksne. Men når det er barn i bildet ville middag, et slags varmt måltid der alle samles, vært en selvfølge for meg. Jeg er vokst opp med å glede meg til middag når vi endelig var ferdig på skolen, og før vi begynt på leksene. Dersom barn et er snakk om det også er vant til denne rutinen ville jeg holdt på den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn, men jeg er vokst opp med varm mat hver dag, ungene gjorde lekser mens mor og far ordnet middag. Så spiste vi sammen og fortalte om dagen vår. Alle fikk komme med ønsker om hva man ville ha til middag, av og til hadde vi stek med alt tilbehør og andre ganger pølse og potetmos. Synes middag er en koselig og fin tradisjon, og jeg hadde nok følt meg sulten etter kort tid om jeg bare tok et par brødskiver til middag.

Hva med å lage skikkelig middag 3-4 dager i uka, så kan dere ha enkel mat de andre, som f.eks supper, gryteretter og oppvarmet restemat?

Anonymkode: 8b443...859

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen er hjemme for sent i ukedagene til å begynne på middag når han er hjemme. Derfr ble vi enige om at middag man-fre var mitt ansvar.

Men for meg blir det for mye jobb og for mye penger ut av vinduet. 

Anonymkode: 10faf...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mannen er hjemme for sent i ukedagene til å begynne på middag når han er hjemme. Derfr ble vi enige om at middag man-fre var mitt ansvar.

Men for meg blir det for mye jobb og for mye penger ut av vinduet. 

Anonymkode: 10faf...a13

Barna først! Barn skal og bør ha næringsrik middag hver dag. Nå har du fått mange gode tips her. Middag behøver ikke å være mat fra bunnen hver dag. Man kan også leve på restemat. Fryse ned mat osv...

Anonymkode: 6eab4...85b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen er hjemme for sent i ukedagene til å begynne på middag når han er hjemme. Derfr ble vi enige om at middag man-fre var mitt ansvar.

Men for meg blir det for mye jobb og for mye penger ut av vinduet. 

Anonymkode: 10faf...a13

Selvfølgelig skal barna ha middag hver dag. At du i hele tatt kan spørre om dette.     Skjerpings !   :angry:

Anonymkode: 20bc3...058

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen er hjemme for sent i ukedagene til å begynne på middag når han er hjemme. Derfr ble vi enige om at middag man-fre var mitt ansvar.

Men for meg blir det for mye jobb og for mye penger ut av vinduet

Anonymkode: 10faf...a13

Sunn og næringsrik mat, spesielt til barna, er vel ikke penger ut av vinduet??? Middag kan være så mangt og den trenger ikke nødvendigvis være varm, men de fleste spiser mer enn nok brød og kornprodukter til de andre måltidene i løpet av dagen, så da bør middagen bestå av noe annet for å gjøre kostholdet komplett.  

Og hvis du ikke gidder å sørge for at barna får skikkelig mat, så får du informere faren deres om at du ikke kan eller vil ha det ansvaret og så får han velge hvordan han vil løse det. 

Endret av Leo
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomien rundt barnas middag får du ta opp med samboeren din. Dersom han kommer hjem for sent til å lage middag kan han jo lage middag som kan varmes opp dagen etter, etter han selv har spist dagens middag. 

Selvsagt må barna få middag hver dag. Det holder ikke med brødmat eller kornblanding annenhver dag (hva slags kosthold har du egentlig vokst opp med??) Barna spiser vel brødmat til både frokost, lunsj og kvelds, så det er viktig at de får i seg grønnsaker osv. 

Anonymkode: 543b3...ec9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger bruker jeg en helg og lager masse mat som så ryker i fryseren. Har gode oppskrifter på vårruller med kylling og grønnsaker, kjøttkaker, supper, lasagner, osv osv. Kan bare ta opp og varme opp på de dagene det er dårlig tid eller mam bare ikke orker. 

Anonymkode: 1d4da...3d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare deg kan du spise brødskiver og kornblanding, men barna skal ha ordentlig varm middag med grønnsaker.

Anonymkode: 33a0a...a02

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Da jeg ble skilt tok jeg en beslutning for min egen del: bare fordi jeg ikke har noen å lage mat til betyr ikke at jeg ikke skal unne meg middag hver dag.

Akkurat nå savner jeg fryseren, når jeg får det igjen blir helgene mine "fylle fryseren dager":

Chili con carne
Familiepakker med koteletter
Ferdig laget kjøttsaus til spaghetti
Gulrotsuppe med chili
Osv.

Middag trenger ikke være dyrt. Men kornblanding til middag synes jeg er trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er opp til deg/dere hva dere kaller middag. En porsjon middag bør inneholde proteiner, karbohydrater og grønnsaker. Dette kan du fint få til kaldt. Vanlige brødskiver eller kornblanding gir lite proteiner og grønnsaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har middag hver dag. Men man MÅ slett ikke det. Her var det mange prektige mennesker. Man MÅ ikke ha varmmat hver dag, selv om det fleste foretrekker det. Og ostesmørbrød og omelett er fin og næringsrik mat. For noe tøys at det ikke er det.
Selv jobber jeg skift og det blir ikke full middag med fisk eller kjøtt, potet eller ris og en tredjedel grønnsaker her hver dag. Vi spiser likevel godt og alle er mette og sunne.
Kjære TS, ta en del råd du har fått i denne tråden, og kanskje annenhver dag er litt lite middag?

Selv bruker jeg mye av de ferdig oppkuttete grønnsaksblandingene. De er sunne, og rimelige og er supre å hive en buljongterning i, så har du en god suppe som gjør deg selv på 20 min. Hiv oppi noen kjøttboller eller pølsebiter, så har du fin middag. Hvis du lager en diger gryte, så har du middag i to eller tre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Vi har middag hver dag. Men man MÅ slett ikke det. Her var det mange prektige mennesker. Man MÅ ikke ha varmmat hver dag, selv om det fleste foretrekker det. Og ostesmørbrød og omelett er fin og næringsrik mat. For noe tøys at det ikke er det.
Selv jobber jeg skift og det blir ikke full middag med fisk eller kjøtt, potet eller ris og en tredjedel grønnsaker her hver dag. Vi spiser likevel godt og alle er mette og sunne.
Kjære TS, ta en del råd du har fått i denne tråden, og kanskje annenhver dag er litt lite middag?

Selv bruker jeg mye av de ferdig oppkuttete grønnsaksblandingene. De er sunne, og rimelige og er supre å hive en buljongterning i, så har du en god suppe som gjør deg selv på 20 min. Hiv oppi noen kjøttboller eller pølsebiter, så har du fin middag. Hvis du lager en diger gryte, så har du middag i to eller tre dager.

Nå var det ikke ostesmørbrød og omelett TS nevnte, men vanlige brødskiver og kornblanding. Ostesmørbrød og omelett serveres vel dessuten som regel varmt. Altså er det varmmat ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...