Gå til innhold

Brodering - nybegynner!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

I går kjøpte jeg en broderipakke på Panduro på ren impuls - dette er noe jeg aldri har vært borti tidligere.

I pakken er det stoff, tråder og mønster. Det jeg er skrekkelig usikker på, er om jeg kan gå i gang med arbeidet uten broderiramme? De hadde ikke riktig størrelse på butikken. Eller er det nødvendig å ha stoffet i ramme for at det ikke skal bli for stramme sting etc.?

Jeg lurer også på følgende: når man starter, har nummeret på fargene noe å si? Skal man begynne med farge 1, deretter 2 etc.? Og gjør man seg alltid ferdig med en tråd før man starter på en annen tråd/farge?

 

Anonymkode: 499cc...ed1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg dytter litt i denne tråden, jeg, for jeg har så lyst til å begynne med å brodere! Ha meg unnskyldt.

Anonymkode: 499cc...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke ramme, det er bare å sette i gang. Du kan begynne akkurat hvor du vil, og med hvilken farge du vil. Det enkleste er å starte øverst og så brodere hele den fargen ned. Lykke til!

Anonymkode: 156c0...d45

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som AB over sier, så behøver du ikke ramme. 

Jeg synes det letteste er å finne midten i mønsteret og stoffet, og jobbe meg ut fra det. (Gjør det veldig enkelt å få det midtstilt om ikke mønsteret er på selve stoffet) 

 

Lykke til!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke ramme, men den gjør det lettere om du skal brodere endel 😊

Man blir anbefalt å begynne i midten av broderiet og jobbe seg utover. Et annet tips om du vil beholde mønsteret i etterkant, er å ta en kopi av det for så å stryke ut det du har brodert etterhvert på kopien. Da slipper du å måtte fundere på hvor du egentlig holdt på, når du har hatt en pause.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Libertas skrev:

Som AB over sier, så behøver du ikke ramme. 

Jeg synes det letteste er å finne midten i mønsteret og stoffet, og jobbe meg ut fra det. (Gjør det veldig enkelt å få det midtstilt om ikke mønsteret er på selve stoffet) 

 

Lykke til!

Ja, begynn i midten. Beklager, jeg tenkte at TS hadde kjøpt en av disse hvor mønsteret er trykket på, og om man ikke vet hvordan man broderer oppover er det like greit å begynne øverst og så heller lære seg mer etterhvert.

Anonymkode: 156c0...d45

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra! Tusen takk for gode svar, dere! :-D Da kan jeg sette i gang.

Anonymkode: 499cc...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva broderer du? Fikk lyst å prøve....har ikke brodert siden jeg var lita,er no 40....:))

Anonymkode: 81823...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg som er ts, men da jeg skulle begynne på mitt første skikkelige broderi, begynte jeg på en adventskalender. Det er i og for seg et gøy prosjekt, men fryktelig tidkrevende. Jeg må dessuten ha full konsentrasjon når jeg skal jobbe på det, så jeg er ikke i nærheten av ferdig enda :ler:

Anonymkode: a9a0a...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...